Western vs Dressuur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Western vs Dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:05

maar geeft wel aan dat dressuur niet aan die tegels hangen is en alleen maar blijven schoppen
Want dan kan dat niet

dat er veel pruts ruiters zijn in beide disciplines is helaas waar
Paard overal de schuld van geven maar nooit eens bedenken dat ze zelf onduidelijk zijn
En dan heb je sporen en bit ineens erg hard nodig
Maar in beide hoort het zo niet.

Daarom zie ik het grote verschil niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:07

MyHorseGirl schreef:
nielsd schreef:
verafschuwen is een groot woord.
Ik vind alleen de engelse rijstijl niet altijd even prettig (*duikt alvast weg*) van die strakke neusriemen en aansnoerriemen zodat het paard de bek niet kan open doen, zulk soort dingen.
Het is gewoon niet mijn rijstijl.

ik ben het met haar eens. Ik vind de rijstijl niet echt geweldig, ik laat het wel bij een dressuurtutje zijn. Bloos

Dat zijn argumenten tegen de engelse rijstijl.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:10

Maar weinig dressuurruiters kunnen dat...
Misschien iets meer westernruiter omdat neckreining (wijken voor teugeldruk) daar toch al een bekend begrip is...en van halsring naar niks is niet zo'n grote stap meer. (vond ik tenminste).

Nog een groot verschil, maak het zo vaak mee..
Een western(gereden)paard is relaxter in de omgang...
Mijn eigen paardje is van een zenuwpees naar een relaxte knol gegaan sinds de overgang van engels naar western.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:13

ook al onzin...
dat je hem zelf zenuwachtig rijd omdat je de teugels denkt strak te moeten hebben is jou probleem geweest, niet dat van het engels rijden (ja sorry ben ff bot, niet zo bedoeld, maar weet ff niet hoe anders het te zeggen)
En dat heb ik idd meer gezien bij mensen die overschakeken
Maar dat is omdat ze zlef eerst dat wazige idee hadden dat ze met spierballen moesten dressuren ofzo Verward

jeetje, hoe komt toch iedereen aan die onzin, word met de minuut gekker hier Lachen
Kan er ook niet zo goed tegen..dus ga maar afsluiten....

nee niet iedereen rijd met een touwtje op de hals, wil niet zeggen dat ze het niet kunnen, maar dat ze er geen behoefte aan hebben...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:18

Dat ligt denk ik ook aan het paard. Amber kan ik nu wel makkelijker rondsturen met alleen een touw om de nek, maar ze is nog steeds even druk en actief als toen we engels reden

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:21

runningkawa schreef:
ook al onzin...
dat je hem zelf zenuwachtig rijd omdat je de teugels denkt strak te moeten hebben is jou probleem geweest, niet dat van het engels rijden (ja sorry ben ff bot, niet zo bedoeld, maar weet ff niet hoe anders het te zeggen)
En dat heb ik idd meer gezien bij mensen die overschakeken
Maar dat is omdat ze zlef eerst dat wazige idee hadden dat ze met spierballen moesten dressuren ofzo Verward

jeetje, hoe komt toch iedereen aan die onzin, word met de minuut gekker hier Lachen
Kan er ook niet zo goed tegen..dus ga maar afsluiten....

nee niet iedereen rijd met een touwtje op de hals, wil niet zeggen dat ze het niet kunnen, maar dat ze er geen behoefte aan hebben...

eigelijk zou je voor de lol eens goed moeten kijken met wedstrijden .. je kan zo zien wie dit zouden kunnen en wie niet..
moet je diezelfde wedstrijd nemen .. en IEDEREEN op een halstertouwtje laten rijden ... zullen we kijken hoeveel er dan nog hun proef netjes kunnen rijden??

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:25

RK: maar doorgaans is het wel waar.
Ook wel weer ras-gerelateerd maar toch...

Mijn paardje (nrps)is tot 6 jaar door andere mensen gereden (ze was toen nog niet van mij).
Ik was 12 toen ik haar kreeg en durfde toen nog alles...was absoluut geen zenuwpees of spierballen ruiter.
Ik reed altijd buiten want ik had geen rijbak.
Mijn paardje schrok overal van en was 1 bonk zenuwen.
Sinds de echte overgang is alles veranderd...

@smurffie: Goed plan...soort van enquette.
Simpel proefje wat zowel een western als een dressuur ruiter goed zou moeten kunnen uitvoeren.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 21:53

Even nog wat argumenten Haha!

-Dressuur is meer gedwongen dan western
-Westernrijden meer geënt op binding tussen ruiter en paard
-Dressuurwereldje gunnen de mensen elkaar veel minder dan bij de westernsport

a. paard dressuur - goede houding is de onnatuurlijke houding van een gekromde hooggedragen nek met een neus net achter de loodlijn... Hij moet naar beneden lopen

paard western - goede houding is de natuurlijke houding van een ontspannen laag gedragen nek met neus net voor de loodlijn...

b. een bocht dressuurmatig - de onnatuurlijke vraag van een bit dat aan de ene kant druk krijgt en dus afdwingt de pijn te volgen

een bocht westerngereden - de natuurlijke vraag van een losse teugel tegen de hals waarvoor het paard heeft geleerd te wijken..

Elke manier van rijden die niet uitgaat van de natuurlijk gangen en gedragingen van een paard , is dus een afgedwongen manier van rijden en dat kan in mindere of meerdere maten zijn

Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:53

smurffie schreef:
hier word dus gezegt dat bij western je op losse teugels rijd ..
bij dressuur heb je contact met de mond nodig..
is hier gezegt als ik me niet vergis Dromen

Helaas (vind ik) is het zo dat dit over het algemeen gedacht en dus ook gedaan wordt.
Maar het is dus absoluut niet waar dat er contact met de mond nodig is bij dressuur.
Zelf rijd ik bitloos dressuur, ik heb met mijn optoming dus geen contact met de mond van mijn paard, is ook niet nodig. Er is uberhaupt geen constante teugelspanning nodig.
Enkele elementen die ik hanteer tijdens het rijden, lijken wel wat op western. En de overgang naar optomingloos was dan ook heel klein.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:58

JoviBan schreef:
smurffie schreef:
hier word dus gezegt dat bij western je op losse teugels rijd ..
bij dressuur heb je contact met de mond nodig..
is hier gezegt als ik me niet vergis Dromen

Helaas (vind ik) is het zo dat dit over het algemeen gedacht en dus ook gedaan wordt.
Maar het is dus absoluut niet waar dat er contact met de mond nodig is bij dressuur.
Zelf rijd ik bitloos dressuur, ik heb met mijn optoming dus geen contact met de mond van mijn paard, is ook niet nodig. Er is uberhaupt geen constante teugelspanning nodig.
Enkele elementen die ik hanteer tijdens het rijden, lijken wel wat op western. En de overgang naar optomingloos was dan ook heel klein.

jammer dat je zo'n kort sukt quote.. zoals je kunt zien als je het hele bericht ziet is dat ik het hier inderdaad NIET mee eens ben Knipoog
wat jij doet is dus hetgene wat de bedoeling is..
en mensen die zeggen dat bij dressuur het paard in een onnatuurlijke houding moet en niet in zijn loodlijn mag lopen rijd volgensmij geen dressuur op de goede manier Knipoog
zowel western als dressuur is het belangrijk dat er ontspanning is Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:31

Coentjuh schreef:
a. paard dressuur - goede houding is de onnatuurlijke houding van een gekromde hooggedragen nek met een neus net achter de loodlijn... Hij moet naar beneden lopen

Neus net achter de loddlijn Verward
Nee hoor Knipoog
En de oprichting hoort van achteruit te komen + dat veel paarden al veel front vanuit de schouder hebben.

Citaat:
paard western - goede houding is de natuurlijke houding van een ontspannen laag gedragen nek met neus net voor de loodlijn...

Natuurlijk houding.... tja.... helaas worden veel paarden onnatuurlijk laag gereden in de western.

Citaat:
b. een bocht dressuurmatig - de onnatuurlijke vraag van een bit dat aan de ene kant druk krijgt en dus afdwingt de pijn te volgen

Nooit geleerd in de dressuur dat je meer druk op je buitenteugel dan je binnenteugel moet hebben?
Wat jij zegt is dat mensen hun paard de bocht op trekken, vaak waar, maar dus niet goed Knipoog

Citaat:
een bocht westerngereden - de natuurlijke vraag van een losse teugel tegen de hals waarvoor het paard heeft geleerd te wijken..

Het paard heeft geleerd er voor te wijken. Een paard gaat van nature juist tegen druk in! Dus niks natuurlijk, gewoon aangeleerd Knipoog

Citaat:
Elke manier van rijden die niet uitgaat van de natuurlijk gangen en gedragingen van een paard , is dus een afgedwongen manier van rijden en dat kan in mindere of meerdere maten zijn

Klopt, maar elke manier van rijden heeft ook ten doel het paard te gymnastiseren en te verbeteren (vanuit mensoogpunt gezien dan Knipoog )

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:33

gentille schreef:
maar op wedstrijden wordt daar wel vanuit gegaan, toch?

Nope Lachen
Het is wel een extra moeilijkheidsgraad natuurlijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 07:14

smurffie schreef:
jammer dat je zo'n kort sukt quote.. zoals je kunt zien als je het hele bericht ziet is dat ik het hier inderdaad NIET mee eens ben Knipoog

Dat had ik wel gelezen. Knipoog Ik wilde er gewoon even in 't algemeen op inhaken, op dat mondcontact c.q. bit. Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 07:27

Met Rom eens.. Haha!

Wat komen er hier weer een hoop waanzinnige vooroordelen voorbij zeg... Tong uitsteken

Maar eerlijk is eerlijk, toen ik begon met westernrijden werd mij ook verteld dat t allemaal rozegeur en maneschijn was.. Na een aantal jaren kom je erachter dat dat reuze meevalt.

Voor beide takken van sport geld eigenlijk hetzelfde: het is maar net hoe het uitgevoerd wordt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 07:31

Coentjuh schreef:
Even nog wat argumenten Haha!

-Dressuur is meer gedwongen dan western
-Westernrijden meer geënt op binding tussen ruiter en paard
-Dressuurwereldje gunnen de mensen elkaar veel minder dan bij de westernsport

Fout
die gedragen nek doet een paard zelf,
Ook dat afbuigen doet een paard zelf als hij vanachter naar voor wordt gereden, heb je ook geen druk voor nodig op de teugels.
Paard hoort op of net voor de loodlijn te lopen, niet erachter

Waarom is die nek naar beneden alleen ontspanning?
Hoog kan ook ontspanning zijn, daarom word in de dressuur de controle oefening halsstrekken gevraagt. Kijken of dat hoge ook vanuit ontspanning komt.
Kan het paard niet halsstrekken is het fout, maar hoog wil dus niet meteen zeggen, spanning
Vooroordeel van jou dus

Ik weet niet hoe je aan die onzin komt?
Een paard buigt om je binnen been en wordt zo rond in het lijf
Een bocht rij je overigens met meer buiten teugel dan binnen teugel (shouderbinnenwaarts ed ook)
Dus wordt naar binnen trekken nogal moeilijk
Vooroordeel dus

Met je eens, maar alsof je alleen maar slechte voorbeelden ziet in de dressuur
Zie ook bit hangers in de western en dat komt hard aan met een stang...
Maar daarin weet ik wel dat het fout is en heb ik daarmee niet het vooroordeel dat zo iedereen rijd....
Laat aub die vooroordelen eens weg...

Ben benieuwd!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:35

BlazingBoots schreef:
Mijn paardje (nrps)is tot 6 jaar door andere mensen gereden (ze was toen nog niet van mij).
Ik was 12 toen ik haar kreeg en durfde toen nog alles...was absoluut geen zenuwpees of spierballen ruiter.
Ik reed altijd buiten want ik had geen rijbak.
Mijn paardje schrok overal van en was 1 bonk zenuwen.
Sinds de echte overgang is alles veranderd...

Heb ik er ook eentje van: tot 6 jaar "western" gereden, één bonk zenuwen, één en al vluchtgedrag voor teugel en been (en los zwaaiende touwtjes, etc.). Is nu toch echt een stuk rustiger en beheerster, vlucht niet meer voor been of spoor, durft het bit gewoon aan te nemen en kan zowaar nageven Knipoog Maar de rijstijl is ondertussen meer klassieke dressuur dan western geworden. Ik dacht ook toen ik met haar begon dat western zo relaxt was, dat vond mijn paard dus niet echt. Tong uitsteken
Verder ben ik het met Romkabouter en RK eens over de idiote vooroordelen. Die gaan dus allemaal over "plaatjesrijders".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:36

Ik heb ook een paard dat snel van dingen schrok
ondertussen is hij 15 en schrikt minder snel
Ben niet anders gaan rijden..hij is alleen ouder geworden Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:45

Het ligt volgens mij ook gewoon aan het paard. Ieder dier is uniek dus waarom zouden ze dan ook allemaal beter op engels of allemaal beter met western lopen Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:45

Het zijn gewoon 2 aparte verschijningsvormen (elk ontwikkelt voor een bepaald doel op een bepaalde plaats), waarbij men alletwee probeert ontspannen samen te werken met je paard, de één vraagt een andere werkhouding dan de andere en de hulpen kunnen iets verschillen volgens ruiter. Elk paard is uniek en past dus misschien beter bij de éné. Zoals mijn paardje beter bij western past hebben we uitgevonden. Ik merk daarin ook dat de basis hetzelfde is, maar de verfijning is anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:10

Wat de vooroordelen betreft, ik vind het niet zo gek dat die er zijn. Want ze worden immers behoorlijk bevestigd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:11

True JoviBan, van beide zijdes Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:11

maar dat is toch bij elke tak van sport

Ik zie ook bevestig worden dat er met die grote sporen flink gerold word en dat de stang bij western zeker niet los hangt

Maar ik weet dan ook dat het zo niet hoort en dat het niks met western te doen heeft, maar met een pruts ruiter, die waarschijnlijk zo op elk paard rijd, welke tak van sport hij dan ook uitvoert.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:00

Ik zie ook de vooroordelen bevestigd worden in de Natural hoek, niet aan de teugel rijden = een keuze staat er dan bij. Ik zie een verschrikkelijk uit elkaar lopend, op de voorhand lopend paard. Onder het mom van ontspanning wordt dat dan weer goed gelult.

Het zal ik iedere tak van de sport voorkomen dat er mensen zijn die het doen om het plaatje en daar maar aan blijven vasthouden. Maar dat is voor mij geen reden om de hele tak van sport dan maar aan te vallen en te veroordelen. Niet iedere Natural laat zijn paard maar gewoon lopen toch?

Nou zo geld dat ook voor de dresuuur en imo ook voor de western sport. .

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:31

Nee, das ook zo'n punt. Veel naturals laten hun paard van hier tot in tokio lopen met hun hoofd en hals, is dat dan beter? Maar goed, das een andere discussie Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:32

Maar wat ik daarmee bedoel (zonder die discussie helemaal op tafel te gooien) is dat alle takken van sport die uitwassen kennen. En dat dat (zoals RK zegt) niet aan de sport ligt maar aan de mensen die dat doen. En dat je daar dus niet de hele tak van sport op kunt afrekenen.

Moet ik dan geen dressuur meer willen doen omdat er mensen zijn die niet goed bij hun hoofd zijn en kloten met hun paard omgaan? Als die mensen van de dresuur switchen naar western, natural of wat dan ook, dan blijven zij hun paarden kloten behandelen, simpelweg omdat dat in die mensen zit en niet in de sport. Maar daarmee vind ik dressuur nog steeds mooi.