Steigeren wel of niet aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraketje

Re: Steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:29

Ik zou het niet doen, ik denk als je een pony aanleert om te steigeren dat hij het dan sneller zal doen bij het gewoon rijden ofzo, maar ja het is jouw pony en ik heb niets over jou te zeggen he Haha!
Nu ja wat je ook doet, veiligheid eerst, Bloos

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:30

@Goofy44: Ja en ik denk er helaas even anders over helaas blijf ik hier ook bij, ik heb het zo prima met mijn pony, heb geen problemen en ik ben er ook zeker van dat ik die nooit ga krijgen. Lachen

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:57

KsVrPy schreef:
Amber_ schreef:
Als je paard (zoals de mijne) er al misbruikt van maakt, en afstraffen helpt niet.
Kan het erg handig zijn om er een commando aan te plakken.

Dus, is het nu helemaal over? Alleen als je zegt dat hij het moet uitvoeren doet ie het of ook als je het niet zegt?

Nee. Lachen Als hij erg heet wordt, bijv. met ponyraces Ja, wilt hij het nog wel is doen ! Maar hij gebruikt het niet meer tegen mij in 'normale' leven. Vroeger deed hij het met buitenrijden, staken in de bak, stilstaan met groeten in springparcours. Dus ik ben er wel degelijk door opgeschoten Ja.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:30

Citaat:
Ja en ik denk er helaas even anders over helaas blijf ik hier ook bij, ik heb het zo prima met mijn pony, heb geen problemen en ik ben er ook zeker van dat ik die nooit ga krijgen. Lachen

Je bent waarschijnlijk erg jong, dan denk en reageer je vaak zo. Misschien heb je geluk en iedereen is vrij om zo te denken. De praktijk zal het uiteindelijk leren. Mijn praktijkervaring over een lange periode is dat het in de meeste gevallen vroeg of laat fout gaat. Er zijn maar weinig uitzonderingen. Misschien ben jij er een van.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:26

Goofy44 schreef:
Citaat:
Ja en ik denk er helaas even anders over helaas blijf ik hier ook bij, ik heb het zo prima met mijn pony, heb geen problemen en ik ben er ook zeker van dat ik die nooit ga krijgen. Lachen

Je bent waarschijnlijk erg jong, dan denk en reageer je vaak zo. Misschien heb je geluk en iedereen is vrij om zo te denken. De praktijk zal het uiteindelijk leren. Mijn praktijkervaring over een lange periode is dat het in de meeste gevallen vroeg of laat fout gaat. Er zijn maar weinig uitzonderingen. Misschien ben jij er een van.

Maar jij hebt geen ervaring in het beleren van Vrijheidsdressuur en je hebt je dus ook nooit verdiept in de methoden en voorwaarden die daarin bij het steigeren gehanteerd worden.

Nogmaals, wanneer goed toegepast, kun je een paard werkelijk alles leren. Mijn welshcob steigerde al voor ik haar onder het zadel beleerd had, en toch heeft ze in haar hele leven nooit een keer ongevraagd gesteigerd.

Het idee dat ze altijd omhoog komen als je ze echt aan het werk zet, heeft naar mijn mening meer te maken met een foutief beeld van een paard 'aan het werk zetten'.
Het soort rijden waarbij je flink zit te drijven en duwen met de handrem erop.

Geloof me, mijn huidige paard, dat niet steigert onder de man, en dat ik dat voorlopig ook niet leer en misschien wel nooit, zou bij zo onder druk zetten zeker omhoog komen en waarschijnlijk achterover klappen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:21

Het is geen kunst om een paard te leren steigeren. Een paard kan je alles heel snel een eenvoudig leren. Je beeld over een paard aan het werk zetten en wat je je daarbij voorstelt, klopt niet. Een paard hoef je niet onder druk te zetten. Als een paard zich laat achteroverklappen is er iets echt mis of het wordt veroorzaakt door een ruiter, die niet normaal kan rijden, laat staan op een steigerend paard kan zitten....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:52

Goofy44 schreef:
Citaat:

Ja ik ben jong, maar jij hebt duidelijk geen inzicht in VD en alles wat hier aan vast hangt en zoals Randalinpony zegt weet ik dondersgoed wat de voorwaarden zijn. Daarnaast heb ik begeleiding van mijn vader die letterlijk al zijn hele leven met paarden bezig is en dus wel het een en het andere over hun gedrag weet en zelfs hij zegt dat ik de situatie bijzonders goed heb aangepakt betreffende het steigeren.
Dus het is eigenlijk wel apart dat je dan nog argumenten op mijn situatie durft te geven. Maar weet je wat? PM me over 10 jaar ofzo nog maar eens en dat zal ik je eerlijk vertellen of ik problemen heb gekregen, ok? Jij ook weer blij en ik ook weer blij omdat ik jou zelfs dan het tegendeel zal kunnen bewijzen.
Dus blijf jij maar bij je keurig afgerichte paarden die alleen maar op 4 benen lopen dat blijf ik wel bij mijn heerlijk ondeugende, onafgerichte en steigerende pony want daar houdt IK namelijk van en kun jij zeggen wat je wilt maar het is een kwestie van smaak.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:06

Goofy44 schreef:
Het is geen kunst om een paard te leren steigeren. Een paard kan je alles heel snel een eenvoudig leren. Je beeld over een paard aan het werk zetten en wat je je daarbij voorstelt, klopt niet. Een paard hoef je niet onder druk te zetten. Als een paard zich laat achteroverklappen is er iets echt mis of het wordt veroorzaakt door een ruiter, die niet normaal kan rijden, laat staan op een steigerend paard kan zitten....

een normaal gereden paard komt niet omhoog als je die aan het werk zet, ook niet als hij heeft geleerd te steigeren op zorgvuldig uitgedachte hulpen.

En dat is niet mijn beeld van paarden aan het werk zetten, jij was degene die beweerde dat een paard dat geleerd is te steigeren onherroepelijk de lucht in gaat als de ruiter door kan vragen.

Bij normaal doorvragen ofwel doortrainen hoeft een paard niet in het verzet, dan is het meestal de ruiter die een fout maakt.

Overigens zijn er tijden geweest dat steigeren een normaal onderdeel van de hogeschool was, en bijv. spaanse stap ook. (Kom niet met levade er is ook iets als pesade en capriole. Knipoog )
Waarmee maar gezegd, dat in die tijd paarden wel doorgetraind konden worden en toch met de voetjes van de vloer konden.

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:55

Ik zou mijn pony het gewoon niet aanleren...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:23

Ja en waarom precies niet?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 13:28

Waarom wel? Wat heeft het voor'n meerwaarde dat je paard het kan?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:30

Ja en dan kun je ook zeggen wat heeft over 1.60m hoge hindernissen springen of de hoogste oefeningen uit de dressuur uitvoeren voor een meerwaarde? Daar al eens aan gedacht?
Aan beide dus niks evenals aan het steigeren.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 24-06-07 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 13:31

Je draait om het antwoord heen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:36

Hoezo ik zeg toch ook dat steigeren voor een paard geen meerwaarde heeft, beter lezen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 13:37

Lara_Silver schreef:
Hoezo ik zeg toch ook dat steigeren voor een paard geen meerwaarde heeft, beter lezen!

Sorry hoor, je hoeft niet zo op je teentjes getrapt te reageren Slapen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:39

Ja jij zegt dat ik er omheen draai terwijl ik juist antwoord geef op wat jij schreef, sorry dan reageer ik nu eenmaal zo als iemand zeg dat ik er omheen draai.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 13:50

Oke, dus als iemand IRL je even niet helemaal begrijpt begin je ook meteen te schreeuwen en te zeggen dat ie is moet luisteren?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:01

Focussed schreef:
Je draait om het antwoord heen?

Ze draait niet om het antwoord heen, ze draait de vraag om.

Das wat anders. Knipoog

Niemand in deze draad heeft tot nu toe de moeite genomen om uit te leggen wat er dan zo zinvol is aan 1.60 springen.
Of rondjes draven in een bak.
Of voor een karretje ronddraven en je poten zo hoog mogelijk optillen.

Dus?
Waarom zou dat allemaal wel zinvol zijn en steigeren niet?
Omdat je er geen winstpunt mee kunt halen? Clown

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 16:23

Niemand geeft toch ook geen antwoord op waarom het zinvol is om te leven Clown ? Ik vraag alleen maar wat dat voor 'n meerwaarde voor haar is, dat de pony dat kan.

leOwniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:28

ik zou het niet aanleren aan een pony/paard want straks ben je bij een wedstrijd en gaat hij dan stijgeren omdat hij weet dat die het wel mag doen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:48

Focussed schreef:
Niemand geeft toch ook geen antwoord op waarom het zinvol is om te leven Clown ? Ik vraag alleen maar wat dat voor 'n meerwaarde voor haar is, dat de pony dat kan.

Misschien vind ze het gewoon leuk? Clown
En wie ben jij om dát ter discussie te stellen?

Zoals een ander het leuk vind dat zijn paard pootje over doet?
Bovendien hebben ik en anderen al aangegeven wat de meerwaarde kan zijn bij een paard dat het steigeren bij een andere ruiter al als ondeugd heeft ontdekt...

En dan lees je ook waarom wij in die gevallen steigeren waardevol vinden.

Maar ik stop met deze discussie. Alles is al gezegd denk ik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 16:59

Citaat:
En wie ben jij om dát ter discussie te stellen?
Dit slaat nergens op. Ik mag mijn mening geven, jij ook, maar om vervolgens te zeggen dat ik niet het recht heb om daarnaar te vragen.. Nee dat gaat mij te ver. Sorry, dat zeg je gewoon niet.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:07

Ik heb de discussie even vluchtig doorgelezen....

Mijn pony kan ook steigeren op commando.... Maar pas aangeleerd nadat ze een heleboel andere kunstjes kende. Ook kan ze trappen op commando, bokken op commando, en 'capriool' kent ze ook.
Ze heeft dit nog nooit tegen me gebruikt. En ze kent het toch al een behoorlijke tijd.
Ik heb het haar overigens aangeleerd terwijl we aan het spelen waren in de bak. We deden wat vrijheidsdressuur, waren wat aan het voetballen, rondrennen samen (soort tikkertje). Ze gaf wat vreugdebokjes, en wat vreugde steigertjes, en binnen 10 min snapte ze het commando.

Ik vind dat je het je paard best kan aanleren, maar dan moet je zeker weten dat hij dingen niet tegen je gaat gebruiken. Je moet weten hoe je er mee om moet gaan, en je paard kunnen inschatten. Er zijn er veel te veel die het uit egoisme aanleren, om stoer te doen, zonder er bij na te denken... En er niet concequent genoeg mee om gaan. Als ze het ooit zou doen zonder dat ik er om vroeg, zou ze toch flink op haar donder krijgen hoor. Mooi niet dat ze dat een tweede keer in haar hoofd haalt. Onder het zadel heb ik dit niet aangeleerd trouwens.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:04

Ik zou het niet doen, en al helemaal niet als je er geen ervaring mee hebt!

Ik heb het toendetijd mijn pony wel leren steigeren.. is goed uitgepakt en doet het alleen als ik het haar vraag.. ze heeft het wel ooit eens gedaan zonder dat ik het vroeg .. maar toen heeft ze uiteraard zo op haar donder gekregen dat ze dit ook nooit meer heeft gedaan..

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:28

MissBambi schreef:
Ik zou het niet doen, en al helemaal niet als je er geen ervaring mee hebt!

helemaal mee eens , ik zou maar uitkijken hoor!