Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:13

Lianne84 schreef:
runningkawa schreef:
Dat schaad ook niet

Dat vind jij misschien. Maar ik zit niet op het risico op oververhitting te wachten. Ook als je een uur in vrij warm weer een prestatie verwacht van je paard is dat aanwezig..
En daarnaast nog kans op schuren door water/zand.

Van een uurtje rijden met correct aangebrachte peesbeschermers krijg je echt geen oververhittig hoor! Maar daar zit'm juist de kneep, veel mensen doen peesbescherming veel te strak en dan krijg je juist problemen en de welbekende witte strepen....
Natuurlijk maak je je peesbeschermers netjes schoon dus dat risico op schuren valt reuze mee hoor!
Ik rijd in ieder geval altijd met peesbeschermers, bandages vind ik geen toegevoegde waarde hebben. (en die zijn ook een stuk warmer dan peesbeschermers). Voor de cross (trining heb ik uiteraard speciale crossbescherming.

Marliesje schreef:
Volgens mij geeft het wel degelijk bescherming tegen een peesklap. Ligt er natuurlijk aan hoe hard het gaat, maar een lichte tik veroorzaakt met beschermers minder schade dan zonder.

Een peesklap is niet hetzelfde als een tik tegen de pees hoor. Een peesklap is een acute verrekking of scheuring in de pees en hoeft niet van buiteaf veroorzaakt te worden. Een peesbeschermer biedt dan ook GEEN bescherming tegen een peesklap... maar wel tegen een klap tegen de pees. Volg je hem nog? Clown

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:14

Je maakt mij ook niet wijs dat het slecht is. Heb een hele tijd een aantal keer per week met bandages gereden, paard heeft nog steeds geen blessure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:14

Idd, veel mensen singelen hun peesbeschermers zo ongeveer aan
Dat is idd super slecht.
Maar een goed passend zadel wat je achterste voren lecht is ook slecht...met andere woorden, alles wat je verkeerd gebruikt is slecht

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:15

Tja.. mijn pony staat 24/7/365 in de wei, en wordt western/recreatief bereden. Denk alleen alsjeblief níet dat dat inhoud dat ik haar 'twee keer per week uit de klei trek om een half uurtje door de baan te hobbelen'. Dat vind ik uitermate denigrerend. Als ik train/les heb, dan is dat minstens een uur keihard werken, voor ons allebei. Reining, trail, horsemanship, we doen het allemaal. Daarnaast wordt ze inderdaad buiten gereden, op een stevig tempo over wisselende ondergronden.
En dat allemaal zonder beenbescherming. En nog nooit in de vijf jaar dat ik haar rijd heeft ze zich zelf aangetikt of open gehaald onder het rijden. De enige keer dat ze kapot uit de bak kwam was toen we met het springen over de kop sloegen, en daar helpt geen peesbeschermer tegen Toen had ze een jaap in haar 'bovenbeen'.

Een pony bij ons op stal heeft gruwelijk ruime gangen, maar is zonder beenbescherming ingereden, en heeft zichzelf ook nog nooit aangetikt. Ook hij loopt 24/7/365 buiten. En geloof me, hij heeft al heel wat gekke sprongen gemaakt onder het zadel.

Ik geloof ook zeker dat heel wat mensen hun paarden inpakken in weet ik niet wat, puur voor het plaatje. Een heel setje van dekjes, bontjes, bodywarmertjes, peesjes, strijklapjes, bandages.. terwijl dat helemaal niet nodig is. Wordt het paard niet veel beter van, die overmatige 'bescherming'.

Overigens worden bovenstaande paarden natuurlijk bekapt Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:17

merel90 schreef:
Maar peesbeschermers zijn aan de voorkant toch open en zijn ook niet luchtdicht afgebonden, dus is het effect dan zo groot?

Peesbeschermers zijn inderdaad van voor open maar toch loopt de temperatuur achter aardig op. Je hebt in de eventing ook peesbeschermers met ventilatiegaten, daar waar de pezen zitten (o.a. van NEW). Dat zou mij een mooi alternatief lijken.
Ik denk toch dat veel goedkopere peesbeschermers een soort schijnveiligheid geven. Als het paard echt flink met zijn achterbenen op de pezen van het voorbeen komt zal zo een stukje plastic met een dunlaagje neopreen niet veel beschermen tegen die enorme kracht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:17

Voor wie het oververhittingsverhaal niet wil geloven, belt zelf maar http://www.fysiotherapie-paard.com/ op om te horen hoe ze over bandages en andere been'bescherming' denken.
Doei!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:19

Haha! Sorry, vond je vergelijking erg grappig Haha! Zie het al helemaal voor me Haha!

Edit; is reactie op RK
Laatst bijgewerkt door merel90 op 24-09-07 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:19

Altijd meer als niets Frans..en dat heb ik vorig jaar gemerkt bij het longeren zoals ik eerder schreef.

Een cap werkt ook niet als je onder het wiel van een vrachtwagen valt...maar wel tegen een flinke tik.
Bij pezen niet anders Lachen

En zo'n link zegt me niks
Veel ervaring daarin en ook bij heel veel mensen zegt me veel meer dan iemand die er tegen is en dan een verhaaltje op i-net knalt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:21

Is er overigens geen groot kwaliteitsverschil in beschermers?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:22

patsur schreef:
Je maakt mij ook niet wijs dat het slecht is. Heb een hele tijd een aantal keer per week met bandages gereden, paard heeft nog steeds geen blessure.

Het gevaar aan bandages is dat je een been *zeg maar in tape't* hierdoor heeft het been zo veel steun dat het steeds minder hoeft te doen omdat er al zo veel stevigheid om heen zit en hierdoor dus de pezen zwakker gaan worden.
zodra jij dus vaker daar mee rijd en je paard gaat een keer ZONDER er mee dubbel dus struikelen etc heeft je paard veel meer kans op een blessure .
ik zelf rijd dus ook nouwelijks met bandages ze doen het been geen goed aan !

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:23

Arabesk schreef:
Voor wie het oververhittingsverhaal niet wil geloven, belt zelf maar http://www.fysiotherapie-paard.com/ op om te horen hoe ze over bandages en andere been'bescherming' denken.
Doei!

En dat is dus een mening van iemand!

Ook jij mag je mening hebben Arabesk, maar je dringt je mening op zeer onaardige wijze aan mensen op hier. Iedereen die er anders over denkt wordt zowat afgeschilderd als dierenbeul.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:24

Arabesk schreef:
Doei!

het lijkt wel als of je niet op mijn vraag in gaat arabesk ..!!
je weet alles toch zo *goed * (zo kom je namelijk op mij over ) Knipoog
waarom krijg ik dan niet gewoon antwoord op mijn vraag ..
Nogmaals puur intresse hoor ! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:24

Zou dat echt zo werken?
Zo'n lapje tegen 600 kg op een been, wat ook nog eens met krachten op de grond komt?

Ik gebruik ze nooit, vind dat maar gefrot, maar ook daar geloof ik niet zo dat het verslapt..het zijn geen spieren waar we het over hebben..en ook nog eens zoveel gewicht Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:26

Juist bij jonge paard gooi ik er wel peesbeschermers om. Die willen nog weleens raar spatten en de coördinatie onder het zadel is nog niet zo goed omdat ze de balans nog niet gevonden hebben.
Als ze wat meer bevestigd zijn in het rijden laat ik ze met een rustige buitenrit wel weg net als bij een rustige training.

Beetje op gevoel dus.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:26

ik kan het stukje op die site over beenbescherming niet vinden?

@ doom: volgens mij was patsurs reactie over de peesbeschermers bedoeld?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:27

doom schreef:
Het gevaar aan bandages is dat je een been *zeg maar in tape't* hierdoor heeft het been zo veel steun dat het steeds minder hoeft te doen omdat er al zo veel stevigheid om heen zit en hierdoor dus de pezen zwakker gaan worden.
zodra jij dus vaker daar mee rijd en je paard gaat een keer ZONDER er mee dubbel dus struikelen etc heeft je paard veel meer kans op een blessure .
ik zelf rijd dus ook nouwelijks met bandages ze doen het been geen goed aan !

Daar geloof ik ook niet in. Een bandage zou pas ondersteuning bieden als het over een gewricht heen loopt. Dat doet een bandage over het algemeen niet dus is het een beetje hetzelfde als je eigen onderarm intapen. Daar verzwak of verstevig je niets mee...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:27

Ik ga trouwens in herhaling vallen, onderstaande heb ik al eens eerder gepost Haha!

Tijdens het werk komt er juist veel energie en dus warmte vrij omdat de weefsel goed doorbloed moeten zijn. De schade vind dus vooral tijdens arbeid plaats.Ik weet er ook niet veel meer van, dan dat de hoge temperatuur (veel hoger dan lichaamstemperatuur, en daar zijn cellen natuurlijk niet voor gemaakt) steeds meer peesvezels kapot maakt.

Ik heb even gezocht in PubMed, een medische database, en vond in de beschrijving van deze studieo.a. het volgende:

Citaat:
Tendons that store energy during locomotion, such as the equine superficial digital flexor tendon (SDFT) and human Achilles tendon, suffer a high incidence of central core degeneration which is thought to precede tendon rupture. Although energy storage contributes to the efficiency of locomotion, tendons are not perfectly elastic and some energy is lost in the form of heat. Recent studies have shown that the central core of equine SDFT reaches temperatures as high as 45 degrees C during high-speed locomotion. In this study, we test the hypothesis that hyperthermia causes tendon cell death and results in tendon central core degeneration.

Kortom, opgeslagen energie gaat deels verloren als warmte, en door deze warmte loopt de kerntemperatuur in de buigpees op tot zo'n 45 graden (dat is dus zonder beenbescherming hè!). Deze verhoogde temperatuur leidt dan tot het afsterven van peesweefsel.

Nog een artikel (voorloper van dat hierboven volgens mij):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Kortom je probeert de pees te beschermen tegen invloeden van buiten af maar maakt hem daarmee langzaam maar zeker van binnen uit kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:30

En waarom lopen alle springpaarden dan nog?
Waarom trainen mensen met dure paarden er dan nog mee?
Die hebben juist erg goede begeleiding van da's enzo.
Waarom zijn er dan niet héél veel peesblessures?

Dar kun je toch uit opmaken dat het overtrokken is...ja ik geloof dat verhaal wel, bij úren gebruik.

En een zadel is dat ook slecht?
Daar word het ook warm Lachen Oke geen pezen, maar de warmte kan ook niet weg

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:32

Nog iets, ik kan mij voorstellen dat je ze bij jonge paarden die nog weinig balans hebben wel gebruikt, net als bij springen, cross etc. Ook voor paarden die echt strijken is het wel handig. Maar ze horen wat mij betreft niet tot de standaarduitrusting.

Moniek

hallo
ik gebruik zeker wel beenbeschermers altijd.
ik gebruik professional choice die zijn heel goed.
ik rij reining en mijn paard heeft zichzelf al zo vaak opengehaald dus neem geen risico mee,hij staat zelfs met wei boots in the wei.

Figaro

runningkawa schreef:
En waarom lopen alle springpaarden dan nog?
Waarom trainen mensen met dure paarden er dan nog mee?
Die hebben juist erg goede begeleiding van da's enzo.
Waarom zijn er dan niet héél veel peesblessures?

En dat is dus het 'gevaar' van wetenschappelijke onderbouwing. Mensen doen toch wat voor hun gevoel het beste is, waar ze het meeste ervaring mee hebben of wat hun idool doet..
Vernieuwingen duren meestal wat langer. Misschien rijdt er over 10 jaar niemand meer met peesbeschermers en rijden we allemaal met 'peescoolers' you never know :wink:

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:33

runningkawa schreef:
Zou dat echt zo werken?
Zo'n lapje tegen 600 kg op een been, wat ook nog eens met krachten op de grond komt?

Ik gebruik ze nooit, vind dat maar gefrot, maar ook daar geloof ik niet zo dat het verslapt..het zijn geen spieren waar we het over hebben..en ook nog eens zoveel gewicht Lachen

Ik weet niet of dit naar mij toe is gericht hoor Knipoog ( denk het iid geval wel)
maar dit is mij door d.a van Unen verteld Haha!
hij gaf ook als vb zelf je enkel elke dag een uur in te tapen hierdoor wordt je enkel gewoon zwakker en als je dan dubbel gaat ------->>> gekneusde enkel ! Knipoog

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:33

Arabesk schreef:
VValar schreef:
Dit is echt de reinste onzin. Een keer een gekke uitspatting of slechte coördinatie door onoplettendheid, of zelfs een uitglijder kunnen zorgen voor een blessure aan het been (een scheur in de pees kan al ontstaan door één misstap).

paarden die goed bekapt zijn en goed met hun hoeven de ondergrond kunnen aftasten hebben daar geen last van.

Wat raar dan.Als je jaren dezelfde hoefsmid heeft.En opeens heeft je paard een blessure.Maar hij wordt nog steeds hetzelfde bekap.Vindt het ook onzin

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:34

doom schreef:
hij gaf ook als vb zelf je enkel elke dag een uur in te tapen hierdoor wordt je enkel gewoon zwakker en als je dan dubbel gaat ------->>> gekneusde enkel ! Knipoog

Ja en dan tape je dus over een gewricht, wat bij het bandageren van een paard niet van toepassing is.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:35

Charaz schreef:
Arabesk schreef:
Doei!

En dat is dus een mening van iemand!

Ook jij mag je mening hebben Arabesk, maar je dringt je mening op zeer onaardige wijze aan mensen op hier. Iedereen die er anders over denkt wordt zowat afgeschilderd als dierenbeul.

Hier ben ik het wel mee eens, je komt zeer autoritair over, jij komt hier iedereen wel even vertellen hoe stom we zijn en hoe slecht we het paard behandelen en hoe het allemaal moet, zo komt het op mij over..Iedereen mag toch een eigen mening hebben, en daar kun je toch gewoon over discussiëren, je hoeft toch niet meteen geïrriteerd te zijn als mensen niet meteen ja en amen knikken?