ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:33

idd joyce

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:09

Luckystory schreef:
runningkawa schreef:
Als jij je paard netjes aan het been hebt en je rijd hem over de rug naar een zachte hand. Dan zul je zien dat hij ook zijn achterbeen onder die massa brengt Ja

Ok, dat is inderdaad zo.
Maar waar ik over viel was iets wat 'Maaitjuh' schreef, dacht ik.
Ze schreef dat 'als zijn achterhand hoger is dan de middenhand en voorhand' het fout zou zijn.
Is dat een onmiskenbaar kenmerk?
Want nu was ik even wat hier gezegd werd, aan het toepassen op foto's van m'n eigen paard. Die bijlange nog niet perfect loopt, maar we leren bij. (En we zijn ook pas een maand of 4 een beetje dressuurmatig aan het werk, voordien gingen we alleen boshobbelen Knipoog )
Die 3-hoekjes en die bolle lijn hebben we precies wel voor elkaar en ze is ook redelijk licht in de hand. Maar als nageeft loopt ze vooraan redelijk laag en haar echterhand is wel altijd hoger dan haar voorhand. En toch trek ik haar niet bijeen.
Verkeerd of niet?

Neehoor, ik had het over die Grand prix foto's waar verzameling getoond hoort te worden, en dan is het wel zo dat paarden letterlijk horen te gaan zitten.
Jouw paard, en het mijne net zo goed, hoeft dat nog niet te doen. Daarmee werk je naar een mooi evenwicht toe, en dat is dan al voldoende.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:17

Ok, dat is dan ook weer even recht gezet.

(Valt het op, dat ik er eigenlijk niks van snap? Schijnheilig )

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:18

Haha, ah joh, ik snap ook niet altijd alles maar leer er wel veel van hier.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:35

Vraagje aan Kawa (of anderen hoor), ik ziet het niet zo vaak live, hoe komen deze foto's tot stand? (van de hogere klassen met weggedrukte rug)

Imo, is dat eerst een opgekruld paard, maw de "oprichting" geeft niet de verzameling maar de vertraging van de gang. Aangezien het paard niet correct draagt, verliest hij bij het wegrijden in uitgestrekte draf zijn draagkracht en valt daardoor uit elkaar zoals op de foto's te zien is...
Bij een correcte draagkracht en -techniek, kan een paard imo niet lopen zoals op de foto's.
Maar het is moeilijk verzameling op een correct tempo te rijden (de enige correcte verzameling natuurlijk). Een opkrulling en 'samentrekken' van het lichaam geeft sowieso wel een vertraging van de gang, zeker een rollkur, vandaar dat dit ook zoveel controle geeft?

Om ontopic te komen Bloos ja je ziet het veel te vaak. Maar eerlijk, als er nu 1 jury 'opstaat' en ferm punten aftrekt voor een verkeerde manier van rijden, dan is het maar die ene jury, en verandert er helemaal niets.
Je moet natuurlijk wel leren groeien, verschillende stadia van hoe je paard loopt doorlopen. After all, moet het paard spieren opbouwen en dat kost toch echt wel tijd, hoe goed je ook kan rijden. Maar daarvoor dienen alle stadia ervoor, en niet meer de Z (ik bedoel, niet meer op de manier zoals de aanzet was van dit topic).

En sowieso, trekken zagen plukken, is NIET een van de stadia die je moet doorlopen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:06

Ik snap ff niet wat je wilt vragen ponytzotje Bloos
Ik denk dat je namelijk zelf al goed verwoord waarom het plaatje er zo uitziet Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:10

Welja, maar ik kijk niet zo vaak naar wedstrijden, dus ik gokte op een weggereden uitgestrekte draf, maar het lijkt me dat dit toch echt het slechtst mogelijke beeld voor een foto geeft? (of een meest openbarend beeld natuurlijk)

Het was eigenlijk meer een afvragen waarom deze foto's nog als schitterend bestempeld worden Bloos
En, kijkt de ruiter in kwestie dan echt naar die foto en denkt: "ja, zo zit het goed"? Hebben zij een volledig andere visie, of wordt dit dan een 'verkeerd moment' genoemd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:13

Dat vraag ik me dus ook af waarom dit voortaan als goed bestempeld word
Dat snap ik dus ook niet.
Als het paard ruig met het voorbeen zwaait is het tegenwoordig goed en is het in. Maar waar de achterhand is, hoe de rug zich houd kijkt men blijkbaar niet naar.
En daar moet imo ook hoog nodig verandering in komen Ja
Juist in de topsport, wat toch het voorbeeld moet zijn waar wij een beetje naar willen streven

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:34

inderdaad. Alleen behelst die 'verandering' een volledige ommeslag wil je resultaat zien. En dat is moeilijk (net zoals de Kyotonorm halen Haha! daar moet ook iedereen aan meedoen).
Het is inderdaad wel zonde, ook omdat er een grote voorbeeldfunctie is. De grootste, want het heet wereltop. Jammer.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:03

Zie nu pas dit topic, heb het helemaal doorgelezen en vind het erg interessant.

Ik ben het helemaal met de stelling eens dat -sommige- Z-ruiters hun paard in de krul trekken. Ik ken een aantal Z ruiters waarvan er sowieso 1 zeker niet in thuis hoort! Die pony kan niet eens normaal halsstrekken, dan denk ik, wat doe je in het Z als je pony zn rug niet goed kan ontspannen Verward Jullie noemden hier ergens in het topic Edward Gal met Lingh en Gribaldi. Ik ben nooit een fan geweest van Edward, en deze foto's benadrukken dat weer. Ik snap niet hoe zo'n ruiter GP kan rijden. Oké, er moeten vast goede stukken in zitten wanneer Lingh of Grib zn achterhand onder de massa plaatst en ontspannen over de rug is, maar deze foto's vind ik niet acceptabel.

Wat ik ook niet vind kunnen, is dat ruiters die in Z rijden simpelweg een stang erbij in hangen om hun paard in de krul te trekken. Hoevaak zie je wel niet Z-paarden waarvan de stang compleet horizontaal staat Slapen Tuurlijk, er zijn uitzonderingen, er zijn altijd mensen die hun paard goed voor elkaar hebben en netjes rijden in het Z (heb ze vandaag nog gezien), maar ik vind dat mensen die hun paard werkelijk in de krul trekken niet in de Z thuishoren.

Ik moest vandaag bijschrijven op concours, en had het er met de jury nog over; instructie. De instructie van tegenwoordig is echt waardeloos. En dat blijkt wel weer hieruit; ik heb gister en vandaag geschreven in de B en L1. Vanochtend L1, ongeveer 20 deelnemers. Slechts 4 hadden een wintspunt! Ik vind dat echt niet kunnen, omdat ik de B en L(1) zie als basis voor het 'hogere' werk. Als je de basis er niet goed in hebt zitten, hoe kun je dan in godsnaam hogerop komen?

Pfff, al met al een heel verhaal, en denk dat er nog behoorlijk wat bij gaat komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:51

Dat is het punt ook. Met istructie wordt de basis niet meer goed aangeleerd, iedereen wil meteen hogerop, wel het paard in de krul, maar geen dragende of stuwende achterhand.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:01

Ik ben al anderhalf jaar met de basis bezig, en het ziet er super uit, alleen ik vind dat hij er nog wat meer vanzelf aan moet werken. En mijn instructrice ook.
Ik heb mijn paard nu 2 jaar, hij scheen L te zijn toen we hem kochten, maar we zijn nog niet eens aan het wijken toe.
Maar zijn gangenwerk wordt steeds beter!

Maar als ik zo eens rondkijk op wedstrijd (ik ga weleens kijken, ben zelf niet zo fanatiek) dan schrik ik hoor!
De instructie lijkt meer gebaseerd te zijn op Orun papiertjes, en niveau, dan échte dressuur uitleg, en basisoefeningen..
Paarden zijn tegenwoordig (weet niet of dat vroeger ook zo was) 'zeikers' als ze gewoonweg niet sterk genoeg zijn voor een oefening.. En hem daarom niet uitvoeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:07

Dat is het ook. En het ligt altijd aan het paard, nooit aan de ruiter. De waarheid is dat werkelijk ieder rijpaard Z moet kunnen lopen, inclusief Tinkers en Haflingers.
Maar waar in instructie (en in je dagelijkse rijden) aan gewerkt moet worden is de basis. Draagt de achterhand, komt die ook echt onder de massa, is het paard nageeflijk en dürchlassig, valt het paard niet over de buitenschouder en is hij op beide kanten te rijden? Is je zit goed, ben je ontspannen, hou je je voeten recht en kun je met de beweging meegaan. Ja, het is heel basic allemaal, maar er zijn Z ruiters die dat niet kunnen,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:08

Als ik soms zie wat er in een Z ring rondhobbelt, dan ga ik spontaan huilen.... Ik kan me niet voorstellen dat mensen er zo komen, echt niet.

Maargoed wie ben ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:09

Ja idd, dat aan de basis werken wil met tegenwoordig overslaan
Dat zie je ook zo aan de vragen hier op bokt.

Een huis staat ook niet zonder fundering, waarom een paard dan wel corect kan lopen blijft voor mij een raadsel.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:14

@ Yamcha, dat is helemaal waar!
Bij ons op de club had je er een z - amazone bij.. Die trok dr pony uit de trailer, zadel erop en hoofdstel in, en het arme beest moest meteen in een verzamelde (nouja, in elkaar getrokken en geschopte) galop of draf.. En het tweede rondje kwamen de sb en wissels al..
Ik heb ooit weleens les gehad van haar instructrice (op de club) en dat was een regelrechte ramp.. Ik moest maar sporen aandoen en haar eens flink op dr donder schoppen, want ze liep niet door.. Ja hé..

Mijn instructrice is héél anders.. We zijn nu alweer wéken bezig met spiermassa opbouwen, rechtrichten, ontspanning, achterhand eronder etc. En ondertussen moet ik netjes blijven zitten..

Maarja, gewoon vooruit schoppen en wat hangen en trekken is natuurlijk véél makkelijker ( Clown )....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:15

Maar het ergste is dat ze B, L en M er mee doorkomen
Wanneer worden die soort jurys er eens uit geknikkerd

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:18

Inderdaad! Ja
Het gaat daar helemaal nergens over!
Zoiezo, als de jury's eens bij het inrijterrein zouden gaan kijken.. Dan kun je er ook al een hoop uitsluiten hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:20

De jury heeft daar geen tijd voor.
Maar de ringmeester mag daar wel eens wat strenger op treden.
Om eerlijk te zijn geen idee of hij mensen mag uitsluiten, maar dat zou wel wat zijn Ja

Bittencontrole, nog zo een.
Zie je ook nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:20

@ Miss Evil: Dat is het ook. Iedereen wil de makkelijkste en snelste weg, en daarom hangen ze er ook al die hulpteugels aan, want zonder kunnen ze het niet. En op wedstrijd maar flink hard trekken en trappen, want anders doet hij het niet... op RT-P zijn er zoveel topics van: mijn paard is sloom, of: hij wil niet aan de teugel... het enige waar je dat mee op kunt lossen is gewoon goed rijden. Goed zitten (want alles, werkelijk alles hangt van een goede zit af) en vriendelijke lieve handen. En consequent zijn met je hulpen. Maar ja, dan duurt het zo lang....

En idd véél strenger jureren en laat die stewards ook maar eens hun gezag laten gelden. Ze mogen het...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-07 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:21

Daar heb je ook een goed punt runningkawa!

Als ik soms op wedstrijd mensen zie losrijden die ik dan even later een M of Z proef zie rijden, denk ik: Hoe zijn die daar in godsnaam terechtgekomen Rolleyes
Gelukkig zijn er ook goede jury's, want ik moest afgelopen week bijschrijven in de B en L1, en de jury waar ik bij zat was heel rechtvaardig en ik was het dan ook de gehele tijd 100% met haar eens! Een voorbeeld: in de B startte een pony die ook helemaal in elkaar getrokken werd door het 'amazonetje', handen breed en de sporen er maar in duwen. Het puntenaantal weet ik zo niet meer maar zal ergens in de 160 geweest zijn. Na afloop kwam de amazone naar de jury om commentaar te vragen, en 'gelukkig' werd de jury heel boos op haar! Dan denk ik, dát is een goede jury, zo zouden ze allemaal moeten zijn!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:22

Yamcha schreef:
Dat is het ook. Iedereen wil de makkelijkste en snelste weg, en daarom hangen ze er ook al die hulpteugels aan, want zonder kunnen ze het niet. En op wedstrijd maar flink hard trekken en trappen, want anders doet hij het niet... op RT-P zijn er zoveel topics van: mijn paard is sloom, of: hij wil niet aan de teugel... het enige waar je dat mee op kunt lossen is gewoon goed rijden. Goed zitten (want alles, werkelijk alles hangt van een goede zit af) en vriendelijke lieve handen. En consequent zijn met je hulpen. Maar ja, dan duurt het zo lang....

En dát is nou paardrijden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:24

het is heel simpel, als je maar elk weekeinde vier proeven start, en je houd dat een paar jaar vol, kom je ook echt gewoon in het Z met je kruising Ezel X Shet die ook nog eens onregelmatig loopt terwijl de ruiter er achterstevoren opzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:27

KLopt
schele jury's heb je er altijd wel eens tussen zitten.
En als je dan idd maar wekelijks gaat, dan kom je er wel een keertje

Gelukkig zijn er imo nog altijd meer goede hoor Ja
Al ga ik juist op GP nivo er steeds meer anders over denken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:28

Ja klopt. Ik rijd nog altijd geen wedstrijden. Maar ik krijg paarden wel lekker aan het lopen. Zacht in de mond, en actief in het lijf. En lekker over de rug. Maar ja, ik heb ze soms met het neusje eruit, omdat ik op dat moment het gevoel heb dat ze zo het meest ontspannen lopen. Volgens sommige mensen lopen ze dan niet "aan de teugel". maar ik vind nageeflijkheid belangrijker. Ik heb soms het idee dat wat voor de meeste mensen "aan de teugel" is, in werkelijkheid meer achter de teugel is.

Edit: heb zelfs ooit eens iemand horen zeggen: ik krijg mijn paard niet meer aan de teugel daar ben ik niet sterk genoeg voor... Hij reed M...