Slofteugels e.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Slofteugels e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 11:48

Waar zijn ze dan voor?
Het nut is toch om een paard voor een korte periode te corrigeren door gebruik v/e hulpteugel zodat het probleem is opgelost... dus het is de weg van de minste weerstand.
Je kunt een paard ook rijtechnisch en zonder hulpteugel corrigeren maar dit duurt langer.
Volgens mij hebben Esperanza en ik wel degelijk geleerd waarvoor hulpteugels zijn...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:50

Dat wilde ik net zeggen....als je goed les krijgt en de slof niet tot je oksels trekt,volgens mij kan het dan weinig kwaad.

Zelf rijd ik mijn paard met slof buiten, omdat ze anders echt niet te genieten is. De slof hangt gewoon lekker los, maar als ze begint te klieren dan trek ik hem lichtjes aan. Zo weet ze gelijk wie er de baas is. Ze krijgt hierbij absoluut geen ruk in de mond!

Als ik de slof te strak zou doen dan zou heel haar takt veranderen, zou ze opgekropt gaan lopen en zo niet meer kunnen tolten of draven. Dit kan ze nu gewoon, ze loopt heel ontspannen.

Ik gebruik hem alleen maar buiten en niet in de bak, omdat dan alles goed gaat Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 11:53

Siebjelover schreef:
en de slof niet tot je oksels trekt,

haha Tong uitsteken , uhm sorry maak ik ben een beetje melig en dat zinnetje is best grappig. *schaam*
ik ben het verder helemaal met je eens.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:56

ja nouja...ik moest een keer op een paard rijden in de manege met slof omdat hij anders niet goed aan de teugel liep.

Van mijn instructrice moest ik de slof heel kort doen. Ik werd kwaad en zei: " Dat doe ik niet, want zo verkl**t ik heel zijn hals en hij loopt er ook niet fijner op!"

Werd ze me toch giftig, op een gegeven moment ben ik afgestapt, heb de slof afgedaan en heb zo verder gereden. Paard was blij dat hij uit zijn lijden verlost werd!

Instructrice kookte van woede, maar dat kon me helemaal niets schelen!

* ach ja....als je sommige mensen ziet rijden met slof Bloos!*

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:57

Een hulp teugel gebruik je niet alleen voor te corrigeren. En inderdaad vaak kan je corrigeren ook gewoon rijtechnisch doen maar vaak is het met een hulpteugel een stuk prettiger voor een paard en dat heeft dus niks met de minste weerstand te maken.

Daarnaast zijn hulpteugels erg handig voor helpen trainen van een paard, zonder dat er een correctie nodig is.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:59

Ben het met je eens Karoliena! Heb liever een slof eraan en een ontspannen buitenrit, dan dat mijn paard aan de kletter gaat en ik me hopeloos voel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:01

@Karoliena: Dat vind ik dus raar eh (ik heb niks tegen hulpteugels , zie mijn mening p.1)
mensen waarvan het paard alleen prettig als er een hulpteugel omhangt... dan is er toch iets mis?
als je er al niet meer zonder kunt. Verward
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 04-04-07 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:09

tja...altijd een slof erom vind ik ook niet goed...maar als het echt moet Knipoog

*edit*
Laatst bijgewerkt door Coconut op 04-04-07 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:10

@Siebjelover: was niet op jou bedoeld.

het ge-edit: nu staat er @Karoliena

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:12

Lara_Silver schreef:
@Karoliena: Dat vind ik dus raar eh (ik heb niks tegen hulpteugels , zie mijn mening p.1)
mensen waarvan het paard alleen prettig als er een hulpteugel omhangt... dan is er toch iets mis?

Dan lees je dus niet goed, ik zeg dat het makkelijker kan zijn voor een paard met een hulpteugel niet dat het zonder niet lukt. Dat zou inderdaad niet goed zijn

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:12

Lara_Silver schreef:
@Siebjelover: was niet op jou bedoeld.

het ge-edit: nu staat er @Karoliena

heb al ge-edit Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:15

karoliena schreef:
Lara_Silver schreef:

Dan lees je dus niet goed, ik zeg dat het makkelijker kan zijn voor een paard met een hulpteugel niet dat het zonder niet lukt. Dat zou inderdaad niet goed zijn

Ah ok dan begreep ik het fout, sorry. Bloos

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:19

Ik zie het zo een hulpteugel kan je paard dingen leren zonder te dwingen. Ik gebruik dus vooral hulpteugels zoals pessoa, slof e.d. en bewust geen thiedeman, elastiek en bijzets. Als je slof pessoa goed gebruikt vraag je je paard om dingen te doen want de inwerking stopt direct als ze bijvoorbeeld gaan ontspannen. Daardoor is de slof dus bijvoorbeeld een erg vriendelijke hulpteugel, je zet ze nergens vast hebben alle bewegingsvrijheid om op het moment dat ze dus goed gaan lopen vervalt direct de druk. Dat is natuurlijk mits goed gebruik, maar dat is met alles zo. Er zijn altijd mensen die hulpteugels verkeerd gebruiiken maar dat is naar mijn mening geen reden om dan maarr te gaan zeggen dat hulpteugels alleen gebruikt worden door slechte ruitertjes of dat de ruiters kiezen voor de makkelijkste weg. Want dat heeft er dus totaal niks mee te maken.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:21

Citaat:
Er zijn altijd mensen die hulpteugels verkeerd gebruiiken maar dat is naar mijn mening geen reden om dan maarr te gaan zeggen dat hulpteugels alleen gebruikt worden door slechte ruitertjes of dat de ruiters kiezen voor de makkelijkste weg. Want dat heeft er dus totaal niks mee te maken.

amen Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:25

Siebjelover schreef:
Citaat:
Er zijn altijd mensen die hulpteugels verkeerd gebruiiken maar dat is naar mijn mening geen reden om dan maarr te gaan zeggen dat hulpteugels alleen gebruikt worden door slechte ruitertjes of dat de ruiters kiezen voor de makkelijkste weg. Want dat heeft er dus totaal niks mee te maken.

amen Haha!

haha ja idd Ja

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:15

Toch krijg je heel snel met de slof die valse knik in de hals...ook word de hals uitleggen moeilijker.En ik vind zelf dat je je gevoel verliest in je handen ermee,ik heb zelf een tijdlang verplicht met slof moeten rijden op paarden die ik reed voor m'n werk.En ik werd er geen betere ruiter van en de paarden kwamen rijtechnisch ook niks vooruit. Je moet eerst zorgen dat je aanleuning en basis in orde zijn en daarna kun je ze oefeningen aanleren,dan heb je ook geen problemen meer met die aanleuning.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:40

wat vinden jullie dan van mijn slof gebruik?
ik rijd nu een 5 jarige hengst, is flink aan het uitproberen en zijn grenzen aan het verkennen, dit uit zich in steigeren, flink bokken. zich sterk maken en eens even kijken wie de baas is.
wat ik nu doe is eerst longeren aan de dubbele longe, om op die manier zijn aandacht te krijgen, dit doe ik een minuuut of 10 en dan ga ik erop, in de binnenbak rijd ik gewoon zonder slof maar als ik in de buitenbak ga rijden naast de merrieweide hang ik toch de slof eraan, wel laat ik de slof heel los zodat hij geeneens doorheeft dat hij eraan zit maar op het moment dat hij begint te bokken of wat dan ook voel ik me net wat zekerder met de slof eraan, zodra hij weer gehoorzaam is is de slof ook weer los.
ik rijd 5 paarden en eigenlijk rij ik er geen een met slof, dus nu alleen de hengst als ik naar buiten ga.als dit dan een paar dagen goed gaat rijd ik hem gewoon weer zonder slof, ben benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 23:12

Dat vind ik correct, je gebruikt hem (zie ook geloof ik Siebjelover) alleen als het nodig is, dus niet constant.
Ik kan er niet tegen dat mensen er em áltijd om hebben hangen en er nog gretig van gebruik maken ook, dat is de reinste manier een goed paard te vergooien.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:21

Elisa2: Ik heb geen problemen met valse kniik als een paard daar een handje van heeft gebruik ik sowiezo al geen slof. Verder kan ik mee voorstellen dat als ej er zo vaak eme rijd ej inderdaad vast loopt.

meisje23: Een slof is neit gemaakt om een druk vervelend paard onder controle te houden, ik zou hem daar nooit voor gebruiken. Dan gebruikt ej dus simpelweg de makkelijkste weg door sterker te willen zijn dmv een slof

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:55

Lara_Silver bedankt voor je reactie, zo denk ik er idd ook wel over.
karoliena heb je dan betere tips voor me om met de hengst om te gaan?het is trouwens geen pony hengst maar een libero van 1.75 hoog, alvast bedankt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:39

Zo bedoel ik het niet karoliena,ik bedoel dat je heel snel een valse knik krijgt als je een slof gebruikt.En vastlopen deed ik er niet mee,de eigenaresse wel,alleen snapte ze dat zelf niet.
Meisje23: de manier waarop jij hem gebruikt vind ik acceptabel,al zal ik er zelf een martingaal omhangen,want als hij gaat bokken en steigeren en je hebt je slof er niet op tijd bij dan heb je kans dat hij erin komt met 1 van z'n benen,en dat gaan jullie beiden niet leuk vinden.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:40

dat kan met martingaal ook gebeuren als je geen stopjes hebt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:45

Toch zal het met een martingaal veel minder snel gebeuren.

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:45

eum sorry maar wat is een slofteugel eigenlijks?? zou iemand mij dat kunne vertellen en misschien een plaatje heb tgeen iedee waar jullie het over hebben. Maar misschien is het ook wel goed om niet te weten wat het is want ik hoor zulke slechte dingen erover. tegen woordig moet alles met hulp middelen gereden worden:S

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:48