Rengalopje, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Rengalopje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:21

Ik houd enorm van de rengalop. Kent iedereen deze tekst: I'm king of the world. Zo voel ik mij altijd dan (queen dan Knipoog ) Vaak nog even een Yihaa erbij. Bloos
Hij heeft dan altijd weinig aansporing nodig, hij weet waar het wel en waar het niet mag. Als ik het op de wandtijdijk doe dan sta ik in mn beugels en wanneer ik een kuil zie roep ik LET OP. En meneer stapt of springt eroverheen. Is echt heel makkelijk. Juist als ik hem probeer tegen te houden wordt hij vervelend. Wanneer hij voluit gaat krijg ik hem heel makkelijk terug of stopt hij zelf aan het eind van het pad. Ik gef hem dan altijd een iets langere teugel. Ik stuur af en toe alleen een beetje bij als hij teveel opzij gaat.
Dus renagalopje: *LOL*

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:38

Let wel, druk op de teugels houden vind ik iets anders dan de teugel gewoon losjes beet hebben. En de teugels losjes beet hebben is niet hetzelfde als de boel maar helemaal los gooien.

Als mijn paard even helemaal voluit mag (laat ik maar zeggen in een heel harde rengalop dan) dan is dat sowieso iets wat ik alleen maar zou doen op een paard waarvan ik WEET dat hij zichzelf goed kan corrigeren als hij eens mocht struikelen. In de vrije natuur slaat hij ook niet zomaar over de kop, dus ik verwacht van hem dat als hij struikelt dat hij mij dan NIET nodig heeft om hem weer overeind te sjorren. Dat laatste doe je alleen met een paard dat gewend is om altijd "gereden" te worden. Je moet je paard wel eerst goed leren om op eigen benen te lopen, m.a.w. hij moet wel fatsoenlijk over wortels, stronken, zand, kuilen kunnen draven zonder meteen op z'n giechel te gaan, anders zou ik echt niet eens aan echte rengalop denken. Je moet gewoon een paard hebben wat goed oplet!! NB rengalop doe ik natuurlijk niet over een pad met wortels, ik bedoel dus dat het paard zelf gewend moet zijn om op te letten wat hij doet, hij moet dat tijdens rengalop nou juist niet aan de ruiter overlaten, als er wat gebeurt reageert de ruiter toch altijd te laat dan!

Hij is heus wel eens een beetje gestruikeld tijdens een rengalop. Ik grijp dan absoluut niet naar de teugels maar leun iets achterover en grijp me aan m'n zadel vast (dat heb ik sowieso altijd vast, want hij gaat dan net zo hard als op een renbaan, best hard dus) zodat ik hem niet hinder. Hij corrigeert zichzelf dan gewoon, door z'n kont er meer onder te zetten. Vooral als het heel hard gaat, heeft een paard zoveel vaart dat ze wel weer opkrabbelen. Ik ben dit trouwens niet zomaar even in het bos gaan doen, heb altijd alles eerst in de bak geoefend (ook daar kun je keihard rondscheuren, lang zo hard niet als in het bos maar wel weer met bochtjes!).

Er is bij ons nooit een gevaarlijke situatie ontstaan. Maar rengalop op een groen paard, of een paard wat alleen maar gecontroleerde dressuur gewend is, OF in groepsverband, daar zou ik zelf dus niet aan beginnen, omdat ik het heel onveilig vind. Er zit in een groep altjd wel iemand die het niet bijhoudt of niet aankan, of het paard wil meer dan de ruiter. Maar een ervaren "cool" paard dat weet wat hij doet, jawel, dan wel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:39

Juist ZoekStalling, zo zie ik dat dus ook. Alleen heb ik nooit in de bak op rengalop geoefend, dat ging toen nog niet Knipoog
Rengalop doe ik met hoogstens één andere combi erbij en dan ook alleen als mijn paard in een erg brave stemming is. Introductie van rengalop bij iemand die het nog niet eerder heeft gedaan is vanuit vlotte galop steeds een stapje erbij, checken dat het goed gaat, nog een stapje erbij, etc. Gaat perfect.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:15

Waratje schreef:
Juist ZoekStalling, zo zie ik dat dus ook. Alleen heb ik nooit in de bak op rengalop geoefend, dat ging toen nog niet Knipoog

Tsja, mijn paard kende toen ik hem kreeg toch maar 1 gang in de bak in galop en dat was rengalop Tong uitsteken . Eerst kwam dat ook omdat ik toen absoluut nog niet goed kon rijden, hij peerde er dan gewoon elke keer vandoor. Ik voelde er niets voor om altijd met superstrakke teugel te rijden, dus heb toen dus wel heel goed leren zitten Haha! Haha! Haha!

Als mijn paard (later) een beetje tegendraads was, dan deed ik inderdaad ook geen rengalop, dat ben ik echt met je eens, da's eigenlijk wel vragen om moeilijkheden.

girl_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:05

ik sluit me bij soleilover aan ik dee ook wel een s een rengalopje nooit wat mis gegaan maar ik meost wel erg opletten en het paard ook Tong uitsteken

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:18

Rengalopje moet kunnen buiten.
Zoals er eerder al gezegd is, je paard dan nog meer opjutten is niet zo'n goed idee.
Doe het zelf ook niet.
Ik kijk ook wel altijd uit dat ik niet op een pad ga galopperen waar onwijs veel kuilen of gaten inzitten.

__Fleeuurr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:46

Als je maar controle houdt Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:00

als mijn paard maar controle houdt, dat vind ik veel belangrijker... Hij moet controle over zijn benen en voeten hebben zodat we niet vallen als er ineens een oneffenheid in het pad zit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:04

Als je je paard onder controle hebt kan het zeker. Je paard moet bestuurbaar blijven zodat je hem om kuilen etc heen kunt sturen Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:05

paard moet een goede coordinatie hebben en dus zelf kijken waar hij zijn benen neerzet...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:26

griebels schreef:
paard moet een goede coordinatie hebben en dus zelf kijken waar hij zijn benen neerzet...

Helemaal waar. Enne tijdens een rengalop stuur je niet heel erg veel, hoor Clown

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:36

LiNdA1986 schreef:
Een paard kan in draf ook struikelen en dan kan je ook een flinke smak maken (spreek uit ervaring Clown )

Overigens doe ik een galop/rengalop alleen op een recht overzichtelijk pad. Het liefste doe ik dat dan nog op een zandpad (zonder boomwortels) want op het gras heb je aardige kans op kuilen, tenzij je dat van tevoren geinspecteerd hebt Knipoog

ook in stap kan je een flinke smak maken (naar mijn zus ervaring Clown )

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:09

griebels schreef:

Ja. helaas kan dat niet in mijn geval....................
Een paard kan niet zien waar ie de benen neerzet.
Standvastig zijn is een beter begrip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:11

Waratje schreef:
griebels schreef:

Helemaal waar. Enne tijdens een rengalop stuur je niet heel erg veel, hoor Clown

Heb ik dat gezegt dan, dat je erg veel stuurt ?
Ik zei: Je paard moet bestuurbaar blijven zodat je hem om dingen als kuilen heen kunt sturen.

Lezen is blijkbaar erg moeilijk....

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:12

Anoniem schreef:
Als je je paard onder controle hebt kan het zeker. Je paard moet bestuurbaar blijven zodat je hem om kuilen etc heen kunt sturen Lachen

Ja klopt maar het is ook gewoon heerlijk om eens lekker hard te gaan.
Maar waar je ook voor moet uitkijken is voor wandelaars!
die kunnen echt irri zijn. Boos!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:53

juist goed om eens te doen!! word vaak veel te weinig gedaan!!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:55

hoezo niet in de bak even lekker even hard is ook best goed juist goed!
En met buitenrijden vind ik altijd wel de hardste versnelling te vinden hoor Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:59

Hoi,

ik denk dat het mentaal altijd goed is voor je paard om hem eens lekker te laten rengalloperen; ze knappen er zeker van op als ze veel en vaak in een krul moeten lopen in de bak!

Mijn merrie die ik op een renstal trainde in Ierland moest ik tijdens de training veel inhouden. na haar carriere als renpaard gunde ik haar juist de vrijheid waardoor ze zich even helemaal kon geven.

Het is echter wel van belang dat je weet dat je, mocht het nodig zijn, je paard altijd terug kunt nemen! Sommige paarden draaien nl door!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:20

Rengalop kan een verveeld paard weer vrolijk maken Haha! . Risico's zijn er altijd, als je het pad kent en zeker weet dat je de controle over je paard houdt, lijkt het mij prima om af en toe eens te laten gaan!

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:40

Het kan wel,
als je maar niet op een weiland gaat waar allemaal kuilen zitten,.
ik zou er eerst zelf even op onderzoek uitgaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:55

Anoniem schreef:
Heb ik dat gezegt dan, dat je erg veel stuurt ?
Ik zei: Je paard moet bestuurbaar blijven zodat je hem om dingen als kuilen heen kunt sturen.

Lezen is blijkbaar erg moeilijk....

Kennelijk. Ik stuur tijdens een rengalop mijn paard niet om kuilen heen, dat doet ze zelf wel voor zover er kuilen zijn. Je moet namelijk zorgen dat je weet waar je die rengalop veilig kunt doen en dat betekend een redelijk vlak en ruim pad waar je goed overzicht over hebt, zodat je niet veel hoeft te sturen en ook niet opeens in de remmen hoeft voor die wandelaars waar 7liza7 het over heeft. Wij hebben hier op de hei een aantal tankbanen die daar goed aan voldoen, maar op een zondagmiddag moet je niet een rengalop in de planning hebben, veel te veel andere recreanten Haha!
En _Sammy_, de bak is echt te klein voor rengalop, daar kun je hoogstens een vlotte galop doen. Is inderdaad leuk voor het paard om wat te kunnen schakelen in de galop.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:57

Ik hoop voor je paard dat je niet van die mulle tankpaden noemt maar behoorlijk harde paden... mul zand en galoperen (laat staan rengalop) is het slechtste wat je kunt doen ivm peesproblemen Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:17

griebels schreef:
Ik hoop voor je paard dat je niet van die mulle tankpaden noemt maar behoorlijk harde paden... mul zand en galoperen (laat staan rengalop) is het slechtste wat je kunt doen ivm peesproblemen Ja

Uiteraard niet de mulle, die zijn ook nooit glad genoeg, dan zit je met allerlei rare sporen erin waardoor de galopsprongen niet regelmatig zouden kunnen zijn. Dat galoppeert dus gewoon niet fijn, buiten het feit dat het ook zwaar is voor de pezen.
Moet wel zeggen dat ik gezegend ben met een paard met een bijzonder degelijk onderstel, maar ik hou dat ook graag zo Cool

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:21

griebels schreef:

Euhm behoorlijk harde paden ???
Een paard kan hier ook niet tegen hoor, het liefste gewoon stevige zandpaden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:31

dat bedoel ik ook met harde paden... Geen paden die gelijk zijn aan asfalt maar gewoon dat ze niet mul zijn, zwaar zijn of klapzand etc...