Filmpje leuk of niet leuk??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Filmpje leuk of niet leuk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:01

rijden, gewoon het hele omgaan met het paard, of dat nou onder het zadel is of op een andere manier, kan je zélf mét je paard respectvol maken. je kunt het zo gemeen maken als je zelf wilt. ik denk dat er wel degelijk respectvol te rijden is, anders kwam ik er bij mijn ruin zowiezo niet meer op. wederzijds respect is imo het eerste wat je nodig hebt als je wat-dan-ook doet met paarden.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:46

Maar waarom zou dit dan niet respectvol zijn? En rijden wel? Dit paard is toch ook braaf?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 23:03

ik zeg nergens dat dit niet respectvol is, ik reageer enkel op de suggestie dat rijden niet respectvol zou zijn.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 23:20

En mijn opmerking was sarcastisch Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 23:37

oh whaha, ik nam het iets te letterlijk denk ik...

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 01:05

Als het paard het niet zou willen doen deed hij het ook niet. Had hij die meneer allang omver gelopen. + denk ik dat het gros van de amazones/ruiters hun paardjes meer (onbewust) pijn doen doordat ze verkeerd op t paard zitten (scheef bv). allerlei gekke bitten inhangen omdat hij maar niet wil nageven. Verkeerd voeren etcetera. Het paard krijgt dan natuurlijk na de arbeid wel een appeltje en wordt lekker gepoetst. Toch zijn deze paarden dan wel gelukkig??? Rolleyes Rolleyes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:03

Bolzak23 schreef:
Als het paard het niet zou willen doen deed hij het ook niet. Had hij die meneer allang omver gelopen. + denk ik dat het gros van de amazones/ruiters hun paardjes meer (onbewust) pijn doen doordat ze verkeerd op t paard zitten (scheef bv). allerlei gekke bitten inhangen omdat hij maar niet wil nageven. Verkeerd voeren etcetera. Het paard krijgt dan natuurlijk na de arbeid wel een appeltje en wordt lekker gepoetst. Toch zijn deze paarden dan wel gelukkig??? Rolleyes Rolleyes

ik zeg niet dat het hier het geval is, maar je kunt een paard vrij gemakkelijk breken, en dan doet het dier alles wat je wilt, ook als hij het niet wil. nogmaals, ik zeg niet dat dat hier het geval is, alleen dat een paard dat iets niet wil in opstand zou komen gaat gewoon niet op. of denk jij dat alle paarden met heftige bitten en verkeerd rijdende ruiters in opstand komen? zou leuk zijn, in maneges bijvoorbeeld...

Pesade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:11

Even los van het onderwerp of je wel of geen voorstander bent van circuspaarden, dressuurpaarden, karrenpaarden etc.

Uit de houding van het paard valt erg veel op te maken. Ook hoe hij getraind/geconditioneerd is.
Hier staat een paard dat blaakt van zelfvertrouwen. Geen angst voor wat dan ook. Niet voor zijn trainer, niet voor het publiek, belichting, geluid, omgeving of wat dan ook. Menig wedstrijdruiter zal hier jaloers op zijn. Geen paard dat wegspringt voor enge witte dressuurhekjes, ritselende chipzakjes in het publiek, kleurijke vlaggen of voorbij rennende honden. Nee, niet dit paard. Dit paard heeft geleerd te vertrouwen op zijn trainer en zichzelf. Bij zijn trainer is het veilig vertoeven om het eender in welke omgeving of situatie. Waaruit ik dat kan opmaken? Ten eerste: aan de nonverbale communicatie die het paard laat zien. Ontspanning en zelfs nog tijd hebben op zijn gemak om zich heen te kijken. Totaal geen spanning maar ook geen suffe berusting. Ondanks de show heeft hij oog voor zijn omgeving. Ten tweede: om met een paard in de vrijheid te kunnen werken. d.w.z. dat een paard los staat of loopt zonder dat zijn begeleider hem op enigerlij wijze vast heeft, vergt niet alleen jaren van training maar ook een wederzijds resepect tussen trainer en paard. Een paard dat niet met respect behandeld is zal zijn trainer in de vrijheid laten vallen als een baksteen. Zeker als het dier ook nog eens onder extra druk staat van een optreden.

Ik vind het een superact en heb bewondering voor paard ''en trainer. Waarschijnlijk kijk ik door een gekleurde bril omdat ik weet hoeveel tijd, energie en vertrouwen erin gaat zitten om deze act te bereiken. Buiten af en toe wat ruw met de teugels om te gaan heb ik geen misstanden kunnen ontdekken. En ja, ook ik vond het "rugliggen" aan de lange kant. Maar zoveel trainers zoveel meningen. Nee, ik kan hier geen paardenleed ontdekken. Dat kan ik van een gemiddelde dressuurwedstrijd niet zeggen, daar kom ik nog steeds teenkromtrekkende wantoestanden tegen......

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:36

Wat een vertrouwen heeft dat paard in zijn baas. zo braaf hoe hij alles laat gebeuren en ook actief meedoet in de act. Heel knap...
Dat aan de teugels trekken stoorde me ook, verwacht dat het ook onderdeel van de show is, het moet er op lijken dat het een eigenzinnig paard is... Het op de rug liggen vond ik ook erg lang, maar ook ik denk dat je dit soort vrijheidsdressuur met zo'n act, i zo'n omgeving niet af kunt dwingen...
Het paard speelt de hele act mee... Klimt zelf op de tafel als de baas er al onder ligt...
De humor kun je leuk vinden of niet, maar ik geloof niet dat het paard slecht behandeld wordt...

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:38

denk inderdaad dat er wel een klik of band tussen paard en mens moet zijn..
of dit paard is zo een goed zak en pikt alles..
wat de wilde dieren in een circus beterfd.
daar ga ik dus echt nooit heen, die beestjes horen daar niet..
zo heel af en toe word en wel is een trainer gegrepen door een tijger/ olifant/ of ander wild dier.
en dan denk ik diep van binnen, lekker pu

HELMEAAL MEE EENS!!!! =)