Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:32

Ik stap gewoon zonder krukje op.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:37

ikzelf stap gewoon zonder krukje op, maar ik was een keertje bij gert boonzaaier en daar stappen ze altijd met krukje op. is minder belastend voor de rug volgens hen. ik zou het eigenlijk niet weten maar was er toen wel heel blij mee met die kastelen van paarden die ze daar hebben!!! Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:42

Sinds mijn paard bij de fysio is geweest, stap ik met krukje op.
Ze weet het, want ze blijft met krukje veel beter staan dan voorheen zonder!
En als ik een keer op een buitenrit afstap..tja, dan is het niet anders. Dan hip ik er zo wel op. Maar als het even kan: krukje!

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:27

ik niet, want dan gaat mijn pony het krukje omgooien Tong uitsteken

Fortuna_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:29

Mijn pony is nogal egt groot Knipoog en ik klein.. Frusty

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:55

mellamoshan schreef:
ikzelf stap gewoon zonder krukje op, maar ik was een keertje bij gert boonzaaier en daar stappen ze altijd met krukje op. is minder belastend voor de rug volgens hen. ik zou het eigenlijk niet weten maar was er toen wel heel blij mee met die kastelen van paarden die ze daar hebben!!! Clown

Het lijkt mij tamelijk logisch dat dat belastend is: heel je gewicht hangt aan een kant van het paard, en drukt bovendien op maar een klein deel van het zadel.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:23

VeerenAshley schreef:
mellamoshan schreef:

Het lijkt mij tamelijk logisch dat dat belastend is: heel je gewicht hangt aan een kant van het paard, en drukt bovendien op maar een klein deel van het zadel.

logisch wel, maarjah, zijn maar weinig mensen die met een krukje opstappen. paarden schijnen het er toch nog steeds goed op te doen! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:52

Ik stap altijd op via het hek.
Werkt prima, is inmiddels een gewoonte geworden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:23

mellamoshan schreef:
[
Het lijkt mij tamelijk logisch wel, maarjah, zijn maar weinig mensen die met een krukje opstappen. paarden schijnen het er toch nog steeds goed op te doen! Knipoog

Weet jij hoeveel paarden er rondlopen met rugproblemen? En weet je hoe lang het duurt voordat een paard laat zien dat het ergens pijn heeft? En is het een goede reden om niet met krukje op te stappen omdat de meeste mensen het niet doen? Heb je de reactie op een van de eerste pagina's gelezen van Dierfysio?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:54

VeerenAshley schreef:
mellamoshan schreef:
[
Het lijkt mij tamelijk logisch wel, maarjah, zijn maar weinig mensen die met een krukje opstappen. paarden schijnen het er toch nog steeds goed op te doen! Knipoog

Weet jij hoeveel paarden er rondlopen met rugproblemen? En weet je hoe lang het duurt voordat een paard laat zien dat het ergens pijn heeft? En is het een goede reden om niet met krukje op te stappen omdat de meeste mensen het niet doen? Heb je de reactie op een van de eerste pagina's gelezen van Dierfysio?

en hoeveel paardenlopen er wel neit rond omdat ze verkeerd gereden worden om maar eens wat te noemen. alleen met een krukje opstappen is niet de enige oplossing voor rugproblemen hoor.

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:44

Ik stap altijd zonder krukje op de fjord van een vriendin van me. Maar haar moeder pakt altijd een grote, stevige houten tuinstoel voor het opstappen op de kwpn-er.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:22

mellamoshan schreef:
en hoeveel paardenlopen er wel neit rond omdat ze verkeerd gereden worden om maar eens wat te noemen. alleen met een krukje opstappen is niet de enige oplossing voor rugproblemen hoor.

a) dat heb ik niet beweerd;
b) is dat dan een reden om het dus maar niet te doen, hoewel je weet dat het beter is? Voor mij geldt het principe: alle kleine beetjes helpen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:28

mellamoshan schreef:
[

Ik kan me een tijd herinneren dat ik werd uitgelachen en 'Willempie' werd genoemd toen ik met een veiligheidscap ging rijden, (was toen in NL nog niet eens verkrijgbaar). Ook goeie dingen komen soms maar langzaam.

mellamoshan schreef:

Door met het opstijgen je paard even heel scheef te belasten, begin je het rijden meteen even heel verkeerd.
Een krukje is niet de enige oplossing voor rugproblemen, maar het draagt wel bij.

Het feit dat mijn paard keurig stil blijft staan sinds ik een krukje gebruik, zegt mij genoeg. En waarom zou je het niet doen? 't Is immers een kleine moeite? Je paard zal je dankbaar zijn!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 20-05-07 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:28

Ik stap niet op met een krukje,maar ik ben er wel een voorstander van.Het is beter voor de rug van het paard en het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:29

Ik stap altijd met krukje op.
1. omdat ik het gewoon veel vriendelijker vind voor het paard
2. ik niet een van de lichtste personen ben en dit daarvoor de beste compensatie is.

3. makkelijker als je een nieuwe rijbroek hebt met leren zitvlak Clown (haha grapje) Tong uitsteken

visca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:38

Ik stapte ook altijd met een krukje op.
Ik had een paard van 1.78m dus dat was voor mij makkelijker en voor hem minder belastend.
Ik ben dit ook gaan doen omdat ik toen in die tijd mijn kruisband in mijn knie afgescheurd had
dus met het opstappen zat ik iedere keer naast mijn paard Haha! omdat ik de kracht miste om omhoog te komen en na de operatie had ik nog steeds te weinig kracht om zo op te stappen dus vandaar dat ik nu op ieder paard mijn krukje gebruik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:35

Helma_Edda schreef:
ik niet, want dan gaat mijn pony het krukje omgooien Tong uitsteken

Dan moet je misschien wat opvoeding aan je pony gaan geven Vork

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:39

Ik stapte eerst altijd op met een krukje/bankje. Nu ben ik aan het oefenen met voet in de beugel en dat er iemand aan de andere
kant staat en dan mijn been aanpakt.

Imke1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:48

als je lenig bent dat hoeft het niet haha.
niet dat ik dat ben

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:50

ik heb geen krukje nodig Haha! ben zelf 1.90 en het paard 1.80.
maar heb het wel eens gedaan en het is best fijn. je zadel blijft idd goed liggen en ik klim er dan makkelijker op.
maar nee, ik gebruik geen krukje of iets dergelijks.
ik vind het ook wel vervelend als het paard dat ineens links of rechts gaat. dan hang je of je moet als een idioot opzij. pellie heeft nog wel eens die neiging. Knipoog

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:53

Ik stap de ene keer rechts en de andere keer links op. Lijkt mij beter.
Krukjes is voor de paarden prettiger. Zeker als het zware, of niet lenige of lompe ruiters zijn.
En bij grote paarden is het bij ons op de manege ook erg aanbevolen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:35

Ik stap ook (bijna) altijd op met krukje. Niet omdat ik zo klein ben of me paard zo groot (eerder andersom: ik: 1.75m paard: 1.49m). Maar vooral omdat het beter is voor de rug.

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:27

haha nee ik doe het zonder krukje, ik ben niet zwaar en aardig lenig en mijn pony's zijn niet al te groot 1.50 en 1.60
er staat er wel 1, op de prive/trainingstal waar ik sta moeten ze meerdere paarden per dag rijden, dan is een krukje inderdaad wel handig.

ooh ja ik ging vandaag zonder zadel op de 1.60m pony en ik kwam er gewoon niet meer op Bloos dus ben via de zandbak rand gegaan Knipoog

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:30

hahaha mijn paard is ook zo verschrikkelijk groot Haha!
maar ik stap wel niet op met een krukje hoo Koe
ik scheur wel altijd bena uiteen Haha!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:54

Ik stap zelf gewoon op zonder iets, maar heb ook een van 1.47. Maar op de stal waar ik stond stapte iemand met krukje op, want anders kwam ze er niet op, en toen is het krukje omgevallen op een of andere manier en tegen het paard gekomen. Die ging ervandoor terwijl zij eraan hing en uiteindelijk viel ze en heeft wel poos pijn gehad dus er zitten ook nadelen aan het krukje!