Slaan bij weigering ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slaan bij weigering ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:33

runningkawa schreef:
Dank je Bloos

ja ik denk idd dat ik dat redelijk van mezelf heb...
weet ook wel waarom, zo is mijn moeder ook en heeft ons zo ook opgevoed.
Luisteren waar nodig, deed je dat zou ze er ook wat positiefs van zeggen dat ze trots op ons was oid.
Deden we het niet...dan was je niet blij met de maatregelen opvolgend Haha!

Dan wist je heel snel waar je de keer erop voor koos Ja

Paarden en kinderen zijn imo niet anders Lachen

Nee, ik denk dat dat niet heel veel verschil maakt, ik werk af en toe in een crèche, pak de kinderen ook zo aan... werkt prima Knipoog

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:46

Afhankelijk van de situatie, zoals runningkawa meerdere berichtjes heeft geplaats al ga ik helemaal met haar mee.
Ik hoef mijn pony gelukkig niet veel te straffen bij het springen, alleen als hij niet naar mijn been luistert (en dus weigert) krijgt hij een paar tikken met de zweep, en gelukkig heb ik een hele rechtvaardige lesgever, die mij wel eens op mijn kop geeft omdat ik het paard op een verkeerde manier en een verkeerd moment straf. Leer je veel van Lachen

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:18

EEN corrigerend tikje die GELIJK na de weigering komt, is prima. Dan heeft je paardje even door dat hij fout zat en dit ook NIET meer moet doen. Maar je zweep kapot meppen bij 1 weingerinkje vind ik echt de grootste onzin !

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:10

Sisco4life @ ben het met je eens! Ik erger me er ook dood aan als ik dat zie..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:01

Als ik een paard heb dat stout stopt, dan krijgt hij zeker een behoorlijke tik.
Een jong paard dat het niet begrijpt dat weigerd of een weigering door mijn fout word niet hard bestraft, wel geef ik extra been bij het op nieuw aanrijden, want het moet natuurlijk nog een keer gebeuren.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:08

als een paard niet luisterd mag je het best even laten weten. keihard slaan hoeft natuurlijk nooit. een minder hardere klap komt ook aan..snap niet dat sommige ruiters zo boos worden en zo hard slaan=S bitches^^

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:53

ik heb het topic niet gelezen, maar heb zelf zo iets mee gemaakt op de thuis wedstrijd.
een paard weigerde en de ruiter begint zo hard te slaan dat ik het 30 meter verder op hoorde:O Iedereen was er stil van! Niet normaal vind ik!
De jury was er ook niet zo gelukkig mee!

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:07

zweep dat bestaat voor mijn niet, op concoursen ik gebruik ze dan ook niet

Armani2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:30

Ik vind niet dat slaan de oplossing voor iets is. Maar toch moet je je paard straffen als hij iets niet goed doet.
Ik bekijk eerst altijd of het paard het eng vindt of dat hij echt niet wilt. Mijn paard is nog jong en die heeft laatst met springen zijn been gestoten omdat hij niet goed uitkwam, hij wilde daarna niet meer over de hindernis. We zijn niet kwaad geworden we hebben de hindernis weer lager gezet en het rustig overnieuw geprobeerd en gelijk sprong hij de lage wel weer en langszaam hebben we hem weer opgebouwd. Als een paard niet uitkomt komt het vaak ook door de ruiter. Het ene paard kan zich een fout permiteren en dan wel springen maar andere paarden niet en dan zou ik het paard niet de schuld geven maar misschien toch is gaan kijken of de afstanden van de hinderenissen wel goed staan en mocht dat geval zijn moet je misschien meer terug rijden voor de hinderniss of meer vooruit rijden. Als een paard echt weigerd omdat hij niet wil springen moet je je al eerst af gaan vragen of het paard het wel leuk vindt om te springen. Als hij altijd weigerd waarom doe je het dan nog je doet het paard er geen plezier mee. Mocht hij af en toe weigeren dan zet ik het paard altijd even voor de hindernis en dan rij ik nog een keer aan en dan rij ik meer met mijn benen naar de hindernis toe. Weigerd hij dan weer dan geef ik hem wel een tik met de zweep en rij ik ook aan en als ik dan aan voel dat hij gaat weigeren probeer ik hem voor te zijn. Ook als paarden iets springen zoals een waterbak wat ze nooit hebben gedaan zijn ze onwennig. Ik probeer ze dan wel door te zetten.

Maartje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:25

misssixty schreef:
Tja te veel slaan naar een hindernis toe is natuurlijk niet goed.
Maar bedenk wel, dat wanneer je paard in de 'stop' is dat hij/zij soms wel even een tik nodig heeft omdat het paard anders gewoon altijd stopt!
Verder ben ik het met je eens!

idd ben ik het ook mee eens!
anders maakt hij er een spelletje van!

anouk_daris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:29

een Paard Slaan is niet erg nuttig,
het kan zijn dat het paard pijn heeft, en daarom niet wil springen.
of het paard WIL gewoon niet springen omdat het niet zijn ding is.
mensen gaan ook niet hockeyen als ze het niet leuk vbinden.
waarom zouden paarden dan springen als ze het niet leuk vinden ?
Denkk daar maar eens Over na, Vooordat je een paard slaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:08

Ben ik met je eens... Het lijkt me belangrijk om het in de eerste instantie leuk te maken voor het paard. Slaan is makkelijk, maar je lost er zo weinig mee op. En weigeren straffen? Vraag je eerst eens af waarom het paard weigert. Als hij niet goed uitkomt, kun je hem daar niet voor straffen imo, dat lijkt me nogal onrechtvaardig.
En bereik je met die klap dan wat je wilt bereiken? Mijn ervaring is dat straffen heel zelden nodig is, dat het meestal de zaken verergert. Een paard is een dier dat leert door middel van associatie, ofwel zijn eigen gedrag in verband brengt met een bepaald gevolg.
Als het paard springen gaat associeren met slaan, omdat je bijvoorbaat al een tik geeft om een weigering te voorkomen, heb je een groot probleem...

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:47

ik vind dat ook slecht meestal gaan ze dan alleen meer in protest
of ze razen der met een noodgang overheen

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:10

ligt eraan hoe de situatie is. een paard dat bang is en dan niet springt straf je nooit.
een paard wat niet uit komt ook niet.
maar een paard die aan het ouwehoeren is mag van mij wel een tikje hebben.

als mijn paard stopt is ie aan het ouwehoeren ( vindt die een hekje ineens eng terwijl die normaal altijd hekjes springt) dan krijgt ie van mij wel een tik als die stopt.

komt het niet goed uit, dan aai ik hem over de hals en rijd ik opnieuw aan.

laatst stopte die in 1 keer met cross training, conclusie ik liet hem te vroeg los, dan straf ik mijn paard dus niet!

vindt het niet erg als iemand zijn paard slaat, als het maar terrecht is. het probleem is alleen meestal dat ruiters denken dat ze nooit fout zitten! en dus hun paard wel slaan als het hun fout is, maarja daar doe je weinig aan ook al hoort het niet zo

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:15

9 van de 10 keer is een weigering de fout van de ruiter.
Als het echt de pony/het paard is wat gewoon niet wíl springen, krijgt ie van mij een mep.
Als het een andere oorzaak heeft waarbij straffen niet op zijn plek is, is ene tik ook niet nodig.

Ik heb echt een gruwelijke hekel aan van die springruiters die hun paard over de hindernissen heen slaan.
Misschien eerst eens naar jezelf kijken voor je de schuld op je paard schuift.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:20

Maartjevdb schreef:
misssixty schreef:
Tja te veel slaan naar een hindernis toe is natuurlijk niet goed.
Maar bedenk wel, dat wanneer je paard in de 'stop' is dat hij/zij soms wel even een tik nodig heeft omdat het paard anders gewoon altijd stopt!
Verder ben ik het met je eens!

Ik ben het hier ook mee eens,,

Te veel slaan maakt het paard alleen maar angstig.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:44

hmm als een paard springen niet zo leuk vind ja sorry maar dan leer je het hem maar leuk vinden. Een paard moet ook van jou leren en als ie echt vervelend doet enzo tsja dan zou ik idd niet veel ermee gaan springen, maar als jij wil springen en je paard is gewoon gezond zonder pijn of wat dan ook, dan moet ie die sprong ook maken. Ik bedoel als je paard een x weigerd dan is het toch niet: ah wat zielig je vind het niet leuk he, dan doen we het niet meer..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:18

dorienkee schreef:
hmm als een paard springen niet zo leuk vind ja sorry maar dan leer je het hem maar leuk vinden. Een paard moet ook van jou leren en als ie echt vervelend doet enzo tsja dan zou ik idd niet veel ermee gaan springen, maar als jij wil springen en je paard is gewoon gezond zonder pijn of wat dan ook, dan moet ie die sprong ook maken. Ik bedoel als je paard een x weigerd dan is het toch niet: ah wat zielig je vind het niet leuk he, dan doen we het niet meer..

Maar je kunt het springen ook leuker voor hem maken op een andere manier, dan hoef je hem niet te gaan slaan. Dan gaat hij het niet leuker vinden maar dan springt hij echt gedwongen omdat jij dat wilt.

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:27

precies!
ik was laatst op zeeuwsedagvanhetpaard en daar was ook een springparcours hoor...het was Z-springen ofzo...vreselijk. Het enigste wat ik zo ongeveer zag was mensen die hun paard sloegen omdat ze gewoon niet uit kwamen. en toen zo een meisje eraf viel, ranselde ze haar paard af, waarna ze er niet meer op kon komen...hihh....het paard liep alleen maar hard voor dr weg-> wat ik ook zou doen...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:30

oke..uhm voor de duidelijkheid ik ransel me paard niet af, alleen doe de teugels er wat beter bij en geef m dan een tik als ie zou weigeren ( wat ie eig nooit doet, omdat de mijne springen geweldig vind) maar hoe maak je het leuk dan?? de hindernis versieren?:P

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:39

Op de eerste pagina zegt iemand: Weigeren is 10x erger dan 1x gigantische sprong maken bij niet uitkomen. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als het mogelijk is, moet je paard springen, zoniet krijgt hij een tik. Maar je hebt ook gewoon sprongen, waarbij je paard gewoon echt niet kan springen, omdat ie zo géén afstand heeft ( en dus niet uit komt ) en ALS hij zou springen, echt midden in de hindernis uit zou komen, samen met jou. Heb je dan nogsteeds liever dat je paard die gigantische sprong maakt. Of heb je dan liever dat hij de juiste weg kiest, en 1x een stop maakt, en dus voor zichzelf, en voor zijn ruiter de veilige weg kiest? Je hebt een verschil tussen niet uitkomen, en niet uitkomen... Knipoog Ik heb het zelf meerdere keren mee gemaakt, dat ik mijn paard zooooooo onwijs dankbaar was dat hij weigerde! Anders had ik zeker midden in de hindernis gelegen, met paard en al.. En daar word je ook niet vrolijk van.

Als je paard alleen iets moet verkleinen of vergroten in de galop, en dan weigert, ben ik het er mee eens dat hij een tik moet hebben als hij dat stopt. Maar in het geval van niet uitkomen, hij stopt, en jij geeft je paard een tik, nou zie jij maar eens een instructeur te vinden die het met je eens is!! Dan beland je midden in de hindernis met paard en al namelijk. En dat is echt niet fijn. Geef mij dan maar een weigering Knipoog

Verder over een tik geven met weigeren. Het ligt gewoon totaal aan de situatie waar je in zit.. Een jong paard waarmee je net aan het springen bent, vind ik dat je de zweep zo min mogelijk moet vermijden. Maar als je kijkt, in een Z parcours, en een paard stopt, dan is het 9 vd 10 keer uitproberen, klooien, enzovoort.. En dan verdient zo'n paard vind ik wel een tik.

Je paard moet een goede, en dan wel een heel goede reden hebben, om niet te springen. Heeft hij die niet, dan verdient hij gewoon een tik. En tja, als je paard niet onder de indruk is van 1 tik die je hem geeft, en roerloos blijft staan.. Dan moet hij de consequenties onder ogen komen, en krijgt hij net zo lang een tik tot dat hij wel reactie geeft..

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:41

bijvoorbeeld!;-) , nee hoor. ik vind zelf dat het gewoon aan een paard ligt of hij springen wel of niet leuk vind. dat kun je er niet inprenten; de een springt graag en de ander niet, net als bij mensen. En wanneer een paard niet graag springt; waarom moet hij dat dan zo nodig? Er zijn genoeg paarden die het wel leuk vinden; dus neem die dan...zou ik zeggen!

xManOnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:42

Ik spring zelf niet zo heel vaak, ik heb één keer gehad dat ik in een slechte bui was en echt pissig werd op m'n verzorgwelshje.. Heb daar achteraf heel veel spijt van gehad.. Maar het arme beestje vergeeft me gelukkig snel iets.. Voel me er wel nog steeds schuldig over eigenlijk..

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:43

dorienkee schreef:
oke..uhm voor de duidelijkheid ik ransel me paard niet af, alleen doe de teugels er wat beter bij en geef m dan een tik als ie zou weigeren ( wat ie eig nooit doet, omdat de mijne springen geweldig vind) maar hoe maak je het leuk dan?? de hindernis versieren?:P

Je moet het aantrekkelijk voor je paard maken om te springen. Dus niet telkens het zelfde lijntje, met alleen maar stijltjes... Zet een keer een ander lijntje neer, andere sprongen, leg er een zeiltje onder, oranje pilonnen, maak in-uitjes en leg de balken om en om, de eerste links omhoog rechts op de grond ( half kruis ) de 2e rechts omhoog links omlaag en ga zo maar verder, dan moet je paard gaan kijken wat ie doet, hang er een zeil over, een jas, een deken, verzin wat.. Er zijn ZO veel manieren om springen leuker en aantrekkelijker voor je paard te maken..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:43

idd dat vind ik dus ook, een paard moet luisteren!! en toch ben ik benieuwd hoe die mensen het nou doen zonder zweep, met een paard die er niet overheen wil en gigantisch koppig is en het wel kan ( geen jong paard) het opleuken van het springen..hoe dan? ben benieuwd