Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:16

Ik denk dat niemand hier voorstander is van het gebruiken van geweld want het gebruiken van geweld is mishandeling. Velen zijn wel voorstander zijn van het uitdelen van "didactische tikken" zoals dat zo mooi wordt genoemd, ik ook. Ik denk alleen dat het grote verschil is waar iedereen de grens tussen die tikken en geweld legt. Wat voor mij een opvoedkundige trap onder de kont is kan door een ander weer gezien worden als een doodsschop.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:17

ik vind dat je bij een brutaal en dominant paard zo streng als nodig is, op moet treden. zo'n paard laat ik niet over me heen lopen. bij een bang/ onzeker paard doe je dit natuurlijk niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:19

tuurlijk, een bang onzeker paard stel je gerust Lachen Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:28

KiWiKo schreef:
en dat is wel mooi die site Inge, maar mensen moeten goed geld neerleggen wil ik met hun paard aan de gang gaan...... het is voor mij geen hobbie meer

Voor Petra Vlasbom (eigenares Two Moons) ook niet, zij geeft workshops en behandeld ook probleempaarden, alleen op een heel andere manier dan jij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:33

Inge_ schreef:
Als mijn paard iets doet wat niet mag, verhef ik mijn stem, of ik zet hem een paar passen terug, dat is dan al genoeg.

Ik met mijn beest ook, want die is netjes opgevoed door de eerste eigenaar en door mij netjes bijgehouden. Als ik daar een keer op grom weet ie dat ie fout zit en is hij ook echt onder de indruk.

Als je echter paarden ter correctie binnenkrijgt, zijn die vaak niet zo onder de indruk.
Zo heb ik hier op Bokt nog een lesklantje zitten met een flesseveulen dat na een mislukte poging tot zadelmak maken opnieuw zadelmak gemaakt moest worden. Toen ik daar voor het eerst kwam kon de pony niet met haar aan de hand meestappen, dat was al een heel gevecht. Nu is de pony al weer even onder het zadel en is de omgang eindelijk plezier voor twee. Het beestje was altijd de dominante partij geweest en had geen idee van de grens mens-dier, dat gaf ze niet zomaar uit handen natuurlijk. Als je daar op gromde sloeg ze gericht uit naar je, probeerde je haar achterwaarts te zetten dan sprong ze bovenop je. In het begin stond ik daar letterlijk met een rijzweepje in mijn hand om de pony van me af te kunnen houden, nu gaat haar eigenares op haar gemak met haar rijden, hartstikke lieve pony geworden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:46

Inge_ schreef:
pharagirlke schreef:
geef jij je paard een kusje alstie over je heen denderd? Nagelbijten / Gniffelen

beetje offtopic; (waarom altijd manege steegeman? Bloos heb dat al vaak zien staan maar ik snap de link niet?)

Ja, als hij me bijt en slaat geef ik hem een kusje en een wortel. Ja

Als mijn paard iets doet wat niet mag, verhef ik mijn stem, of ik zet hem een paar passen terug, dat is dan al genoeg.

maar hij is netjes opgevoed.
Stel dat je een paard had dat bij wijze van spreken gewoon rustig terug schreeuwd als jij je stem vereft, of nog fijner die stemverheffing negeert en alsnog over je heen denderd. Blijf je dan nog lief? Lachen
(ik iig niet, als ze het eenmaal weten is stemverheffen ook genoeg, maar als ze het niet weten is het hoogtijd om dat zo snel mogelijk door te krijgen Nagelbijten / Gniffelen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:56

en zo is het Urielle Lachen het is o zo makkelijk oordelen vanaf de zijlijn........ tot dat je er een naast je hebt lopen die jou wil pakken

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:16

Inge_ schreef:
snoeske schreef:
Als je een paard slaat word ie bang van je? Hoe bedoel je dat, want ik bedoel als die van mij echt super vervelend is krijgt ie een goeie mep met de zweep, doet ie het nog een keer, oke prima nog een tik, maar bang issie niet voor me, hij is nog zo aanhalig als wat. Ik vind hij mag tikken hebben als het nodig is, anders niet. Nu is er ook een verschil tussen slaan, Ik ken iemand die heeft is zo hard geslagen dat het bloed uit de striemen kwam., nou sorry maar dat gaat mij te ver!

Dus als jouw paard vervelend is sla je hem gewoon hard? Een 'goeie' mep? Verward Ik walg daar echt van.

Alsjeblieft zeg, een paard moet weten waar zn plaats is, dat moet ieder dier. Ik ben super lief voor hem hij heeft niks te klagen, maar als ie 9x ergens netjes langs gaat en de 10e keer begint te mieteren en de 11e keer weer, ja dan is het even van ho jij is even! En trouwens er bestaan verschillen tussen tikken he, maar jij verstaat wat je wilt horen en dat is een flinke klap! Nou kan je vertellen ik pak de zweep niet in 1 hand, dus de tik zal heus wel meevallen.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:57

Waarom zou hij er niet netjes langsgaan denk je? Denk daat ook ffe bij na Knipoog en trouwens Urielle, ik heb ook een verwaardeloosd paard en die bijt en aanvalt. Zodra je iets van haar wilt gaat ze vervelend doen. Maar ik ga haar niet slaan of meppen of ook maar een tikje. Wnat dan is het gevecht begonnen en vechten met je paard is 1 ding wat je never nooit moet doen. Je verliest toch of je komt er niet zomaar van af. Die pony die in de war was doet dat toch voor een reden? waarom anders? Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:08

Paarden zijn en blijven vluchtdieren en zien/horen/ruiken soms dingen die wij niet merken. Wie zijn wij als mens dan om te beoordelen of hun gedrag op zo'n moment gerechtvaardigt is of niet?
Ik vind dat nogal arrogant, maar goed......

Om een paard dan een tik te geven als 'ie 1 keer niet ergens langs wil of gaan dribbelen bij zo'n plek, vind ik dat echt getuigen van onkunde, sorry. Clown

Goh, wat ben ik blij dat ik dat bij mijn jonge paard niet doe. Die loopt meestal braaf mee en soms is er wat en heb ik geen idee wat, maar dan heb ik gewoon geduld en blijf zelf heel relaxt. En dan kan het nog eens een keer gebeuren, maar meestal pakt hij mijn rust over en is het 'probleem' zo opgelost. Ik heb een jonkie met pit, maar ik heb nog nooit geweld gebruikt. En rukken aan teugels (met bit in zijn mond) vind ik al helemaal een belachelijke straf. Een tik op het juiste moment (en dat is blijkbaar al moeilijk genoeg als ik zo om me heen kijk) zo nu en dan, a la, maar mijn persoonlijke manier is het niet.

En om nog even de vraag van dit topic te beantwoorden: Nee, bij mijn paard heeft het gebruik van geweld absoluut geen nut! Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:12

aartlover schreef:
Waarom zou hij er niet netjes langsgaan denk je? Denk daat ook ffe bij na Knipoog en trouwens Urielle, ik heb ook een verwaardeloosd paard en die bijt en aanvalt. Zodra je iets van haar wilt gaat ze vervelend doen. Maar ik ga haar niet slaan of meppen of ook maar een tikje. Wnat dan is het gevecht begonnen en vechten met je paard is 1 ding wat je never nooit moet doen. Je verliest toch of je komt er niet zomaar van af. Die pony die in de war was doet dat toch voor een reden? waarom anders? Knipoog

Ik ben erg benieuwd wat jij met je paard doet dan, op de wei laten staan? En hoe je handelt als ze bovenop je springt.
(deze dame was trouwens niet verwaarloosd, integendeel en 'vervelend doen' is nogal een understatement)

Reden is imo heel duidelijk: de merrie was altijd zelf de leider geweest en was er niet van overtuigd dat de mens in staat was leider te zijn.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:37

Waarom die opeens er niet langs wil? Wat denk jezelf? Ik heb nogal een paard die graag onder het werk uit wil komen.

@Nadya. Jij maakt het ervan dat ik hem na 1 keer mieteren al straf, als je een beetje kan lezen zie je dat dat er niet staat. Verder betekent het niet dat als ik mijn paard wel straf het een blijk van "onkunde" is en om dat jij dat niet doet het geen onkunde is.

Verder wil ik tegen al die miepen hier even vermelden, als iemand hier vertelt dat hij/zij het paard straft het niet meteen betekent dat het paard bont en blauw op stal staat. Jullie maken meteen de opmerkingen als "walgelijk" en "onkunde" enzo als je een paard straft, kom even op hee, jullie zijn er niet bij als diegene z'n paard straft, dus die opmerkingen vind ik dan erg raar overkomen! Als iemand vertelt dat zn paard bont en blauw op stal staat na het rijden zijn dit soort opmerkingen gepast ja. Maar gewoon iemand die z'n paard straft omdat hij/zij denkt dat het nodig is, en het op een normale manier gebeurd vind ik dat vrij normaal. Als mijn paard niet zn plaats weet loopt ie gewoon over je heen, dat lijkt mij nou niet echt de bedoeling, en ja bij het ene paard is een boos woordje al genoeg, en het andere paard een tik, nou niks ergs aan. Ik bedoel wij mensen hebben ook wel is een tik op ons kont gehad vroeger Clown
Al die overdreven reacties vind ik zo walgelijk, sommige mensen worden bijna mishandelaar genoemd, zucht.

Alsof jullie manier van doen zo goed is, iedereen doet het op zijn eigen manier, jullie op de zachte tour en de ander de wat strengere.

Ik hou op met deze discussie, want hier word je niks wijzer.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:52

Heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar er schiet mij maar 1 gouden regel te binnen...

JE SLAAT EN SCHOPT DE DUIVEL WEL IN EEN PAARD, MAAR DE DUIVEL ER DAN WEER UITHALEN LUKT JE NIET.,

Maar elk paard heeft op zijn tijd ook een correctie nodig, en moet wel weten wie de baas is. Het blijft wel 600 kilo tegenover (gem) 70 kilo.
En corrigeren met verstand is echt niet verkeerd. Een paard zonder duidelijke leider is erger dan een paard met duidelijke leider

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:08

Urielle schreef:
aartlover schreef:

Ik ben erg benieuwd wat jij met je paard doet dan, op de wei laten staan? En hoe je handelt als ze bovenop je springt.
(deze dame was trouwens niet verwaarloosd, integendeel en 'vervelend doen' is nogal een understatement)

Reden is imo heel duidelijk: de merrie was altijd zelf de leider geweest en was er niet van overtuigd dat de mens in staat was leider te zijn.

ik ken zulke paarden ook. ten eerste zou ik zorgen dat ze niet op mijn springt Clown weetje wat, lees jij het boek van klaus hempfling maar. Dan snap je waar ik het over heb. Wat ik wel kan zeggen dat geweld geen nut heeft. Het enige wat je ermee bereikt zijn bange paarden die misscihen wel doen wat je wilt alleen maar omdat ze anders denken of weten dat ze weer een mep/tik krijgen. Ik wil dat niet. Ik wil dat mijn paard iets doet omdat hij naar me wil luisteren en voor zijn plezier. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:21

Nou en hoe zorg je dan dat ze niet op je springt? Vertel maar.
Ik ben altijd bereid om te leren, maar dan moet je wel met iets duidelijks komen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:22

Getting angry doesn't solve anything!! Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:25

my_travers schreef:
Getting angry doesn't solve anything!! Bloos

Een beetje loze post in de discussie Bloos
Anger heeft niks te maken met een paard corrigeren.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:30

Vind ik niet eigenlijk. Ik denk juist dat mensen geweld gaan gebruiken als ze boos worden. Paard doet iets wat niet mag, dan komt er geweld aan te pas.
En met boosheid corrigeer je een paard fout. Je schiet uit je slof.

Ik had het eigenlijk moeten uitleggen Knipoog

Edit: even toevoeging

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:33

snoeske schreef:
Waarom die opeens er niet langs wil? Wat denk jezelf? Ik heb nogal een paard die graag onder het werk uit wil komen.

@Nadya. Jij maakt het ervan dat ik hem na 1 keer mieteren al straf, als je een beetje kan lezen zie je dat dat er niet staat. Verder betekent het niet dat als ik mijn paard wel straf het een blijk van "onkunde" is en om dat jij dat niet doet het geen onkunde is.

Verder wil ik tegen al die miepen hier even vermelden, als iemand hier vertelt dat hij/zij het paard straft het niet meteen betekent dat het paard bont en blauw op stal staat. Jullie maken meteen de opmerkingen als "walgelijk" en "onkunde" enzo als je een paard straft, kom even op hee, jullie zijn er niet bij als diegene z'n paard straft, dus die opmerkingen vind ik dan erg raar overkomen! Als iemand vertelt dat zn paard bont en blauw op stal staat na het rijden zijn dit soort opmerkingen gepast ja. Maar gewoon iemand die z'n paard straft omdat hij/zij denkt dat het nodig is, en het op een normale manier gebeurd vind ik dat vrij normaal. Als mijn paard niet zn plaats weet loopt ie gewoon over je heen, dat lijkt mij nou niet echt de bedoeling, en ja bij het ene paard is een boos woordje al genoeg, en het andere paard een tik, nou niks ergs aan. Ik bedoel wij mensen hebben ook wel is een tik op ons kont gehad vroeger Clown
Al die overdreven reacties vind ik zo walgelijk, sommige mensen worden bijna mishandelaar genoemd, zucht.

Alsof jullie manier van doen zo goed is, iedereen doet het op zijn eigen manier, jullie op de zachte tour en de ander de wat strengere.

Ik hou op met deze discussie, want hier word je niks wijzer.

Miepen???? Jij loopt zelf te miepen, hoor. Haha!
Misschien moet je idd maar ophouden met de discussie. Ja Clown

En als jouw paard graag onder het werk uit wil komen, zal ik me maar eens gaan afvragen waarom hij er zo'n hekel aan heeft. Koe
Lijkt me vreselijk, als je met een paard 'werkt' die 'alles doet om er onder uit te komen' (over deze theorieen zijn de meningen trouwens verdeeld, he). Ik vind dat zowel het paard als ik er plezier in moeten hebben, anders geniet ik er zelf ook niet meer van. Dan zou ik direct zoeken naar wat hem dwars zit, voordat ik verder zou gaan met 'het werk'.

En of je mijn manier nou wel of geen onkunde vind; ik heb in elk geval geen paard die alles doet om onder 'het werk' uit te komen. Verre van zelfs. Knipoog

Verder vind ik het boek van Klaus Ferdinand Hempfling ook zeer interessant, Aartlover. Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:40

my_travers schreef:
Vind ik niet eigenlijk. Ik denk juist dat mensen geweld gaan gebruiken als ze boos worden. Paard doet iets wat niet mag, dan komt er geweld aan te pas.
En met boosheid corrigeer je een paard fout. Je schiet uit je slof.

Ik had het eigenlijk moeten uitleggen Knipoog

Edit: even toevoeging

Helemaal mee eens, als je boos wordt zit je verkeerd.
Maar een tik kan prima in alle koelheid gegeven worden, stout is stout en daar volgt een correctie op. Ruiter/verzorger zoekt uit wat het paard als een correctie ervaart. Kan een stemcorrectie zijn, kan een correctie zijn in de zin van achterwaarts zetten of het paard van je afsturen, kan een correctie zijn in de zin van een tik geven.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:51

Toevellig dat ik hier weer ff kom kijken Haha!

@ Nadya
Als jouw paard niet op de trailer wil en hij schiet uit je handen is dat ook " er onderuit komen" en of je nu geweld gebruikt of niet hij zal altijd proberen om niet in die trailer te gaan, want dat is instinctief.
Tijdens mijn dressuur lessen vraag ik mijn paard om oefeningen te doen. Dan komt hij onder bepaalde oefeningen uit ja. Waarom? Omdat hij er simpelweg een andere uitweg voor wil vinden, dat is idem met alle andere streken van trailer laden tot leiden aan het halster. Maar boos worden heeft echt geen zin. Corrigeren daarintegen door hulpen te geven, en rukje aan het halster te geven, en ga zo maar door zijn genoeg. Maar slaan? Nope denk het niet, ik heb het zelf ondervonden.
Als jij aan je paard zo vriendelijk rijd en hij gaat ervandoor, dan wilt hij ook van jouw af. Zo simpel is het.

Ik had het vanmiddag nog met ons jonge paard. We wilde haar benen afspoelen, maar dit wilde ze absoluut niet! Hup daar rende ze het land weer op. Dan slaan we haar ook niet. Dit is gewoon puur instictief. Hardhandig optreden heet dan totaal geen zin. En dacht je nu echt dat ik die pony voor het afspoelen eens flink sta af te rossen omdat ze in bad moet? Nou nee.....laten weten dat het niet eng is door rustig te praten etc is genoeg, ze moet het leren.

Zodra ze over me heen gaat lopen, DAN pas zal ik haar aanpakken. Dan gaat ze te ver, want als je dan niet aanpakt krijg je binnen notime een paard wat lekker over je heen rost zondra het iets eng vind.

Hoe dan ook, geweld of niet een paard probeert altijd wel om onder iets uit te komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:05

Norway_girl: Misschien moet je je eens verdiepen in waarom een paard moeilijk kan doen met trailerladen. Een paard is een vluchtdier en om in een (vaak donkere) kleine ruimte gaan staan, vereist nogal wat vertrouwen van een paard. Dat betekent dus niet dat je paard 'er onderuit wil komen' om jou te plagen, maar dat heeft een diepere reden. Als je daar begrip voor opbrengt en je oefent daarna met veel geduld, dan kun je je paard leren om met je samen te werken en wel rustig te trailer in te gaan. Zijn er trauma's in het spel, dan is het moeilijker (maar niet onmogelijk), maar we hebben het nu over het waarom dat een paard in eerste instantie niet enthousiast een trailer in hoeft te lopen.

Een paard kan om verschillende redenen ervan door gaan. Kan met de ruiter te maken hebben (dan doe je iets niet goed of je hebt je paard niet goed voorbereid), maar ook met het vluchtdier in het paard. Hij vertrouwt degene op zijn rug (nog) niet genoeg om het leiderschap over te dragen en vlucht, omdat iets hem angst, pijn of andere ellende bezorgt. Leiderschap moet je verdienen bij een paard. En dat kan heel veel tijd en heel veel geduld kosten.

Wie heeft het over dressuur onnatuurlijk noemen trouwens???? Verward
Heb ik dat dan gezegd??? Ik snap je punt niet helemaal. Nerd

Als een jong paard iets nieuws moet leren (zoals het afspuiten van benen). Dan bouw je het rustig op. Mijn paard houdt helemaal niet van het afspuiten van de benen. Is ook niet echt natuurlijk. Vork
Toen hij zijn been verrekt had, moest 'ie er echt aan geloven. Ik begon bij de hoef en ging heel langzaam omhoog. Zodra hij begreep dat het echt niet eng was, echt geen pijn deed, gaf 'ie zich over. Af en toe loopt 'ie even opzij, nou, dat vind ik niet zo'n ramp voor een 3-jarige. Uiteindelijk lukt het prima, maar wel door geduld, rust en oefening. Ik zie dat gedrag ook niet als negatief, maar gewoon als iets wat hij niet gewend is en wat hij spannend vindt. Kan gebeuren, want je kunt van een paard niet verwachten dat 'ie alles maar toe laat. Paarden pikken al zoveel van ons. Het zijn dieren die over het algemeen erg goed met de mens samenwerken. Uitzonderingen daargelaten, maar dat heeft vaak ook een reden.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:07

Een tik heeft soms wel nut, licht eraan wat voor paard. Maar echt veel geweld gebruiken, heeft naar mijn idee geen nut. Ik denk altijd wat ik ervan vind... heb het lef niet om er iets van te zeggen Scheve mond .

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:10

mij zul je niet horen klagen over een 'nodige' tik.. maar zie het ook niet graag..als heb ik mijn pony ook wel eens met de harde hand aangepakt.. maar ooit was dat echt nodig...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:58

snoeske schreef:
Verder wil ik tegen al die miepen hier even vermelden, als iemand hier vertelt dat hij/zij het paard straft het niet meteen betekent dat het paard bont en blauw op stal staat. Jullie maken meteen de opmerkingen als "walgelijk" en "onkunde" enzo als je een paard straft, kom even op hee, jullie zijn er niet bij als diegene z'n paard straft, dus die opmerkingen vind ik dan erg raar overkomen! Als iemand vertelt dat zn paard bont en blauw op stal staat na het rijden zijn dit soort opmerkingen gepast ja.

Op de vorige pagina kan ik me jouw post herinneren waarin je zei: 'Ik verkoop mijn paard wel is een goeie mep'. En ik weet dan alsnog niet hoe jij je paard straft, maar uit een 'goeie mep' maak ik niet op dat het een corrigerende tik is maar meer een harde slag. En dat vind ik echt niet kunnen.

snoeske schreef:
Inge_ schreef:

Dus als jouw paard vervelend is sla je hem gewoon hard? Een 'goeie' mep? Verward Ik walg daar echt van.

Alsjeblieft zeg, een paard moet weten waar zn plaats is, dat moet ieder dier. Ik ben super lief voor hem hij heeft niks te klagen, maar als ie 9x ergens netjes langs gaat en de 10e keer begint te mieteren en de 11e keer weer, ja dan is het even van ho jij is even! En trouwens er bestaan verschillen tussen tikken he, maar jij verstaat wat je wilt horen en dat is een flinke klap! Nou kan je vertellen ik pak de zweep niet in 1 hand, dus de tik zal heus wel meevallen.

Pak je de zweep dan in 2 handen om extra hard te slaan of sla je zonder handen? Verward
Als jouw paard één keer iets doet wat jou niet zint, dan sla je meteen met de zweep? Denk je niet dat het beter is om het eerst nog een keer te vragen ipv meteen te gaan slaan?