Yamcha schreef:Wat een nonsens, dat een paard van 12 oud zou zijn, en dat je een paard van 10 niks meer zou kunnen leren... zeker als je bedenkt dat een gemiddeld warmbloed paard pas op zijn 8ste is uitgegroeid, en pas dan geestelijk en lichamelijk volwassen is. Een paard van 12 is vergelijkbaar met een mens van 25, 30 dacht ik.
Wel, ik word niet als oud gezien, en zo voel ik me ook niet. En ik leer elke dag bij.
En als je nagaat dat een paard wel 40 kan worden... dat de meeste paarden dat niet redden heeft niks met de paarden te maken, meer met de manier hoe mensen er mee omgaan, en al die vreselijke wannabe-Anky's die denken dat je een paard best met 2 jaar in kan rijden en vervolgens het paard naar de knoppen rijden... in de krul. Paard heeft de rug, de nek en de benen kapot, kan met 10 jaar naar de slacht...
zo zonde vind ik dat...
@ traan_beauty: ik zit liever ook aan de late kant, hoor... paarden zijn bij mij er voor het plezier van mezelf en het paard, niet om met 6 jaar Z te lopen...
Helemaal gelijk!
Vaak als mensen eenmaal begonnen zijn met bijv. aan het zadel te laten wennen klimmen ze er meteen op ect. en dan, als het paard alles rustig opneemt rijden ze hem meteen in de krul enz.
En dat terwijl het paard zelf er nog niet eens klaar voor is
.
De leeftijd 3 vind ik trouwens best jong. En zeker dat mensen die een 2 jarige hebben al gaan longeren omdat ze dan met 3 jaar écht aan het werk kunnen..