Natural Horsemanship x klassieke dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Natural Horsemanship x klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:06

JoviBan schreef:
Kleine correctie op je post, Yamcha Knipoog
Een paard loopt van nature niet op de voorhand; 2/3 van het gewicht van het paard zit in de voorhand. Dit betekent dat de voorhand 2/3 van het eigen gewicht loopt te dragen. De achterhand draagt van nature wel degelijk mee (kijk maar eens wanneer ze door de wei stappen, draven of galopperen).
Zodra er een ruiter op de rug gaat zitten, komt er extra gewicht bij op die voorhand. En dàt is extra gewicht op de voorhand en dàt, en ook alleen al de aanwezigheid van die ruiter, verstoort de balans en is het paard geneigd ook werkelijk op de voorhand te gaan lopen.
Vandaar dat je het paard moet helpen ons te dragen en de achterhand er weer (meer) bij te gebruiken, de buikspieren te gebruiken, etc.
Verder klopt je stukje wel. Knipoog

Klopt idd, JoviBan, dank je. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:17

Esperanza, daar ben ik nog heel even. Ondanks mijn natural gedachtengang, draagt mijn paard 's winters bij extreme regen ook een ongevoerde regendeken, hoor. En ik geef hem ook wat krachtvoer (weliswaar niet zo veel, maar toch).
Ik kijk zelf goed naar mijn paard en volg mijn gevoel. Ik wil dat hij zich fijn voelt en dat ik me fijn voel over hoe hij er bij staat. Daarbij in acht nemende dat hij een paard is en geen mens.

Die hokjes waar mensen in geplaatst worden bestaan, maar daarbij is het wel handig om naar het individu te kijken. Zelfs onder naturals zijn verschillen, net als onder 'normals' (of hoe moet ik ze/jullie noemen?). Knipoog

Jij wilt niet weten wat ik aan heb moeten horen vorig jaar op een stalling waar ik de meest verschrikkelijke dingen heb zien gebeuren met paarden. Over de karakters van die mensen die al '100 jaar in de paarden en wedstrijden' zaten maar niet te spreken. Dit was voor mij het toppunt en ik was en ben nog steeds helemaal klaar met die types. Ik zie ze hier op bokt helaas ook veel voorbij komen en ik ben daar echt allergisch voor geworden, vandaar dat ik hier en daar zo eh.... 'schop'.

Voor mij was NH en het natural gebeuren een soort 'thuis komen'. Ik hou al meer dan 30 jaar van paarden en heb het altijd 'anders' gedaan met alle verzorgpaarden die ik in mijn leven gehad heb. Het paard stond bij mij altijd voorop en daarom kreeg ik steeds meer moeite met mensen die liever zichzelf voorop stelden. Hun gemak, hun prestaties, hun plezier. Ik zeg niet dat elke 'normal' (om maar even in hokjes te duwen) zo is, hoor. Maar velen heb ik dus wel zo omgaan met hun paard.

Zolang je je paard en zijn mentale en fysieke welzijn voorop zet, denkt en kijkt vanuit het paard en het houden van het paard op een zo'n natuurlijk mogelijke manier nastreeft, dan ben je in mijn ogen goed bezig.
En anders niet. Daar ben ik heel zwart/wit in.

En of je dan NH en klassieke dressuur combineert, prima. Ken er zat die dat doen. Vriendinnetje van me is helemaal gek van die Marijke van paardenbegrijpen en volgt diverse cursussen bij haar met haar paard. En een van mijn instructrices doet zelf ook NH en klassieke dressuur (intergrated horsemanship).
Het kan, dat weet ik zeker. Het is maar wat je er zelf mee doet.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:33

Esperanza schreef:
Arabesk staat er bij als een berggeit. Denk je dat dat gezond is? Hij hangt in zijn eigen lijf.

Dit bedoel ik dus, jij noemt ons intolerant en ondertussen roep je dit soort dingen.
Ik heb ook zo mijn mening over hoe jij Revenge behandelt en hoe je hem rijdt, maar ik zal dat niet op zo'n manier uiten.

Waarom niet? Omdat je zo geen discussie kunt voeren. Je hebt je op geen enkele manier in strasser verdiept en toch weet je zeker dat het niks is. ALLEEN dressuur kan goed zijn. Jovarna is het gedeeltelijk met jullie eens, maar ook dat betekent niet dat alle naturals dat vinden of dat jullie daarom dus gelijk hebben.

Ik heb van Arabesk begrepen dat zij jou altijd in je waarde heeft gelaten en dat ze haar mening pas heeft gegeven toen jij daar ZELF om vroeg. Ondertussen ben jij altijd aan het zeuren dat ze slecht bezig is, dat ze haar paard moet scheren en dat hij er dus bij staat als een 'berggeit'.

Waarom zou ik nog met jou in discussie gaan? Je wil toch alleen maar bevestigd krijgen dat jij 'goed' bezig bent en iedereen die het anders doet is stom en hun paard is een berggeit.

Over dat onderzoek waaruit zou blijken dat een paard 'verkeerd' afslijt: ik wil wel eens weten welk onderzoek dat is. Anders geloof ik er gewoon geen snars van, er worden op bokt te vaak 'onderzoeken' aangehaald die uiteindelijk niet blijken te bestaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:29

Esperanza schreef:
Arno, jij hebt het over Wim Vonck, ik zou vandaag weer bij hem gelest hebben als ik niet tuis zat met een kapotte knie. Ik vraag me alleen af waarom jouw vriendin er niet meer heen gaat. Ze is er een keer geweest en had daar erg veel van kunnen leren, hij gaf aan dat ze dressuurmatig echt veel beter aan het werk moest omdat het zoals ze nu bezig was niet goed was voor haar paard. En vervolgens gaat ze nooit weer heen. Maar ik heb het idee dat jullie alleen maar willen horen wat je leuk vind om te horen. Alles wat niet 'leuk' is om te horen wordt genegeerd. Je houdt zo vast aan je eigen hokjesgeest en vergeet daarbij (imo) het welzijn van je paard. Het is pima dat jij zo verder wilt, maar stop met het naar beneden schoppen van anderen.

Sorry hoor, maar dit is NIET waar!

Dat maak JIJ er van, maar dat heeft hij nooit gezegd! Dit gaat compleet offtopic ik ga geen kinderachtige ruzies lopen uitvechten hier, daar zit TS niet op te wachten.

Bovendien vind ik het erg vervelend dat er hier over mij gepraat wordt, ik kan me niet voorstellen dat TS graag wil weten of Arabesk klassiek dressuur rijdt of niet. Slapen Anders had ik wel een pb gehad.

Ik denk dat ze wil weten of dressuur en NH elkaar uitsluiten of niet.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:31

Citaat:
Je wil toch alleen maar bevestigd krijgen dat jij 'goed' bezig bent en iedereen die het anders doet is stom en hun paard is een berggeit

En "jullie" vinden ook dat "jullie" de enige zijn die goed bezig zijn en dat laten "jullie" merken ook. Elk topic wat geopend wordt wat niet in "jullie" straatje past, daar zitten "jullie" bovenop (om de boel keer op keer in de grond te trappen, keer op keer die verwijzingen naar Arabesk haar profiel. En dan nog raar vinden dat ze steeds geband wordt Gestoord .

"Wij" doen het in jullie ogen ook verkeerd en dat laten "jullie" net zo merken. (hebben "jullie" misschien niet door, kan ik inkomen met die oogkleppen)

Ik heb zo vaak bessie op mijn dak gehad, wanneer ik begon over dekens en ijzers. Dus wat je zegt, gaat misschien nu op maar dat was voor een paar weken terug nog wel anders.

dream on zou ik zeggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:33

Jongens kom op ontopic aub. Persoonlijke vetes uitvechten kunnen we ook wel buiten bokt Clown

NH en klassieke dressuur sluiten elkaar niet uit. NH is een basis voor de omgangsvom met je paard die je kan toepassen in elke tak van sport. In grondwerk wordt ook verzameling gevraagd van het paard, sideways game is bijvoorbeeld een manier om je paard te trainen met het onderzetten van zijn achterhand. Ook in de circling games kan je varieeren in het naar binnen en buiten zetten op de cirkel.

Het leuke van werken aan verzameling met grondwerk vind ik dat je ook meteen zelf kan zien wat er gebeurt met je paard! In het boek van Inge Teblick komt verzameling met grondwerk oefeningen ook aan bod. En ergens op internet is een gratis boek te downloaden over klassieke dressuur in combi met grondwerk waar heel veel oefeningen instaan. (zal even opzoeken waar dat ook al weer was, kom ik nog wel op terug)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:49

Ik zet dit topic op slot. Dit gaat nl niet meer over "klassiek vs NH" maar over namen, personen en paarden. Dat lijkt me geen theoretische discussie meer.