Wat is een harde mond? (theoretisch!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is een harde mond? (theoretisch!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:42

Een harde mond kan ook komen doordat een paard getraumatiseerd is in de mond, en de zenuwen van de lagen beschadigd of afgestorven zijn (en het hyoid beschadigd is). Zo'n paard kan wel aan de hulpen staan, en nageeflijk gereden worden, zo'n paard rijd je terug op de zit. Overigens moet je altijd terugnemen op je zit, bij ieder paard.

_Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:11

ik weet niet precies hoe een harde mond ontstaat, daar laat ik me dan ook niet over uit. Maar ik denk wel dat je een harde mond kunt oplossen door gewoon een paar keer met een los teugeltje te rijden. Soms als ik gewoon merk dat ik met teveel druk op de mond rij, dan laat ik langzaam de teugel langer worden en ga alleen op mn benen rijden en geef af en toe wat zachtere kneepjes in de losse teugel.
Als ie dan gaat nageven, drijf je ik m wat naar voren zodat ie z'n hals wat omhoog brengt, maar dan blijf je wel die heele zachte kneepjes geven en vooral heeeel goed naar voren drijven.
Vaak denken mensen problemen met 'vastzitten' e.d. op te lossen met de hand, maar dan moet je juist alleen maar met je benen gaan rijden eigenlijk. De druk naar iets anders verplaatsen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:26

Bij een paard wat even niet nageeft, en dus hard aanvoelt, kan dat idd. Bij een paard wat getraumatiseerd is in de mond, maar de mond niet "dood" is, is het goed om voor lange tijd met losse teugel te rijden. Ook kan een zacht bit (happy mouth bitje, rubber) verlichting geven. Een merrie die ik ken was ernstig getraumatiseerd in de mond, zij is een tijd op een rubber bit gereden (ze heeft het bit helemaal kapot gekauwd) en had geen hekel meer aan het bit. Toch moesten we haar met zeer licht contact blijven rijden, ze bleef omhoog komen bij druk. Bitloos was geen oplossing, ook op druk op de neus stond ze recht overeind. Dit paard was zo getraumatiseerd, dat ze nooit meer echt te rijden was...

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:29

Volgens mij bestaan er geen 'harde monden' en ligt het probleem in bijvoorbeeld het kaakgewricht, nek of rug...
En dit is inderdaad het resultaat, zoals al vaker aangekaart, van de rij'kunst' van de ruiter en/of aanleg...