Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Luckystory schreef:runningkawa schreef:Als jij je paard netjes aan het been hebt en je rijd hem over de rug naar een zachte hand. Dan zul je zien dat hij ook zijn achterbeen onder die massa brengt
Ok, dat is inderdaad zo.
Maar waar ik over viel was iets wat 'Maaitjuh' schreef, dacht ik.
Ze schreef dat 'als zijn achterhand hoger is dan de middenhand en voorhand' het fout zou zijn.
Is dat een onmiskenbaar kenmerk?
Want nu was ik even wat hier gezegd werd, aan het toepassen op foto's van m'n eigen paard. Die bijlange nog niet perfect loopt, maar we leren bij. (En we zijn ook pas een maand of 4 een beetje dressuurmatig aan het werk, voordien gingen we alleen boshobbelen)
Die 3-hoekjes en die bolle lijn hebben we precies wel voor elkaar en ze is ook redelijk licht in de hand. Maar als nageeft loopt ze vooraan redelijk laag en haar echterhand is wel altijd hoger dan haar voorhand. En toch trek ik haar niet bijeen.
Verkeerd of niet?
) 
ja je ziet het veel te vaak. Maar eerlijk, als er nu 1 jury 'opstaat' en ferm punten aftrekt voor een verkeerde manier van rijden, dan is het maar die ene jury, en verandert er helemaal niets.

daar moet ook iedereen aan meedoen).
Jullie noemden hier ergens in het topic Edward Gal met Lingh en Gribaldi. Ik ben nooit een fan geweest van Edward, en deze foto's benadrukken dat weer. Ik snap niet hoe zo'n ruiter GP kan rijden. Oké, er moeten vast goede stukken in zitten wanneer Lingh of Grib zn achterhand onder de massa plaatst en ontspannen over de rug is, maar deze foto's vind ik niet acceptabel.
Tuurlijk, er zijn uitzonderingen, er zijn altijd mensen die hun paard goed voor elkaar hebben en netjes rijden in het Z (heb ze vandaag nog gezien), maar ik vind dat mensen die hun paard werkelijk in de krul trekken niet in de Z thuishoren.
)....

Yamcha schreef:Dat is het ook. Iedereen wil de makkelijkste en snelste weg, en daarom hangen ze er ook al die hulpteugels aan, want zonder kunnen ze het niet. En op wedstrijd maar flink hard trekken en trappen, want anders doet hij het niet... op RT-P zijn er zoveel topics van: mijn paard is sloom, of: hij wil niet aan de teugel... het enige waar je dat mee op kunt lossen is gewoon goed rijden. Goed zitten (want alles, werkelijk alles hangt van een goede zit af) en vriendelijke lieve handen. En consequent zijn met je hulpen. Maar ja, dan duurt het zo lang....