fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:52

Mijn paard wou ook niet nageven. Maar waar kwam dat door? Doordat ze scheef was.
En waar komt dat door? Door mij. Naja, niet alleen door mij. Ze is manege paard geweest, dus ja, dan word je wel éxtreem scheef getrokken he. Allemaal verschillende ruiters.
Maarja, nu zijn we rechtrichten, dus het nageven gaat ook wel komen.
Maar ik heb nooit zoiets van; Hij doet het niet, hij wilt het niet, maar gewoon; Naja, het lukt me niet, volgende keer beter. En als het echt niet lukt; privé lesje doet wonderen! Haha!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:52

KiWiKo, jij gaf het stukje dat ik gequote heb als reactie op dat iemand zei dat de fout niet bij de ruiter ligt als het paard bijvoorbeeld ineens gaat bokken uit het niets.

Ik zei al, ik vind dit echt niet de fout van mijn paard. Hij is net een maand onder de man (echter wel al drie maanden zadelmak) en hij kan er ook niks aan doen dat hij een jong paard is. Haha!

Maar mijn punt is, is het dan mijn fout dat hij ineens ging bokken? Nee toch?
Zou het graag horen als jij daar een andere mening over hebt hoor, kan ik misschien ook nog wat van opsteken. Ik leer graag dingen bij. Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:54

Ik denk trouwens wel dat als een ouder paard heel vaak uit het niets zomaar gaat bokken, ik het paard goed zou laten nakijken (zadel enzo). Bij jongere paarden kan het inderdaad gebeuren (nou doet de mijne het niet heel vaak, is nu één keer gebeurd), maar bij oudere paarden zou ik eerst zeker willen weten dat het niet iets lichamelijks is. Daarna zou ik kijken of het niet de fout van de ruiter is. En daarna zou ik het pas bij het paard gaan zoeken. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:57

Ilzjuh schreef:
KiWiKo, jij gaf het stukje dat ik gequote heb als reactie op dat iemand zei dat de fout niet bij de ruiter ligt als het paard bijvoorbeeld ineens gaat bokken uit het niets.

Ik zei al, ik vind dit echt niet de fout van mijn paard. Hij is net een maand onder de man (echter wel al drie maanden zadelmak) en hij kan er ook niks aan doen dat hij een jong paard is. Haha!

Maar mijn punt is, is het dan mijn fout dat hij ineens ging bokken? Nee toch?
Zou het graag horen als jij daar een andere mening over hebt hoor, kan ik misschien ook nog wat van opsteken. Ik leer graag dingen bij. Knipoog

Sorrie heb ik verkeerd begrepen Lachen

Nee, ik ben van mening dat het met deze jonkies altijd wel ergens een keer verkeerd gaat en dat dit zich uit in een bokpartij Lachen

in zo een situatie zijn EN mens EN paard niet fout, het hoort er gewoon bij.... WEL is het zaak dat het wezen mens deze boksalvo goed afhandeld Lachen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:59

Ilzjuh schreef:
Ik denk trouwens wel dat als een ouder paard heel vaak uit het niets zomaar gaat bokken, ik het paard goed zou laten nakijken (zadel enzo). Bij jongere paarden kan het inderdaad gebeuren (nou doet de mijne het niet heel vaak, is nu één keer gebeurd), maar bij oudere paarden zou ik eerst zeker willen weten dat het niet iets lichamelijks is. Daarna zou ik kijken of het niet de fout van de ruiter is. En daarna zou ik het pas bij het paard gaan zoeken. Lachen

Hoezo alleen bij een ouder paard? Verward
Als mijn oude pony zomaar gaat bokken krijgt ie op z'n sodemieter, dan ga ik echt niet afstappen en iemand ernaar laten kijken omdat hij oud is hoor.
Hij moet dat gewoon niet doen. Oud of jong, het hoort niet.
Als het aan blijft houden zou ik er absoluut iemand naar laten kijken, maar niet omdat hij oud is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:01

ben ik niet mee eens pikeur, als een voorheen altijd braaf paard ineens gaat bokken............ dan is er echt wel iets lichamelijks aan de hand

Ilzjuh

Die boksalvo eindigde in een landing op de grond. Lachen Paard heeft er overigens geen trauma's aan overgehouden en is érg braaf met rijden tegenwoordig. Ja

Het was wél mijn eigen fout dat ik op de grond belandde, ik was er gewoon totaal niet op bedacht en zat waarschijnlijk eventjes twee seconden met mijn gedachten ergens anders. Dat geef ik wel eerlijk toe. Lachen

Maar oke, ik snap je. Ja Ben het wel met je eens KiWiKo. Knipoog

Cer

Als mijn oude paard gaat bokken, iets wat ze nog nooit gedaan heeft, dan laat ik dr als de sodemieter nakijken Ja

*edit* Wat kiwiko zegt dus Haha!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:03

Pikeur schreef:
Hoezo alleen bij een ouder paard? Verward
Als mijn oude pony zomaar gaat bokken krijgt ie op z'n sodemieter, dan ga ik echt niet afstappen en iemand ernaar laten kijken omdat hij oud is hoor.
Hij moet dat gewoon niet doen. Oud of jong, het hoort niet.
Als het aan blijft houden zou ik er absoluut iemand naar laten kijken, maar niet omdat hij oud is.

Omdat het bij jongere paarden die nog niet lang onder het zadel zijn wel vaker gebeurd, is over het algemeen niet raar. Hoort er gewoon bij.

Ik zei trouwens, als een ouder paard het vaker doet.
Natuurlijk, als mijn oudere paard (die wist niet eens wat het betekende, maar neem m'n eerste pony even als voorbeeld, die was zestien) ging bokken ineens, kreeg hij ook op z'n donder. Dat mocht niet. Maar hij deed het dan ook niet overdreven vaak, gewoon af en toe een keertje.
Maar als een ouder paard ineens vaker gaat lopen bokken, zou ik wel lichamelijk er iets achter zoeken. Want dat doet een paard mééstal niet zomaar (ook hier geloof ik best wel dat er uitzonderingen zijn hoor Ja ).

[Edit] Als mijn vorige paard ging lopen bokken zou ik haar ook laten nakijken. Ze heeft het één keer gedaan, en ze deed het normaal nóóit. Hebben haar gélijk laten nakijken, wat bleek? Ze had zoveel spieren gekregen (was echt spierloos in het begin), dat het zadel niet helemaal goed meer lag.
Laatst bijgewerkt door Ilzjuh op 12-07-07 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:04

Ik denk dat het heel moeilijk is om te bepalen wanneer bij wie de fout ligt, maar het is zeker belangrijk dat een ruiter zijn fouten kan toegeven. Wanneer die dat niet kan/doet ontstaan er alleen maar frustraties en dus gevechten

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:04

Maar als we nu is denken vanuit de ogen van een paard, een mens dat op je klimt en wilt dat je allerlei dingen gaat doen, sommige onnatuurlijke dingen. een paard in het wilt draaft niet van nature in verzameling of doet een drafje op de plaats, een paard wijkt niet van nature.
Dus in dat soort takken begrijpt een paard het niet altijd en dan hem straffen? Nee maar soms ligt een fout bij allebij het onweten van een paard en het onbegrip daarvan van de ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:05

hahaha Ilzjuh Lachen Lachen EN was het zand lekker Lachen Lachen

en wat heeft de spelende vrouw nou geleerd ????

Nooit, NOOIT ladida op een jonkie zitten, DAT is het moment dat ze GAAHAAAN Lachen

en geloof me, ik heb die fout ook zo, zoooo vaak gemaakt, ik ben zovaak onnodig met mijn kop in het zand beland, omdat ik pomptiedomptiedom,watlooptielekker,ladidadida van mijn ritje ging genieten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:08

KiWiKo schreef:
ben ik niet mee eens pikeur, als een voorheen altijd braaf paard ineens gaat bokken............ dan is er echt wel iets lichamelijks aan de hand

Uhuh, maar dan snap ik niet waarom alleen bij een ouder paard. Maargoed, jullie zullen met jonge paarden wel 3jarige beestjes die net onder het zadel zijn bedoelen Sigaar
Ik doelde meer op jongere paarden van 7/8/9 jaar ofzo.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 12-07-07 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:10

KiWiKo schreef:
hahaha Ilzjuh Lachen Lachen EN was het zand lekker Lachen Lachen

en wat heeft de spelende vrouw nou geleerd ????

Nooit, NOOIT ladida op een jonkie zitten, DAT is het moment dat ze GAAHAAAN Lachen

en geloof me, ik heb die fout ook zo, zoooo vaak gemaakt, ik ben zovaak onnodig met mijn kop in het zand beland, omdat ik pomptiedomptiedom,watlooptielekker,ladidadida van mijn ritje ging genieten

Zand was heerlijk, lekker knapperig. Vingers aflikken Toch niet erg voor herhaling vatbaar. Ik dacht; goh, wat loopt hij ontspannen! Haha!
Denk twee seconden ergens anders aan en BOEM. Zij zijn groot en ik is klein!
Dus dat hadden we ook weer gelijk geleerd inderdaad. Ben er nu wel wat meer op bedacht. *LOL*
Desondanks is hij een engeltje met rijden hoor (meestal). Lachen

Maargoed, dit is volgens mij offtopic? Nagelbijten / Gniffelen

Pikeur; ik had het inderdaad over paarden die nog niet al te lang onder het zadel zijn. Lachen Daarom zei ik ook oudere paarden (toch? Nagelbijten / Gniffelen ) en niet oude paarden. Lachen Excuses voor het misverstand dan. Knipoog

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:11

Oooh, haha. Lezen blijft een kunst. Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:11

ik bedoel paarden ongeacht welke leeftijd, die de "beleerfase" voorbij zijn, dat kan ook een 4 jarige zijn die altijd gewoon braaf is Lachen

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:03

Van alle keren die het paard vervelend is, is de kans ong. 95% dat het aan de ruiter ligt, 4,999999999999 en ga zo maar door % dat het aan het tuig, voer ed ligt (dus eigenlijk ook bij ruiter/eigenaar) en 0,000 en nog heel veel nullen 01 dat het aan het paard ligt, want ik geloof dat sommige paarden gewoon niet kunnen (gebreken) of er het gedrag gewoon niet voor hebben ('vals' gewoon te wild in hun hoofd om mee te kunnen rijden)

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:26

ik ben secretariaat van een vereniging en hoor dan ook vaak dat mensen hun paard de schuld geven maar de fout ligt toch echt bij je zelf

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:08

De meeste fouten liggen toch echt bij de ruiter.
Maar als je paard een keer bokt lijkt het me toch echt onzin om meteen naar een dierenarts te rennen. Ik zit zo vaak op een paard dat een keer bokt uit vrolijkheid, dat vind ik juist goed, dan kan ie even lekker 'paard' zijn.
Ik zie veel te vaak paarden die niet meer kunnen bokken, zowel onder de man als in de wei niet, dat vind ik veel erger en een grotere rede om eens een da te bellen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:13

Meeste fouten liggen inderdaad aan de ruiter.
Sommige dingen horen gewoon bij fases die een paard doorgaan in het leven, de bui waarin hij/zij is, enz.
Iedereen kent denk ik wel de joligheid bokjes.
Verder heb je de medische problemen. Maar aan de andere kant, veel medische problemen (denk aan rugpijn) worden ook verzoorzaakt door de ruiter.
Bijvoorbeeld scheef rijden, enz.

Jammer dat niet elke ruiter eerst naar zichzelf kijkt, maar gelijk andere dingen zoekt om "de schuld te geven".
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 15-07-07 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:43

schoentje schreef:
Maar als je paard een keer bokt lijkt het me toch echt onzin om meteen naar een dierenarts te rennen. Ik zit zo vaak op een paard dat een keer bokt uit vrolijkheid

In wat ik aangaf ging het niet om paarden die bokken uit joligheid, maar júist de paarden die onder het zadel júist niet zullen bokken. In dat geval zou ik ook niet gelijk naar de veearts toe rennen, maar als het aan zou houden zeker wel. Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:12

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik ben van mening dat de fout altijd bij de ruiter ligt.
Ofja, de fout bij de ruiter..ik zou het misschien iets anders formuleren, het is de taak van de ruiter fouten op te lossen, niet die van het paard.
Want niet alles is de fout van de ruiter, bijvoorbeeld als je paarden corrigeert of je hebt een paard die ergens zwak in is, dan is het niet echt de fout van de ruiter, maar wel de 'taak' van de ruiter de problemen op te lossen, als je goed genoeg rijdt kun je het allerbeste uit je paard halen.
Ook bij paarden met bijvoorbeeld een verleden o.i.d. ligt de fout bij geen van beiden, maar de ruiter moet dan proberen een manier te vinden het vertrouwen van het paard te winnen enz.
Echt een interessant onderwerp!

Groetjes Merel

IlbaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:10

De ruiter is het volgens mij,paard doet toch wat jij zegt ? Als jij verkeerde hulpen ofzo..geeft,weet je paard niet meer wat je bedoeld en dan lig je er dus soms vanaf he..

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:43

Wanted2003 schreef:
Ik denk dat het heel moeilijk is om te bepalen wanneer bij wie de fout ligt, maar het is zeker belangrijk dat een ruiter zijn fouten kan toegeven. Wanneer die dat niet kan/doet ontstaan er alleen maar frustraties en dus gevechten

Amen.

Je moet als ruiter durven toegeven dat je fout zit, en dan het ook proberen te verbeteren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:47

KiWiKo schreef:
nee fout ligt altijd bij de ruiter Lachen Lachen ook al is een paard zo naar, en zo vervelend........... dat betekend niks meer en minder dan dat de ruiter die erop zit het niet goed doet ergens Lachen
En hoe zie je dit dan bij paarden die volledig verreden zijn en naar een nieuwe ruiter gaan? Dan ligt de fout niet bij het paard maar naar mijn mening ook niet bij de ruiter die het allemaal moet zien op te lossen.