LDRD schreef:Even een citaat uit een intervieuw met Tineke Bartels in het Brabants Dagblad van 20 maart 2007:
'Het is een soort van mode dat je met een 5 jarige op Z niveau rijdt. Dat kunstje kan je een paard leren, maar het is de vraag of hij daar ook echt aan toe is.
Tot zes, zeven jaar zie je heel snel vooruitgang, maar dan zijn die beesten acht en komen ze niet verder meer. Hebben ze nog maar de helft van de souplesse die ze hadden toen ze vier waren.'
Wat zijn de meningen hier zoal over dit onderwerp?
Urielle schreef:Ik weet niet waar jij die interpretatie in die quote van Tineke terug vindt?Tineke zegt imo feitelijk: Kijk naar je paard! Die van Anky kunnen qua aanleg prima op hun 5e dik Z lopen, maar Jan op de Hoek wil het met zijn ongetalenteerde kruk even nadoen en rijdt het paard stuk.
De vraag is tot in welke mate je het moet reguleren.
Needje schreef:Een belangrijke voedingsbodem voor snel-training van getalenteerde paarden.Ik noem een Pavo-cup als voorbeeld...
dierfysio schreef:Er zijn toch wel leeftijdsgrenzen verbonden aan bepaalde klasses? Zouden die moeten worden aangescherpt, denk je, en zo ja hoe?Dus ik vind eigenlijk dat het verboden zou moeten worden om zo snel zo hoog te rijden met jonge beesten.
Voor de meesten is het echter het economische belang wat telt: snel optrainen, en dan duur verkopen. Tsja, ook die mensen moeten een boterham verdienen, maar goed voor de paarden is het dus niet...
BORIS01 schreef:ik heb me speciaal aangemeld om hierop te reageren! Er zijn toch nieuwe regels, je mag pas met een 6jarige paard in de Z starten! Dit ter bescherming van de paarden en ik denk dat het een goeie regel is. Ze zijn dan nog jong maar het is beter dan op 5 jarige leeftijd in de Z te lopen!
Gitta1977 schreef:Precies, dat soort regels...En zo staat het gelukkig ook beschreven in de regelementen tegenwoordig, klasses gebonden aan leeftijden. Vanaf 7 jaar mogen ze pas LT starten en vanaf 8 jaar GP.
Is dit scherp genoeg volgens jou, Dierfysio?
Egni schreef:Daar ligt nu juist het gevaar, daar wijst Tineke volgens mij ook op: ze blijven het nog een tijd "goed" doen, maar dan is het toch op. Beter vind ik daarom ook je eigen insteek:Zolang het lijf goed meewerkt, en de kop, dan kan je gerust blijven doorrijden. Sommige dieren zijn nou eenmaal getalenteerd!
Egni schreef:Wat ik dan vaak doe is ze in de winter en de zomer voor een poosje vakantie geven, dan weet ik zeker dat het paard geestelijk tot rust komt. Of een paar weken wat vaker buitenrijden, keertje springen etc.
Ik voel vanzelf aan het paard als het even teveel wordt, met mijn 10 jarige nog steeds!
dierfysio schreef:tuurlijk blijven lijf en kop wel meewerken; voordat een paard op wat voor manier dan ook in de staak gaat, ben je al VEEL te ver gegaan. da's dus geen graadmeter! houd liever de wetenschap aan (objectief gemeten): een 8 jarige is pas uitgegroeid, dus dan snapt iedereen dat een 6 jarige lang niet uitgegroeid is, en dat het dus niet wijs is zo'n dier zwaar te belasten. en Z staat voor.... juist!

FuRyoMaRLoeS schreef:Ik vermoed dat Lammie "pensioen" sarcastisch bedoeldelammie2701 schreef:Dus in jou opinie mag je dus wel een paard op jonge leeftijd naar de **** rijden als je hem maar vroeg met pensioen doet?een paard wat nog niet is uitgegroeid mag imo geen z starten tenzij je hem als 8 a 10 jarige al met pensioen laat gaan omdat hij dan op is.

Urielle schreef:Geef 'm veel afwisseling, dus niet de dressuur verder verzwaren, maar neem wat springwerk mee en ga veel buiten rijden - ziet ie gelijk veel, dat is ook weer van voordeel als je straks op de grote concoursen wilt startenWat is jouw idee bij het rustig verantwoord werken van een paard als Ubid'or (want het gaat toch over Ubi LDRD?) die alles al zelf aanbiedt op heel jonge leeftijd? Wat kun je daar thuis mee doen zonder hem te overbelasten?
(en ondertussen kan je startgelden sparen
)dierfysio schreef:niet hoger doorwerken, noch thuis, noch op concours (want dat is imo hetzelfde) dan L-M niveau. Z staat voor ... juist: zwaar! dus dat is zwaar belastend voor paarden.
ik weet niet hoe oud Ubi is (ken dat dier niet), maar paarden zijn dus pas vanaf 8 jaar uitgegroeid (grote exemplaren nog later zelfs), dus tot die tijd vind ik dat je ze niet zwaar mag belasten. zijgangen zijn bijv. best pittig voor de rug, en die sluit juist als laatste. ik zou daar zeer terughoudend mee zijn, of een dier het nou zelf 'aanbiedt' of niet. beschermen tegen zichzelf.
net als dat je een jonge hond geen trappen laat lopen, of teveel laat stoeien met andere honden: dat vinden ze oh zo leuk, maar je wilt je dier toch heel houden op latere leeftijd? nou, dit is precies zo.
algemeen bekend, alleen verdienen we met paarden geld, en houden we honden als huisdier.
en wat je thuis dan met je paard kunt doen? zoveel mogelijk afwisselen; dressuur niet te lang trainen, niet te moeilijk. simpel werken aan aan de hulpen staan, gehoorzaamheid, losheid, rechtrichten. daar komen nog geen M/Z oefeningen aan te pas, en je hebt zat om aan te werken.
en maak eens een sprongetje (reuzefijn voor de handigheid en coordinatie), eens een fijne bosrit. laat ze een keer een sprintje trekken. allemaal nodig voor een goede, gelijkmatige ontwikkeling. een goede instructeur, desnoods een dierenfysio die veel met paarden werkt, kan je hier indien nodig in adviseren.
succes, veel werkplezier gewenst!

(die oortjes erop en vrolijke bokkensprongen tussen door