n.a.v. Horse and Co: 6 jarig meisje krijgt pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

Re: n.a.v. Horse and Co: 6 jarig meisje krijgt pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:01

scarlet16 schreef:
ik heb dit allemaal eens zitten lezen en vraag me af
wat jullie van mij vinden
ik ben sharon en ben bijna 11 jaar (16 aug.)
ik heb een welsh paard pretty ik rij 2 a 3 keer per week op haar
pretty wordt 1 mei 4 jaar
moet er wel bij zeggen ik rij nooit alleen meestal gaat mijn moeder mee
op haar paardje Haha!

Lieve Sharon, ik vind je paardje hartstikke leuk maar ik denk dat het netter is om een eigen topic te openen... Knipoog

On topic: ik vind het een geweldige meid, vol lef en ze is ook hartstikke lief voor die pony. Ze heeft er duidelijk ontzettend veel lol in.
Als ik het geld en de ruimte had dan hadden allebei mijn dochtertjes ook hun eigen pony's, maar wie weet wat deze mensen hier voor moeten laten. Verder vind ik het juist heel goed van ze dat ze die eerste pony niet wegdoen alsof het een afgedankte fiets is. Daar kan menigeen nog van leren.

Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is wel dat 5x in de week behoorlijk intensief rijden niet aan te raden is voor zo'n jong meisje. Dat is medisch gezien gewoon niet verstandig en kan later bij zwangerschap zorgen voor oa bekkeninstabiliteit. Maar goed, daar heb ik verder niets mee te maken Bloos

Hoe dan ook zie ik liever een meid met zoveel plezier als zij op haar eigen pony rijden dan sommige van die zuurpruimen die niet weten wat voor een geluksvogels ze zijn.

Ik verbaas me er wel over dat die pony's zo ongelooflijk duur zijn... Nors opkijken

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:04

Maethoriel schreef:
Persoonlijk vind ik het nogal overdreven: net 6 jaar en dan al op zoek naar een 2e pony. Wat is er mis met eerst lekker rondhobbelen in de manegelessen Lachen

En sorry hoor, maar een 6 jarige met spoortjes Lips are sealed

Idd. Rolleyes

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:08

Inge_ schreef:
Maethoriel schreef:
Persoonlijk vind ik het nogal overdreven: net 6 jaar en dan al op zoek naar een 2e pony. Wat is er mis met eerst lekker rondhobbelen in de manegelessen Lachen

En sorry hoor, maar een 6 jarige met spoortjes Lips are sealed

Idd. Rolleyes

Het was me niet eens opgevallen, eerlijk gezegd. Nou komen haar beentjes ook amper onder het zweetblad uit Nagelbijten / Gniffelen
Maar even los daarvan: het gaat toch niet om de leeftijd maar hoe je er mee omgaat?

Ik ken ook volwassenen die hun benen niet stil kunnen houden maar wel sporen dragen en daar wordt je ook niet echt vrolijk van

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:21

Ik geloof dat hier veel jaloerse manegemeisjes tussen zitten..
Toch heel leuk dat dat meisje zo lekker bezig is!
En misschien kan ze wel heel goed met de spoortjes omgaan.

Waarom is het standaardbeeld dat mensen hier voor ogen hebben:
Kleine kinderen moeten rondhobbelen op een shet, zonder spoortjes, lekker zonder ambities. Ook mogen ze niet vaker als 2x in de week rondhobbelen. En eigenlijk mogen ze pas na hun 10e gaan rijden.
Zo komt de mening van sommigen op mij over in ieder geval.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 18:25

weinig rijden omdat je anders tijdens je zwangerschap meer kans hebt op bekkeninstabiliteit. Maar dit is een keuze van de ouders hoor.
Geen spoortjes meer, ze komt nog niet onder het zadel uit, en anders beschadigd het zadel.
Ze mogen zeker wel ambitie hebben, dat is zelfs heel fijn.Ze kunnen zelfs al vanaf hun 2e op een ponytje hobbelen. Maar keuze van ouders hoor. En je moet natuurlijk de ruimte maar hebben voor een pony. En goede begeleiding.

YuriiikO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:40

xSharonax schreef:
opzich vind ik het wel leuk dat ze een pony'tje krijgt, maar aan de andere kant... wat kan zo'n kindje nou met een pony? ze kan hem nooit lekker uit laten razen ofzo, hij moet dan altijd maar rustig rondjes lopen... vind ik wel een beetje sneu voor die pony!

Uitrazen kan ook wel in zijn vrije tijd,
Ik vind het ook Schattig, En wie Begint er nou niet zo?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:55

Bekkeninstabiliteit kan. Het hoeft echt niet. 2x zwanger en no problem. Ik heb juist hele sterke bekkenbodemspieren weet ik, omdat ik aan mijn buik ben geopereerd en sommigen tijdens hun herstel daar fysio voor krijgen. En ik zat er ook al vanaf erg klein altijd op.
En ze doet d'r best, maar het is echt nog niet zo intensief denk ik.
Daarnaast was nummer 2 wel een plaatje. Lastig dat hoofd, maar als haar moeder voor het plaatje was gegaan had ze die wel genomen. Het kind kreeg de pony met de beste klik. Best goed dat ze ze zo kon uitproberen!
En sporen? Die kleine beentjes en dan zo een knopje? Dan waren die pony's wel met haar door de bak gevlogen!
En ze hield haar handen netjes, rug recht. Voor een 6 jarige echt heel knap.
Ze krijgt vast ook een pony, omdat ze gewoon helemaal dol is van paarden en zo hard haar best doet, zonder mopperen!
Hoeveel waren niet gaan janken als een pony wat harder gaat, een sprongetje maakt etc etc.
Liever dat ze een pony krijgt dan thuis hangt of op straat loopt te vervelen zoals anderen, met alle gevolgen van dien!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:03

Dat lieve kind had vreselijk veel plezier met zowel haar shet als die leuke bonte pony. Super combi.
Kinderen zullen toch eens moeten leren rijden. En of dat nu spelenderwijs op een manegepony of op een eigen pony is, dat maakt volgens mij niet uit.
Wat mij wel op viel, was dat ze 5 keer in de week reed. Das best veel voor zo'n klein ding. Maar zolang het met plezier gaat.....
Trouwens, ik vond dat ze er super netjes op zat.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:06

AnneMieKe_89 schreef:
Ik geloof dat hier veel jaloerse manegemeisjes tussen zitten..

Waarom hebben zoveel mensen het toch over jaloezie? Ik denk dat iedereen hier gewoon zijn/haar mening geeft en niet iedereen vindt twee pony's voor een zes jarige nodig of verantwoord.
Dit is niet direct jaloezie...?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:12

schattig toch!! iedereen moet eens beginnen en op die shet rijd ze hem nog aardig goed!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:16

Gelukkig voor dat meisje bepalen haar ouders hoe en wat, zodat zij plezier heeft met beiden pony's! En zij betalen het, dus is het verder niemand's probleem. En ze hoeft nergens last van te krijgen, heb ik ook niet en mijn kind ook nog steeds niet.

Ik wil wel weten waar dat van bekkeninstabiliteit vandaan komt, door veel en of jong paardrijden, want ik ben juist erg sterk gespierd daar waardoor ik geen fysio nodig had na een buikoperatie en anderen wel. Ik weet ook van inwendige echo dat ik erg gespierd ben en bevallen is juist lastig vanwege je kracht.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:52

maar.. wat is er dan zo onverantwoord aan 2 pony's op die leeftijd of dat het "nodig" moet zijn?Als je het geld en de tijd hebt, dan mag ze 100 pony's hebben, ongeacht haar leeftijd. zolang ze ermee bezig blijft en plezier heeft, dat is toch het belangrijkste?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:58

die bekkeninstabiliteit, daar heb ik ooit ook wat over gehoord. Toen ik nog in Hongarije woonde mocht ik bijv. op de manege in de buurt pas op mijn twaalfde beginnen met lessen, om diezelfde (of een dergelijke) reden

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:08

Mij is door een orthopeed verteld dat het geen enkel kwaad kan als een jonge meisjes voor hun 7e jaar af en toe wat op een (niet al te brede) pony rondhobbelen. Het is wel af te raden om meisjes voor die leeftijd meerdere keren per week langer dan een half uur intensief te laten rijden. Een 6-jarig meisje 5x per week intensief laten rijden geeft dus wel een groter risico op latere (zeer vervelende) klachten. Maar goed, dat hoeft dus niet. Bij bekkeninstabiliteit kunnen volgens mij ook andere faktoren zoals erfellijkheid meespelen, dus als dat in je familie voorkomt dan zou ik wel extra voorzichtig zijn.

Verder is het een persoonlijke beslissing van de ouders.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:10

Sowieso is het inderdaad lichamelijk niet zo goed, maar ik vraag me ook af of het geestelijk wel goed is. Dat meisje moet ook tijd over hebben om met vriendjes en vriendinnetjes lekker te spelen. Natuurlijk is het goed dat ze ook met andere dingen bezig is, maar dit lijkt me ook belangrijk voor haar ontwikkelen. Daarnaast... 2 pony's al op die leeftijd.. Dat wordt een verwend nest later Haha! (nee niet negatief bedoeld maar dat zit er natuurlijk wel in Knipoog )

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:12

SplashIsLief schreef:
Daarnaast... 2 pony's al op die leeftijd.. Dat wordt een verwend nest later Haha! (nee niet negatief bedoeld maar dat zit er natuurlijk wel in Knipoog )

Mwah, ben ik niet met je eens hoor. Nogmaals, mijn meiden hebben ook ieder een eigen pony en ze mogen ook rijden op de andere ponies die hier staan, maar verwend? Nee geloof het echt niet. Ze zien de ponies echt niet als een 'duur' iets, wat zij wel even krijgen. Daar hebben ze helemaal geen idee van.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:14

Diablo schreef:
Mwah, ben ik niet met je eens hoor. Nogmaals, mijn meiden hebben ook ieder een eigen pony en ze mogen ook rijden op de andere ponies die hier staan, maar verwend? Nee geloof het echt niet. Ze zien de ponies echt niet als een 'duur' iets, wat zij wel even krijgen. Daar hebben ze helemaal geen idee van.

En juist omdat ze daar geen idee van hebben Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:20

SplashIsLief schreef:
Diablo schreef:

En juist omdat ze daar geen idee van hebben Knipoog

Kijk, ik breng mijn kinderen heel goed bij dat ze voor hun ponies moeten zorgen en dat ze respect voor hun dieren moeten hebben. Anders krijgen ze ze nl. niet. Dat vind ik veel belangrijker dan de prijs. Mijn meiden vinden toevallig paarden erg leuk, zoals andere kindjes Barbies prachtig vinden. Wij hebben gelukkig de mogelijkheid om ze te geven wat ze leuk vinden (in dit geval dan), waarom is dat zo verkeerd?

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:25

je ziet igg steesd vaker de eerste beste die op een pony stapt ( kleine kinderen of die van de manege afkomen ) bij ons kunnen er dan pony's geleast worden elke maand
dat ze bijna alleen maar galopperen en zo gaat het elke dag door
sinds een week heeft een meisje van 7 een 2 jarige pony gekregen
nou sorry maar dat is dan wel iets te overdreven zo jong
ze gingen met ze 4e in die stal staan om het halster om te krijgen
maar sommige kinderen groeien er juist heel goed mee op

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:31

ik snap hier de discussie niet zo.
Wat is er verkeerd aan dat een meisje van 6 lekker aan paardrijden doet? en met haar eigen pony.
Heerlijk toch een kind met een hobby die lekker buiten komt en met dieren omgaat.
Nee de gehele dag achter de xbox,playstation,gamecube....nee das gezond.
Laat ze er maar lekker lol in hebben en lekker laten volhouden scheelt nederland ook weer genoeg hangjongeren die de boel vernielen en je de politie weer op je dak hebt.
En nee teveel is nooit goed maar wat zo'n kindje doet is echt niet te veel en die beleven al zoveel plezier met het poetsen en mooi maken van hun pony en dan s'avonds in bed in dromenland het olympischgoud winnen met jou bonte bonfire!!! dan geef ik ze een dikke zoen en doe ik het nachtlampje tevreden uit!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:48

Ik zou zeggen: juist omdat Dreamers voorganger mag blijven, kunnen de beide paardjes lekker met elkaar spelen, en zich uitleven, zodat het niet erg is dat Dreamers baasje ook eens wat anders gaat doen, zoals spelen met andere kinderen. Dromen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 00:01

Er zijn al zoveel kinderen opgegroeid met paardrijden zonder klachten. Er wordt ook wel veel overgenomen van horen zeggen. Zo worden fabels en gepiep in de wereld gehouden.
En artsen, die zijn meestal anti paardrijden. Ik vroeg na een zware operatie wanneer weer te kunnen rijden. Begon hij over 2 a 3 maanden. Nou, na 2,5 week ging het al prima.
En ik wist niet eens dat een eigen pony een luxe was vroeger. Je groeit ermee op. Ik merk dat aan mijn eigen kind. En ja, hij is er stapel op en hij zorgt er uitstekend voor, al JAREN!!
En het is net wat Moniek zegt. Kinderen die binnen zitten achter een pc. Of die straks rondhangen op straat en minder leuk gedrag vertonen, dat is wat...
Ik was een gezonde puber en best van het stappen en vriendjes, maar je eigen pony houdt je wel wat in het gereel.
En je hebt ook je vriendinnen op de manege. Misschien hebben daar meer jonge kinderen een eigen pony.
Daarnaast is dit meisje voor 6 jaar heel leuk bezig, zo zijn ze niet allemaal. Misschien moet je het leren op verschillende pony's, maar ze had helemaal geen moeite met vreemde pony's op een vreemd terrein met een Anky en alle camera's. daarnaast wel een veilig idee dat je kind op haar eigen betrouwbare pony zit. En als ze zo graag rijdt is het nog voordeliger en makkelijker. Het is echt niet intensief op de manier zoals oudere rijden. Ze is aan het leren sturen, houding etc.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:08

SplashIsLief schreef:
Sowieso is het inderdaad lichamelijk niet zo goed, maar ik vraag me ook af of het geestelijk wel goed is. Dat meisje moet ook tijd over hebben om met vriendjes en vriendinnetjes lekker te spelen. Natuurlijk is het goed dat ze ook met andere dingen bezig is, maar dit lijkt me ook belangrijk voor haar ontwikkelen. Daarnaast... 2 pony's al op die leeftijd.. Dat wordt een verwend nest later Haha! (nee niet negatief bedoeld maar dat zit er natuurlijk wel in Knipoog )

he bah wat een onzin! het zit er in dat het een kind/puber/tiener/volwassene wordt met veel verantwoordelijkheids gevoel, iemand die later als ze groot is goed nadenkt of ze wel of niet een groter paard zou kopen en niet zomaar iets aanschaft en dan toch bedenkt dat het eigenlijk wel veel werk is, tijd inzit en geld inzit. die weet wat het inhoudt, die weet wat je ervoor over hebt.
ik heb vanaf mn 8e mijn eigen pony gehad, jawel gekregen dus !, maar heb het nooit 1 moment vervelend gevonden de verantwoordelijkheid te dragen en die heb ik tot mijn 21, zijn dood gedragen. en geloof me.... als er iemand met geld om weet te gaan, ben ik het wel. van verwennen was geen sprake... een ander kreeg om de haverklap een nieuwe fiets, mijn ouders betaalden het stalgeld

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:11

Snap de discussie niet. Volgens mij heeft niet iedereen de aflevering gezien.

De shet kan niet alleen door de bak hobbelen.
A het moet altijd ergens achteraan
B meisje leert niet sturen.

Wat is er mis met een pony erbij die wat braver is waar ze lekker door de weeks mee kan rijden. Ze had hartstikke veel plezier aan het rijden. Het straalde van het gezicht af.

Alles op deze leeftijd gaat spelenderwijs. Ze hebben de niet de mooiste pony en ook niet de beste pony uitgezocht. Maar wel de betrouwbaartse pony waar het meisje lekker op kan leren rijden. Dat is de enige verstandige keuze. Helemaal omdat de shet een dikke deugniet is.

zonnetje0210

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:27

k was zelf ook 6 of 6 1/2 dat ik een pony kreeeg helemaal nix mee .. is toch super leuk voor zn meisje lkkr spelendewijs ermee omgaan!