jasmijn78 schreef:En zonder overbelasting, hoe weet je dat?
Uit eigen ervaring.
Je hebt er dus meerdere op 6 jarige leeftijd in het Z gereden of hebben we het hier over slechts twee of drie gevallen?Citaat:
Yinnar schreef:Hoe oud is het paard nu?
8 jaar en loopt nog steeds als een kievit, loopt continu in de winstpunten in het Z2. Vorige paard was ook met 7 jaar Z, was op haar 14e nog klok en klok gaaf. Paarden van stal die met 6 jaar Z liepen (en door een fijne ruiter gereden waren) lopen nu met 14 jaar ook nog steeds probleemloos. Sommige soms al voor de 3e keer in het Z.
Tja wat niet is kan nog komen. Of je verteld niet alles. Laat maar eens een foto maken van het paard dan zal je zien dat het bij sommige paarden echt niet is zoals jij denkt. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Voordat je weer begint te blazen, ook hier spreek ik weer uit ervaring.
Yinnar schreef:Met 6 jaar al in het Z is echt niet zonder overbelasting. Neem dat nu maar van me aan.
En waarom zou ik dat klakkeloos van jouw aannemen als mijn eigen praktijkervaring anders is?
Klakkeloos iets van mij aannemen hoeft niet van mij. Ik spreek uit eigen ervaring dus vertel mij waarom zou ik klakkeloos van jou zou aannemen dat het niet het geval is????
Yinnar schreef:Ik heb dan wel geen paarden maar een (pony) hengst en een arabiertje zijn ook niet de makkelijkste lijkt mij.
Dus op basis daarvan concludeer jij dat met 6 jaar Z rijden niet zonder overbelasting kan? Sorry, maar die redenatie vind ik iets te kort door de bocht.
Hier raak ik je even kwijt wat bedoel je???
Yinnar schreef:jasmijn78 schreef:
Maar ik geloof ook dat het de mensen zijn die het hardst roepen dat je op een 3-jarige niet kunt rijden die zelf dus nooit met enige regelmaat (sport)paarden hebben opgeleid. (en met opleiden bedoel ik van zadelmak tot Z en hoger).
Wat is dat nou voor een vooroordeel je kent me nog geen eens.
1. voel je je aangesproken dan?
2. geen vooroordeel. Als je ervaring hebt met het (netjes) opleiden van sportpaarden dan kun je best inschatten hoeveel je kan doen met een jong paard. Zeker als blijkt dat de door jou opgeleidde paarden het jaren later nog steeds goed doen en gezond zijn. Als je het basisriedeltje (van B tm Z) als ruiter al diverse keren doorlopen hebt dan weet een handige ruiter of een paard ergens voorklaar is of niet.
1. aangesproken niet ik weet dat ik het juiste doe voor mijn veulens. Ik attendeer je op het feit dat je een vooroordeel velt die je niet kunt hardmaken.
2. Door te zeggen dat "de mensen zijn die het hardst roepen dat je op een 3-jarige niet kunt rijden zelf dus nooit met enige regelmaat (sport)paarden hebben opgeleid" vind ik een vooroordeel omdat je zowel mij als de mensen die mijn mening delen niet kent. Wat weet jij er nu van of wij wel of geen sportpaarden/pony's opleiden? Dat doe ik dus wel en misschien de anderen ook. Ze hoeven echter van mij niet met 6 jaar in het Z te lopen. Dat is het verschil. Ik heb alle tijd en voel me allerminst trots als ik kan zeggen dat ik een zesjarige in de Z heb rijden. Integendeel. Volgens mij zijn de regels van het KNHS ook veranderd dit jaar en mogen die paarden niet meer zo jong in de hogere klasses lopen.
Yinnar schreef:Daar heb je dus geen last van als je ze met 6 jaar inrijdt. Die "puberteit" is dan meestal al over.
Nogmaals: als jij met je arabiertje of ponytje tot zijn 6e wil kneuteren en jij vindt dan leuk dan is daar niks mis mee en dan moet je dat vooral doen. Maar het is niet reeel om vanuit die beperkte ervaring te stellen dat het het beste is om tot 6 jaar niets te doen (qua rijden) met een paard. Zeker niet voor mensen die een ander doel hebben met een paard dan kneuteren, namelijk sport.
Ga lekker zo denigrerend door. Ik zeik jouw paarden ook niet af dus doe dat ook niet bij mijn pony's met je arabiertje en ponytje. Typisch weer het paardenvolk. Zie je bij wedstrijden ook regelmatig dat als ze met hun paard rijden en je rijdt er met je pony tussen dat ze je overhoop rijden en totaal geen rekening houden met de 18+ ponyruiters die tussen de paarden moeten starten.
Citaat:
Sport, opleiding en leeftijd hoeven elkaar echt niet te bijten. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent en het met beleid doet. Helaas denken veel mensen dat ze weten waar ze mee bezig zijn, maar slaan ze de plank volledig mis. Maar dat neemt niet weg dat je een 3-jarige best kunt rijden zonder hem te overbelasten.
Nou we delen elkaars mening dus duidelijk niet! Laten we dat maar accepteren. Ik ga heerlijk aan de slag met mijn beesten zodra ze 6 zijn en rijd jij ze lekker in het Z als ze 6 zijn. Het zijn mijn paarden niet. Dus who cares?