Merrie vs Ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrie, Ruin (of hengst)

Merrie
288 (49%)
Ruin
251 (42%)
Hengst
48 (8%)

Totaal aantal stemmen: 587

Sjaad

Re: Merrie vs Ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:21

Ik hou van mijn merrie Lovers

Nog een voorbeeld; Sunrise!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:21

Sammie ik denk dat iedereen het recht heeft om een voorkeur te hebben niet? Knipoog

veraA? Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:24

pharagirlke schreef:
Ze mogen best een eigen mening hebben. Hebben die andere twee ook. Dat geeft idd net dat beetje extra, maar ze zijn zo verschrikkelijk lichtgeraakt...Als ze door een plasje moeten zijn ze, bij wijze van spreken, al bang dat hun tere hoefjes nat worden Rolleyes Dan liever die andere twee die er met de oortjes erop door bonjouren en liefst nog zo vaak mogelijk *LOL*

Maar natte koude voeten krijgen ís toch ook heel vervelend! Knipoog Dat heeft die van mij trouwens ook, dat ze nooit door plassen wil. Is trouwens misschien ook een zeker instinct: je weet niet wat er onder water zit. Voor de rest is mijn draakje trouwens echt geen dametje: ze is een echte bikkel die altijd doorgaat.

Het is trouwens interessant hoeveel verschil er zit tussen hengstige merries: ik heb er toevallig een aantal gekend dat juist heel lief en braaf werd tijdens de hengstigheid. Die van mij wordt er heel rustig van, en ontzettend kleverig (natuurlijk lastig als je met andere rijdt, maar eigenlijk ook wel grappig, zo'n pony die zo dicht mogelijk stil wil gaan staan tegen haar maatje). Maar ik kan me voorstellen dat mensen die ervaring hebben met hengstige merries die gaan bokken etc. hier minder van gecharmeerd zijn!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:24

Jawel en dan heb ik ook het recht om te zeggen dat ik de vooroordelen flauwekul vind Knipoog

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:25

pharagirlke schreef:
Sammie ik denk dat iedereen het recht heeft om een voorkeur te hebben niet? Knipoog

veraA? Lachen

Haha nee doet me even aan mn situatie met mn paard nu denken Clown haha vandaar Knipoog

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:26

ik heb ook een voorkeur voor ruinen maar rijd sinds een jaar een merrie wat ook erg goed gaat.. het is wel een echte merrie en kan erg gemeen doen (trappen, schreeuwen)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:28

troost je, is op die van mij ook nog steeds van toepassing Knipoog Vandaar dat ik het als onderschrift heb, dan zie ik het elke avond na weer een vermoeiende dag met haar Knipoog

Sammie; betwijfel of het vooroordelen gaan, eerder af gaan op eigen ervaringen Knipoog

VeerenAshley; ja die van mij is dus echt zo'n dame Rolleyes En de andere dagen is ze dan weer de kwajong...Krijg geen hoogte van het ding Haha!
Ze brult overigens vaker en harder dan mijn hengst Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:29

Oh nee hoor, er zitten hier een berg vooroordelen tussen. En dan nog is elk paard anders dus om te roepen ik moet dat of dat niet vind ik simpelweg gezeur. Ik dacht dat ik daar recht op had om dat te zeggen Lachen

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:31

Over het algemeen kan ik gewoon beter opschieten met ruinen dan met merries. En tuurlijk zullen er ook merries zijn die wel erg graag mag en zo ook ruinen die mij helemaal niet liggen. Kan toch? Iedereen heeft zo een voorkeur.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:32

Ik heb van jongs af aan vooral merries gereden, en dat beviel heel erg goed. Wist bijna niet beter. Ze haden allemaal hun eigen karakter. De een krengig en fel, de ander lief, knuffelig en rustig... Veel soorten en maten Knipoog

Ruinen heb ik veel minder gereden.
Andrew is een zeer dominante ruin. Erg happerig, kan erg druk doen en eigenwijs en koppig zijn. Ook is hij snel beledigd, en dan heb je er erg lang last van Schijnheilig
Het liefste heb ik een merrie. Ik kan met dat felle en gevoelige beter overweg, dan met dat meer ruwe dominante. Ik heb liever dat ik goed moet rijden en moet zorgen dat ik ze niet teveel op hun teentjes trap, maar toch kan bereiken wat ik wil met fijngeveoligheid, dan een paard waarbij je je hard op moet stellen en flink aan moet pakken om iets gedaan te krijgen. Dat ligt me niet zo. Daarbij heb ik ook een voorkeur voor een merrie omdat ik al een ruin heb, die ongeschikt is voor de sport, en als ik er nu een paard bijkoop, wil ik er op zijn minst een veulentje bij kunnen fokken als dat me nog eens overkomt...

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:32

[quote="pharagirlke"]troost je, is op die van mij ook nog steeds van toepassing Knipoog Vandaar dat ik het als onderschrift heb, dan zie ik het elke avond na weer een vermoeiende dag met haar Knipoog

Herkenbaar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:44

VeerenAshley schreef:
Het is trouwens interessant hoeveel verschil er zit tussen hengstige merries: ik heb er toevallig een aantal gekend dat juist heel lief en braaf werd tijdens de hengstigheid. Die van mij wordt er heel rustig van, en ontzettend kleverig (natuurlijk lastig als je met andere rijdt, maar eigenlijk ook wel grappig, zo'n pony die zo dicht mogelijk stil wil gaan staan tegen haar maatje). Maar ik kan me voorstellen dat mensen die ervaring hebben met hengstige merries die gaan bokken etc. hier minder van gecharmeerd zijn!

Ja, ik lees ook dikwijls dat merries 'lastig' zouden zijn tijdens hun hengstigheid. Dat heeft mijn merrie helemaal niet. Zij is tijdens haar hengstigheid heel erg poezelig en dromerig, en ze staat graag tegen een muur te hangen (ze zet haar hele lijf tegen de muur en laat jus d'orange plasjes lopen Bloos Haha! ). Ze is dan erg toegankelijk naar andere paarden (heeft dan echt behoefte aan snuffelen en besnuffeld worden Tong uitsteken ). Enige "nadeel" is dat ze tijdens haar hengstigheid met rijden - vanwege dat dromerige - niet echt geconcentreerd is. Maar dat vind ik geen nadeel, dat respecteer ik gewoon. Haha!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:45

Ik heb bij die van mij ook nog niet echt hele erge verschillen gemerkt hoor met henstigheid Knipoog

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:48

ik heb altijd gezegt dat ik een ruin wilde, ik wilde niets te maken hebben met hengstigheid en dat gemene wat ik dacht dat ze dan zouden hebben.
nu al 4 paarden gehad en het waren allemaal merries. Ik heb echt geen voorkeur meer. geen één deed anders als ze hengstig waren. Het waren allemaal super paarden.
Nee ik heb geen voorkeur.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:49

JoviBan schreef:
Ja, ik lees ook dikwijls dat merries 'lastig' zouden zijn tijdens hun hengstigheid. Dat heeft mijn merrie helemaal niet. Zij is tijdens haar hengstigheid heel erg poezelig en dromerig, en ze staat graag tegen een muur te hangen (ze zet haar hele lijf tegen de muur en laat jus d'orange plasjes lopen Bloos Haha! ). Ze is dan erg toegankelijk naar andere paarden (heeft dan echt behoefte aan snuffelen en besnuffeld worden Tong uitsteken ). Enige "nadeel" is dat ze tijdens haar hengstigheid met rijden - vanwege dat dromerige - niet echt geconcentreerd is. Maar dat vind ik geen nadeel, dat respecteer ik gewoon. Haha!

Dromerig is precies het goede woord! Net of ze verliefd is, haha.

Hengstigheid kan ook echt voordelen hebben: mijn merrie is nogal dominant in de groep, en heeft nogal last van losse achterbenen op het moment dat er een nieuw paard bijkomt (of als zij in een nieuwe groep wordt geplaatst). Als er echter een ruin bijkomt, of al in de nieuwe groep staat, wordt ze meestal na één dag spontaan hengstig, waardoor ze de nieuwe ruin toelaat in haar kudde of zelf makkelijker wordt opgenomen in de groep.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:49

ik heb een merrie, en we hebben toch vaak ruzie hoor!
ik vind ruinen tjaa zich stoerder voordoen Sigaar , maartoch ik zou voor een ruin gaan naar Panache..
Panache heb ik een súper band mee, maar met rijden kan ik haar soms écht wel achter het behang plakken Boos! ..
ik vind merries meer moederlijker..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:51

Toen ik op zoek ging naar een paard, ging mijn voorkeur uit naar een merrie.. Bij een stevige blessure heb je met een merrie eventueel nog de mogelijkheid ze aan te houden en in te zetten voor de fokkerij.. Bij een ruin is dat sowieso geen optie..

Tijdens voorgaande jaren had ik wel eens wat last met haar tijdens de hengstigheid. Die kwam echter zo geregeld (3 dagen om de 3 weken) dat ik die dagen gewoon afvinkte in mijn agenda en geen rijplannen maakte Haha!

Nu ze drachtig is geweest en een veulen aan de voet heeft, is ze wat stabieler en heb ik nog helemaal geen last gehad ermee..

Met haar zoon (hengst dus) kan ik ook lezen en schrijven. Alhoewel ik met hem wel altijd op m'n hoede ben. Of die klik er is doordat ik hem al zijn hele leven ken, of doordat het een kerel is.. Geen idee..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:55

Geef mij maar een merrie.

Onbewust heb ik voornamelijk merries gereden, enkele ruinen uitgezonderd. En die ruinen waren geen van allen mijn type paard. Een uitgezonderd, denk dat ik daar nu nog steeds blind een parcours mee durf te springen (en dat terwijl ik momenteel een gigantische angst voor het springen heb ontwikkeld). Toevallig is het paard wat ik nu sinds januari huur een volle zus van hem en dat klikt ook echt super goed. Ze is precies haar broer alleen een tikkie beter, zij dwingt mij om actief te rijden en dat had ik bij hem niet (hij was te lief, zij kan af en toe echt een draak zijn).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:57

panache schreef:
ik vind ruinen tjaa zich stoerder voordoen Sigaar , maartoch ik zou voor een ruin gaan naar Panache..
Panache heb ik een súper band mee, maar met rijden kan ik haar soms écht wel achter het behang plakken Boos! ..

Ruinen zijn helden op sokken *LOL*

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:02

Ik heb 3 jaar een merrie gehad en verzorg nu een ruin.
Ik denk dat ik toch voor de merrie kies.
Mijn merrie was echt, echt een arrogante dame, heel shagrijnig ook. Absoluut niet om mee te knuffelen, en dominant naar andere paarden toe.
Toch kon ik geen enkele verandering aan haar merken als ze hengstig was.
Met mijn merrie had ik wel een band, maargoed, die had ik ook langer.
Als ik kwam stond ze in de wei te brullen zodra ze mij zag, en ook op stal, brommen als ze mij aan hoorde komen.
De ruin doet dit ook wel, maar die zou het zeg maar ook doen als Piet van overkant aan zou komen zetten Haha!
Mijn merrie kon fink etteren met rijden, en was ook heel heet (iets TE) maar ik had wel het gevoel alsof ik er meer contact mee had zeg maar.
Overigens vind ik de ruin die ik nu verzorg ook een tof beest hoor Knipoog

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:04

pharagirlke schreef:
panache schreef:

Ruinen zijn helden op sokken *LOL*

haha Haha!

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:09

Doe mij maar een merrie of hengst.. Ruinen vind ik niks.. Ik weet niet waarom, maar ze spreken me niet zo aan.. Ik vind ze over het algemeen zo saai.. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar toch.. Nee..

Heb trouwens op merrie gestemt omdat die maar eens per jaar hun "hengstenkuren" hebben en hengsten het hele dekzeisoen, hoewel dat ook weer aan de hengst ligt..

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:12

Horsii_mine schreef:
Doe mij maar een merrie of hengst.. Ruinen vind ik niks.. Ik weet niet waarom, maar ze spreken me niet zo aan.. Ik vind ze over het algemeen zo saai.. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar toch.. Nee..

Heb trouwens op merrie gestemt omdat die maar eens per jaar hun "hengstenkuren" hebben en hengsten het hele dekzeisoen, hoewel dat ook weer aan de hengst ligt..

mijn merrie heeft het 1x in de 3 weken haar kuren Duivel

girl_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:37

ik vind merrie's en ruinen geen versgil hebben Tong uitsteken ze kunne alemaal drammerig ,rustig , lief ,gemeen , beschermend enz sijn mij geen verschil Tong uitsteken

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:40

Je hebt echte 'pismerries' en daar moet je maar net tegen kunnen... ik rij zelf een ontzettende lieve meedenkende merrie, hoewel ze wel eens haar 'dagen' heeft, maar kom op, die hebben wijzelf ook Knipoog

over het algemeen zou ik zelf eerder kiezen voor een ruin, maar deze merrie heeft mijn hart gestolen Haha!