Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:25

Ik heb zowel echte kant en klare paarden gereden, als kant en klare paarden die verpest werden door de ruiter, als jongere dieren.

En hoe ik het ook draai en keer, hoe ik het ook bekijk, de kant en klare paarden, op het moment dat je er op stapt kant en klaar of ergens in een grijs verleden, het blijft makkelijker om daarmee weg te rijden dan met een jong onervaren ding dat alles nog moet leren.

xNoName

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:17

Euhm ik zou iets tussenin nemen. Een kant en klaar paard vind ik niet leuk, maar ik denk niet dat ik genoeg ervaring heb om een groen paard helemaal "op te leiden" Clown

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:29

xNoName schreef:
Euhm ik zou iets tussenin nemen. Een kant en klaar paard vind ik niet leuk, maar ik denk niet dat ik genoeg ervaring heb om een groen paard helemaal "op te leiden"

ik vind een paard wat zeg op b/l niveau loopt altijd wel mooi...die hebben net de basisafrichting achter de rug, maar die kan je zeker nog wel wat leren Haha!

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:47

snap sommige opmerkingen hier echt niet hoor, ''ik wil een jong paard omdat het me leuker lijkt blablabla'' maar ben er van overtuigd dat het grootste deel niet eens fatsoenlijk dat jonge paard de basis kan aanleren! 2 jaar terug heb ik een 5 jarige gekocht die nog niet al te veel kon, maar als ik nu weer zou mogen kiezen die 2 jaar terug had ik een paard gekocht met meer ervaring op heel veel gebieden. Niet dat ik mijne niet als een uitdaging zie, maar we moeten nu alles samen leren & het is soms moeilijk om een paard een oefening aan te leren die jezelf nog nooit echt eens goed hebt gevoeld.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:53

dat is dus het probleem, dat zien we dus pas in als we zo ver zijn dat we weten hoe het echt in elkaar steekt.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:21

Eigenlijk heb ik wel altijd leerpaarden gehad, mijn 1e verzorg pony had M dressuur gelopen en mijn eerste paard M springen.
Toen ik mijn eerste paard in het Z dressuur reed kreeg ik een ouder Grand Prix paard en ik kan een leerpaard iedereen aanbevelen die zich echt in zijn rijden wil ontwikkelen!
Dat gevoel van echte verzameling enzo is zo fijn als je dat echt gaat herkennen, door dat paard heb ik mijn andere paarden ook veel beter aan het lopen gekregen.

Het is zo belangrijk dat een ruiter zich echt wil ontwikkelen, te vaak hoor je nog dingen als; hij heeft vandaag echt zijn dag niet of; wat loopt ie me weer uit te proberen vandaag, terwijl die mensen beter zouden kunnen denken; ik moet maar eens extra les gaan nemen, ik kom er zelf niet meer uit of; ik merk dat ik veel met mijn handen op wil lossen, ik zal er echt aan moeten werken om mijn been beter te blijven gebruiken.. En een goed leerpaard kan je daar absoluut mee helpen!

Ik vind het vaak wel zielig voor sommige jonge paarden die door onervaren ruiters worden gereden.. Die snappen er vaak maar weinig van en krijgen overal de schuld van (ja, lekker makkelijk, zo'n paard zegt niks terug..) en na een aantal jaren moet zo'n paard maar weg omdat ze er niet verder mee komen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:40

marloezzke schreef:
dat is dus het probleem, dat zien we dus pas in als we zo ver zijn dat we weten hoe het echt in elkaar steekt.

Maar dat blijft gelden.
Achteraf dacht ik over het inrijden van mijn eerste paard ook 'WTF heb ik zitten doen??? Gestoord '
En ik ben nu bijna 10 jaar verder, maar wedden dat ik over 10 jaar ook denk dat ik nu wat heb zitten klunzen?
Je doet het op dat moment naar je beste kunnen natuurlijk en van elk paard leer je weer. De grens is wel moeilijk te trekken wanneer je bekwaam bent om een paard in te rijden want fouten maak je altijd en ergens stoor je als ruiter je paard ook altijd.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:50

niet iedereen kan kiezen. En als je wel kunt kiezen zijn er toch een heleboel aspecten die meespelen. Een pony die Z2 gelopen had werd met onze ene dochter geen combinatie. De andere dochter reed hem in 9 maanden tijd van het L1 naar het Z1. Toen daarna de eerste dochter er weer op stapte. presteerde ze eigenlijk hetzelfde. Nu was ze iets ouder en kon ze het wel aan. Een groen paard daarna werd een drama. Kortom, achteraf weet je pas wat juist was. Het is ook leuk om een jong paard alles zelf te leren, maar lang niet iedereen is daar geschikt voor. Nu gaat het met een jong paard wel goed. Ook als je zelf als ruiter zelf nog niet zover geweest bent is het niet simpel om met een groen paard samen alles te leren. Je kent het gevoel nog niet waar je naar op zoek moet. Dus, mij idee: als je de kans hebt om zelf te leren rijden om een goed leerpaard moet je dat doen. Als je dan zelf meer gevoel ontwikkeld hebt, en je beschikt over een flink portie geduld kun je een groen paard aanschaffen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 16:51

Ach het verschilt ook per persoon. een vast staand feit blijft gewoon: sommige mensen kunnen gewoon niet rijden op wat voor braaf beessie ze ook rijden Knipoog

en ik vind het gewoon knap als mensen zelf toegeven nou ik koop een ervarener dier omdat ik het zelf niet zo goed kan!prima toch

Ik was 10 toen ik mijn 1ste pony kreeg : je kent het wel zo´n braaf 14 jarig merrietje wat L liep, is echt een geweldige tijd geweest.

2 jaar later kreeg ik een zeer mooie jonge pony van 2,5 die ik zelf naar het Z2 heb gereden

maar dit is natuurlijk niet zonder hangen en wurgen gegaan haha iig wel heel veel van geleerd Haha! hoe dingen wel/niet moeten.Maar ach daar ben je samen jong voor! het was gewoon 1 voordeel dat mijn 2,5 jarige beesie echt bom proef was (nooit schrikken bokken steigeren etc).

(maar zeg nu zelf! als we allemaal het geld hadden voor een GP paard dan kochten we die toch Knipoog )
Maar mijn nieuwe paard wordt zeker te weten weer een jong dier echter wel een bomproef geval Knipoog iig braaf!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:18

Ik vind het dubbel.
Aan de ene kant is het leuk om je paard zelf alles te leren, geeft meer voldoening.
Maar aan de andere kant, als iemand anders het paard op een hoog niveau heeft gereden wil dat niet zeggen dat dat paard dat ook voor jou wil doen. Al is het wel weer zo dat wanneer het paard iets voor je wil doen, hij/zij de oefeningen al kent en je dat niet meer hoeft te leren...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:22

marloezzke schreef:

net wat urielle zegt ; over 10 jaar kijk je er toch weer anders naar! ik was net 15 toen ik een 2 jarige kocht... veel mensen hebben mij gewaarschuwt en gezegt dat ik dom was, maar mijn moeder heeft altijd in mij geloofd Pling ik liep namelijk altijd al met van die jonge dingen aan te klooien en dat vond ik geweldig...
ervaring genoeg? op dat moment twijfelde ik heel erg aan mezelf Bloos en nu denk ik ag waarom zou een 15-jarige het niet kunnen... als je maar voorzichtig bent, geduldig bent, en je moet vooral ook secuur en consequent zijn en dat samen met een goede instructeur denk ik dat je al een heel eind bent...
ook goede ervaren ruiters kunnen jonge paarden heel snel verknalt hebben...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:34

Het ligt er helemaal aan wat je zelf wilt en vooral kunt!! De kant en klare paarden zijn vaak een stuk duurder of al zo oud dat je ze na een jaartje of 3-4 al met pensioen moet doen. En jonge paarden zijn vaak dan weer een stuk goedkoper, maarja, als je hier geen ervaring mee hebt duurt het wel erg lang voordat je ze een beetje aan het lopen hebt.

En vaak is het ook dat niet iedereen de juiste knopjes kan vinden bij de kant en klare paarden. Ik vind het fijn als ze al een jaartje ofzo onder het zadel zijn zodat ze niet helemaal groen meer zijn, maar ik vind het het belangrijkste dat ze braaf zijn!! De rest komt dan wel.... Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:06

MontyRulezz schreef:
Het ligt er helemaal aan wat je zelf wilt en vooral kunt!! De kant en klare paarden zijn vaak een stuk duurder of al zo oud dat je ze na een jaartje of 3-4 al met pensioen moet doen. En jonge paarden zijn vaak dan weer een stuk goedkoper, maarja, als je hier geen ervaring mee hebt duurt het wel erg lang voordat je ze een beetje aan het lopen hebt.

En vaak is het ook dat niet iedereen de juiste knopjes kan vinden bij de kant en klare paarden. Ik vind het fijn als ze al een jaartje ofzo onder het zadel zijn zodat ze niet helemaal groen meer zijn, maar ik vind het het belangrijkste dat ze braaf zijn!! De rest komt dan wel.... Tong uitsteken

leuke kant en klare paarden zijn ook moeilijker te vinden denk ik... je hebt zowiezo bepaalde eisen waar een paard aan moet voldoen, en naar een groen paard kijk je dan toch anders als een ervaren paard...
maar als een paard een jaartje onder het zadel is is ook veel fijner... de basis zit er dan als het goed is goed in, maar je kan ze nog genoeg leren Haha!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:43

Citaat:
(maar zeg nu zelf! als we allemaal het geld hadden voor een GP paard dan kochten we die toch )

Ik heb meestal wel veel geluk Knipoog maar ik heb mijn GP paard gewoon gekregen...
Soms als mensen zien dat je er veel voor wil doen krijg je ook gewoon kansen die je dan alleen nog maar hoeft te grijpen..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:01

Er bestaan i.m.o. geen kant en klare paarden.

Het ligt aan de klik die je krijgt met het paard. Je kan op het ene paard stappen en ermee weg kunnen rijden, maar dat wil niet zeggen dat iemand anders dat ook kan.

Het is geen magnetronmaaltijd, kom op zeg.

Kant en klaar.. onmogelijk!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:07

Ik heb altijd jonge paarden gereden. Heel leuk! Maar ik ben nooit verder dan M gekomen omdat ze dan weer weg gingen. Ik heb vorig jaar ook weer een 3 jarige gekocht. Deze komt straks lekker bij huis. Wedstrijden leuk, maar ik heb geen spannende wedstrijd ambities. Dus wat moet ik met een kant en klaar paard?
Misschien als ik wat spannende wedstrijd ambities had dat er wel voor had gekozen. Maar die heb ik nu eenmaal niet en zal ik ook wel nooit krijgen. Lekker rijden en wat springen en door het bos heen hobbelen. Af en toe een wedstrijdje mee pakken. Hartstikke leuk. We zien wel waar het schip strand. Als de potentie van mij of het paard ophoudt ga ik wel lekker verder in het bos hobbelen en zal er wel weer een 3 jarige bijkomen.
Ik ken geen wedstrijd ambities en kan ook niet anders dan paarden opleiden. Paarden die ik na moet rijden zijn toch nooit naar mijn zin. Omdat ik niet anders weet vindt ik het narijden ook moeilijker dan jonge paarden opleiden.

Geen van twee is voor iedereen weggelegd

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 12:09

Ik heb nu een jong paard en zorg dat ik heel goed begeleid word in het opleren van hem.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:14

Ik heb een jong paard dat ik straks zelf wil gaan inrijden. Ik weet niet of ik die keuze nog een keer zou maken. Ik heb in de tijd dat hij in de opfok stond, meerdere ' kant en klare ' paarden ( voor zover die bestaan natuurlijk ) gereden, en ik moet zeggen dat dat me meer zelfvertrouwen heeft gegeven, dan wanneer ik nu weer op een paard rijd dat amper zadelmak is. Ik vind het prachtig als je het paard iets geleerd hebt, maar de verantwoordelijkheid vind ik heel zwaar.
Ik wordt constant begeleid, ook met mijn eigen paard en ik ben er van overtuigd dat het best goed zal komen. Maar of ik het nog een keer zou doen, dat weet ik nu nog niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:58

Rianneke schreef:
ook goede ervaren ruiters kunnen jonge paarden heel snel verknalt hebben...

Dit zijn altijd weer van die dooddoeners. Het KAN inderdaad dat een ervaren ruiter een jong paard snel verknald... Maar de kans is VEEL GROTER dat een onervaren ruiter een jong paard verknald...

Rianneke schreef:
en nu denk ik ag waarom zou een 15-jarige het niet kunnen...

Omdat in de regel bij pubers (dus om en nabij de 15) hun hersens nog niet volledig ontwikkelt zijn en zij daardoor o.a. oorzaak-gevolg nog niet altijd goed in kunnen schatten en de hormonen nog zodanig kunnen opspelen dat zij hun emoties niet altijd in de hand hebben. Geen goed uitgangspunt dus om met jonge paarden aan de slag te gaan.

Ik kan eerlijk zeggen dat ik mijn eerste paard echt wel verknalt heb hoor. Die heeft daar echt onder te lijden gehad. Ik had al een pony gehad die ik zelf zadelmak had gemaakt en waar ik M mee was geworden, dus ik vond wel dat ik een paard ook zelf op kon leiden. Ik was 17 toen ik haar kreeg, paard was 3,5. Ben er uiteindelijk binnen 3 jaar Z mee geworden, maar vraag niet hoe. Echt door schade en schande. Een paard rijden is ook helemaal niet te vergelijken met een pony rijden. Pony's zijn veel vergevingsgezinder en minder kwalijknemend. Paard was ook niet makkelijk te verkopen meer daarna, want o.a. door mijn 'kennis en kunde' waren er een hoop rijtechnische problemen ingeslopen... Ik heb er heeel veeel van geleerd, dat is zeker waar. Maar wel helaas ten koste van het paard.

Rianneke schreef:
als je maar voorzichtig bent, geduldig bent, en je moet vooral ook secuur en consequent zijn

Daar noem je even wat op; voorzichtig, geduldig, consequent en secuur... Alsof het niks is. Bovendien zou ik de gemiddelde puber zeker niet met deze eigenschappen omschrijven. Zelfs veel volwassenen nog niet eens...

studiemiep schreef:
en ik vind het gewoon knap als mensen zelf toegeven nou ik koop een ervarener dier omdat ik het zelf niet zo goed kan!prima toch

Zeker weten! Daar heb ik meer respect voor dan voor die eigenwijze snuiters die koste wat het kost een jong paard willen omdat het zo stoer is....

LCharlotte schreef:
Ik heb nu een jong paard en zorg dat ik heel goed begeleid word in het opleren van hem.

Al heb je nog zulke goede begeleiding. Feit is dat je als onervaren ruiter zelf nog zoveel moet leren en dat heb je zelfs met een goede instructeur niet meteen onder de knie. Daarvoor moet je kilometers maken, fouten kunnen maken en je moet het gewoon veel doen. En laat dat nou net niet zo goed zijn voor een jong paard...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:01

Je kan best een kant en klaar paard gaan kopen, maar als de klik er niet is tussen paard en ruiter heb je er niets aan.

Zelf opleiden vindt ik veel leuker, maar ik kan inmiddels ook zeggen dat ik er ervaren genoeg voor ben. Maar bij het kopen van mijn eerste paard had ik ook beter een ouder paard kunnen kopen, ik wist simpel weg niet waar ik mee bezig was. Het had voor mij en het paard behoorlijk wat frustratie gescheeld.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 13:06

Ik ben geen onervaren ruiter Lachen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:11

SparklingApp schreef:
Citaat:
(maar zeg nu zelf! als we allemaal het geld hadden voor een GP paard dan kochten we die toch )

Ik heb meestal wel veel geluk Knipoog maar ik heb mijn GP paard gewoon gekregen...
Soms als mensen zien dat je er veel voor wil doen krijg je ook gewoon kansen die je dan alleen nog maar hoeft te grijpen..

Wij hebben juist neit voor een GP paard gekozen omdat we er een aantal gezien hebben die door de piaffe een mindere stap hadden, nu heb ik een paard dat alles behalve piaffe kan Tong uitsteken Maar dat is offtopic.
Zelf zou ik trouwens ook niet op een jong paard durven en zou voor mij de lol er snel af zijn als ik een niet "kant en klaar" paard zou hebben die op concours heel het veld over rent als er een vlag hangt.

jerdjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:15

ik ken genoeg mensen die kant en klare paarden hebben maar dat er niet uit kunnen rijden omdat ze zelfs daar nog te onervaren voor zijn.Ik vind dat je wel al wat rijervaring moet hebben wil je uit een kant en klaar paard halen wat er in zit.Het is echt niet zo dat je als redelijke groene ruiter op een kant en klaar paard de sterren van de hemel gaat rijden!!Daar is wel wat meer voor nodig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:25

maar dat doe je dan ook niet met een jong paard. Ik zou graag een leerpaard hebben gehad, en nog steeds wel Ja ALs ik morgen de 10 miljoen win, ga ik lekker op zoek naar een 3 * paard, dat geef ik je op een briefje.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:27

Inderdaad, ik zou ook wel een echt goed leerpaard willen hebben. Maar ja, Geld, geld!
Dat zou ik nu liever willen dan een jong paard ( hoewel Zion nooit meer weg gaat ).