Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Schuim met rijden: Ontspanning of niet kunnen slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:31

Open dan maar een ander topic, anders wordt deze discussie off-topic.

Wat niet wordt uitgelegd bij bitloos is hoe de inwerking op het paard in werkelijkheid is.
Vraag je dan eens echt af hoe het wel inwerkt. Met bitloos kun je heel effectief
op een paard inwerken. Met één vinger kun je een paard volledig beheersen, de
vraag is alleen of dat ethisch naar het paard toe is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:37

Ik denk dat ik me prima heb geinformeerd over hoe bitloos werkt bij paarden (inwerken klinkt weer lekker negatief). Met 1 vinger kan ik mijn paard nog niet in bedwang houden, hoor. Haha!
Verre van zelfs.... Tong uitsteken
Als jij denkt dat ik mijn paard pijn wil doen, hem onethisch behandel, heb je het grondig mis. Mijn benadering in twijfel trekken, moet je vooral helemaal zelf weten, maar ik vind het nogal een rare beschuldiging. Ik word heel moe van dat eeuwige gezeur hierover. Het gros van de mensen in NL rijdt met bit en ik heb er genoeg ellende van gezien en zie het nog steeds dagelijks. Van de mensen die ik persoonlijk ken, die bitloos rijden (en die zijn helaas op 1 hand te tellen) ken ik niemand die onethisch met haar paard bezig is. Ze zijn zich juist veel meer bewust van hun hulpen geworden. Ik ken die kletsverhalen alleen van hier op bokt. Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:39

Maar bitloos is ook niet zo zacht als men graag zo voor spiegeld..
de neus is erg gevoelig, achter de oren ook

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:42

runningkawa schreef:
Maar bitloos is ook niet zo zacht als men graag zo voor spiegeld..
de neus is erg gevoelig, achter de oren ook

maar echt niet te vergelijken met de lagen van een paardenmond...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:43

Visconti schreef:
@griebels: Ik begrijp heel goed waarom jouw paard niet bitloos zich laat sturen, en renpaard leert tegen druk in te rennen. Tijdens de rennen steunen ze als het ware op het bit om nog sneller te kunnen, dat is het tegenovergestelde wat een paard moet doen als je hem bitloos rijd. Je paard zal eerst moesten leren om te wijken voor druk, voordat je hem fatsoenlijk bitloos kan rijden. En waarschijnlijk kost het dan nog heel wat extra moeite dan bij een "gewoon" paard.

Een renpaard leert niet om tegen druk in te rennen. Ze kunnen alleen niet voluit gaan zonder aanleuning. Als je de teugels aanneemt, (druk nemen dus) neem je ze terug, dat leren ze allemaal.
Daarbij is mijn paard altijd ook nog dressuurmatig getraint. Ik heb regelmatig meegetraint bij zijn fokkers en weet dus hoe hij altijd gereden is.
Hij leeft gewoon om te rennen, en niets of niemand kan hem dan tegenhouden. Ik rijd hem buiten met een pessoa-bitje en die heb ik ook echt nodig. En zelfs daar trekt hij zich niet zoveel van aan als hij niet terug wil komen

Maar ik heb contact via pb, en wil indd proberen om NH bij hem toe te passen...
Hopelijk later ook bitloos te kunnen rijden Ja
Maar daar blijft het wel bij vwb natural zijn Schijnheilig

Anoniem

daar zou ik ff niet zo zeker van zijn...

Femkee

volgens mij is het gwoon ontspanning.. ze knarzen meestal dan tog ook een beetje op het bit.. dus ze zouden heus wel kunnen slikken denk ik Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:44

Dat weet ik en dat weet (in mijn geval) het handjevol bitloze ruiters die ik in de praktijk ken ook. Dat zijn allemaal mensen die echt graag paardvriendelijk willen rijden. Maar blijkbaar ben je dan uitschot of een sekte of weet ik veel wat. In elk geval moet je je altijd verdedigen voor van alles hier.
En nog steeds blijf ik die dagelijkse ellende van verkeerd bitgebruik zien bij het overgrote deel van de ruiters. Ik heb het niet over IEDEREEN, maar velen zijn echt niet goed bezig. En ik word daar kotsmisselijk van, maar kan er alleen maar machteloos naar kijken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:45

Ik heb altijd begrepen dat de plek achter de oren het gevoeligste plekje is van het paardenhoofd...

E_sther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:46

ontspanning denk ik

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:46

Femkee schreef:
volgens mij is het gwoon ontspanning.. ze knarzen meestal dan tog ook een beetje op het bit.. dus ze zouden heus wel kunnen slikken denk ik Tong uitsteken

hm knarsen en ontspanning Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:48

Ga zelf maar met zo'n ijzeren stang in je mond lopen en je merkt vanzelf wel hoe je loopt te kwijlen (en dan denk ik effe aan hoe je erbij de tandarts bij ligt met allerlei toestanden in je mond met dat zuigertje Haha! )
Jaaa, echte ontspanning, hoor........

Maar ik zal wel een hele rare zijn. Koe

Verder is het logisch dat je nooit als een gek mag trekken of rukken, bitloos of niet. En toch zie ik het continu als ik om me heen kijk. Maar blijkbaar zie ik ze vliegen. Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:48

Van die soorten wordt ik ook kotsmisselijk
Trek ze ook liever van het paard af.

je bent voor mij als bitloze geen uitschot, maar ik wordt idd wel een beetje flauw van het continue geroep hoe gemeen de bitrijders wel zijn, op die enkele goede uitzondering na..pfff
Ligt misschien aan de plaatsen waar jij komt
Want ik vind bitrijders niet gemeen, op een uitzondering na
dus precies de omgekeerder ervaring met bitrijders

en steeds dat heilig gedoe over dat bitloze ruiter...tuurlijk zijn die allemaal perfect
yeah right...dat mag ik toch hopen dat je dat zelf toch niet geloofd?

Nogmaals ik heb niks tegen bitloos, stuur daar zelf ook regelmatig mee rond
Maar heb wel wat tegen dat gezever over hoeveel slechte bit ruiters er zijn..vandaar dat ik daar voortaan fel in wordt en felle berichten daarover zet..ben dat beu!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:51

Tja, en ik ben die bitterige bitchen op paarden meer dan beu. En die zie ik heel wat meer, vrijwel alleen maar.
En daarom reageer ik fel, omdat er in paardenland een hoop mensen naar mijn idee verkeerd bezig zijn.
Te beginnen met diverse maneges. En daar leert het gros paardrijden.
Daar ben ik fel in, want het staat me al jaren gigantisch tegen.

PS; voor alle duidelijkheid heb ik het hier dus over de ruiters/amazones die graag rukken en trekken en geen rekening houden met de oh zo gevoelige paardenmond!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:57

Die staan me ook tegen
maar je kunt bitloos wel promoten, maar een bitch blijft een bitch
Die geeft zijn paard altijd de schuld, wel een bit, geen bit, maakt niks uit
Die is niet vriendelijk, kijkt niet in de spiegel...

De strijd tegen mensen die niet naar het paard kijken en daar de fout neer leggen..graag
Maar een strijd tegen bit... ...daar ligt het probleem niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:04

We Misselijk dus allebei op dat soort ruiters (waar er echt in mijn ogen iets teveel van zijn).

Maar dan nog wil ik voor mijn paard geen bit. Als hij straks goed op mijn lichte hulpen reageert en we kunnen samen zo het bos in. Hij zonder bit en ik zonder harde teugels (zo rij ik sowieso niet, ook niet met bit, ik heb zachte handen), wat is daar dan mis mee? Dat is toch super voor je paard? Kan hij tijdens een pauze heerlijk ergens grazen zonder dat onding in zijn mond. Wat is daar mis mee?

Ik ga met een bitloos hoofdstel rijden met ja, met (als het moet) druk op de neus (niet bovenop zijn oren). Ik werk ook al maanden met een touwhalster en hij voelt 'm niet eens. En als ik wat vraag doe ik dat met hele lichte druk. Wat is daar mis mee?
Dat vraag ik me echt af. Als je al moet lopen rukken en trekken, is er al iets mis met de communicatie. Daarom doe ik o.a. freestyling en NH, om onze communicatie goed aan te leren aan beide kanten. Ik wil hem snappen en hij wil mij snappen. Geen kwestie van moeten, maar een kwestie van willen op basis van wederzijds vertrouwen en respect.

Maar goed, we dwalen af, geloof ik, en ik moet zo weg.
Nogmaals, niemand rijdt goed door te trekken en te rukken, bitloos of niet. Dat lijkt me wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:08

Zeg ik ergens dat er wat mis is met de mensen die bitloos rijden?

Ik lees alleen maar telkens dat er wat mis is met de mensen die wel met bit rijden...

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 16:16

Toen ik dit topic opende wist ik dat er een discussie zou ontstaan over bitten en bitloos rijden, dat was dus niet de bedoeling.
Mag ik even vragen om on-topic te blijven.
Laatst bijgewerkt door ZzzeiN op 21-05-07 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:17

Jij hebt het over heilige bitloze ruiters, hoor. Haha!
Ik ken sowieso geen heilige mensen, maar de paar mensen die ik ken die bitloos rijden, rijden wel netjes. Niet als heiligen, maar wel paardvriendelijk in elk geval. Ik krijg bijvoorbeeld les van iemand die al jaren bitloos rijdt op haar eigen ingereden paard.

Ik ken verder vrijwel alleen maar mensen die met bit rijden. Heb zelf ook jarenlang bijna alleen maar met bit gereden, maar ja, dat waren mijn eigen paarden ook niet. Ik heb er altijd iets tegen gehad, maar ja, je leerde het zo, ik wist niet beter. Ik reed ook wel eens met een halster met geknoopte teugels, maar echt serieus bitloos rijden is een heel ander verhaal.

Ik las net nog dat ene Goofy44 vraagt of ik me ethisch kan verantwoorden wat betreft mijn bitloze visie. Hij/zij kent mij niet, kent mijn paard niet en kent mijn visie niet. Dat kan, maar dat heb ik nu wel duidelijk uitgelegd, dacht ik. I'm off....

(Sorry Niezzz, ik ben nu weg)

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:18

Hoewel jullie er al aardig uit zijn wil ik ook mijn visie nog even plaatsen. Ik denk namelijk zeker niet dat het altijd ontspanning is. Ik denk dat, dat meer iets is wat we graag zouden willen. Maar ik ben nu bezig met het beleren van mijn hengstje en zodra we met het bit werken dan is schuimt én kwijlt hij behoorlijk. En geloof me, dat is geen ontspanning. Zelf denk ik dat hij dat doet omdat hij inderdaad niet kan slikken. Misschien kan een paard inderdaad wel goed slikken met een bit in, maar misschien moet hij dat eerst leren? Rebel kan dat duidelijk nog niet zo goed. Nu ik een bit met lichte tongboog heb is het schuimen al veel minder. Blijkbaar kan hij beter slikken.
Ik hoop dat hij ook nog een keer zal schuimen van ontspanning, maar voorlopig is dat nog niet het geval.

Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:24

En ik ken dus een heleboel mensen die netjes met een bit omgaan
Natuurlijk ken ik er ook die dat niet doen..maar op zoveel mensen heb je er altijd wel een paar bijzitten waarvan je hoopt dat ze gaan dammen

Ik blijf er dus bij dat de stelling hier onzin is
Als ze niet konden slikken, waarom kwijlt het ene paard dan wel, de ander niet?
Als ze niet kunnen ademen als ze een slik reflex krijgen, waarom liggen er dan niet elke dag paarden dood neer?
Of minstens schokkend in een halve coma toestand door zuurstof gebrek?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:36

Nadya schreef:
Ik las net nog dat ene Goofy44 vraagt of ik me ethisch kan verantwoorden wat betreft mijn bitloze visie. Hij/zij kent mij niet, kent mijn paard niet en kent mijn visie niet. Dat kan, maar dat heb ik nu wel duidelijk uitgelegd, dacht ik.

Niemand hoeft zich ethisch te verantwoorden. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen handelen.
Ik gaf aan dat het meeste bitloos rijden geen pijn veroorzaakt, maar op een hele andere manier inwerkt. De inwerking zie je niet en omdat het zo effectief is kun je je afvragen of het wel zo ethisch is als je doet voorkomen. Als je inwerkt op het evenwichtorgaan van een paard doet dat geen pijn, een paard zal zeer snel luisteren. Doe een bitloos hoofdstel eens af en kijk dan of je zonder hoofdstel of zonder halster volledige controle houdt. Je rijdt dan ook bitloos. Wedden dat het verschil uitmaakt.

Wat je visie noemt, is hooguit je mening. Visie is heel wat anders.
Je kan heel aardig met een bit en ook bitloos (zonder hoofdstel) rijden. Je kan de meeste basis dressuur figuren ook bitloos rijden, je hebt daarbij ook geen hoofdstel of halster nodig.

Als je die discussie van bitloos inwilt, open dan een nieuw topic.

De topic titel: Schuim met rijden: Ontspanning of niet kunnen slikken klopt niet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:57

Perla schreef:
ik denk dat het schuimen een teken is van ontspanning
maar wat is er aan de hand als het paard aan de linkerkant veel schuim (vlokjes) heeft zitten en aan de rechterkant slechts een randje op de lippen?

Het paard is scheef en neemt de teugels ongelijk aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:59

(Daar ben ik nog even) Goofy44, ik heb absoluut geen behoefte om op bokt een bitloos topic te starten, als je het niet erg vindt. Want ik weet precies hoe het hier gaat en daarbij interesseert het me niet zo wat anderen dan weer voor mening hebben over mijn bitloze mening. Bloos Knipoog

Natuurlijk weet ik dat bitloos rijden op een andere manier inwerkt. Je vertelt me niets nieuws. Maar jij mag bij mij komen kijken (als mijn paard ingereden is) om te zien wat het verschil is. Kijk dan maar eens heel goed naar mijn jonge paard. Natuurlijk zou ik nog veel liever zonder optoming op mijn paard willen rijden, maar ja, hij is nog erg jong en moet alles nog leren. Dus dat duurt nog wel even, voor we zo ver zijn (tenzij hij er talent voor heeft Haha! ) en bovendien wil ik geen gevaar op de weg zijn voor anderen en mezelf. Ik heb de verantwoording voor mezelf, mijn gezin en mijn paard. Ik doe aan centered riding, dus hopelijk komen we ooit zo ver dat ik hem op mijn zit en energie kan laten gaan waarheen ik wil. Dat leer je niet zomaar even aan, dat kost heel wat oefening en tijd.

Mijn bitloze hoofdstel werkt niet in op mijn paard's evenwichtsorgaan (zit toch achter de oren?). Je kunt zoeken naar een fijnere optoming, je hebt zoveel verschillende. Mijn paard is trouwens nog volop aan het wisselen en ik vind het echt niet ok om er een bit in te hangen (mijn paardentandarts, de allereerste in NL, superervaren man, raadde het me zelfs af). Onethisch, he? Koe

Maar als mensen denken dat paarden schuimen vanwege de ontspanning, schiet ik echt in de lach. Ja, hoor. Slapen Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:02

Als mensen denken dat paarden schuimen omdat ze last van het elk bit hebben, begin ik toch echt te janken.. Huilen