Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nansje

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:29

Hey

ik praat juist tegen mn dier, maar heel zachte hulpen, ik doe alles op mn stem en zit hulp, ik gebruik dus mijn benen neit om bij te drijven!
als ik zeg, prr dan draaft ze al aan en als ik zeg, Ja, dan galopeerd ze aan en met mijn zit corrigeer ik dan het tempo en als ze wat harder moet dan klik ik wat bij. ze loopt normaal ook veel voor de wagen dus dat is ook het geluk, maar ze vind met been gereden worden verschrikkelijk. ik moet gewoon gaan zitten netjes en lekker met mn stem het tempo aangeven en als ze het niet goed doet geen ik ook weer met mn stem een hulp en evt een zit hulp. we hebben veel plezier samen en soms bromt ze wat terug. ze verstaan je woorden niet, maar je kan het ze wel leren begrijpen.

als jij zegt, foei of wat dan ook wat jij wilt, of voorwaarts, dan leren ze de klanken van je stem kennen en leren ze bij elke klank wat je eigenlijk zegt. dus niet alles op 1 toon maar duidelijk wel verschil maken. bij mij werk ik al heel lang zeer prettig zo, iig bij deze pony die niet tegen beenhulp ken. dus het is niet raar tegenje dier te praten mar juist goed!
Ik vind het ook neit goed als iedereen zit te schelden nee, want dan maak je je paard niet beter, maar hulpgevende en rustige klanken of voorwaartse bereik je veel mee! maar je stem gebruik in het rijden en omgang is juist belangrijk. vooral met inrijden maar deze pony is al 7 jaar onder het zadel en gaat perfect! (en zo rijd ik meer paarden die perfect reageren.)

En nee ik rijd ook geen wedstrijd, alleen in de mensport deed ik dat,.

groetjes Nance

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:31

Als mijn paard gespannen is praat ik heel erg veel, hij voolt zich dan veel meer op zijn gemak. Hij is ook heel erg gevoelig voor complimentjes. Hij word er helemaal blij van als je 'goedzo, super hoor!' tegen hem zegt o.i.d. Lachen

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:33

Ik banketstaaf urenlang tegen mijn bijrijdpaard. Het arme ding Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:03

hahah RK zo zeg ik wel eens tegen mijn jaarling, als je nu niet ophoud snijd ik je ballen eraf hoor! Nagelbijten / Gniffelen (jaarling) maar of hij daar nu van onder de indruk is?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:25

dees_daan schreef:
hahah RK zo zeg ik wel eens tegen mijn jaarling, als je nu niet ophoud snijd ik je ballen eraf hoor! Nagelbijten / Gniffelen (jaarling) maar of hij daar nu van onder de indruk is?

Daar zou ik mee oppassen, je kwetst zijn mannelijkheid. Ach gut

Ik heb mijn paard vandaag ook weer 'gecomplimenteerd' omdat hij braaf was en zijn best deed.
Hij gaat dan echt opletten (waar hij normaal een enorm concentratieprobleem heeft) en wil voor me werken, hij wacht echt op de volgende hulp.
Heb daar nog nooit commentaar over gehad, en mocht ik dat krijgen zal ik me daar weinig van aantrekken. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:27

Bij die van mij heb ik toen gewoon woord bij daad gevoegt, die gelooft me voortaan wel Tong uitsteken Clown

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:27

Het is wel goed dat je tegen je paard praat! Als het bv. erg stil is zal je paard gewoon naar alles luisteren!

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:38

Ik praat ook tegen mijn paardjes, niet hele verhalen hoor, maar gewoon laten weten of ze braaf zijn of niet. Het helpt mijn fjord om te ontspannen als hij erg opgefokt is, ook mijzelf zodat ik niet te gespannen wordt op zo'n moment. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:45

runningkawa schreef:
Bij die van mij heb ik toen gewoon woord bij daad gevoegt, die gelooft me voortaan wel Tong uitsteken Clown

hahaha, ze gaan er wel af, maar nu nog niet, moet toch wat overtuigender overkomen denk ik dan Ja

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:49

Ik praat wel tegen mijn pony maar vertel geen hele verhalen over alles en niets. Liever kort een duidelijk zoals: braaf,rustig en goedzo. Haha!

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:51

Urenlang, op een buitenritje, zit ik echt gewoon van alles te vertellen en hij stapt gewoon lekker door.
Ook commando's tijdens het rijden of longeren. Zoals 'Prrrp' of "Jaa' Dan gaat hij voluit als we buiten zijn. Ja

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:54

Als ik op een paard zit praat ik er soms ook de hele tijd tegen. Als ik aan het uitstappen ben dan kan ik soms hele verhalen vertellen over ja en dat is dan dat, oeps daar gaat er weer een, hé joh stel je niet aan tis maar dit en dat. Clown Als ze niet luisteren dan zeg ik vaak genoeg; En nu hou je op, kappen nou, ik maak worst van je enz. En natuurlijk de dingen zoals super meisje/jongen, keurig, braaf. Ik denk niet dat ze de woorden begrijpen maar de toon wel.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:13

Ik banketstaaf de oren van mijn paard haar hoofd Haha! En ze ziet r dan uit alsof ze het absoluut niet erg vind, met praten op een rustige toon tegen je dier berijk je een hoop, nie alleen met paarden.

Die van mij kant het soms ook even niet laten om dan even een murmeltje te geven alsof ze wil zeggen uhuh, of juist ja, of gewoon HOU JE MOND DICHT Haha! Bloos

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:24

vaak geeft het meer vertouwen aan het paard als je er wat tegen paard.
ik ben niet zo'n prater tegen hem maar in bepaalde situaties stel ik hem er mee gerust.

wel vind ik het zo, dat ik liever een keer schreeuw tegen hem als ik boos ben, dan dat ik boos wordt en daardoor verkeerde hulpen geef e.d.
dus liever een keer gefrustreerd schreeuwen dan mijn paard aan flarde schoppen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:28

Als mijn paard aan het irriteren is zeg ik er wel es wat van Haha! Zo van: en nu echt ff ophouden! Maar als ze lief is beloon ik haar ook. Bij mijn paard helpt het echt wel en je kan wel zeggen dat ze het niet verstaan maar ik weet zeker dat ze precies snapt ik bedoel!

Denk dat ze dan de toon van je stem horen ofzo Lachen

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:09

Ik klets ook heel wat af tegen mijn bijrijdpaard. Daarnaast gebruik ik indd ook veel stemhulpen. Hij staat ook voor de koets en wordt daarbij dus veelal op stem gereden. Bij het rijden maak ik daar handig gebruik van.

Maar ik kan ook rustig wel eens schreeuwen. Meneer wil zich nog weleens aanstellen en dan schreeuw ik weleens HEYY.. maargoed, wat voor de een schreeuwen is, is voor de ander stemverheffen...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:14

Ik praat ook gewoon hoor. Ze snappen de toon waarop je praat echt wel. Maar ik kan niet tegen mensen die hun hele dag gaan bespreken met hun paard... Zo hadden we ooit een vrouw op stal die altijd tegen haar paard aan het kletsen was. Dat hij zijn voeten op moest tillen, hoe zijn ijzers eronder geslagen waren en hoe vervelend de andere mensen in de bak wel niet waren... Slapen

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:26

Ook ik klets heel wat af tegen m'n paard en natuurlijk verstaat hij niet letterlijk wat ik zeg, maar hij reageert er wel op. Als ik onder het rijden complimentjes geef dan ontspant ie zich lekker en ben ik een beetje boos (wat hij natuurlijk niet alleen hoort maar ook voelt) dan spant hij zich en kan heel verontwaardigt kijken. Maar zo gauw hij zich dan laat corrigeren en ik hem dan weer beloon krijg ik meestal een positieve reactie terug. Haha!

Ook onder het poetsen of als ik tegen hem praat in bijv. een spannende situatie heeft dat wel degelijk invloed. Ik praat dus heel veel tegen hem en merk ook duidelijk reactie van zijn kant, dus ik vindt het wel belangrijk om tegen je paard te praten of hem te berispen als het nodig mocht zijn....en dat doe ik liever met de stem (op een redelijke manier) dan met een zweep! Knipoog

Maar ook lekker knuffelen zonder dat er een woord aan te pas komt zegt vaak heel veel!! Knipoog

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:28

Ik weet zeker dat we allemaal wel eens met onze paarden praten, de problemen ontstaan pas wanneer je paard terug praat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:28

patsur schreef:
Ik praat ook gewoon hoor. Ze snappen de toon waarop je praat echt wel. Maar ik kan niet tegen mensen die hun hele dag gaan bespreken met hun paard... Zo hadden we ooit een vrouw op stal die altijd tegen haar paard aan het kletsen was. Dat hij zijn voeten op moest tillen, hoe zijn ijzers eronder geslagen waren en hoe vervelend de andere mensen in de bak wel niet waren... Slapen

Nagelbijten / Gniffelen zover ga ik niet maar zoals vandaag, ik haalde mijn jaarling uit het land, en het andere paard bleef staan, dus dan ben ik wel tegen hem aan het praten, goedzo ventje! braaf hoor, zodat hij zijn aandacht bij mij houdt. en hij weet dat hij braaf is Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:29

JB55 schreef:
Ik weet zeker dat we allemaal wel eens met onze paarden praten, de problemen ontstaan pas wanneer je paard terug praat Haha!

haha, dat zou ik wel leuk vinden! zou een heleboel misverstanden uit de wereld helpen denk ik!

NeonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:35

__Robijn__ schreef:
ik weet niet of het hier goed staat, anders sorry Bloos

Ik word zo moe van mensen die onder het rijden maar tegen hun paard aan het praten zijn, maar het irritante is, ze hebben het zelf niet door en hun paard verstaat ze niet. Hoor je weer iemand zeggen " als je nu niet ophoud!!!!" ja dat paard begrijpt dat niet ? mensen die maar lopen te schreeuwen tegen hun paard, niet normaal soms. Het praten is dan niet zozeer verkeerd, als je het zachtjes doet. Maar dat schreeuwen is zo vervelend. De paarden begrijpen het toch niet. keihard schreeuwen dat iedereen het kan horen! mijn paard word er helemaal opgefokt van Ach gut

wat vinden jullie daarvan ?

edit; even tekst aangepast

ik geef liever een gil tegen mijn paard dan dat ik hem een klap geef! Ik wil hier niet mee zeggen dat ik continu tegen mijn paard schreeuw, maar hij weet verdomdes goed dat als hij echt heel irritant is en ik geef een gil dat het erna een klap is.... meestal is die gil dus ook genoeg... en is het niet nodig om een klap uit te delen...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:39

Precies Lachen Zo werkt dat bij die van mij dus ook..

Mijn moeder is trouwens ook zo iemand die de hele dag praat tegen het paard Lachen Daar wordt je soms ook wel een beetje gek van! Ik stapte dit weekend de bak in met mijn paard en ze stootte haar voet tegen de rand. Werd ze boos dat ik niet gezegd had tegen mijn paard dat ze haar voetjes op moest tillen.. Daarvan geloof ik dan weer niet dat het paard het snapt Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:42

ik praat altijd tegen mn paarden. ook tijdens het rijden. als hij niet luisterd verhef ik mn stem wedden dat hij dat begrijpt. dan bedenkt hij zich wel 2 keer voor hij iets wil gaan doen. of als er iets engs is onderweg en ik ga zitten fluiten of praten vinden ze het al minder eng.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:43

Ik praat wel tegen mijn paard, maar ga geen hele verhalen tegen haar ophangen.
Onder het rijden laat ik met mijn stem weten of ze braaf is of juist op moest passen omdat ze anders een tik gaat krijgen. En dat begrijpt ze heel goed!