Elke dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankyy

Re: Elke dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:02

ik rijd niet elke dag, maar toch wel 5/6 keer in de week Knipoog

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:07

Ik rijd zelf 1 a 2 keer per week en de eigenaresse 3 a 4.

Ik heb mensen op stal staan die hun paarden elke dag rijden. Op zich niks mis mee naar mijn idee.
Ze kunnen 22 uur stil staan en moeten dan een uur werken + het andere uur poetsen/zadelen/grazen etc. Zij wisselen hun trainingsschema wel af met zware werkdagen en minder zware werkdagen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:34

Hangt er een beetje vanaf. Sommige paarden maak je echt niet blij met een dag rust, anderen vinden het heilig Clown . Maar het kan best hoor, een dagje rust. Je hoeft niet altijd te rijden, je kan ook longeren, vrijheidsdressuur, vrijspringen, e.d. Maar elke dag rijden kan ook prima Ja. Zolang je maar voor genoeg afwisseling e.d. zorgt Knipoog

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 08:10

fiekhe schreef:
Hangt er een beetje vanaf. Sommige paarden maak je echt niet blij met een dag rust, anderen vinden het heilig Clown . Maar het kan best hoor, een dagje rust. Je hoeft niet altijd te rijden, je kan ook longeren, vrijheidsdressuur, vrijspringen, e.d. Maar elke dag rijden kan ook prima Ja. Zolang je maar voor genoeg afwisseling e.d. zorgt Knipoog

Ja,inderdaad.
Ik reed zeg maar elke dag in de bak want ik mocht niet naar buiten. En dan reed ik een keer niet, maar longeerde ik, kreeg ik het commentaar: ja, ze heeft wel beweging nodig hoor!"
Waar ik nu rijd daar rijd ik 1x per week ofzo, en meer komt ie ook niet in beweging, anders wordt hij eigenlijk helemala niet bereden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:14

Afwisseling is belangrijk! Als je afwisselt kun je veel meer van een paard vragen, het moet namelijk ook voor je paard interessant blijven!

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 07:52

Krips schreef:
Afwisseling is belangrijk! Als je afwisselt kun je veel meer van een paard vragen, het moet namelijk ook voor je paard interessant blijven!

Ja, inderdaad. Hoe zou jj het vinden als je elke dag precies hetzelfde moet doen.
Dus alleen maar dressuur, en níks anders,

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:03

Ik heb nu dan niet echt een vaste verzorgpaard dat wisselt dus nu nog al, maar eerst was het zo dat ik een pony 3 á 4x in de week verzorgde. De eigenaar wilde dat ze iedere dag beweging kreeg dus door middel van rijden of longeren of even opjagen in de bak. Het lag aan mij hoeveel zin ik had om erop te stappen. Het was wel zo dat ik minimaal 2x in de week reed, maar wat ik die andere keren zou doen hing er vanaf hoeveel zin ik had.

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:15

Ik houd elke week op zondag rust dag. Dan kan mijn paard , paard zijn. Ook rijd ik niet elke dag een uur intensief. Af en toe wat minder rijden en niet zo intensief is ook al een beetje rust voor een paard.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:39

Romance rijd ik zeker nog niet elke dag. Knipoog Net een maand onder de man en net drie geworden. Dus dat zou niet goed zijn.

Mijn vorige paard reed ik eerst zes keer in de week. Eén dag rust.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 08:00

Ilzjuh schreef:
Romance rijd ik zeker nog niet elke dag. Knipoog Net een maand onder de man en net drie geworden. Dus dat zou niet goed zijn.

Mijn vorige paard reed ik eerst zes keer in de week. Eén dag rust.

Daar kan je je paard mee verpesten ja. Dus dan zou ik het ook nog niet elke dag doen nee.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:07

De training van de pony's voor de wagen is vrij intensief dus in principe rij ik geen twee dagen achter elkaar. De ene dag span ik ze in en de andere dag longeer ik ze of werk ik aan de lange lijnen. Ze moeten het werk voor de wagen ook gewoon leuk blijven vinden. 1 dag in de week hebben ze echt vrij en blijven ze lekker op het land. Wanneer en hoevaak ik rij is een beetje afhankelijk van mijn rooster (ik werk onregelmatige diensten)

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:13

Wauw wat rijden sommige mensen vaak, elke dag gewoon! Cool
Ik rij mijn paard 3 a 4 keer per week, 1 a 2 keer longeren en 1 a 2 keer per week vrij.
Maar ja die van mij is 26.... Knipoog

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:42

Ik wil lekker gevarieerd rijden
dus ik doe : 1 dag longeren
1 dag rust dagje
1 dag springen
1 dag crossen in het bos
2 dagen dresuur
1 dag relaxt stappen in het bos

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:43

Ligt ook aan het paard. ik rij bij goed weer (alleen een buitenbak) sowieso 5 keer.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:16

pNg: rijd je wel als het een hele week slecht weer is

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:07

het ligt er aan wat voor paard je heb en wat je doet
ik heb jaren terug altijd wedstrijden gereden ze stonden elke dag van smorgens tot savonds in de wei wat ik nodig vind!
dan reed ik 4 keer in de week met wedstrijd waarvan zeker 1keer lekker in de bossen ruim een uur of meer lekker met een losse hals en ontspannen
maar nou als recreatie paard 1of2 in twee weken en zomers dag en nacht buiten en swinters overdag tot savonds buiten
mijn oude ponny is nou 34 zonder mankementen(pas met 4jaar zelf ingereden) dus ik denk dat dag en nacht niet goed is om te trainen je paard of ponny moeten er wel lol in houden de paard die ik nou heb heeft nog steeds lol in dressur of springen omdat ik niet elke dag train
opgeven moment krijg je verzet of een sjagerijn ze moeten er lol in hebbe en elke dag of om de dag het zelfde vinden jullie ook nie leuk meer kijk maar in een fabriek als je altijd aan de zelfde band moet staan das mijn mening

gr boswatje Lachen

beetje het zelfde als cooki
maar dan 2 dagen minder

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 18:55

Het ligt ook zeker aan je paard ja.
Als je paard gewend is om 6 dagen in de week te lopen, en je gaat opeens maar 1 dag in de week, kan dit heel vervelend uitlopen, met gevolg dat je een vervelend paard krijgt.

Ik zou denk ik als ik een eigen paard had, om de dag rijden.
De ene dag wel,de andere dag niet

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:43

Ligt er ook een beetje aan wat voor ras het is, als je nu een arabier hebt (ik zeg maar wat) die zouden wel elke dag bereden moeten worden. Anders zitten ze bomvol energie lijkt mij Tong uitsteken

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:46

x__Ellis schreef:
Ligt er ook een beetje aan wat voor ras het is, als je nu een arabier hebt (ik zeg maar wat) die zouden wel elke dag bereden moeten worden. Anders zitten ze bomvol energie lijkt mij Tong uitsteken

Valt best mee hoor. Sommige Arabieren zijn rustiger dan sommige (zegt maar wat) Tinkers. Knipoog

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 20:10

Aan het ras maakt het niet uit.
Als je nou een tinker hebt, of een arabier, allebei zit verschil in in temperatuur maar dat maakt niet uit of je een dagje wel of niet rijd.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:42

kelliiee1993 schreef:
Aan het ras maakt het niet uit.
Als je nou een tinker hebt, of een arabier, allebei zit verschil in in temperatuur maar dat maakt niet uit of je een dagje wel of niet rijd.

Dat bedoelde ik te zeggen. Maar zoals jij het zegt is het inderdaad beter uitgelegd. Vork

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 07:57

Haha, okee.

Maar ik weet ook dat het niet zo is, want al kijk je op de manege. Al die paardn worden elke dag gebruikt bijna, en toch zijn er drukke tussen, en rustige.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:11

ligt er een beetje aan hoe oud je paard is. Maar een volgroeid paard kan best elke dag worden gereden. Zeker als ie op stal staat moet je zorgen voor voldoende beweging. Zorg wel voor afwisseling. Dus in de bak en een paar keer lekker naar buiten. Dat houdt ze fris in t koppie

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 08:15

Babootje schreef:
ligt er een beetje aan hoe oud je paard is. Maar een volgroeid paard kan best elke dag worden gereden. Zeker als ie op stal staat moet je zorgen voor voldoende beweging. Zorg wel voor afwisseling. Dus in de bak en een paar keer lekker naar buiten. Dat houdt ze fris in t koppie

Ja, inderdaad als ie jong is moet je zeker ook niet elke dag rijden nee. Om de dag is dan wel goed.
Maar als ie inderdaad volgroeid is kan het wel. Ook met een ouder paard kan je best elke dag rijden vindt ik, maar wel met een rustdagje

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:09

Het paard dat ik nu rijd krijgt 1 keer in de week rust (komt wel gewoon een paar uur op de wei) Ook wordt ze vaak 1 keer per week gelongeerd, de rest gereden.

Ik zou zelf kiezen om 1 of 2 rijdagen in te leveren en dan te longeren of buiten stappen.