Een verhitte discussie is ontstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik van trapje om op te stijgen

Ja...ik gebruik altijd een trapje of iets dergelijks
91 (18%)
Ja...ik gebruik soms een trapje of iets dergelijks
125 (25%)
Nee.ik gebruik nooit een trapje of iets dergelijks
279 (56%)

Totaal aantal stemmen: 495

Moirsa

Re: Een verhitte discussie is ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:42

Starbreeze schreef:
We zullen zien als het zover is bij desbetreffende meneer Knipoog
Als je verder nog goed uit de weg kan maar een hulpje nodig hebt met opstappen, wat is dan precies het probleem? Ziet hij mensen die een trapje gebruiken soms als krakkemikkige mensen die maar achter de geraniums moeten gaan zitten ofzo?

nee, golven kan ook...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:43

Daarom zou je eigenlijk ook van twee kanten moeten opstappen (en afstappen). Ik maak me er ook schuldig aan hoor, het handst gewoon niet vanaf rechts.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:46

Ik gebruik altijd een opstap....paard weet niet beter en werkt juist altijd mee. Op een buitenrit gebruik ik van alles hekwerk, bruggetjes, vuilnisbakken, vangrail...het maakt me allemaal niets uit zolang ik maar de rug van mijn paard kan ontzien. Mijn 3-jarige die ik nu aan het inrijden ben, went er ook al aan. Met een hoop geduld lukt alles.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:47

Cassidy schreef:
Daarom zou je eigenlijk ook van twee kanten moeten opstappen (en afstappen). Ik maak me er ook schuldig aan hoor, het handst gewoon niet vanaf rechts.

Ja heb je helemaal gelijk, maar voor de meeste mensen is dat toch lastig. Bij mijn vorige verzorgpaarden deed ik het weleens, maar bij mijn eigen jonge 4 jarige doe ik het dan toch liever met krukje.
(Je krijgt overigens ook ongelijke beugels als je aldoor aan dezelfde kant zonder krukje opstijgt.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:49

Bij dressuur kun je de beugelriemen omwisselen, bij western niet.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:49

Oja, idd (daar denk ik dan nog niet eens aan he Knipoog)

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 17:54

Best leuk om te constateren dat een grote meerderheid nooit of zelden een trapje gebruikt en dat degene die dat wel doen zich verontschuldigen via dit forum. Cool

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:41

Als iemand problemen heeft met opstijgen om wat voor reden dan ook, lijkt het mij paardvriendelijker om voor een opstapje te kiezen. Waarom zou men willens en wetens de paardenrug belasten? Alleen om dat men bang is voor commentaar van de buitenwacht ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:15

Horsedances schreef:
Best leuk om te constateren dat een grote meerderheid nooit of zelden een trapje gebruikt en dat degene die dat wel doen zich verontschuldigen via dit forum. Cool

Pardon? Waar verontschuldig ik mij?? Nors opkijken

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:22

Ik verontschuldig me ook niet, als er een persoon ook een krukje pakt door onze posts, ben ik al gelukkig!

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:11

nou ik wil ten eerste hiermee beginnen: ik ben jaren lang groom geweest en ben dus op meer als genoeg wedstrijden geweest en hier zag je heel veel sport ruiters die zich door middel van een zetje zich op het paard lieten helpen, en ga me niet vertellen dat dit is dat het zadel dan recht blijft liggen want als je correct opstapt en het zit goed blijft het op zijn plaats,

Ik ben dus idd wel een persoon die wat zwaarder is, maar ik heb ook een ongeluk gehad waardoor ik sneller last heb van mijn rug, en daarbij wil ik mijn paard graag ontlasten van het steeds opstijgen, en wij hebben bij ons op stal iets in de bak staan waar ik dan gebruik van maak om even op te stappen, dit neemt niet weg dat ik het zo ook kan hoor, als ik tijdens een buitenrit opnieuw moet opstappen dan kan ik dat ook, en gister moest ik ook weer ineens zomaar op een paard stappen en er was geen opstapje voor me en ik kwam er in 1 soepele beweging op.

maar kortom ik schaam me er niet voor om een krukje of iets dergelijks te moeten gebruiken, het is niet alleen ook fijn voor mij maar ook voor mijn paard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:15

Ik stap gewoon telkens aan de andere kant op Lachen
merk daardoor wel dat het paard steviger stata met opstappen, en niet naar een kant blijft hangern

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:22

ik moet eerlijk zeggen heb het wel eens geprobeerd aan de andere kant opstappen haha maar het lukt me niet, maar goed daarvoor probeer ik zoveel mogelijk juist met opstappen de rug van mijn paard te ontlasten

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:01

Yamcha schreef:
Waratje schreef:
Tja, voor intelligente uitspraken moet je kennelijk geen Amerikaanse dressuurruiter hebben. Hij kan duidelijk niet verder denken dan zijn eigen comfort. Voor het paard is het een stuk comfortabeler als je wel met een krukje of iets dergelijks opstapt, maar ja, rekening houden met je paard, dàt doe je natuurlijk niet als je serieus aan "sport" doet Duivel
Dat hij niet meer op een paard wil zitten als hij er niet zonder krukje op kan komen, geeft alleen maar duidelijk aan dat het paardrijden voor hem geen levensstijl is maar een baan. Ieder z'n meug Vork

Idd!!! Het is veel beter voor de rug en het zadel om wel met krukje op te stappen... en je paard heeft per slot van rekening maar één rug, die hou ik liever heel...

Precies Ja Wat een onzin zeg. Zou mooi zuur zijn voor mij ook. Kan met mijn rug wel op de paarden komen, maar het is gewoon beter om niets te overrekken. En rijden gaat nog prima, dus wel een voorbarige uitspraak. Die ruiter heeft waarschijnlijk niet echt nagedacht over zijn opmerking.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:03

Vind het trouwens bizar dat de meerderheid zo tegen is, want daarom voel ik me altijd een beetje opgelaten als vreemden zien dat ik zo opstap. Het moet toch geen taboe zijn?

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:01

sjaantje schreef:
Vind het trouwens bizar dat de meerderheid zo tegen is, want daarom voel ik me altijd een beetje opgelaten als vreemden zien dat ik zo opstap. Het moet toch geen taboe zijn?

Het kan toch een persoonlijke uitspraak zijn. Hij geeft aan dat hij stopt met paardrijden wanneer hij met een opstapje op zijn paard moet komen. Dat betekent dat hij het nu dus nog gewoon zonder doet maar, mocht het zich ooit voordoen dat hij niet meer zonder hulpmiddel boven zijn paard kan komen, hij stopt met het beoefenen van de sport. Hij geeft hierbij niet aan dat hij vindt dat een ieder die nu met een opstapje erop klimt, moet stoppen of wat dan ook.

Ik zie ook veel mensen opstappen met een opstapje. Wanneer het vanwege medische redenen is, heb ik hier helemaal geen problemen mee. Maar als je van die 16 jarige meiden ziet die te STIJF zijn om zonder krukje op te stappen, dan vind ik dit waanzin en vind ik inderdaad dat zij er beter mee kunnen stoppen. Als je niet eens de souplesse hebt om op een paard te komen zonder opstap, hoe kan je dan in hemelsnaam wel soepel op je paard zitten en hem niet belemmeren in de beweging etc?

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:34

talented schreef:
sjaantje schreef:

Het kan toch een persoonlijke uitspraak zijn. Hij geeft aan dat hij stopt met paardrijden wanneer hij met een opstapje op zijn paard moet komen. Dat betekent dat hij het nu dus nog gewoon zonder doet maar, mocht het zich ooit voordoen dat hij niet meer zonder hulpmiddel boven zijn paard kan komen, hij stopt met het beoefenen van de sport. Hij geeft hierbij niet aan dat hij vindt dat een ieder die nu met een opstapje erop klimt, moet stoppen of wat dan ook.

Ik zie ook veel mensen opstappen met een opstapje. Wanneer het vanwege medische redenen is, heb ik hier helemaal geen problemen mee. Maar als je van die 16 jarige meiden ziet die te STIJF zijn om zonder krukje op te stappen, dan vind ik dit waanzin en vind ik inderdaad dat zij er beter mee kunnen stoppen. Als je niet eens de souplesse hebt om op een paard te komen zonder opstap, hoe kan je dan in hemelsnaam wel soepel op je paard zitten en hem niet belemmeren in de beweging etc?

Talented: Wie zegt dat de reden van die 16jarigen die opstappen met een krukje is, dat ze niet lenig genoeg zijn? Hebben hun dat jou verteld? Misschien dat ze het juist doen om hun paard en zadel te sparen? Dat lijkt me toch een verrekte goede reden! Best wel jammer dat je er direct he negatiefste van moet denken, ipv van positief, omdat ze hun paard willen sparen!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:38

talented schreef:
sjaantje schreef:

amen Knipoog

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:41

Anita1987 schreef:
Talented: Wie zegt dat de reden van die 16jarigen die opstappen met een krukje is, dat ze niet lenig genoeg zijn? Hebben hun dat jou verteld? Misschien dat ze het juist doen om hun paard en zadel te sparen? Dat lijkt me toch een verrekte goede reden! Best wel jammer dat je er direct he negatiefste van moet denken, ipv van positief, omdat ze hun paard willen sparen!

ja dat hebben ze gezegt ja Knipoog

Als jij in een soepele beweging opstapt is er niets slechts aan voor de rug..
ga jij lopen kl*te word het slecht...
kun jij niet gewoon opstappen (medische redenen ect. buiten gesloten) omdat je gewoon te stijf bent om op te stappen kun je beter stoppen,

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:45

talented schreef:

En wie zegt dat die 16-jarige meiden niet een medische reden hebben voor die stijfheid? Waar ligt je grens? En waarom zou een ouder iemand wel uit stijfheid met een krukje op mogen stappen en een jong iemand niet? Stijf is stijf, als je oordeelt dat een stijf persoon niet op een paard mag zitten, zet dat er dan gewoon neer en zeur niet over leeftijden.
Iedereen moet zelf beslissen of ze nog wat op een paard te zoeken hebben en als ze ook zelf regelen dat ze erop en eraf kunnen komen is dat toch best? Het is niet aan mij om tegen iemand te gaan zeggen dat ze maar moeten stoppen met paardrijden omdat ze te stijf zijn, dat is hoogstens voor de instructrice weggelegd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:47

Moirsa schreef:
Als jij in een soepele beweging opstapt is er niets slechts aan voor de rug..
ga jij lopen kl*te word het slecht...
kun jij niet gewoon opstappen (medische redenen ect. buiten gesloten) omdat je gewoon te stijf bent om op te stappen kun je beter stoppen,

Goh, dan kunnen heel veel mensen maar beter nu gaan stoppen met paardrijden, want van de mensen die zonder krukje opstappen zijn er heel erg veel die het niet met die soepele beweging doen. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:28

Hetgeen wat Talented zegt, kan ik me wel indenken.
Maar als ik dit naar mijzelf betrek:
Ik ben stevig en me daar ook bewust van. Nu kan ik aan gaan zitten klooien om op mijn paard te komen zonder opstapje (wat ik ook zeker wel kan), maar dit wil ik mijn paard besparen. vind het onnodig mijn paard de "vuile" was op te laten knappen terwijl ik heel makkelijk een krukje erbij kan pakken.
Nu moet ik ook zeggen dat mijn paard een peesblessure heeft gehad links voor. Dit is alweer lang geleden, maar je kunt nooit voorzicht genoeg zijn.

Verder zie ik nog genoeg ruiters om mij heen ploeteren om op een groot paard te stijgen. En dan denk ik....: Als je nagaat dat je op het moment van afzetten en omhoogkomen je 3 keer je eigen gewicht bent (heeft te maken met zwaartekracht).. waarom weigeren een opstapje te gebruiken?
je doet je paard er een groot plezier mee (zijn rug in ieder geval).

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:07

ik ben juist begonnen met een trapje Tong uitsteken
ik was zo klein dat ik altijd met een ladder omhoog moest Tong uitsteken

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:45

De Meeste topruiters krijgen een voetje als ze opstijgen. dus waar praten we over.
Opstijgen met een krukje is beter voor het paard en ook beter voor de ruiter

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:32

[***] schreef:
Hetgeen wat Talented zegt, kan ik me wel indenken.
Maar als ik dit naar mijzelf betrek:
Ik ben stevig en me daar ook bewust van. Nu kan ik aan gaan zitten klooien om op mijn paard te komen zonder opstapje (wat ik ook zeker wel kan), maar dit wil ik mijn paard besparen. vind het onnodig mijn paard de "vuile" was op te laten knappen terwijl ik heel makkelijk een krukje erbij kan pakken.
Nu moet ik ook zeggen dat mijn paard een peesblessure heeft gehad links voor. Dit is alweer lang geleden, maar je kunt nooit voorzicht genoeg zijn.

Verder zie ik nog genoeg ruiters om mij heen ploeteren om op een groot paard te stijgen. En dan denk ik....: Als je nagaat dat je op het moment van afzetten en omhoogkomen je 3 keer je eigen gewicht bent (heeft te maken met zwaartekracht).. waarom weigeren een opstapje te gebruiken?
je doet je paard er een groot plezier mee (zijn rug in ieder geval).

Precies! Iedereen heeft toch zijn eigen reden om met een krukje op te stijgen? Dit is ook een goed voorbeeld ervan, en ik denk ook een goede oplossing voor het paard!
Maar mensen weten waarschijnlijk je reden niet, en je krijgt alweer een label van 'stijf' opgeplakt.