mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:18

Weho weer een hulpteugel-middel toppic Vork

Na ja, je bent niet per defenitie een slechte ruiter als je een hulpteugel-middel gebruikt, maar er is wel degelijk verschil als je met hulpteugel-middel rijd. Als je te lui bent om je paard rustig het probleem af te leren. Dan heb ik het dus over dwingen....dan ben ik tegen.
Als je met hulpteugel-middel rijd omdat je echt een rede voor hebt en je rijd er goed mee is er toch niets aan de hand? Maar bij misbruik word ik misselijk Verdrietig

Zag het van de week nog. Een klein meisje van amer 1.50 m die op een joekel van een springpaard reed (1.80) Ze reed dat beest vanaf het begin dat ze opstapte het paard strak aan die slof en maar sjorren aan dat ding! En er nog 1.40 meter mee springen ook! Dat vind ik pure onzin en heeft niet nodig, doe dan een martingal om ofzo?
Toen die slof ook af ging liep dat paard uit zichzelf "achter" de teugel. Dat vind ik niets met paardrijden te maken hebben.
Diezelfde griet reed ook nog een 2e pony zonder slof...Haha ze kreeg hem mooi niet omlaag en een ondehals dat dat dier had. Die pony was nog véél kleiner dan die grote ook! Nou ja leer dan eerst paardrijden.......das mijn mening.

Idem met sporen, zwepen, elastiekjes, slof, thiedeman, etc. Bij misbruik en onnodig gebruik door luiheid vind ik het niet nodig!

Kijk eerst bij jezelf of je iets fout doet voor je een hulpteugel omgooit of sporen omdoet, want daar schiet je niets mee op en help je je paard en jezelf vaak alleen maar van de wal naar de sloot.

Men zegt ook niets voor niets "sporen moet je verdienen" Knipoog

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:45

nee abslotuut niet vaak vind ik de reactie van andere mensen hier op het forum een tikkeltje overdreven over hulpteugels. maar goed ieders zijn eigen mening. ik vind alleen dat je een hulpteugel wel op de goed manier moet gebruiken.

krentemick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:26

Ik denk dat goede ruiters of ruiters onder goede begeleiding best een hulp teugel zouden kunnen gebruiken.
Maar vooral de "slechtere" ruiters En vooral hun paarden hebben naar mijn mening baat bij bijvoorbeeld een (niet strakke) martingaal zodat hun paard niet teveel hinder en last hebben van hun opvliegende handen tijdens het uit balans raken op het paard, dan voorkomt de martingaal juist die vervelende ruk in de mond omhoog. Maar inderdaad een slof zou in zo geval verschrikkelijk zijn voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:06

Ik denk dat slechte ruiters meer baat hebben bij goede begeleiding dan bij een martingaal. Van de martingaal leren ze niets, van begeleiding wel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:36

Patat
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-05-22 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:43

krentemick schreef:
Ik denk dat goede ruiters of ruiters onder goede begeleiding best een hulp teugel zouden kunnen gebruiken.
Maar vooral de "slechtere" ruiters En vooral hun paarden hebben naar mijn mening baat bij bijvoorbeeld een (niet strakke) martingaal zodat hun paard niet teveel hinder en last hebben van hun opvliegende handen tijdens het uit balans raken op het paard, dan voorkomt de martingaal juist die vervelende ruk in de mond omhoog. Maar inderdaad een slof zou in zo geval verschrikkelijk zijn voor het paard.

maar... waar ligt de grens tussen goed genruik en slecht gebruik dan? en wat maakt zich een goede of slechte ruiter?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:53

Een hulpteugel kan even handig zijn in goed gebruik van een goede ruiter. Dan wordt hij tijdelijk gebruikt bij een paard die zich net even wat te sterk maakt.

Maar het gaat er uiteindelijk om dat het probleem dus opgelosd moet zijn wanneer je de hulpteugel af doet. En dat is bij de meeste ruiters niet het geval.. Waneer de hulpteugel afgaat zitten zij meteen weer met hetzelfde probleem. Vaak heb je dus meer aan goede instructie zodat je samen het rijtechnische probleem op kan lossen en als ruiter dus weet hoe je dat moet doen.

Lamie_Lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:09

Dniesjj117 schreef:
Ben ik het niet mee eens. Als iemand een goede rede heeft voor hulpmiddelen te gebruiken, heb ik respect, maar als iemand alleen maar zoiets gebruikt om z'n paard in de krul te laten lopen, is het wel vreemd.

Ik ben het daar mee eens!!! Sommige paarden doen best vervelend en heb je bijv. een Martingaal nodig! Boos! Ik gebruik hem zelf ook omdat het anders niet te doen is, maar het slaat nergens op als je iets voor de krul gebruikt, en dat is 100% Waar! Mijn paard loopt ook bijna nooit aan de teugel omdat ze vast houd op rechts en wordt er helemaal gek van, als ik eht zonder Martingaal moet doen krijg ik heel veell pijn in mijn armen! Ach gut

Lamie_Lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:11

Zelf gebruik ik ook sporen omdat ze neit goed naar mijn been luisterd, en een zweepje helpt ook niet goed genoeg;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:20

Lamie_Lisa schreef:
Dniesjj117 schreef:
Ben ik het niet mee eens. Als iemand een goede rede heeft voor hulpmiddelen te gebruiken, heb ik respect, maar als iemand alleen maar zoiets gebruikt om z'n paard in de krul te laten lopen, is het wel vreemd.

Ik ben het daar mee eens!!! Sommige paarden doen best vervelend en heb je bijv. een Martingaal nodig! Boos! Ik gebruik hem zelf ook omdat het anders niet te doen is, maar het slaat nergens op als je iets voor de krul gebruikt, en dat is 100% Waar! Mijn paard loopt ook bijna nooit aan de teugel omdat ze vast houd op rechts en wordt er helemaal gek van, als ik eht zonder Martingaal moet doen krijg ik heel veell pijn in mijn armen! Ach gut
Dan ben jij wss degene die vast houd op rechts. Probeer het paard op beide teugels te rijden en niet meer dan 200 gram (gewicht van een pakje boter ongeveer in je handen te hebben. Dit los je op door vriendelijker met je handen te zijn. Probeer ook om recht te zitten, veel ruiter hebben meer gewicht op een kant, waardoor het paard wil compenseren door scheef te gaan, en dus vast te houden. Een hulpteugel is hier niet de oplossing, loslaten wel.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:36

Ik heb vroeger een tijdje met zo'n ding gereden, dat vanuit de singel, tussen de benen door en dan naar het bit gaat..
Maar dat was puur omdat ik nog niet goed zat, en mijn pony heel erg met haar hoofd gooide..
Conclusie van haar hoofdgooien was dan dat ik iedere keer voor of achter het zadel werd gelanceerd..
Dus toen met dat ding gereden (denk een maand of 2/3) en flink wat aan mn zit gesleuteld, en zodra die goed was, ding eraf.
En toen gooide ze nog steeds, maar zat ik goed genoeg, en heb ik het afgeleerd..

Voor zulke dingen vind ik het goed, maar als het is om de pony/het paard tot iets te dwingen (een houding, oid) of omdat de ruiter/amazone te lui is om góed te rijden (kan het wel, maar wil het niet) dan kan ik er niet tegen.
Ook niet tegen overmatig gebruik, of verkeerd gebruik of misbruik!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:28

Ik vind het wel grappig dat hier steeds aangehaald wordt onder goede begeleiding kan het wel, of je kunt beter les nemen. Bij mij heeft mijn toenmalige instructeur een thiedeman geadviseerd, nadat hij een stang geopperd had (die ik direct afgezen heb). Wij zijn toen met thiedeman gaan rijden, omdat onze haf haar rug continue wegdrukte en daardoor last van haar benen en rug kreeg. Ik heb dit altijd diervriendelijker gevonden dan vechten om haar rond te krijgen, want daar liep het in die tijd in de lessen meestal op uit. Op dit moment rij ik sinds een paar weken zonder thiedeman en raar maar waar, ze loopt prettiger dan ooit, ze gooit haar hoofd soms omhoog als ze wil gaan, maar is beter terug te pakken dan met thiedeman, dus ik zal niet snel meer naar een hulpteugel grijpen, met rust en geduld en begrip voor je paard bereik je meer. Belangrijk is wel dat je een instructeur kunt vinden die het hier mee eens is, want veel te vaak adviseren zij deze hulpteugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:39

Ik ben het met je eens. Ik vind het vaak een uiting van onvermogen van de instructeur, een goede instructeur moet imo samen met de ruiter de oorzaak van het probleem kunnen achterhalen en daar een oplossing voor zoeken. Want het komt te vaak voor, dat wanneer de hulpteugel eraf gaat, ruiter en paard nog altijd tegen het zelfde probleem aan lopen.

Hunnebun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:46

Yamcha schreef:
Ik ben het met je eens. Ik vind het vaak een uiting van onvermogen van de instructeur, een goede instructeur moet imo samen met de ruiter de oorzaak van het probleem kunnen achterhalen en daar een oplossing voor zoeken. Want het komt te vaak voor, dat wanneer de hulpteugel eraf gaat, ruiter en paard nog altijd tegen het zelfde probleem aan lopen.

Precies!
In mijn ogen mag je best een hulpteugel oid gebruiken, zolang het maar niet misbruikt wordt. En zoiets moet even een hulpmiddel zijn, maar je moet er ook weer zonder kunnen, en dat is vaak niet het geval.
Ik merk wel dat er vaak meteen gevraagd wordt waarom iemand een hulpteugel heeft onder het rijden in HAW-topics en misschien is dat ook wel terecht, maar heb het idee dat hulpteugels hier op bokt zo langzamerhand een taboe worden. En dat is niet erg terecht, want in goede handen en evt. onder begeleiding zijn ze best goed. Maar je moet er ook weer zonder kunnen.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:39

Ik ben het er niet mee eens dat ruiters slecht zijn als ze een hulpmiddel gebruiken, ALS je er maar geen misbruik van maakt.
Ik heb zelf ook een tijdje met thiedemannteugel gereden maar dit was omdat mijn paard pittig is en ik haar nog maar pas had. Ik was in het begin nog voorzichtig en ik had haar nog niet volledig onder de knie, daarom had ik maar een thiedemannteugel erbij gehaald. De hulpteugel werd wel goed gebruikt, want als het paard gewoon ontspande dan werkte die niet in.
Hulpteugel is er inmiddels al af en het rijden gaat super!

Een hulpteugel moet dus een tijdelijk iets zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:30

Jij bent er wel eerlijk in dat je de thiedemann gebruikte voor je eigen onzekerheid... dan kan het idd tijdelijk zijn. Maar hulpteugels mogen geen standaard uitrusting zijn. En als oplossing voor rijtechnische problemen zijn ze imo ook niet echt geschikt... dan maskeer je het probleem, je lost het niet op.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:39

ik vindt het zelf zo'n gelul dat mensen ruiters afkatten als ze met hulpmiddelen rijden. Als ze he nou zo erg vinden waarom gebruiken ze het zelf dan Haha!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:41

Niet mee eens. Ik rij altijd met een zweep om dat ik een handicap aan mn rechterbeen. Ik mep haar niet maar krieble haar zacht en weet precies wat ik bedoel

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:21

Ik rijd bijna altijd met een zweepje. Veelal gebruik ik hem niet, maar mijn pony wil nog wel eens over de buitenschouder wegvallen en daarbij mijn been en teugelhulpen negeren, dan is een zweepje wel is handig.

Een zweepje gebruiken om een paard vooruit te krijgen vind ik wel verkeerd. In het begin als je paard niet op je been hulpen reageert, kun je direct na je beenhulp wel een tik geven zodat het paard gaat snappen dat hij meteen vooruit moet op je beenhulp, maar verder moet je dat niet onnodig gebruiken.

Iedereen weet dat wel en vertelt dat hier ook braaf en iedereen vind het vreselijk als hulpmiddelen misbruikt worden... en toch zie je het zoveel gebeuren...

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:52

Ik heb het er ook niet mee eens. Je bent geen slechte ruiter als je met zweepje, sporen etc rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:58

Maar je bent geen goede ruiter als je niet zonder kunt.

Rosenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:02

Ik vind dat je wel met hulpmiddelen mag rijden als je weet hoe je ze moet gebruiken. Maar soms loopt je paard gewoon net wat lekkerder met dat ene hulpmiddel. Maar je moet je paard ook zonder een hulpmiddel kunnen rijden. Niet dat je daarvan afhankelijk bent want dan ben je verkeerd bezig.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:03

Volgens mij zijn er hier al eindeloos veel topics over geweest Bloos

Maar goed, bij goed gebruik en onder begeleiding vind ik er niets verkeerds aan.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:19

Yamcha schreef:

Even hierover reageren in/over mijn (toenmalige) situatie..
Het probleem was al achterhaald (omdat ik niet goed zat, gooide de pony met haar hoofd, maar omdat de pony gooide, kon ik niet beter gaan zitten) Dus heb ik (met zo'n ding) beter leren zitten, en toen ik beter zat, ding eraf, en toen beter leren rijden, waardoor het probleem werd verholpen..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:19

Nee.
Maar ik heb wel zelf de mening dat het niet nodig is.