Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ART_UMA schreef:Toch zijn de FEI richtlijnen geent op de klassieke principes (met uitzondering van de nieuwste toevoegingen dan wellicht). Is wat de jury verwacht dan wel overeenkomstig met de richtlijnen?@Basje89, je verhaal lijkt wel erg op de uitspraken van Philippe Karl, en op zich ben ik daar een fan van, maar:
De realiteit is dat dressuurproefjes niet zijn gemaakt voor zijn manier van rijden, de beoordelaar (jury) verwacht een ander resultaat en de meeste KWPN paarden "nodigen uit" tot een andere manier van rijden (fors contact en relatief hoog tempo).
QQQQ schreef:ART_UMA schreef:Toch zijn de FEI richtlijnen geent op de klassieke principes (met uitzondering van de nieuwste toevoegingen dan wellicht). Is wat de jury verwacht dan wel overeenkomstig met de richtlijnen?@Basje89, je verhaal lijkt wel erg op de uitspraken van Philippe Karl, en op zich ben ik daar een fan van, maar:
De realiteit is dat dressuurproefjes niet zijn gemaakt voor zijn manier van rijden, de beoordelaar (jury) verwacht een ander resultaat en de meeste KWPN paarden "nodigen uit" tot een andere manier van rijden (fors contact en relatief hoog tempo).
Paardentango schreef:De FEI schrijft keurige duidelijke regels op tafel, we wilden, niet eens zo lang geleden graag een competitieverband, niet alleen in de racerij maar om de oefeningen met elkaar te kunnen meten, dat had je niet hoor in 1930. Wedstrijden (dressuur) is nog niet zo oud, ik weet niet welk jaartal precies in NL? HC misschien?
Citaat:de dravers draven harder dan ooit
Citaat:Mijns inziens begint een reeks misvattingen bij ontoereikende informatie of slechte instructeurs.
Basje98 schreef:Citaat:Mijns inziens begint een reeks misvattingen bij ontoereikende informatie of slechte instructeurs.
Helemaal mee eens.
Woodstock schreef:Naar mijn mening staat in de klassieke dressuur de rust en souplesse centraal, terwijl in de moderne dressuur het voornamelijk om de show draait, zoals spectaculaire voorbenen end.
Alane schreef:Staan leuke citaten tussen die je laten nadenken maar ook inzicht geven in.. dressuurrijden, het hoe wat en waarom
http://www.manege-liesbeuker.nl/citaten.htm
Paardentango schreef:Zomaar leuk : http://www.dressageworld.de/
Zie je de ontwikkelingen en verschillen, let vooral op de verschillende types paard.
ART_UMA schreef:Toch zijn de FEI richtlijnen geent op de klassieke principes (met uitzondering van de nieuwste toevoegingen dan wellicht). Is wat de jury verwacht dan wel overeenkomstig met de richtlijnen?Citaat:@Basje89, je verhaal lijkt wel erg op de uitspraken van Philippe Karl, en op zich ben ik daar een fan van, maar:
Citaat:Het FEI geeft in z'n definitie het eind doel aan. In de praktijk waarin elke ruiter bij de B begint, is dit doel niet gelijk realiteit, (als dat al ooit tot in perfectie gaat lukken). In het huidige KNHS dressuurproevenboekje staat het Scala aangegeven, en dat Scala is erg geent op de duitse traditie en niet op Scala van Philippe Karl (wat je misschien het 'baucher' scala zou kunnen noemen).
Het grootste verschil is dat bij het duitse scala lichtheid een eind resultaat is, terwijl dat bij Philippe Karl een uitgangspunt is. Allebij de manieren hebben zo hun eigen logica, maar aangezien de jury leden getraint worden met een bepaald beeld voor ogen.... Dat is niet gelijk fout, misschien wel eenzijdig, maar wel de realitiet. Dat is de rede dat Karl in z'n boek aangeeft dat je een barok paard beter wat verder door kan trainen zodat het beeld al veel beter past bij het beeld van de jury.