80 kilo op een D pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beukiej

Re: 80 kilo op een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:01

Ik denk dat het wel zou kunnen maar dat een e-pony mooier is voor het oog Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:01

Alwiene schreef:
@ Tamary, die angst zit erin en gaat er niet meer uit. Dit wordt niet mijn eerste eigen pony. En ik zoek dus niet voor niks een braaf dier.
Bovendien vind ik dat je vreselijk ver gaat in je veronderstellingen. Je doet nu alsof een angstige ruiter een ruiter is die niet kan rijden, of die een paard kapot rijdt.
Krijg het gevoel dat je wel heel snel conclusies trekt, en dan dus verkeerde!

Ik zeg niks over niet kunnen rijden, maar iets wat ik zelf ook wel gehad heb, nl angst voor onverwachte acties en het vervolgens niks meer te zeggen hebben over je paard. Sommige paarden zijn erg op de ruiter gericht en worden dan bang voor alles omdat de ruiter aangeeft dat er ergens iets engs/gevaarlijks moet zijn. Andere paarden nemen dan de leiding en dat gaat dan fout omdat een paard een ander referentiekader heeft dat niet van toepassing is in een mensenmaatschappij.

Ik heb tijdens mijn manegetijd en ook later wel bij het zoeken naar een eigen paard op dieren gezeten waar ik mij echt niet veilig op voelde en graag weer vanaf wilde of dieren waarop ik mij alleen passagier voelde en dus niks over te zeggen had.

En zelfs op Bayo heb ik in de afgelopen 3 jaar wel eens de bibbers gehad. Inmiddels heb ik het vertrouwen en de kennis om het op te lossen, maar ik heb niet het vertrouwen om zomaar op een ander paard te stappen, ookal zie ik dat het onder de eigenaar en anderen goed gaat.

Kies dus een paard waar je je de eerste seconde in het zadel al zeker op voelt en werk veel op de grond aan jullie band en wederzijds vertrouwen. Afstappen is geen schande! en dat je paard wint als je afstapt is onzin. Ik ben op de grond vaak ook veel zekerder van mijzelf en na een paar keer ernaast langs/over het enge ding kan ik weer opstappen en er nogmaals langs zonder gestress voor beide. Daarnaast leer je van grondwerk je paard "lezen" en dus goed inschatten hoe erg de situatie volgens je paard is.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:04

Mijn moeder rijdt ook soms op mijn pony, zij weegt ook zoiets, en mijn D pony is 1.41m (haflinger X welsh). Ik merk wel dat zij dit niet zo makkelijk vind, en het haar wel wat belemmert, dus ik zou echt wel voor iets groters gaan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:07

Ik vind 80 kg voor een D pony ook aan de zware kant. Sommige pony's zullen het misschien wel aankunnen maar het is best een grote belasting voor gewrichten en pezen en daar krijg je alleen maar ellende van. Om maar te zwijgen van dat het geen mooi plaatje is. Zou idd voor een stevige E-pony van min 156 gaan of klein paard.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 13:10

@ Nickyu, ik heb niet gezegd dat ik geen knopjes wil, ik heb gezegd dat ik geen kopjes hóef. Mijn ervaring is dat je voor een goed leerpaard ook stevig betaald, vandaar de uitspraak dat ik geen knopjes hoef!

@ Tamary, jij geeft precies dat aan waarom een manege geen oplossing is. Misschien hebben ze daar een paard waar ik me prima op voel. Maar een manege geeft niet de voldoening die een eigen paardje geeft. En als je je op het ene paard goed en zeker voelt hoeft dat dus niet op andere paarden te gelden. Knipoog

Ik ben inderdaad op zoek naar een paard waarbij ik me vanaf moment 1 zeker voel in het zadel. Bij twijfel daarover zal ik het dier niet kopen. En nee afstappen is geen schande, is het dat wel dan is het nog jammer, ben van de week nog afgestapt nadat ik er 10 seconden op had gezeten en meteen doodsangsten uitstond, voelde een bom paard onder me en had weinig zin om af te wachten tot die zou ontploffen.
Maar heb er ook genoeg geprobeerd waar ik wel best mee durfde te rijden, maar me toch niet voldoende zeker op voelde of de klik niet mee had Lachen

We dwalen overigens wel erg af nu van het onderwerp Nagelbijten / Gniffelen

Ik wéét dat wat ik zoek niet makkelijk te vinden is, maar sorry het is geen auto die je na een half jaar weer inruilt, dus ik neem geen genoegen met iets dat niet 100% voor mij is. Bloos

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:14

Ik denk toch als dat je moet gaan denken aan de fjord oid qua ras. 80 kilo is erg zwaar, voor een normaal tot smalle rijpony.
Kan begrijpen als je aan de kleine kant bent, een klein paard een mindere optie is, maar ivm het gewicht toch het proberen waard mischien?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 13:17

Een fjord, haflinger of tinker is geen optie, omdat ik daar gewoon geen reet aan vind. We hebben het geprobeerd naar fjordjes kijken hoor, maar ik vind er echt niks aan
Daarbij ben ik dus van mening dat de meeste E ponys wel heel prima die 80 kilo kunnen dragen, zeker voor 1 uurtje in de week, bij een niet stuntelige ruiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:18

Misschien zul je dan toch je budget iets omhoog moeten gooien. Pony's zijn sowieso redelijk duur, paarden iets minder, maar als je er een wilt met een koel karakter die niet meteen de leiding overneemt, vrees ik dat dat toch een redelijk dure grap wordt.
Zou je niet toch een Haflinger of een Tinker overwegen? Die zijn echt heel koel, niet schrikkerig, meestal makkelijk in de omgang, en heel sociaal ook nog. Ze kunnen ook nog eens aardig wat gewicht dragen, zijn heel allround en ideaal voor een angstige ruiter.
Plus dat de nieuwe, rijtypische Haflingers echt heel leuk zijn om te zien, ik heb ook niks met die zware beesten, maar die rijtypische vind zelfs ik mooi. Al twijfel ik er wel aan of die 80 kg kunnen dragen, denk eerlijk gezegd van niet.
Quarters zijn te duur voor je, lijken me ook wel geschikt trouwens qua karakter. Een Welsh Cob lijkt me ook een idee.
Een kleine KWPN lijkt me minder geschikt voor je, omdat die toch vaak wat heter en rilleriger zijn...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-07-07 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:23

Nou ok dan vallen de fjorden enzo af Lachen
En een klein paard ( heb er zelf een die is 1.62) zou ik wel iemand op durven zetten van 80 kilo.
Wat betreft het 1 keer in de week er op rijden.. lijkt mij toch een te zware last, en straks heb julie iets leuks gevonden en wil ze er mischien vaker op rijden. Je weet nooit hoe het kan lopen toch?
Waarom moet het een pony zijn? als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:28

Omdat ze klein van stuk is.
Maar ik denk echt dat je voor het budget waar je nu voor aan het zoeken bent, niet echt iets leuks kunt vinden. Ik denk als je bereid bent er €5000 aan te besteden, je kans om een pony te vinden die aan jouw eisenpakket voldoet al veel groter is.
De meeste recreatiepony's zijn gewoon afgekeurde sportpony's, die een ander temperament hebben, dan jij zoekt. Plus dat ze over het algemeen niet voor niets afgekeurd zijn.
Een echt goeie recreatie pony met het juiste temperament, de kracht en uithoudingsvermogen, wordt voor dat budget een heel moeilijk verhaal vrees ik.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:28

okee mogelijke rassen of kruizingen daarmee

quarters / paint / evt brave appel of criolo vallen dus af

fjord / halflinger / / nog zo iets kom er even niet op maar denk dat je die te breed vind valt dus ook af

al is een fjord en haflinger niet echt een vergelijk Bloos

fell pony ? merens ?

duitswarmbloed / groninger Pling / basis gelder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:33

@ Nicky: die vallen allemaal boven het budget...
Duits Warmbloed zou mss nog kunnen, maar ik ben bang dat die alweer te licht zijn...
Basis gelder en groninger zijn sowieso te groot, maar kunnen wel het gewicht dragen denk ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-07-07 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:36

Ik heb een pony gereden die aan je eisen voldeed. Maar wel boven het budget, is uiteindelijk ook als recreatiepony weggegaan. Bij ons was het een sportpony, en daardoor vanalles gezien in zijn leven. Je kon vanalles met hem.
Maar goed, Welsh Cobs zijn over het algemeen ook niet goedkoop.
En als ik heel eerlijk ben, en je verhaal lees, past een Fjord, Haflinger, Tinker, of iets dergelijks daar wel goed bij.
Je wilt een stevige pony, en zoveel zijn die er niet volgens mij. Of je komt toch richting zulk bloed als bovenstaand.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:38

ja mijn brave fell is ook voor meer weggegaan Bloos

kennis in de buurt heeft een grote schimmel
komen je pootjes niet onderuit en heb je ladder nodig met opstijgen Vork
maar wel betaalbaar en braaf .. Haha!

ook nog wel andere maar die hebbe geen speciale aftekening of zijn niet wit / schimmel ..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:41

Alwiene schreef:
@
Ik ben inderdaad op zoek naar een paard waarbij ik me vanaf moment 1 zeker voel in het zadel. Bij twijfel daarover zal ik het dier niet kopen. En nee afstappen is geen schande, is het dat wel dan is het nog jammer, ben van de week nog afgestapt nadat ik er 10 seconden op had gezeten en meteen doodsangsten uitstond, voelde een bom paard onder me en had weinig zin om af te wachten tot die zou ontploffen.
Maar heb er ook genoeg geprobeerd waar ik wel best mee durfde te rijden, maar me toch niet voldoende zeker op voelde of de klik niet mee had :
Ik wéét dat wat ik zoek niet makkelijk te vinden is, maar sorry het is geen auto die je na een half jaar weer inruilt, dus ik neem geen genoegen met iets dat niet 100% voor mij is. Bloos

Waarom niet een welshcob proberen? Ik heb er recent eentje gekocht van vier jaar oud die nog nauwelijks onder het zadel was. Een braver paard kom je niet tegen. Kijkt nauwelijks op van wat je buiten ook maar tegen kan komen. Kan best wel es schrikken maar dan staat ie na 1 sprong stil. Bokt niet, steigert niet, wil graag lopen, kortom de makkelijkste die ik ooit heb gehad. Zelfs mijn dochtertje van 9 jaar rijdt erop (niet naar buiten want dan is ie te sterk) maar een braver dier kom je echt niet tegen. En ze zien er nog leuk uit ook.

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:41

Heb finaal over het budget gelezen maar idd zoals Yamcha als zegt, denk niet dat je voor dat geld iets vind naar je wensen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:43

Dyonne schreef:
Ik heb een pony gereden die aan je eisen voldeed. Maar wel boven het budget, is uiteindelijk ook als recreatiepony weggegaan. Bij ons was het een sportpony, en daardoor vanalles gezien in zijn leven. Je kon vanalles met hem.
Maar goed, Welsh Cobs zijn over het algemeen ook niet goedkoop.
En als ik heel eerlijk ben, en je verhaal lees, past een Fjord, Haflinger, Tinker, of iets dergelijks daar wel goed bij.
Je wilt een stevige pony, en zoveel zijn die er niet volgens mij. Of je komt toch richting zulk bloed als bovenstaand.

Ha ha, zie dat Dyonne je wrschlk ook al Welshcob heeft geadviseerd. Zij idd niet goedkoop (hoewel ik een mazzeltje had). Maar mijn ervaring is dat de aanschafprijs niet het belangrijkste is. (Spaar dan nog ff door zou ik zeggen, zo duur zijn ze nu ook weer niet). Want het belangrijkste is dat je plezier hebt op een pony die goed bij je past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:44

Ik denk echt dat het eisenpakket te hoog is voor het budget van de TS... Een welsh Cob zou idd een hele goeie keus zijn. Maar wederom vrees ik dat een Welsh Cob te duur is. Of je moet een afgekeurde vinden, maar die worden over het algemeen niet voor niets afgekeurd...

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:45

Voor een D pony vind ik het te zwaar, ik zou zeggen koop een E

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:46

hey lijkt mee een beetje teveel van het goeie

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:50

80 kilo vind ik voor de meeste Cobs echt geen enkel probleem
Yamcha, wat bedoel je met afgekeurd? Veterinair, of stamboek?
Maar voor de meeste Cobs, die aan jou eisen voldoen zul je langere tijd moeten zoeken, en zeker een 3000 euro betalen.

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:51

Is het mischien een idee om nog verder te sparen en nog even te wachten met een aankoop? Mij lijkt de kans op succes groter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:06

Yamcha schreef:
Ik denk echt dat het eisenpakket te hoog is voor het budget van de TS... Een welsh Cob zou idd een hele goeie keus zijn. Maar wederom vrees ik dat een Welsh Cob te duur is. Of je moet een afgekeurde vinden, maar die worden over het algemeen niet voor niets afgekeurd...

Nee hoor, die van mij heb ik niet veel voor betaald pony handelsprijs maar dat was (moet ik zeggen) echt mazzelen, de oude eigenaars wilden er gewoon snel vanaf want die hadden wat anders gekocht en hadden ruimte nodig. Daar moet je dan echt een beetje tegenaan lopen, maar je komt het dus wel tegen. Hij stond toen met een echt heel lelijke foto op marktplaats en ik had er al een paar keer overheen gekeken zo'n lelijke foto. Ben op aandringen van een kennis toch gaan kijken en toen was ik eigenlijk direct verkocht. En er mankeert werkelijk niks aan. Engelse import, lekker groot 156 en (EBBW Valiant) familie dus van Bronfoel Harri. Daar lijkt ie ook een beetje op. Alleen was ie nog groen maar ja dan laat je hem toch inrijden? Heb ik nu met een beetje hulp bij het zadelmak maken zelf gedaan, maar als je dat niet aandurft dan kun je dat altijd nog laten doen en dan ben je toch niet heel veel meer kwijt.
Maar het is natuurlijk een gok of ie dan braaf genoeg is. Maar mijn ervaring met welshcobs is dat ze toch wel makkelijk zijn. Die van mij is iig super braaf en ben er echt heel blij mee.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:26

Ik heb een ijslander van 1.38 en weeg 70 kilo.Nou mag die 70 wel even naar 65 alleen wil het nog niet helemaal lukken Knipoog
Ik heb totaal geen verstand hoeveel paarden kunnen dragen.
In je advertentie lees ik dat je een paardje zoekt die geschikt is voor een angstige ruiter.
Is het niet een idee om op een manege eens rond te kijken?
Mijn ervaring is dat er op manege's een heleboel brave en bomproofpaarden staan.
Ook een idee is om in samenwerking met bijv een manege of stal samen te gaan zoeken naar het geschikte paard.
Ik denk dat je geen enkel paard vindt die 1000% verkeersmak en bomproof is.Die zijn er gewoonweg niet.
Ik zou gewoon veel paardjes gaan bekijken en iemand mee nemen die jou kent en verstand heeft van paarden om te kijken of jullie een goede combinatie zijn.
Succes met je zoektocht!

Mounia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:30

Ik denk als het een sterke D-pony is moet het in principe wel kunnen .. Maar je mag er dan ook geen beginner opzetten .. toch een redelijk gevorderde ruiter .. want die zijn zachter in hun zit .. dus zullen niet beginnen botsen enz ..