Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
runningkawa schreef:Maar bitloos is ook niet zo zacht als men graag zo voor spiegeld..
de neus is erg gevoelig, achter de oren ook
Visconti schreef:@griebels: Ik begrijp heel goed waarom jouw paard niet bitloos zich laat sturen, en renpaard leert tegen druk in te rennen. Tijdens de rennen steunen ze als het ware op het bit om nog sneller te kunnen, dat is het tegenovergestelde wat een paard moet doen als je hem bitloos rijd. Je paard zal eerst moesten leren om te wijken voor druk, voordat je hem fatsoenlijk bitloos kan rijden. En waarschijnlijk kost het dan nog heel wat extra moeite dan bij een "gewoon" paard.

Femkee schreef:volgens mij is het gwoon ontspanning.. ze knarzen meestal dan tog ook een beetje op het bit.. dus ze zouden heus wel kunnen slikken denk ik
)
...daar ligt het probleem niet
dus allebei op dat soort ruiters (waar er echt in mijn ogen iets teveel van zijn).
Nadya schreef:Ik las net nog dat ene Goofy44 vraagt of ik me ethisch kan verantwoorden wat betreft mijn bitloze visie. Hij/zij kent mij niet, kent mijn paard niet en kent mijn visie niet. Dat kan, maar dat heb ik nu wel duidelijk uitgelegd, dacht ik.
Perla schreef:ik denk dat het schuimen een teken is van ontspanning
maar wat is er aan de hand als het paard aan de linkerkant veel schuim (vlokjes) heeft zitten en aan de rechterkant slechts een randje op de lippen?
) en bovendien wil ik geen gevaar op de weg zijn voor anderen en mezelf. Ik heb de verantwoording voor mezelf, mijn gezin en mijn paard. Ik doe aan centered riding, dus hopelijk komen we ooit zo ver dat ik hem op mijn zit en energie kan laten gaan waarheen ik wil. Dat leer je niet zomaar even aan, dat kost heel wat oefening en tijd.