flappp schreef:En wat heeft dat nou verdorie te maken met ethologie? Dit heeft niks te maken met vermenselijkeking of het paard zien zoals het is. Dit heeft te maken met een vrij simpel iets. De ruiter is te groot/zwaar of niet. Zo simpel is het.Wat een onzin zeg, dat Ijslanders schade oplopen door volwassenen.. dat zijn juist enorme bikkels!
Ethologe M van Dierendonck (de deskundige bij uitstek) heeft heel lang onderzoek in Ijsland gedaan mbt het gedrag van paarden in kuddes. Ze werkt nu in NL, schrijft columns in de BIT, beantwoord vragen en helpt mensen (vooral die!) met het omgaan met gedragsproblemen van hun paard. Ze heeft een aantal Ijslanders mee genomen naar NL, woont vlakbij me. Aangezien ik een opleiding heb gevolgd waar ze les gaf ben ik wel eens bij haar thuisgeweest.
En daar gaf ze een Toltshowtje weg. Ze is volwassen en zwaar gebouwd. Denk je nou echt dat dat beestje er een sjogge om gaf? Wel nee! ...
Het zijn geen watjes hoor, zeker de koudbloeds niet! (En in die zin zal hun pijngrens hoger liggen dan die van warmbloeds en zeker de Volbloeds; die laten, als ze pijn hebben een stuk vlugger merken wat er is. Die rassen en hun kemmerken (en hun gebreken) hebben we zelf gekweekt!
En ga heen met je ethologie, toevallig ben ik op dat gebied ook geen onkundige, maar dat heeft er niets mee te maken.
En kom me niet aan met allerlei excuses en smoesjes om iets wat niet goed is toch goed te praten.
Hier is de tabel:
Citaat:Maximale belasting paardentypes
Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote arabier 60 kg
IJslander, draver, volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quater 75 kg
Haflinger, fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg
Bijschrift tabel:
Maximale belasting.
De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."
Ja, er kan een volwassene op een IJslander. Maar het maximum is 67 kilo. Moet je het zadel meetellen. Weegt namelijk ook wel wat. Dus als zij 60 kilo woog, kon het. Anders niet. Het is niet zo, omdat dat een etholoog is, dat ze alles goed doet, hoor. Ze weet alleen iets meer van het natuurlijke gedrag van een paard af dan jij, daarom helpt ze mensen ook met paarden met gedragsproblemen. Maar dat wil niet zeggen dat ze weet hoeveel paarden mogen dragen.
Dit soort dingen gaat gewoon om gegevens. Paard is van dit ras, weegt zo en zoveel, jij weegt zoveel en bent zo en zo lang, nou dan kan het wel of niet. Klaar. Daar kun je het dan wel of niet mee eens zijn, maar dat interesseert me niet. Net zo als het mij niet interesseert wat jij er van vindt dat 2+2=4. Jouw mening doet daarin weinig ter zake. Dan mag je mij best met ethologen aankomen, wat mij betreft kom je met een psycho-analist. Of hé, een psychiater. Kom maar, als dat goed voelt, maar ik ben er niet van onder de indruk.
Hou alsjeblieft op zeg. Jij doet echt álles om gelijk te krijgen en je hebt geen flauw idee waar je over praat.
Laat iedereen lekker doen waar hij/zij zelf voor kiest. Ik ken een meneer die zo'n 1.90 lang is en iets van 90 kilo weegt en die rijdt al jaren lekker in het bos op zijn ijslanders, ik heb er nog nooit 1 kreupel zien lopen of met een doorgezakte rug....
) maar die heb ik 3 maanden gereden ong. maar die had echt helemaal geen last van mijn gewicht,,! want hy bleef heel vrolijk,, wou altyd heel graag lopen en je oefte maar een klijn beetje je hand te bewegen naar voren of hy ging al,, was heel nagevelijk,, en sprong zelfs over takjes die ik niet eens kon zien,, dus dat zou een pony niet doen die echt last van mij had.. het zag er ook niet raar uit,, want door die brede nouw was het redelijk normaal.. maar ik vind zolang je paard het niet aan geeft, je gewoon op een pony kan hoor... veel mensen onderschatten ook de shetlander,, maar het licht er echt aan welk type je hebt,, want de mijne heeft nog meer kracht dan dat mijn haffie heet hoor,, want die heeft meer moeite met lopen als ik op dr zit ( ze is redelijk dun gebouwd) dan dat die shet het had!