een Z paard garantie voor een goede proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShiinexOnly

Re: een Z paard garantie voor een goede proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:52

Als je zelf ook Z ben dan is het oneerlijk. Maar als je nu gaat rijden en hij is als fokmerrie is gebruikt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:01

asjemenou schreef:
Toch hadden de paarden die ik naar het Z heb gereden geen truccendoos. Kan iedereen met een klein beetje gevoel zo op wegrijden!
Misschien goed afgericht?

Als je een Z paard koopt, koop dan een fijn Z paard!
En geen Z paard dat met hangen en wurgen naar de Z is gekomen en eigenlijk maar half zijn oefeningen kent, want dan is het idd wel moeilijk omdat het dan eigenlijk geen Z paard is.

Ik ben het geheel met je eens.
(Ookal heb ik dan geen Z paard, maar mijn zelf ingereden M paard en mijn zelf ingereden L paard hebben geen trukendoos.
Heb wel een 10 jarige met een trukendoos.Als het ff kan neemt hij de "nieuwe" in de maling Rolleyes. Deze is duidelijk verkeerd afgericht. Koe )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:06

Een goed opgeleid Z paard is makkelijk na te rijden en dus heb je er voordeel van.
een Z paard dat als trekbok is afgericht heb je meer werk van, maar ook dan is het beslist makkelijker dna met een volledig groen paard. Zo'n paard heeft meer gezien. Kan heus wel schrikken, maar weet wel wat uitstrekken e.d. is. Je hoeft minder op de oefeningen op zich te letten en je kunt je meer op andere dingen richten als zo'n paard bijvoorbeeld schrikkerig is. De gevraagde dingen zijn gewoon meer bevestigd en dat is een voordeel. Hoe meer het een trekbok is die niet bij jouw rijstijl past hoe meer werk je er wel van hebt.

Overigens is het in mijn ogen wel zo dat een goed afgericht B paard dat niet kijkerig en makkelijk na te rijden is makkelijker is dan een trekbok die niet volgens jouw rijstijl is afgericht en ook nog eens kijkerig is rond te rijden in de B.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:21

Je hebt Z paarden en je hebt Z paarden.

Enorm goede leerpaarden zijn geroutineerd, braaf, vanzelfsprekend en fijn gereden waar elke ruiter zo mee weg kan sturen. Meestal hebben die paarden niet genoeg in huis voor de topsport (mede door het vaak brave en rustige karakter). Als je een beetje kan sturen kun je met zo'n paarden veel ervaring opdoen en zul je op wedstrijd waarschijnlijk aardig scoren omdat die paarden vaak gewoon nette (brave) proeven neerzetten.

Paarden geschikt voor de topsport zijn vaak gecompliceerder, heter, attenter en wanneer deze goed gereden zijn zul je als goede ruiter goed/beter scoren. Echter zijn deze paarden vaak ook moeilijker te rijden, er zit wat meer werk aan als aan de brave leerpaarden. Zet je hier een middelmatige ruiter op dan heeft die ruiter waarschijnlijk meer moeite met het rondsturen van dit paard dan van een brave 4 jarige.

Dan heb je nog héél veel Z (en hoger) paarden die gewoon kl*te gereden zijn en dus ook totaal geen garantie bieden voor een goede proef.

Een Z (of hoger) paard wilt niet zeggen dat het direct een fijn gereden, makkelijk en goed paard is. En een garantie op een goede proef heb je nooit, al rij je met Bonfire. Dat ligt toch echt aan de ruiter hoe die het paard kan rijden.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:33

Ik vind het wel oneerlijk, natuurlijk is het zo dat als jij de goede knoppen nog niet hebt gevonden je er waarschijnlijk minder voordeel van hebt dat je paard Z is geweest. Feit blijft wel dat je paard Z is geweest en jij M2 reed/rijdt, daardoor heb je al veel meer ervaring dan de gemiddelde B-ruiter en je paard heeft, ondanks dat ze er zo een lange tijd uit is geweest, al heel wat gezien en ervaring. Een Z paard is geen garantie voor een goede B-proef, maar ik ga ervan uit dat je met een Z-paard de basisoefeningen wel onder de knie hebt, waaruit een B proef bestaat.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:34

hij kan het wel, maar jullie moeten het er samen uit rijden,
wanneer de ruiter verkeerde hulpen geeft zal het paard geen goede proef neer kunnen zetten

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:37

ik snap de feedback niet goed, als het een klikkende combinatie is tussen ruiter en paard die dan wellicht beide in hogere klasse gepresteerd hebben, maar door een miscommunicatie nu in de B starten. Als het klikt en ze kan hem "simpel" rijden dan is zo de B en L door, en dan kan de rest nog mooi langer blijven hangen in de B om vervolgens de eerste prijs binnen te halen als het daar al om draait. Dus ze rijdt nu in de B maar dat zijn een paar wedstrijden dan kan ze weer verder, dus waarom die drukte?

Ik heb zelf sinds een aantal week een paard wat Z2 gelopen heeft, (was in 2002, daarna als fokmerrie gebruikt) en ik moet ook gewoon in de B starten dit omdat ik zelf nog geen offieciele wedstrijden gestart heb. Is dit dan ook oneerlijk?
Paard wou eerste 2 week haast niet fatsoenlijk galloperen, ze wisselde constant ( op zich heel leuk maar voor een B proef moet ze een fatsoenlijke galop laten zien) en zo is het met wel meer knoppen ik weet ze te vinden maar ik moet me eerst op concentreren dat ik haar een fatsoenlijke B proef laat lopen, en dat is nog maar even afwachten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:39

sax89 schreef:
wanneer de ruiter verkeerde hulpen geeft zal het paard geen goede proef neer kunnen zetten

Ja, als je op een racefiets de verkeerde kant op stuurt gaat het ook mis Clown Maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ineens wel eerlijk is om aan een fietswedstrijd van peuters op hun driewieler mee te doen Koe

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:52

ReneZ schreef:
ik snap de feedback niet goed, als het een klikkende combinatie is tussen ruiter en paard die dan wellicht beide in hogere klasse gepresteerd hebben, maar door een miscommunicatie nu in de B starten. Als het klikt en ze kan hem "simpel" rijden dan is zo de B en L door, en dan kan de rest nog mooi langer blijven hangen in de B om vervolgens de eerste prijs binnen te halen als het daar al om draait. Dus ze rijdt nu in de B maar dat zijn een paar wedstrijden dan kan ze weer verder, dus waarom die drukte?

Ik heb zelf sinds een aantal week een paard wat Z2 gelopen heeft, (was in 2002, daarna als fokmerrie gebruikt) en ik moet ook gewoon in de B starten dit omdat ik zelf nog geen offieciele wedstrijden gestart heb. Is dit dan ook oneerlijk?
Paard wou eerste 2 week haast niet fatsoenlijk galloperen, ze wisselde constant ( op zich heel leuk maar voor een B proef moet ze een fatsoenlijke galop laten zien) en zo is het met wel meer knoppen ik weet ze te vinden maar ik moet me eerst op concentreren dat ik haar een fatsoenlijke B proef laat lopen, en dat is nog maar even afwachten.

Jij geeft aan dat je zelf nog geen wedstrijden hebt gereden, maar de TS heeft al op M2 niveau gereden en heeft dus meer ervaring over het algemeen. Het gaat niet om de eerste prijs weghalen, ik vind het niveau te laag voor de TS.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:00

Als je zelf op hoger niveau hebt gereden en het paard ook vind ik het ook niet eerlijk als je in de B gaat starten.
Rijd dan thuis wat langer door om hem in training te hebben. Als je de jury al zover krijgt dat je opmerkingen krijgt dan mag je jezelf wel eens op je hoofd gaan krabben wat je in die klasse doet. Volgens mij mag je tegenwoordig ten alle tijden versneld promoveren naar de hoogst gemeenschappelijke klasse, ookal ben je reeds gestart in een lagere klassen. Als jij met een groen paard gelijk L1 mag starten, dan mag je dus nu ook naar dee L1 lijkt mij.
Maar volgens mij wil je gewoon niet naar een hogere klasse, anders had je dat al wel gedaan, en zou je ook bij het minimum aantal punten gelijk door stromen. Dat kan met zulke punten in een paar wedstrijden. Ben je er snel weer uit...

Een Z-paard is geen garantie voor een goede proef, maar als je zelf goed kunt rijden en je haalt met dat Z-paard goede punten, is er geen reden te blijven hangen.

Het is wat anders als het een Z-paard is dat verkeerd gereden is, of gaat klieren omdat het zich verveeld en daarom zijn truckendoos maar opentrekt of overal spoken ziet. Maar dan zie je dat ook in je punten terug.

Ik geef je "concurrentie" helemaal gelijk als ze klagen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:37

odetteke schreef:
sax89 schreef:

Ja, als je op een racefiets de verkeerde kant op stuurt gaat het ook mis Clown Maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ineens wel eerlijk is om aan een fietswedstrijd van peuters op hun driewieler mee te doen Koe

Wat een vergelijking weer Koe

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:15

superwoman schreef:
odetteke schreef:

Wat een vergelijking weer Koe

ROFL Haha! ik vond hem nou juist heel sterk gevonden!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:22

een z paard wil niet zeggen dat jij alle knopjes weet te vinden..
reed tijd trug op z paardje van me vriendin nou ik had me daar toch wel meer van verwacht maar ik vond de knopjes gewoon niet...
en ik zeg altijd Z word je als duo(ruiter en paard) en niet als paard alleen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 06:27

Vinden de tegenstanders van de stelling dan ook (om het niet alleen over dit individuele geval te hebben) dat ELKE ruiter van klasse B t/m Z2 het recht moet hebben om met zijn nieuwe Z paard weer in de B te starten?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 09:19

ja dat vind ik wel. Mjn paaard (even los van de vorige stelling)wil met veel pijn en moeite bij andere paarden weg en zeker op buitenterein is ze net een paard dat net zadelmak is. Dus ik ben blij dat ik op het moment nog niet de wat zwaardere oefeningen hoef te doen, zodat ze eerst rustig weer kan wennen aan dat soort dingen die er op concour zijn.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:33

Ik heb (sorry) niet alle reacties gelezen, maar 1 op de eerste pagina, over hoe het paard lang uit de B is geweest en dus daarom niet goed zal doen (of iets in die richting..)

Mensen, we hebben het over de klasse B! Dit is niks. Dit is warmrijden voor het Z. ALs je fatsoenlik kan rijden, kan je met elke paard een B proef rijden, lijkt mij! Dit is toch gewoon basis, stap, draf en soms galop? Een keertje over de diagonaal, hals strekken, hoe kan dit nu eigenklijk verkeerd gaan bij een Z paard en fatsoenlijk ruiter?

En als je nog niet fatsoenlijk kan rijden heb je niks aan een Z paard!

Maar de stelling was of het eerlijk was? Of het een garantie was? Ik denk dat je wel een beetje een garantie is ja. Een goede brave Z leerpaard doet echt alles wat je van hem vraagt. En ik vind het ook niet helemaal eerlijk. De meeste paarden in de B kennen alleen dat, de B! Dan vind ik het wel wat oneerlijk.

Daarbij, als je Z paard betekent het niet dat je in een keer beter kunt rijden, maar je maakt natuurlijk ongelovelijk snel vooruitgang! Waardoor je wel beter DAT paard kunt rijden.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:38

Lepeltje21 schreef:
TisUnique schreef:
Dat is geen garantie, want vrijwel ieder paard kan wel in de Z terechtkomen, dat zegt op zich nog niet zo heel veel over de kwaliteit van het paard.

Ik ben het niet met je eens dat vrijwel ieder paard wel in de Z terecht kan komen. Het paard moet over de juiste kwaliteiten beschikken om op een dergelijk niveau te kunnen lopen.

Het Z klasse bereik door correct te rijden. Dus als je je boerenpaard uit de wei trekt en fatsoenlijk met hem gaat rijden, is er een grote kans dat je met hem in Z komt. Het Z kunnen lopen zegt mij nog niet zo heel veel van het paard. Een haflingertje kan toch ook in het Z lopen, maar die zie weer niet hoger kunnen komen. Z/ZZ-L is de B van de subtop, en eigenlijk kan elke paard wat correct gegymnaseert (oid Haha! ) wordt in het Z komen. Pas als je hoger wil moet je naar de kwaliteiten en mentaliteit van het paard kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:41

odetteke schreef:
Vinden de tegenstanders van de stelling dan ook (om het niet alleen over dit individuele geval te hebben) dat ELKE ruiter van klasse B t/m Z2 het recht moet hebben om met zijn nieuwe Z paard weer in de B te starten?

Als je er ong. 20 euro voor wil neerleggen om 2 proefjes te rijden ver onder je niveau, dan mag je van mij meedoen Tong uitsteken
De meeste ruiters kiezen niet voor dat soort tijd en geldverspilling. Misschien de eerste wedstrijd met je nieuwe paard in de B, maar als dat goed gaat zullen de meeste gelijk versneld overgaan naar de volgende klasse.
Ik maak me er niet druk over Cool

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:06

Maar als je dan alle wedstrijden met prijzengeld af gaat kan dat nog best wat opleveren. Er zijn toch wel geregeld wedstrijden waar een eerste plaats 50€ op levert.

Zolo538

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 20:31

Nee vind ik niet, maar het heeft wel z'n voordelen. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:05

superwoman schreef:
Als je er ong. 20 euro voor wil neerleggen om 2 proefjes te rijden ver onder je niveau, dan mag je van mij meedoen Tong uitsteken
De meeste ruiters kiezen niet voor dat soort tijd en geldverspilling. Misschien de eerste wedstrijd met je nieuwe paard in de B, maar als dat goed gaat zullen de meeste gelijk versneld overgaan naar de volgende klasse.

En jij vindt het dan ook geen vervelende 'bijzaak' dat daarmee het gemiddelde niveau in de B hoger komt te liggen en je je vierjarige en misschien zelfs wel vijfjarige paarden niet meer fatsoenlijk in mee kunt nemen omdat je gewoon ronduit voor l*l rijdt met een paard dat nog niet Z-klaar is (en dus gewoon verlies rijdt, mocht dat kunnen in de B)?

(daarnaast zou ik ze de kost niet willen geven die lekker alle klassen uit gaan rijden tot 30 wp voor het prijzengeld... je paard is toch al Z, dus boeien of je promoveert...)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:08

Zet mijn zus (F4) op mijn paard (Z1) en er gebeurd vrij weinig hoor, ja of er gebeurd te veel, tis maar hoe je het bekijkt haha. Dus je moet als ruiter ook de juiste knoppen induwen wil je een goede proef kunnen rijden.

Ik zou zelf niet met een Z paard in de B gaan starten, daar vind ik geen uitdaging meer aan en bekers en stikken heb ik genoeg hoor pffff.

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:01

tuurlijk ben je niet verzekerd van een super proef er kan altijd wat mis hgaan alleen gaat het allemaal beter al sje een goed paard heb met een goede ruiter!!!groetjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:30

Urielle schreef:
superwoman schreef:

En jij vindt het dan ook geen vervelende 'bijzaak' dat daarmee het gemiddelde niveau in de B hoger komt te liggen en je je vierjarige en misschien zelfs wel vijfjarige paarden niet meer fatsoenlijk in mee kunt nemen omdat je gewoon ronduit voor l*l rijdt met een paard dat nog niet Z-klaar is (en dus gewoon verlies rijdt, mocht dat kunnen in de B)?

(daarnaast zou ik ze de kost niet willen geven die lekker alle klassen uit gaan rijden tot 30 wp voor het prijzengeld... je paard is toch al Z, dus boeien of je promoveert...)

Dat dikgedrukte vind ik onzin. Die enkele die dat doet, zorgt niet voor het gemiddelde niveau die omhoog gaat.
Er zijn genoeg ruiters die hoger niveau rijden, maar ooit gestart zijn en die in de B moeten beginnen. Die zouden het niveau ook omhoog halen?! óf moeten die ook hoger starten?
Je kan idd geen verliespunten rijden in de B.
En de b ruiters die het niveau naar beneden halen dan? Ik zag de laatste x in de L1 een aantal ruiters die blijkbaar door de b waren gekomen, maar zeker niet in de L1 thuis hoorden.

Het prijzengeld komt idd (meer) voor in de Z en dan vind ik het een ander verhaal. We hebben het nu over de B!
In de B kun je een beker winnen waarop ook te lezen valt dat je in de B heb gestart-> knap hoor, zoveel bekers Clown
Nee, die klasse sla ik liever over Rolleyes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:32

Fleurtje100 schreef:
Maar als je dan alle wedstrijden met prijzengeld af gaat kan dat nog best wat opleveren. Er zijn toch wel geregeld wedstrijden waar een eerste plaats 50€ op levert.

In de B?
Hier in de omstreek niet hoor!