Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:46

daantjuhhh schreef:
XchantjuhX schreef:
tsja deze discussie gaat erg offtopic... heeft niets meer met setjes te maken Knipoog

OOh setjes ? Haha!

Ik ben geen setjes persoon! Knipoog

hahha laat maar... dacht even dat ik in een ander topic zat Clown
een soortgelijke discussie, maar dan met een ietwat ander onderwerp Haha!

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:49

Het hangt helemaal van je paard af en waar hij aan toe is. Het ene paard is eerder toe aan een beetje werk als het andere. Ik zou niet voor 3 jaar erop gaan, maar verder kun je het beste kijken naar wat je paard nodig heeft

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:00

Ik zou hem sowieso voor het inrijden niet teveel longeren. Krijg het paard alleen maar een goede conditie van. En als je een lastig paard hebt is dat wel laatste wat je wilt. Bovendien is op jonge leeftijd zo'n kleine volte helemaal niet goed voor zijn spieren. Wat je wel kan doen, is met hem aan de lange lijnen werken, zo hoeft ie niet steeds die kleine volte te maken en is alleen goed voor jouw conditie. Tong uitsteken
Nog 1 tip. Zet een aantal data vast waarop je voor het eerst een zadel erop wilt leggen en er voor het eerst op wilt gaan zitten. Het is namelijk erg verleidelijk om er eerder mee te beginnen. En zo mag je van jezelf er dan pas aan beginnen. Lachen

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:42

2.6 beginnen met longeren ,
2.11 kijken wat ze van het zadel enzo vind
3.4 beginnen met rustig aan gewicht erop leggen enzo

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:44

2.5 minuten poetsen
10.5 minuten instappen
8.7 minuten draven
3.22 minuten galoppen
2.4 weken wintervakantie voor de dierenarts

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:48

ik vind 4 wel een goede leeftijd om een paard in te rijden Lachen
en bij IJslanders pas op hun 5e

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:50

Cookiee schreef:
2.6 beginnen met longeren ,
2.11 kijken wat ze van het zadel enzo vind
3.4 beginnen met rustig aan gewicht erop leggen enzo

5 maanden om te longeren?
en 5 maanden longeren met zadel etc?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:54

"hoi, paard wat vind je van het zadel? "

"Hinnik" Clown

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:04

ik ken genoeg paarden die als ze 3 zijn worden zadelmak gemaakt.
en daarna halfjaartje ofzo in de wei.
en dan weer rustig oppakken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:25

Sammie schreef:
"hoi, paard wat vind je van het zadel? "

"Hinnik" Clown

idd Haha!
alsof een paard een half jaar nodig heeft om te leren longeren en nog is een half jaar nodig heeft om aan een zadel te wennen Clown Een paard is toch wel iets slimmer als dat Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:03

loon_corr schreef:
ik ken genoeg paarden die als ze 3 zijn worden zadelmak gemaakt.
en daarna halfjaartje ofzo in de wei.
en dan weer rustig oppakken.

zadelmak maken kan al met 2,5. ik versta onder zadelmak maken nl het wennen aan het zadel. als de ruiter erop gaat spreek je van inrijden of berijden. ik zou het zelf niet doen, maar wennen aan een zadeltje kan écht geen lichamelijk kwaad op 2,5 jarige leeftijd. het geestelijke is daarin weer een ander verhaal, en meer paard- afhankelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:54

Wat is het verschil met het 'wennen' op 2.5 en 3 jaar. Moet daar nu écht een half jaar of een jaar voor uitgetrokken? Als dat zo is, snap ik niet hoe paarden in 1 of 2 wedstrijdseizoenen door de B, L , M en Z rijden. Daar zouden die paarden dan toch veelste dom voor zijn, als ze werkelijk een half jaar nodig hebben om enkel aan een zadeltje op hun rug te wennen.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:19

Pas gaan inrijden, als jij het idee hebt dat je paard 'af' is.. Dus de verhoudingen kloppen ze mooi gegroeit is.. enz enz..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:41

En al die penny's die dat niet zien of dat denken bij jaar 2?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:43

Ik vind dat het ligt aan de bouw van de pony, maar met 3.5 zadel mak maken en met zijn 4 inrijden vind ik een mooie leeftijd Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:30

Sammie schreef:
Wat is het verschil met het 'wennen' op 2.5 en 3 jaar. Moet daar nu écht een half jaar of een jaar voor uitgetrokken? Als dat zo is, snap ik niet hoe paarden in 1 of 2 wedstrijdseizoenen door de B, L , M en Z rijden. Daar zouden die paarden dan toch veelste dom voor zijn, als ze werkelijk een half jaar nodig hebben om enkel aan een zadeltje op hun rug te wennen.

nee hoor, daarom zou ik dat zelf ook niet doen. ik reageerde op degene boven mij, die zei dat zadelmak maken met drie jaar kan. zadelmak maken is iets heel anders dan inrijden, dat is wat ik ermee bedoel.
overigens vind ik in 1 of 2 seizoenen doorrijden naar de Z véél te snel. je ziet soms 6 jarige paarden die Z lopen, zo'n dier is amper uitgegroeid...

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:55

Breitling schreef:
ik vind het zo appart dat sommige mensen een half jaar of een jaar nemen om te longeren. In 1 maand kun je een paard leren longeren met hoofdstel en zadel op en beginnen met inrijden.
wat heeft een 2 jarig paard eraan om aan de longe te lopen als je met 3 pas gaat inrijden en met 4 wil door rijden daar heb je geen 2 jaar voor nodig.

En nog een van femmefatale1:
"Idd, in een goeie 2 maanden kan een paard ingereden zijn..
Van te lang longeren knapt een paard alleen maar af, bovendien krijgen ze teveel conditie.."

Hier krijg ik dus echt de kriebels van. Waaróm wil je een paard zo snel daaraan laten wennen en hup, meteen weer verder? Ik begrijp het gewoon niet, of beter gezegd: ik vind zo snel mogelijk geen reden. Je kunt met je paard in die twee jaar of langer zovéél doen.
Daarnaast een te goede conditie... Bestaat dat dan? Of bedoel je dat hij dan te hard kan, te handig is geworden zodat je hem niet meer onder duim kan houden?? Misselijk Sorry.

Zelf ben ik er voor om al heel jong met die beestjes bezig te zijn. Heus niet met moeilijke dingen, maar met spelletjes waarin je dingen verwerkt die later handig kunnen zijn. Jong wennen aan contact, aanraken, etc. Als je paard er geestelijk klaar voor is kun je met wat moeilijkere dingen beginnen. En als hij dan na een poos klaar is voor bijv. de lange lijnen kun je dat gaan oefenen, om het paard sterker te maken en stemhulpen goed aan te leren. Daarnaast kun je met lange lijnen zoveel meer zien dan je onder het zadel soms kan voelen. Niet dat ik een expert ben wat betreft inrijden, maar dit is hoe ik het nu zou gaan doen.

En een paard heel jong uitbrengen, daar heeft het echt geen baat bij. Als je kijkt naar de paarden die bijvoorbeeld hoog in de dressuur lopen, die zijn echt geen 7, vanaf tien begint het een beetje en die paarden gaan vaak nog best lang door. Het klinkt misschien raar voor sommigen voor jullie, maar een paard is met twaalf nog lang niet afgeschreven. Natuurlijk wel als je hem met 1.5 jaar gaat inrijden en trainen....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:39

en daarnaast heb je ook nog de groep die het paard wél op jonge leeftijd (voor het paard 8 jaar is bijv.) klaar heeft voor Z proeven of zelfs hoger. daar wordt geen enkel paard beter van, hoe netjes gereden en getraind ook. een KWPN ruin van 1,70 is op zijn zesde nog niet volledig uitgegroeid...

verder ben ik ook vóór het vroeg 'trainen' van een paard. mijn jaarling staat lekker met kameraden op de wei, maar ik kom elke dag, soms alleen om de knuffelen, maar we wandelen ook, hij kan netjes vaststaan en voetjes geven, en kent al enkele commando's, waaronder 'stap', 'draf', 'back' en verder zijn we nog met enkele rustig aan bezig. deze dingen oefen ik in zijn tempo, heeft hij geen zin, dan kan hij ook grazen. het vindt allemaal plaats in de wei, zonder halster of touw, en zonder snoep als beloning. wíllen leren, dat is belangrijk. de band die je met een paard kunt ontwikkelen op deze jonge leeftijd, daar heb je zelf, en je paard later profijt van als het echte werk mag beginnen. vooropgesteld dat je weet wat je doet, en het paard zichzelf niet laat overlopen. dat gebeurt ook maar al te makkelijk, met paarden die het allemaal in huis hebben, en het ook aanbieden. het is daarin aan de trainer om het tempo 'gezond' te houden, zowel geestelijk als lichamelijk.

daarbij zie ik persoonlijk dan liever een driejarige die op het gemakje aan het zadel mag wennen, waarbij daarvoor langere tijd wordt uitgetrokken, dan een vierjarige die het allemaal in twee maanden tijd moet gaan doen.
mijn drie eigen paardjes heb ik van jongs af aan in de hand gehad, vanaf zo'n 5 maand. alledrie fijne dieren, goede manieren en omgangsvormen met zowel mens als paard. mensen zijn/ worden een heel belangrijk onderdeel van het leven van de meeste paarden, persoonlijk ben ik er dan ook geen voorstander van om een paard tot drie jaar op de wei te gooien, en alleen het noodzakelijke (smid, wormenkuur) ermee te doen, waarna op driejarige/ vierjarige leeftijd ineens alles in één keer komt.

natuurlijk is er tussen de twee genoemde 'uitersten' ook een groot grijs gebied, en het ene is niet per definitie fout, en het ander niet per definitie goed. toch denk ik dat het voor een paard stukken makkelijker is om dingen van mensen te leren, als het dier al op jonge leeftijd leert wat een mens is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:34

Een paard van 12 jaar is juist in de bloei van z'n leven!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:38

precies. toch wordt dat met regelmaat als 'oud' gezien. laatst las ik nog een artikel in een oude 'bit', over een bekende Duitse dressuurtrainer. deze meent dat een paard na zijn tiende dressuurmatig niets meer bij kan leren.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:43

Uhm, met onze IJslander wouden we beginnen met 5 jaar.. Maar dat is 6/7 jaar geworden.
Verder met een 'normaal' paard met 4 beginnen met longeren, ect. Met 3 misschien al laten wennen aan zadel enz. Lachen

Ben altijd liever aan de late kant, dan aan de vroege kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:47

Wat een nonsens, dat een paard van 12 oud zou zijn, en dat je een paard van 10 niks meer zou kunnen leren... zeker als je bedenkt dat een gemiddeld warmbloed paard pas op zijn 8ste is uitgegroeid, en pas dan geestelijk en lichamelijk volwassen is. Een paard van 12 is vergelijkbaar met een mens van 25, 30 dacht ik.
Wel, ik word niet als oud gezien, en zo voel ik me ook niet. En ik leer elke dag bij.

En als je nagaat dat een paard wel 40 kan worden... dat de meeste paarden dat niet redden heeft niks met de paarden te maken, meer met de manier hoe mensen er mee omgaan, en al die vreselijke wannabe-Anky's die denken dat je een paard best met 2 jaar in kan rijden en vervolgens het paard naar de knoppen rijden... in de krul. Paard heeft de rug, de nek en de benen kapot, kan met 10 jaar naar de slacht...
zo zonde vind ik dat...

@ traan_beauty: ik zit liever ook aan de late kant, hoor... paarden zijn bij mij er voor het plezier van mezelf en het paard, niet om met 6 jaar Z te lopen...

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:56

3 jaar is inderdaad een mooie leeftijd om te beginnen met zadelmak maken, Als dat is gebeurd Kun je voorzichtig beginnen te rijden. Langzaam opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Hissa_co op 11-07-07 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:02

Yamcha schreef:
Wat een nonsens, dat een paard van 12 oud zou zijn, en dat je een paard van 10 niks meer zou kunnen leren... zeker als je bedenkt dat een gemiddeld warmbloed paard pas op zijn 8ste is uitgegroeid, en pas dan geestelijk en lichamelijk volwassen is. Een paard van 12 is vergelijkbaar met een mens van 25, 30 dacht ik.
Wel, ik word niet als oud gezien, en zo voel ik me ook niet. En ik leer elke dag bij.

En als je nagaat dat een paard wel 40 kan worden... dat de meeste paarden dat niet redden heeft niks met de paarden te maken, meer met de manier hoe mensen er mee omgaan, en al die vreselijke wannabe-Anky's die denken dat je een paard best met 2 jaar in kan rijden en vervolgens het paard naar de knoppen rijden... in de krul. Paard heeft de rug, de nek en de benen kapot, kan met 10 jaar naar de slacht...
zo zonde vind ik dat...

@ traan_beauty: ik zit liever ook aan de late kant, hoor... paarden zijn bij mij er voor het plezier van mezelf en het paard, niet om met 6 jaar Z te lopen...

Helemaal gelijk!
Vaak als mensen eenmaal begonnen zijn met bijv. aan het zadel te laten wennen klimmen ze er meteen op ect. en dan, als het paard alles rustig opneemt rijden ze hem meteen in de krul enz.
En dat terwijl het paard zelf er nog niet eens klaar voor is Nagelbijten / Gniffelen .
De leeftijd 3 vind ik trouwens best jong. En zeker dat mensen die een 2 jarige hebben al gaan longeren omdat ze dan met 3 jaar écht aan het werk kunnen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:06

@ yamcha, toch wordt dat nog weleens gedacht, en als een bekende Duitse dressuurtrainer verkondigt dat een paard van tien jaar of ouder niet meer bij kan leren (dressuurtechnisch gezien), dan krijg je inderdaad 'het anky effect', mensen nemen klakkeloos aan wat zo iemand zegt, maar ondertussen...

@ traan_beauty, inderdaad. 3 ís ook jong. niet voor niets loopt er momenteel een dicussie op Bokt over het trainen van driejarigen. ervaren paardenmensen menen dat drie keer werken per week voor een driejarige genoeg is, het zijn veelal de minder ervaren personen die een driejarige bijv. 5 of zelfs 6 keer (ja maar één dag doen we 'alleen maar' longeren hoor!) laten werken.

als men zich verdiept in de anatomie van het paard, en even een plaatje opzoekt op google (hint: growth plate fusion), dan leert men al snel dat drie jaar voor een paard wel écht jong is om lichamelijk én geestelijk stevig aan het werk te gaan/ zijn. kijk ook eens hoeveel mensen er 'raar' reageren, als je uitlegt dat een grotere ruin (KWPN bijv.) soms pas op 8 jaar klaar is met groeien, en het gemiddelde paard minimaal zes is voor het groeien écht klaar is...

bereken daarbij dan voor de grap eens het aantal rij-uren dat een gemiddeld paard er al op heeft zitten op zesjarige leeftijd. persoonlijk verbaas ik me dan ook niet over het blessureleed en lichamelijke problemen die (te)veel voorkomen tegenwoordig.