Hoe vaak VIND jij dat een 3 jarige gereden kan/moet worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eowyn3003

Re: Hoe vaak VIND jij dat een 3 jarige gereden kan/moet worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:53

Axel_Clauw schreef:
Citaat:
Hoe vaak VIND jij dat een 3 jarige gereden kan/moet worden?

Niet Knipoog

Simpelweg omdat het dier nog lang niet uigegroeit is.

Mee eens, ik vind dat ze op die leeftijd nog lekker op de weide moeten staan.

Nouja, er een zadeltje opleggen enzo natuurlijk wel, maar er nog niet opzitten.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:58

Vanuitgaande van een net 3-jarige. Lekker rustig, beetje stapppen beetje draven kwartiertje lang. een keer of 3-4 per week. meer niet.
De rest van de dagen lekker mee gaan wandelen, of zwemmen (Lang leve een strand in de achtertuin Vingers aflikken ) beetje longeren en vooral veel op wei laten staan.
Bij 3,5 kun je uiteraard al iets meer vragen.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:11

Ik heb mijn fries van 3 altijd buiten staan en rijd zo'n 3x in de week niet te lang,, en dat is ruim voldoende!!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:25

Moeilijke discussie!!

Ik heb mijn 3-jarig ingereden toen ze net 3 geworden was. Ze is nu bijna een half jaar onder het zadel, en gaat straks weer voor een jaar de wei op. In dat halve jaar heb ik haar maximaal 2 keer per week gereden. Ik vond haar vrij jong om al aan het werk te gaan, maar vanwege omstandigheden (ik mag door een operatie straks een jaar niet rijden) vond ik dit beter dan haar te laten staan tot ze 4,5 was. Qua lichaam kan een 3-jarige misschien nog niet veel hebben, maar ze zijn er toch al wel aan toe om iets te doen te hebben. Daarbij vind ik rijden ook bij horen. Ik heb mijn pony laten staan tot ie 6 is, en daar is ie niet gemakkelijker van geworden Ik ben er daarom voor om een paard wel op jonge leeftijd kennis te laten maken met licht werk (kwartiertje rijden, longeren, enz), maar ze ook de mogelijkheden te geven om uit te groeien. Echt kalm aan dus!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:33

Yinnar schreef:
En zonder overbelasting, hoe weet je dat?

Uit eigen ervaring.

Yinnar schreef:
Hoe oud is het paard nu?

8 jaar en loopt nog steeds als een kievit, loopt continu in de winstpunten in het Z2. Vorige paard was ook met 7 jaar Z, was op haar 14e nog klok en klok gaaf. Paarden van stal die met 6 jaar Z liepen (en door een fijne ruiter gereden waren) lopen nu met 14 jaar ook nog steeds probleemloos. Sommige soms al voor de 3e keer in het Z.

Yinnar schreef:
Met 6 jaar al in het Z is echt niet zonder overbelasting. Neem dat nu maar van me aan.

En waarom zou ik dat klakkeloos van jouw aannemen als mijn eigen praktijkervaring anders is?

Yinnar schreef:
Ik heb dan wel geen paarden maar een (pony) hengst en een arabiertje zijn ook niet de makkelijkste lijkt mij.

Dus op basis daarvan concludeer jij dat met 6 jaar Z rijden niet zonder overbelasting kan? Sorry, maar die redenatie vind ik iets te kort door de bocht.

Yinnar schreef:
jasmijn78 schreef:

Maar ik geloof ook dat het de mensen zijn die het hardst roepen dat je op een 3-jarige niet kunt rijden die zelf dus nooit met enige regelmaat (sport)paarden hebben opgeleid. (en met opleiden bedoel ik van zadelmak tot Z en hoger).

Wat is dat nou voor een vooroordeel je kent me nog geen eens.

1. voel je je aangesproken dan?
2. geen vooroordeel. Als je ervaring hebt met het (netjes) opleiden van sportpaarden dan kun je best inschatten hoeveel je kan doen met een jong paard. Zeker als blijkt dat de door jou opgeleidde paarden het jaren later nog steeds goed doen en gezond zijn. Als je het basisriedeltje (van B tm Z) als ruiter al diverse keren doorlopen hebt dan weet een handige ruiter of een paard ergens voorklaar is of niet.

Yinnar schreef:
Daar heb je dus geen last van als je ze met 6 jaar inrijdt. Die "puberteit" is dan meestal al over.

Nogmaals: als jij met je arabiertje of ponytje tot zijn 6e wil kneuteren en jij vindt dan leuk dan is daar niks mis mee en dan moet je dat vooral doen. Maar het is niet reeel om vanuit die beperkte ervaring te stellen dat het het beste is om tot 6 jaar niets te doen (qua rijden) met een paard. Zeker niet voor mensen die een ander doel hebben met een paard dan kneuteren, namelijk sport.

Sport, opleiding en leeftijd hoeven elkaar echt niet te bijten. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent en het met beleid doet. Helaas denken veel mensen dat ze weten waar ze mee bezig zijn, maar slaan ze de plank volledig mis. Maar dat neemt niet weg dat je een 3-jarige best kunt rijden zonder hem te overbelasten.

nalapepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:03

een driejarige moet vooral nog lekker een driejarige zijn!
ik zie soms advertenties op marktplaats van bijvoorbeeld haflingers van 2,5 jaar waar al trots iemand verteld dat ze verkeersmak en onder het zadel zijn.
jammer vind ik dat hoor.
met drie jaar begint de training pas. tegenwoordig begint iedereen veel te vroeg naar mijn mening.
laat de paarden lekker uitgroeien, en dan een zadel erop.
vanaf drie is tweemaal per week lichte arbeid trouwens geen punt hoor, maar houdt het simpel en kort!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:54

jasmijn78 schreef:
En zonder overbelasting, hoe weet je dat?

Uit eigen ervaring.

Je hebt er dus meerdere op 6 jarige leeftijd in het Z gereden of hebben we het hier over slechts twee of drie gevallen?
Citaat:
Yinnar schreef:
Hoe oud is het paard nu?

8 jaar en loopt nog steeds als een kievit, loopt continu in de winstpunten in het Z2. Vorige paard was ook met 7 jaar Z, was op haar 14e nog klok en klok gaaf. Paarden van stal die met 6 jaar Z liepen (en door een fijne ruiter gereden waren) lopen nu met 14 jaar ook nog steeds probleemloos. Sommige soms al voor de 3e keer in het Z.

Tja wat niet is kan nog komen. Of je verteld niet alles. Laat maar eens een foto maken van het paard dan zal je zien dat het bij sommige paarden echt niet is zoals jij denkt. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Voordat je weer begint te blazen, ook hier spreek ik weer uit ervaring.

Yinnar schreef:
Met 6 jaar al in het Z is echt niet zonder overbelasting. Neem dat nu maar van me aan.

En waarom zou ik dat klakkeloos van jouw aannemen als mijn eigen praktijkervaring anders is?

Klakkeloos iets van mij aannemen hoeft niet van mij. Ik spreek uit eigen ervaring dus vertel mij waarom zou ik klakkeloos van jou zou aannemen dat het niet het geval is????

Yinnar schreef:
Ik heb dan wel geen paarden maar een (pony) hengst en een arabiertje zijn ook niet de makkelijkste lijkt mij.

Dus op basis daarvan concludeer jij dat met 6 jaar Z rijden niet zonder overbelasting kan? Sorry, maar die redenatie vind ik iets te kort door de bocht.

Hier raak ik je even kwijt wat bedoel je???

Yinnar schreef:
jasmijn78 schreef:

Maar ik geloof ook dat het de mensen zijn die het hardst roepen dat je op een 3-jarige niet kunt rijden die zelf dus nooit met enige regelmaat (sport)paarden hebben opgeleid. (en met opleiden bedoel ik van zadelmak tot Z en hoger).

Wat is dat nou voor een vooroordeel je kent me nog geen eens.

1. voel je je aangesproken dan?
2. geen vooroordeel. Als je ervaring hebt met het (netjes) opleiden van sportpaarden dan kun je best inschatten hoeveel je kan doen met een jong paard. Zeker als blijkt dat de door jou opgeleidde paarden het jaren later nog steeds goed doen en gezond zijn. Als je het basisriedeltje (van B tm Z) als ruiter al diverse keren doorlopen hebt dan weet een handige ruiter of een paard ergens voorklaar is of niet.

1. aangesproken niet ik weet dat ik het juiste doe voor mijn veulens. Ik attendeer je op het feit dat je een vooroordeel velt die je niet kunt hardmaken.
2. Door te zeggen dat "de mensen zijn die het hardst roepen dat je op een 3-jarige niet kunt rijden zelf dus nooit met enige regelmaat (sport)paarden hebben opgeleid" vind ik een vooroordeel omdat je zowel mij als de mensen die mijn mening delen niet kent. Wat weet jij er nu van of wij wel of geen sportpaarden/pony's opleiden? Dat doe ik dus wel en misschien de anderen ook. Ze hoeven echter van mij niet met 6 jaar in het Z te lopen. Dat is het verschil. Ik heb alle tijd en voel me allerminst trots als ik kan zeggen dat ik een zesjarige in de Z heb rijden. Integendeel. Volgens mij zijn de regels van het KNHS ook veranderd dit jaar en mogen die paarden niet meer zo jong in de hogere klasses lopen.

Yinnar schreef:
Daar heb je dus geen last van als je ze met 6 jaar inrijdt. Die "puberteit" is dan meestal al over.

Nogmaals: als jij met je arabiertje of ponytje tot zijn 6e wil kneuteren en jij vindt dan leuk dan is daar niks mis mee en dan moet je dat vooral doen. Maar het is niet reeel om vanuit die beperkte ervaring te stellen dat het het beste is om tot 6 jaar niets te doen (qua rijden) met een paard. Zeker niet voor mensen die een ander doel hebben met een paard dan kneuteren, namelijk sport.

Ga lekker zo denigrerend door. Ik zeik jouw paarden ook niet af dus doe dat ook niet bij mijn pony's met je arabiertje en ponytje. Typisch weer het paardenvolk. Zie je bij wedstrijden ook regelmatig dat als ze met hun paard rijden en je rijdt er met je pony tussen dat ze je overhoop rijden en totaal geen rekening houden met de 18+ ponyruiters die tussen de paarden moeten starten.

Citaat:
Sport, opleiding en leeftijd hoeven elkaar echt niet te bijten. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent en het met beleid doet. Helaas denken veel mensen dat ze weten waar ze mee bezig zijn, maar slaan ze de plank volledig mis. Maar dat neemt niet weg dat je een 3-jarige best kunt rijden zonder hem te overbelasten.

Nou we delen elkaars mening dus duidelijk niet! Laten we dat maar accepteren. Ik ga heerlijk aan de slag met mijn beesten zodra ze 6 zijn en rijd jij ze lekker in het Z als ze 6 zijn. Het zijn mijn paarden niet. Dus who cares?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:36

Yinnar schreef:
Laat maar eens een foto maken van het paard dan zal je zien dat het bij sommige paarden echt niet is zoals jij denkt.

Bij elk paard wat je op de foto zet kun je wat vinden, als je maar goed zoekt. Ook bij degene die hun hele leven nog niets gedaan hebben. Er zijn paarden met 2tjes en 3 tjes die al jarenlang probleemloos in de topsport presteren en nergens last van hebben.

Yinnar schreef:
Voordat je weer begint te blazen, ook hier spreek ik weer uit ervaring.

Dus jij hebt meerdere paarden op 6 jarige leeftijd in de Z gereden en die zijn nu allemaal kapot? Je kunt pas uit ervaring spreken als je iets juist WEL gedaan hebt, niet als je iets juist NIET gedaan hebt.

Yinnar schreef:
Klakkeloos iets van mij aannemen hoeft niet van mij.

Oh, gelukkig Vork

Yinnar schreef:
Ik attendeer je op het feit dat je een vooroordeel velt die je niet kunt hardmaken.

Jij kunt je vooroordeel dat alle paarden op 6 jarige leeftijd in de Z kapot gaan/zijn evenmin hardmaken (tenzij je nu gaat bevestigen dat alle door jou in het Z gereden 6 jarige paarden nu kapot zijn, maar dan kunnen we ook vraagtekens zetten bij jou kwaliteiten als ruiter)

Yinnar schreef:
Wat weet jij er nu van of wij wel of geen sportpaarden/pony's opleiden?

Jouw profiel wekt niet de indruk dat jij bezig bent met sportpaarden. Maar misschien versta ik wel iets anders onder sport dan jij.

Yinnar schreef:
Volgens mij zijn de regels van het KNHS ook veranderd dit jaar en mogen die paarden niet meer zo jong in de hogere klasses lopen.

Klopt dat de regels zijn veranderd: 4 jarige mag nu hooguit L, een 5 jarige hooguit M en vanaf 6 jaar mogen ze Z. Prima regel.

Yinnar schreef:
Zie je bij wedstrijden ook regelmatig dat als ze met hun paard rijden en je rijdt er met je pony tussen dat ze je overhoop rijden en totaal geen rekening houden met de 18+ ponyruiters die tussen de paarden moeten starten.

Oei! Bloos! Lees ik hier een verborgen minderwaardigheidscomplexje??? Zij zijn groot en ik is klein! Haha!

Yinnar schreef:
Het zijn mijn paarden niet. Dus who cares?

Precies. Het zijn jou paarden niet. En gelukkig zijn het mijn paarden ook niet die tot 6 jaar staan te niksen.

Nikki_owl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:36

Hooguit 2 korte keren in de week, een 3 jarige is nog lang niet volgroeit.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:39

Ik vind dat je naar het paard/pony zelf moet kijken. Want vele zijn der natuurlijk nog niet uitgegroeit. En andere bijv wel. Ik vind dat ze zoiezo tot zeker 3 in de wei moeten kunnen ravotten enzo. Lekker beetje spiertje kweken, vet en lekker spelen. Op een speelse manier dingen leren en als ze 3 zijn af en toe (2 keer per week) rondje buiten stappen. Dat uitbreiden en als ze 4,5 zijn zwaarder werk gaan doen. Zoals in de bak.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:44

Rustig op opbouwen; dus zo:

paard is goed ingereden;

Maandag t/m vrijdag 30 minutjes rijden.
zaterdag 45 minuten
zondag rustdag

Maandag t/m vrijdag 35 minutjes rijden.
zaterdag 50 minuten
zondag rustdag

Maandag t/m vrijdag 40 minutjes rijden.
zaterdag 55 minuten
zondag rustdag

Maandag t/m vrijdag 45 minutjes rijden.
zaterdag 60 minuten
zondag rustdag

Maandag t/m vrijdag 50 minutjes rijden.
zaterdag 60 minuten
zondag rustdag

Maandag t/m vrijdag 50 minutjes rijden.
zaterdag 60 minuten
zondag 30 minuten

En zo steeds ongeveer kan het wel, als je maar niet al te intensief rij, of eigelijk steeds intensiever...

Edit @ Dit kan, je kan natuurlijk ook een jaartje wachten (of 2).
Laatst bijgewerkt door Carmen op 07-08-07 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:45

Verder in de wei en zondag (die rustdag) ook... misschien eerste paar weken 2 x rustdag.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:47

Ben begonnen met mijn 3 jarige met 1 keer in de week 15 min.. Rij haar nu 2 a 3 keer in de week een 30 min ongeveer..
En voor de rest.. Laat ik haar wel eens losspringen, en ga ik met haar wandelen.. En af en toe eens longeren.. Ligt eraan hoeveel ik rij in een week.. Maar nooit meer dan 3 keer..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:52

Fritsiej schreef:
Ik vind dat ze zoiezo tot zeker 3 in de wei moeten kunnen ravotten enzo.

Niet alleen 3-jarigen hoor. Elk paard hoort gewoon lekker elke dag naar buiten te gaan (in groepsverband)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:56

Dat vind ik ook jasmijn
Daardoor blijven ze lekker fris in het koppie. Gebruiken ze zelf andere spieren dan je met rijden verlangt. Ze worden ontspannen dus laten met bijv rollen of soezen in de zon alle spieren los.

dunemole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:31

een 3 jarige kan je rustig rijden,als hij het zelf aangeeft,sterk genoeg is en het heerlijk vind om wat te doen,let wel spelenderwijs,lekker het bos in rechtuit rijden ,niet belasten licht rijden,niet te lang 3,4 maal per week,geef hem af en toe een maand rust,niet te veel longeren,jong paard slijt daar meer van dan rechtuit naar buiten,ga hem dan als 4 jarige meer dressuurmatig trainen of springen,alles spelenderwijs,zal je zien dat je paard met plezier Z loopt als hij 6 is,daarna begint pas het echte werk.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:09

jasmijn78 schreef:
Fritsiej schreef:
Ik vind dat ze zoiezo tot zeker 3 in de wei moeten kunnen ravotten enzo.

Niet alleen 3-jarigen hoor. Elk paard hoort gewoon lekker elke dag naar buiten te gaan (in groepsverband)

Tuurlijk horen ze dat! Bij ons staan ze dat ook! Maar als je kijkt naar mensen die ze na hun 2,5é jaar in een stal zetten om te beleren. En dan daarna nooit meer de wei ziet. Dat is geen leven voor een paard!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:10

dikkieverdui schreef:
een 3 jarige kan je rustig rijden,als hij het zelf aangeeft,sterk genoeg is en het heerlijk vind om wat te doen,let wel spelenderwijs,lekker het bos in rechtuit rijden ,niet belasten licht rijden,niet te lang 3,4 maal per week,geef hem af en toe een maand rust,niet te veel longeren,jong paard slijt daar meer van dan rechtuit naar buiten,ga hem dan als 4 jarige meer dressuurmatig trainen of springen,alles spelenderwijs,zal je zien dat je paard met plezier Z loopt als hij 6 is,daarna begint pas het echte werk.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit dus al veel te snel voor een jong paard.
Ik doe een stuk rustiger aan met die van mij en Z hoeft 'ie op zijn 6de echt nog niet te lopen. Haha!
Op 4-jarige leeftijd springen zie ik ook geen heil in. Veel te vroeg. Kan je best nog een jaartje of wat mee wachten.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:01

Toen caro 3,5 was begonnen we met rijden. elke dag 20 minuutjes ongeveer... Dat hebben we langzaam opgebouwd naar een uur. Toen zijn we begonnen met 1 x per week les, en dat gaat nog steeds zo. en nu ze 5 is gaan we een beetje beginnen met springen.. Ze staat wel 24/7 in de wei..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:04

jasmijn78 schreef:
Yinnar schreef:
Laat maar eens een foto maken van het paard dan zal je zien dat het bij sommige paarden echt niet is zoals jij denkt.

Bij elk paard wat je op de foto zet kun je wat vinden, als je maar goed zoekt. Ook bij degene die hun hele leven nog niets gedaan hebben. Er zijn paarden met 2tjes en 3 tjes die al jarenlang probleemloos in de topsport presteren en nergens last van hebben.

Jaja blah blah! Kom toch eens met een goed antwoord! Hier kan niemand wat mee.

Yinnar schreef:
Voordat je weer begint te blazen, ook hier spreek ik weer uit ervaring.

Dus jij hebt meerdere paarden op 6 jarige leeftijd in de Z gereden en die zijn nu allemaal kapot? Je kunt pas uit ervaring spreken als je iets juist WEL gedaan hebt, niet als je iets juist NIET gedaan hebt.

Heb ik dat ergens geschreven???? Goed lezen ik heb het ervaren. Staat er ergens met mijn eigen pony's?? *ben even naar Hans Anders voor een bril*
Yinnar schreef:
Klakkeloos iets van mij aannemen hoeft niet van mij.

Oh, gelukkig Vork

Doe ik dus ook niet van jou zoals je wel zult hebben begrepen!

Yinnar schreef:
Ik attendeer je op het feit dat je een vooroordeel velt die je niet kunt hardmaken.

Jij kunt je vooroordeel dat alle paarden op 6 jarige leeftijd in de Z kapot gaan/zijn evenmin hardmaken (tenzij je nu gaat bevestigen dat alle door jou in het Z gereden 6 jarige paarden nu kapot zijn, maar dan kunnen we ook vraagtekens zetten bij jou kwaliteiten als ruiter)

Quote eens even waar ik heb geschreven dat ik paarden van mij in het Z heb gereden? En waar staat dat alle paarden die op 6 jarige leeftijd in het Z rijden kapot zijn? Je fantasie slaat een beetje op hol omdat je je gelijk wilt hebben. Ik heb trouwens alleen pony's. Maar je hebt mijn profiel al uitgebreid bestudeerd dus onnodig om te zeggen.

Yinnar schreef:
Wat weet jij er nu van of wij wel of geen sportpaarden/pony's opleiden?

Jouw profiel wekt niet de indruk dat jij bezig bent met sportpaarden. Maar misschien versta ik wel iets anders onder sport dan jij.

Zeker niet! Ik weet wat de paardensport betekent (ik loop al weer zo'n jaartje of dertig mee in de paardensport en was ooit ook van mening dat een 3-jarige al kant en klaar moest zijn voor de wedstrijdsport) ik loop alleen niet meer zo hard van stapel als jij met mijn pony's en vind het werken met pony's (ernaast) minstens zo leuk! Ik heb de wedstrijden nu op een laag pitje staan omdat ik bitloos wil starten en er nu een vereniging is die naar ik hoop dat ooit voor elkaar krijgt dat het mogelijk wordt. Tja de tijd gaat door en alles wat altijd gewoon is geweest kan veranderen. Van bit naar bitloos en van inrijden op 3 jarige leeftijd naar inrijden op 6 jarige leeftijd. Alle progressie in het belang van het paard ben ik voor in.

Yinnar schreef:
Volgens mij zijn de regels van het KNHS ook veranderd dit jaar en mogen die paarden niet meer zo jong in de hogere klasses lopen.

Klopt dat de regels zijn veranderd: 4 jarige mag nu hooguit L, een 5 jarige hooguit M en vanaf 6 jaar mogen ze Z. Prima regel.

Kan zijn ik heb me er niet erg in verdiept omdat ik ze niet zo jong in die klasses wil rijden. Ik vind het nog steeds een slechte regel maar het is een begin en beter dan het was.

Yinnar schreef:
Zie je bij wedstrijden ook regelmatig dat als ze met hun paard rijden en je rijdt er met je pony tussen dat ze je overhoop rijden en totaal geen rekening houden met de 18+ ponyruiters die tussen de paarden moeten starten.

Oei! Bloos! Lees ik hier een verborgen minderwaardigheidscomplexje??? Zij zijn groot en ik is klein! Haha!

Ach denk je gedachten te kunnen lezen? Helaas moet ik je teleurstellen ik reed net zo hard door want ik heb poep aan die figuren. Zo te horen komt het je bekend voor. Ervaring mee?

Yinnar schreef:
Het zijn mijn paarden niet. Dus who cares?

Precies. Het zijn jou paarden niet. En gelukkig zijn het mijn paarden ook niet die tot 6 jaar staan te niksen.

Tja lezen is moeilijk nietwaar? Waar staat ergens dat ik niets doe met de pony's tot hun 6e jaar? Ik berijd ze alleen niet voor hun 6e. Nog even goed kijken wat ik schrijf voordat je dit soort ondoordachte dingen opschrijft

Luister meid, het is duidelijk dat we er niet uitkomen. Zoals ik al eerder zei de opgegeven link is voor mij overduidelijk. Tel daar de ervaringen bij op die ik in de afgelopen jaren van dichtbij heb meegemaakt (slachting/euthanasie of vroegtijdig op rust)en het is zo klaar als een klontje voor mij. Er zijn altijd uitzonderingen. Dat zei ik al eerder maar waarom zou ik uitproberen of mijn pony's bij die uitzonderingen horen? Zie ik het nut niet van in en daar komt bij ik hou niet van russisch roulette.
Doe jij jou ding nu maar dan doe ik de mijne. De vraag was hier volgens mij hoe vaak een drie-jarige gereden kan/moet worden. Mijn antwoord: NIET!

Ik zag nog een leuk topic hier op bokt! Ik haalde het al eerder aan dat paarden als je ze te jong inrijdt vervelend kunnen worden rond hun 4e 5e jaar! Dat kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld puberteit die ineens de kop opsteekt of pijn vanwege overbelasting. Uiteraard zullen jouw paarden daar geen last van hebben gehad Slapen maar ik heb dit probleem ontelbare keren gezien bij diverse (dus niet alle) paarden en pony's die te jong en te zwaar belast werden met training voor de wedstrijdsport. viewtopic.php?f=8&t=815327&hilit=

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:05

om de dag 20-30 minuten.

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:40

Een driejarige kan een paar uurtjes in de week licht werk doen heb ik gelezen Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:25

Liever 5x per week 20-30min dan 2x per week een vol uur. Denk dat je bij jonge paarden de rit beter "goed"kunt houden door optijd te stoppen en niet direct voluit intensief en vooral lang te gaan rijden.

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:26

Wij maken onze jonge paarden altijd zadelmak in de bossen..gewoon in stap..tussen de bomen..ze vinden het leuk, zijn super ontspannen en je overbelast ze niet.. meestal zo'n 2 tot 3 x in de week een half uurtje..en je hebt een paard waarmee je na verloop van tijd heeerlijk kunt rijden.
(Ik heb er zo zelf al 3 naar het Z gereden..). Werkt prima Knipoog

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:30

En ik wil nog even aan mn bovenstaande bericht toevoegen:
Je kunt rijden wat je wilt met een 3 jarige.. het blijft natuurlijk altijd beter als je wacht met, fanatiek rijden, tot ze iets ouder zijn en iets meer ontwikkelt zijn. Maar dat is ieder voor zich.. Lachen