één of meerdere ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JennxMano

Re: één of meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:18

Mijn beste vriendin rijd mijn paard wel eens als ik geen tijd heb maar ik vind het geen fijn idee. Zij rijdt ten eerste heel anders dan mij en hij gaat met haar aan de wandel wat ik dus geen fijn idee vind.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:25

Bijrijder alleen mensen die ik ken en vertrouw. Er komen geen vreemden op mijn paard.
Voorlopig komen alleen even mensen van de stal waar hij nu staat (africhtingsstal) en ik erop, omdat hij nog jong is, erg veel moet leren en ik hem pas net heb. Als het over een tijdje beter gaat (en we gaan het beweging geven wat opbouwen, extra dagje rijden enzo) gaat een vriendin van mij hem misschien bijrijden. Dat vind ik niet erg, ik ken haar, en ik vertrouw haar. Bovendien weet ik hoe zij rijd. Ja
Alleen vreemden heb ik er gewoon niet graag op omdat ik absoluut niet weet hoe ze rijden en dat voelt gewoon niet vertrouwd. Lachen

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:34

Ik rijd mijn paard altijd zelf. Geen bijrijder. Heb wel eens een bijrijder gehad, maar die kwam nooit haar afspraak na. Dan ging ik een week op vakantie hoorde ik dat ze niks gedaan heeft en hij een week gewoon op stal heeft gestaan. Ruimde ook nooit de spullen op. Dus ben niet meer zo op bijrijders. Als ik nu ziek ben of op vakantie gaat rij en verzorg mijn beste vriendin erop. Haar vetrouw ik ook mijn paard toe en ze verwend hem dan gewoon dan en rijd hem dan ook netjes.

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:40

nadelen :
1. verwarrend als je verschillend rijd
2. went minder aan je

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:32

McSquizzy schreef:
Nou even voor de duidelijkheid : na lang aanmodderen met foute instructeurs ed zitten wij pas nu op B niveau. Anyway, ik als ruiter toch... Mijn paard aan de andere kant kent dus oefeningen tot M en verder blijkbaar, hoewel ik dit bij de koop niet wist en tot voor enkele maanden niet mogelijk achtte.

Maar nu we terug heel serieus gaan dressuren en ook wedstrijden willen gaan starten wil ik dus ook een bijruiter die op een bepaald niveau zit. (kreeg van instructrice de tip iemand te zoeken die evengoed of beter kon rijden, en ik vermoed dat er dus wel heel wat ruiters zijn die beter kunnen rijden).

Ik wil maneges ABSOLUUT niet afbreken aangezien ik tientallen jaren hier zelf gereden heb, maar individueel aan de slag gaan met een paard dat gewend is aan 1 rijstijl is moeilijker dan op manege rijden. En er zijn wel mensen komen kijken : maar die reden een half uurtje gewoon rechtdoor door de piste en maakten niet 1 oefening. Ook qua springen strompelde hij over de hindernis.
Dus ja misschien zijn mijn eisen op dat gebied wat hoog...

Maar ik denk dus ook niet datk er nog iemand anders, dan mezelf of instructeur, er ga op laten. Het is fijn dat je een paardje hebt dat 100% naar je hand staat. Nog nooit eerder meegemaakt!!
Ik merkte ook dat de dag nadat de anderen gereden hadden hij idd heel anders aanvoelde. Vaak was al het werk dat ik er instopte er meteen ook weer uitgereden.

Nu rijd ik zelf dus ook een pony van iemand anders bij Bloos : de eigenaar is ALTIJD in of naast de piste en geeft me dus ook begeleiding of les. Het is dus ook de bedoeling wedstrijd te starten. Ik probeer ook te rijden en te verzorgen zoals zij dat zou willen en ik let er dus ook heel fel op. Momenteel nog geen problemen!

Ik heb op manegepaarden, privépaarden en op mijn eigen paard gereden en ik weet uit ervaring dat er ook veel mensen zijn met een eigen paard die slechter rijden dan mensen die op manegepaarden rijden. Eenn eigen paard hebben is dus geen garantie voor kwaliteit. Vaak nemen die mensen een bijrijder om het paard op niveau te houden omdat ze zelf het niet kunnen of alleen in het bos willen rijden. en waarom ook niet. Ik heb zelf ook een bijrijder gehad zodat mijn paard er per dag zeker 2x uitkwam. Je moet gewoon goed zoeken naar iemand die er een beetje hetzelfde over denkt als jij.