Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MyHorseGirl schreef:nielsd schreef:verafschuwen is een groot woord.
Ik vind alleen de engelse rijstijl niet altijd even prettig (*duikt alvast weg*) van die strakke neusriemen en aansnoerriemen zodat het paard de bek niet kan open doen, zulk soort dingen.
Het is gewoon niet mijn rijstijl.
ik ben het met haar eens. Ik vind de rijstijl niet echt geweldig, ik laat het wel bij een dressuurtutje zijn.

runningkawa schreef:ook al onzin...
dat je hem zelf zenuwachtig rijd omdat je de teugels denkt strak te moeten hebben is jou probleem geweest, niet dat van het engels rijden (ja sorry ben ff bot, niet zo bedoeld, maar weet ff niet hoe anders het te zeggen)
En dat heb ik idd meer gezien bij mensen die overschakeken
Maar dat is omdat ze zlef eerst dat wazige idee hadden dat ze met spierballen moesten dressuren ofzo
jeetje, hoe komt toch iedereen aan die onzin, word met de minuut gekker hier
Kan er ook niet zo goed tegen..dus ga maar afsluiten....
nee niet iedereen rijd met een touwtje op de hals, wil niet zeggen dat ze het niet kunnen, maar dat ze er geen behoefte aan hebben...
smurffie schreef:hier word dus gezegt dat bij western je op losse teugels rijd ..
bij dressuur heb je contact met de mond nodig..
is hier gezegt als ik me niet vergis
JoviBan schreef:smurffie schreef:hier word dus gezegt dat bij western je op losse teugels rijd ..
bij dressuur heb je contact met de mond nodig..
is hier gezegt als ik me niet vergis
Helaas (vind ik) is het zo dat dit over het algemeen gedacht en dus ook gedaan wordt.
Maar het is dus absoluut niet waar dat er contact met de mond nodig is bij dressuur.
Zelf rijd ik bitloos dressuur, ik heb met mijn optoming dus geen contact met de mond van mijn paard, is ook niet nodig. Er is uberhaupt geen constante teugelspanning nodig.
Enkele elementen die ik hanteer tijdens het rijden, lijken wel wat op western. En de overgang naar optomingloos was dan ook heel klein.

Coentjuh schreef:a. paard dressuur - goede houding is de onnatuurlijke houding van een gekromde hooggedragen nek met een neus net achter de loodlijn... Hij moet naar beneden lopen

Citaat:paard western - goede houding is de natuurlijke houding van een ontspannen laag gedragen nek met neus net voor de loodlijn...
Citaat:b. een bocht dressuurmatig - de onnatuurlijke vraag van een bit dat aan de ene kant druk krijgt en dus afdwingt de pijn te volgen

Citaat:een bocht westerngereden - de natuurlijke vraag van een losse teugel tegen de hals waarvoor het paard heeft geleerd te wijken..

Citaat:Elke manier van rijden die niet uitgaat van de natuurlijk gangen en gedragingen van een paard , is dus een afgedwongen manier van rijden en dat kan in mindere of meerdere maten zijn
) gentille schreef:maar op wedstrijden wordt daar wel vanuit gegaan, toch?

smurffie schreef:jammer dat je zo'n kort sukt quote.. zoals je kunt zien als je het hele bericht ziet is dat ik het hier inderdaad NIET mee eens ben
Ik wilde er gewoon even in 't algemeen op inhaken, op dat mondcontact c.q. bit.

Coentjuh schreef:Even nog wat argumenten![]()
-Dressuur is meer gedwongen dan western
-Westernrijden meer geënt op binding tussen ruiter en paard
-Dressuurwereldje gunnen de mensen elkaar veel minder dan bij de westernsport
a. paard dressuur - goede houding is de onnatuurlijke houding van een gekromde hooggedragen nek met een neus net achter de loodlijn... Hij moet naar beneden lopen
Fout
die gedragen nek doet een paard zelf,
Ook dat afbuigen doet een paard zelf als hij vanachter naar voor wordt gereden, heb je ook geen druk voor nodig op de teugels.
Paard hoort op of net voor de loodlijn te lopen, niet erachter
paard western - goede houding is de natuurlijke houding van een ontspannen laag gedragen nek met neus net voor de loodlijn...
Waarom is die nek naar beneden alleen ontspanning?
Hoog kan ook ontspanning zijn, daarom word in de dressuur de controle oefening halsstrekken gevraagt. Kijken of dat hoge ook vanuit ontspanning komt.
Kan het paard niet halsstrekken is het fout, maar hoog wil dus niet meteen zeggen, spanning
Vooroordeel van jou dus
b. een bocht dressuurmatig - de onnatuurlijke vraag van een bit dat aan de ene kant druk krijgt en dus afdwingt de pijn te volgen
Ik weet niet hoe je aan die onzin komt?
Een paard buigt om je binnen been en wordt zo rond in het lijf
Een bocht rij je overigens met meer buiten teugel dan binnen teugel (shouderbinnenwaarts ed ook)
Dus wordt naar binnen trekken nogal moeilijk
Vooroordeel dus
een bocht westerngereden - de natuurlijke vraag van een losse teugel tegen de hals waarvoor het paard heeft geleerd te wijken..
Elke manier van rijden die niet uitgaat van de natuurlijk gangen en gedragingen van een paard , is dus een afgedwongen manier van rijden en dat kan in mindere of meerdere maten zijn
Met je eens, maar alsof je alleen maar slechte voorbeelden ziet in de dressuur
Zie ook bit hangers in de western en dat komt hard aan met een stang...
Maar daarin weet ik wel dat het fout is en heb ik daarmee niet het vooroordeel dat zo iedereen rijd....
Laat aub die vooroordelen eens weg...
Ben benieuwd!
BlazingBoots schreef:Mijn paardje (nrps)is tot 6 jaar door andere mensen gereden (ze was toen nog niet van mij).
Ik was 12 toen ik haar kreeg en durfde toen nog alles...was absoluut geen zenuwpees of spierballen ruiter.
Ik reed altijd buiten want ik had geen rijbak.
Mijn paardje schrok overal van en was 1 bonk zenuwen.
Sinds de echte overgang is alles veranderd...
Maar de rijstijl is ondertussen meer klassieke dressuur dan western geworden. Ik dacht ook toen ik met haar begon dat western zo relaxt was, dat vond mijn paard dus niet echt.