duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:20

Mooie foto's en goede uitleg!! Lachen mijne moet dat ook nog een beetje leren haha

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:22

Ik vind hier ook een heel groot verschil tussen zitten:

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto drukt het paard de rug weg en komt ze vreselijk tegen de hand. Op de tweede is ze ontspannen, loopt ze over de rug (wel te diep) en met een redelijk actief achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:25

Afbeelding
Hier zie je dat de rug hol is
Het paard drukt de rug dus weg door zijn hoofd erg omhoog te brengen, tegen de hand van de ruiter in.
Zijn halst steekt omhoog, paard krijgt daardoor een onderhals

Afbeelding
Je ziet hier dat de rug niet meer hol is
De hals loopt mooi rond

Dat is het verschil in ongewenst hoofd omhoog en zelf vrage dat het paad met zijn hofd omhoog komt.
Dat laatste kan alleen als je eerst de eerste stappen hebt gehad.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:27

Acupido schreef:
haaay !
ik wou even reageren op vonnie84...
jij zegt dat een paard in de stap 2/3 hoeven moet over stappen met z'n achterbenen
in de afdrukken van de voorbenen ..
maar dan loopt het paard volgens mij al in een uitgestrekte stap..

idd, 2/3 hoeven is uitgestrekte stap. Maar schakelen kun je ook in stap Knipoog Daar heb je geen draf of galop voor nodig. En op die manier train je de onderlijn en het achterbeen. Dat wordt helaas vaak vergeten in de training. Hoeveel mensen zie je nou echt trainen op het schakelen in stap?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:40

eindelijk weer eens een echt "bokt"topic als vanouds
ts thanks Afgod

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:14

Even een stipje, hier heb ik wat aan gehad Ja

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:12

nickyu schreef:
eindelijk weer eens een echt "bokt"topic als vanouds
ts thanks Afgod

Inderdaad, verhelderend en leerzaam! Zoiets zou ook in de Wiki passen denk ik.

Marssam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:35

runningkawa schreef:
Omdat het een heel stuk verder in de africhting pas voorkomt dat het paard EN van achter aan het werk is EN over de rug loopt EN opgericht loopt (EN je er dan ook nog goede foto's van hebt)

Citaat:
Idd
Eerst moet je paard goed aan het been en over de rug zijn, hierdoor zakt zijn hoofd idd
Maar zijn lijf gaat meer bergopwaarst
Zie het als een speedboot, als de motor het goed doet gaat hij voor omhoog en word hij voor ook lichter.
Dat kun je dan weer verder uitbouwen dat je zijn hoofd zelf weer omhoog vraagt.
Hij blijft dan van achter er goed bij, wordt van voren ook niet sterker, loopt ook zonder onderhals

Oooh, oke! goede uitleg, dankje! Ik was het spoor al bijster Bloos

dus inprincipe, de meeste paarden die je toch wel bij HAW ziet, die lopen wel goed met de achterhand eronder, maar die zijn er dus ook nog niet helemaal? Het allerbeste is dus dat toch het hoofd opgeheven gedragen word?
Dat wist ik dus niet. Ik dacht dat het per definitie beter was dat het hoofd en de nek laag gedragen werden Bloos!

[edit] oops verkeerd gequote zie ik Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:26

Goed topic dit. Vooral de foto's erg verhelderend. Een fijn ouderwets bokt-topic idd. Dat er maar vele mogen volgen!!!

Ik weet zelf ook een heleboel wel, en probeer zelf altijd naar de ontspanning toe te werken... maar altijd fijn als je geest weer eens opgefrist wordt, en je fijn vergelijkingsmateriaal krijgt. Echt top!!! Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:40

Citaat:
dus inprincipe, de meeste paarden die je toch wel bij HAW ziet, die lopen wel goed met de achterhand eronder, maar die zijn er dus ook nog niet helemaal? Het allerbeste is dus dat toch het hoofd opgeheven gedragen word?
Dat wist ik dus niet. Ik dacht dat het per definitie beter was dat het hoofd en de nek laag gedragen werden

Opgeheven hoofd is niet perse beter, alleen als het op de juiste manier uitgevoerd word verder in de africhting.
Maar daar voorafgaand ook altijd eerst de actieve achterhand, daarvanuit de ontspannen aanleuning
En als je paard ontspannen aanleuning heeft kun je hem de hand laten volgen naar een voorwaarts neerwaarts, waar hij toch niet op de voorhand valt, maar achter actief blijft.
Je kunt hem op de hoogte brengen die we vaak aan de teugel noemen.
En door het paard nog meer te gaan verzamelen zal het paard de achterhand meer onderbrengen en daardoor lijkt te zakken van achter en waardoor de voorhand hoger komt, Het bergopwaarts lopen, dan lijkt het ook al of het hoofd hoger zit, maar ook vandaaruit kun je het hoofd ook nog iets hoger instellen.
Maar de achterhand blijft actief en de rug blijft bol en ontspannen, het paard kan je daardoor goed blijven dragen.
En op elk gewenst moment kan het paard de hand ook weer volgen naar helemaal beneden

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:43

even stipje. morgen maar even bijlezen Nerd

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:08

Helemaal goed RK. Ik heb alleen een toevoeging. Let erg op het niveau van je paard. En de leeftijd. Sommige paarden zijn nog niet zo ver dat ze in oprichting kunnen lopen, vraag dat dan ook niet. Ook niet om te kijken of het misschien wel lukt. De verleiding is soms groot, maar als je paard, zoals RK al aan geeft, makkelijk je hand volgt en van daar uit weer terug omhoog wil, met behoudt van tact, regelmaat en actief achterhand gebruik, komt dat letterlijk vanzelf wel.

Ik zelf wissel in de training erg veel af. Zowel in de overgangen, tempo als de halshouding. Vooral omdat de mijne pas 4 is laat ik hem maar korte stukjes moeilijk en zwaar draagwerk doen. En paar overgangen of een oefening wissel ik altijd af met weer een keer meer lengte in hals. Je merkt vanzelf als je goed bezig bent, als je in alle stadia hetzelfde gewicht in je handen hebt. Dat is altijd zo min mogelijk.

Hoe je dat voor elkaar krijgt is ook heel simpel. Vraag je paard echt, dus ga niet hangen of trekken of flink rommelen aan de voorkant, want dan dwing je hem. Je pakt je paard op, dat je wat in je hand hebt is het contact, niet veel meer als het gewicht van je teugel. Denk in dat de teugel een kuikentje is en knijp nooit zo hard dat je het kuikentje fijn knijpt.

Dus oppakken dat je net verbinding hebt. Die verbinding volgen ten alle tijde en je hand is altijd ontspannen. Vevolgens leg je rustig je been aan en druk je je zit iets naar je hand toe. Dat wat je met je been aanvult vang je met je hand op (denk aan je kuikentje!!!) Als je paard vervolgens afbuigt ontspan je in hand, zit en been. En voila je hebt je paard naar beneden gevraagd en hij geeft daadwerkelijk na. Waarschijnlijk als je het nooit zo doet zal hij direct weer met zijn neus omhoog gaan als je ontspant. Logische reactie, want hij is steun gewent en dat krijgt hij niet meer. Hebt geduld en als je een poosje verder bent loopt hij ook constant op deze manier.

Tip: Als je paard in welke gang dan ook iets gaat hangen of vast pakken. Geef been, sluit je hand en ontspan. Vooral het ontspannen is erg belangrijk. Dat is het punt dat je je paard ruimte te geven om na te geven en dus antwoord te geven op je vraag. Zowiezo als je het idee hebt dat hij te zwaar wordt ontspan dan je hand. Vaak is dat het probleem. Hij wordt dan vastgehouden door een gespannen hand en kan dus niet nageven.

Wat ik zelf de belangrijkste punten vind is
1: Altijd aanvullen met je been als je voor wat vraagt
2: Altijd ontspannen in je hand!
3: Laat je kuikentje in leven ! Clown

En wat ik zelf als ezelbruggetje gebruik: Klein vragen is klein krijgen, groot vragen is groot krijgen.

Wat ik daarmee bedoel zal ik uitleggen
Stel je staat naast je paard voor een plas. Hij wil er niet in. Jij gaat aan hem trekken. Wat zal gaan gebeuren is dat hij ineens met noodgang/noodsprong naar je toe komt. Als je aan het halster kleine ''ophoudingjes'' geeft zal hij ook stap voor stap het water in gaan. Dat geld voor alles. Onder het zadel en naast je paard. Heb wel geduld, en geef je paard kans om te bedenken wat nu precies de bedoeling is.
Laatst bijgewerkt door WinBinChes op 20-08-07 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:10

Dit laatste stuk is echt heel erg duidelijk omschreven! Hier kan ik wat mee Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:15

Kleine toevoeging aan het eind en een paar typfouten eruit gehaald

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:17

interessant en mooi beschreven en geïllustreerd!
ik volg ook! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:19

Goed omschreven Ja

Vergeet verder ook niet dat als het niet gaat het geen onwil is van het paard.
Maar dat hij je niet begrijpt (uitgaande van een gezond paard zonder pijn)
Word ook niet boos maar ga bij jezelf ten rade, zijn mijn hulpen goed op dit moment?
Vraag ik dingen die van zijn nivo zijn, of ineens te hoog van nivo dat hij me daarom niet begrijpt?

Een paard is erg meegaand, zou hij echt niet willen, wat doen wij kleine mensjes dan tegen 500/600 kilo?
Niets...dus onthoud goed, ook al gaat het niet precies goed, je paard is nog steeds vol goede wil

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:25

Amen!

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:30

WinBinChes schreef:
Afbeelding
Deze foto drukt het paard de rug weg. Waarom?
Rode pijl. Hij drukt zijn onder hals eruit. De bovenlijn loopt niet mooi rond
Blauwe pijl. Achter het zadel een deukje. aftewel de rug wordt weggedrukt
Paarse pijl. Wel ruimte in het voorbeen, omdat hij zijn rug wegdrukt, maar
Groenepijl. van achter gebeurt er niks. Je ziet duidelijk dat het voorbeen veel meer ruimte grijpt dan het achter been

Afbeelding
Deze foto wel een goed ruggebruik. Waar je dat onder andere aan kan zien is
Rode pijl. mooie gebogen hals wat vanuit de schoft nageeft. Oftewel, elke halswervel buigt af
Blauwe pijl. Achter hand loopt ook mooi rond in 1 vloeiende lijn
Paarse en groene pijl. De voor en achterbenen grijpen hetzelfe hoelveelheid aan bodem
En erg belangrijk de gele Vtje of driehoekje. En paard wat goed draaft laat 3 V-tjes of driehoekjes zien.

Ik ben geen fotoshop wonder, maar hoop dat het zo duidelijk is en dat je nu het verschil goed kan zien

wouw wat laat je dat mooi zien.. ben het er volkomen mee eens Haha! Haha!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:58

even stipje dan kan ik het later goed doornemen, want dit is wel heel leerzaam!

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:14

Wat een mooi en duidelijk topic! Voor iedere ruiter wel belangrijk! Met veel interesse gelezen.

Goede uitleg en goed te begrijpen, met name door de foto's.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:23

Erg interessant topic, volg het nog even.

Het stukje incl de 2 foto's met pijltjes dat hierboven werd geqoute vind ik erg goed gemaakt.

Vaak lukt het me (nog ) niet om mijn paard netjes over de rug te laten lopen, maar soms als ik een half uurtje aan het rijden ben dan loopt hij ineens zo fijn, zo licht, geen getrek ofzo, maar kan zelf niet zien hoe hij loopt, maar heb dan wel het idee dat hij dan in ieder geval ontspannen loopt en misschien wel goed over de rug loopt.
Dit topic helpt in ieder geval wel

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:30

Dit gaat niet bij alle paarden op maar wel bij de meesten: let ook eens op de ademhaling van je paard. Als hij op een ontspannen manier beweegt en jij hem op de juiste manier 'van achter naar voren rijdt', dus een goede verbinding hebt (al eerder door RK uitgelegd in dit topic) zul je dit ook kunnen merken aan de ontspannen ademhaling van je paard. Als hij echt lekker aan het bewegen is, krijgt hij/zij een lekkere ontspannen ademhaling die zowat in het ritme van het bewegen meegaat, vooral in de draf kun je dit meestal goed merken.
Verder natuurlijk een ontspannen mondje en bij voorkeur wat schuim van het kauwen. Als je paard verder goed geconcentreerd is op jou (wat hij dus zal zijn als hij echt correct gereden wordt op dat moment) kun je ook ontzettend veel aflezen aan het orenspel van je paard.

Zijn, naast de perfect uitgelegde rijtechnische tips, nog even wat uiterlijke kenmerken die bij de meeste paarden wel voorkomen.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:47

Interessant topic dit, wordt me wel duidelijker zo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:51

intressant topic, ik lees ook even mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:02

Mocht iemand zich geroepen voelen om een artikel voor de Wiki te schrijven, plaats het dan hier: viewforum.php?f=178
Met alle info uit dit topic komen we een heel eind denk ik Lachen