Rij jij met stemhulpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Rij jij met stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:58

Mijn paard kent de stemhulpen, maar ik gebruik ze niet tijdens het rijden. Puur omdat ik vind dat hij ook aan mijn been moet zijn en dat de stemhulp imo een hulpmiddel is om iets meer over te laten komen. Aan de longeerlijn, reageert hij 100% op mijn stem. Zou ik dit met rijden ook doen, zou hij het zo zonder mijn hulpen doen. Kan fijn zijn, maar zit- en beenhulpen vind ik met rijden belangrijker. Neemt niet weg dat "Ho" en "Terug" weleens er tussendoor komen. Evenals belonende of corrigerende klanken en ik praat ook wel tegen hem. Maar ik ga mijn paard niet bewust trainen op "stap", "draf" en "galop" commando. Weet niet waarom, misschien omdat dit in mijn opzicht meer voor betuigde paarden geldt. Wel ben ik van mening dat stemhulpen jonge paarden duidelijkheid geeft, puur omdat dat al aan de longe aangeleerd wordt en dit in de verdere training bevorderlijk kan zijn.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:16

Mijn oude paardje van 33 had altijd voor de kar gestaan en die kon je eigelijk het best op stemhulpen rijden ! dat was trouwens ook wel fijn want toen ik net kon rijden en hij ging in galop ofz... hoefde ik maar ho te zeggen en ze stond stil Tong uitsteken haha, maar nu doe ik het niet meer bij mijn andere paardjes want bij de dressuur mag het niet in een proefje! soms nog wel eens ff klikken maar veder neit!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:16

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Uriel_Koska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:32

ik vindt rijhulpen erg belangerijk.. Alleen niet dat iemand in het publiek roept "hoo" En dat je paard dan stopt.. Mijn Fjord kan Stap Draf Galop Halt Terug(achterwaarts) op commando..

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:32

Ja, vooral met galloperen is et echt nog nodig.
Harry snapt nog niks van galloperen, hij heeft er onwijs veel moeite mee.
Doordat hij het met longeren nu op commande kan, gaat het met rijden steeds makkelijker.
Uieindelijk werken we toe naar het zonder stemcommando leren, maar dit is een fijnere manier dan hem onnodige de rondte doorslaan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:06

Ja ik rijd veel met stemhulpen, natuurlijk ondersteunt met been en/of hand/zit.

Soms andersom dan worden de lichaamlijke hulpen ondersteunt met m'n stem.

Mede doordat ik reuma heb en het mezelf zo makkelijk mogelijk wil maken rijd ik veel met mn stem, mn paarden kennen alle basisgangen op stemhulp, zowel voorwaardts of terug.

Ik gebruik dan wel net effe andere tonen of woorden als de meeste bv geen 'terugg' bij het achterwaardts gaan maar 'back' zodat niet iedere voorbijganger zich onbedoeld met mn training bemoeit.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:18

het gebruiken van je stem vind ik zelf erg belangrijk omdat mijn paard dan weet wanneer hij iets goed doet of stout is.
niet alleen met rijden is dat dan prettig,maar ook met longeren en de dagelijkse band die we hebben.
buiten praat ik ook met hem en als er iets is waarvan ik weet dat hij het spannend vind ga ik zachtjes zingen.
op stal zing ik ook vaak (als ik alleen ben hoor Haha! ) en als ik zing weet hij dat er niks aan de hand is.
op het moment dat ik buiten dus in zijn ogen iets raars zie en ga zingen ontspant hij bijna direct.
als we aan het rijden zijn en hij een beetje loopt te rommelen omdat hij geen zin heeft die dag en ik op hem mopper,gaat hij door met rommelen...ik sta het dan eigenlijk te lang toe omdat ik wat geiriteerd ben.
op het moment dat ik dan zeg; luister is vriend ,nu is het afgelopen nou ben ik het zat,we gaan nu of je best doen of je hebt zo een probleem...dan onspant hij omdat hij weet dat ik het op dat moment ook echt meen.
vervolgens loopt hij dan heerlijk en laat ik hem niet te lang lopen omdat ik vind dat hij zijn best moet doen als ik het vraag,maar accepteer dat hij ook wel eens een dag geen zin mag hebben!
we sluiten in ieder geval altijd af zoals ik wil dat hij zich gedraagd..eerder dus niet!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:44

Ik rijd met mijn stem om te belonen e.d..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:00

alleen in het begin, bij het inrijden om de link lichamelijke hulpen makkelijker te maken

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:05

hey..
mijn paardje is net 4 en nog maar net ingereden, dit alles heb ik op mijn stem gedaan.. voorwaarts stap, voorwaarts draf.. en dan waldo let op galop.. dit heb ik alleen eigenlijk gedaan omdat hij later voor de kar moet gaan lopen en dan alles op je stem aankomt.. erg makkelijk met rijden.. (hij reageert ook op been hoor Knipoog) dus veelzijdig paardje

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:09

Mijn pony doet veel dingen op me stem; achterwaarts, galop-stap overgangen en andersom. draf, middendraf. Ik vind het zelf heel erg belangrijk. Je paard moet gerust in je worden.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:14

Bij jonge/bange paarden gebruik ik deze wel, de hoeveelheid afhankelijk van het paard.
Zij kennen de hulpen nog niet helemaal, of hebben geen vertrouwen in de ruiter of zichzelf. Met stemhulpen bereik je dan echt wel wat, zeker op buitenrit.
Op een of andere manier blijkt lachen (luidop) ook een positief effect te hebben. Uiteraard doordat je je daardoor ontspant, maar de stemhulp heeft toch ook wel wat effect. Afhankelijk voor wat je ze wil gebruiken natuurlijk.

Maar bij de paarden die al wat verder staan, probeer ik tijdens de dressuurtraining niet te veel stem te gebruiken, aangezien dat bv op wedstrijd niet mag. Soms gaan ze zich ook veel meer op de stem dan focussen.
Zo heb ik er eentje gereden die op een "ho" echt wel gemakkelijk vertraagde of in draf ging, maar zonder stemhulp was dat wel een ander paar mouwen. Dus dat moest wel dringend afgebouwd worden.

Op buitenrit vind ik een stemhulp wel heel gemakkelijk en aangenaam om te gebruiken, aangezien je daar ook wel eens gemakkelijker met een langere teugel rondbotst. Dan fungeert zo'n stemhulp eerder als halve ophouding, als een kleine waarschuwing (met veel effect soms).

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:46

Ik zou niet weten hoe het zou moeten zonder stem. Ik en mijn paard vinden dit fijner, zo weet zij precies hoe of wat het zit.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:38

Ik rijdt altijd met stemhulpen. Die gebruik ik ook in de omgang, zodat het voor hun geen verschil is of ik erop of erlangs sta. Zo weten ze direkt of ze braaf of stout zijn, zonder verder iets te doen.

Het is ook makkelijk, met halthouden of achterwaarts gaan. Dat geeft een extra hulp bij het rijden. Het werkt bij de paarden die ik tot nu toe gereden heb heel goed, en ik zal dat ook blijven doen.

Je ziet alleen af en toe mensen raar kijken als ik bezig ben met een paard, die denken zeker dat ik in mezelf zit te praten ofzo Nagelbijten / Gniffelen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:54

Ik rijd met stemhulpen, maar zonder doet ze het ook.

Als ze braaf is krijgt ze een klopje en zeg ik tegen haar dat ze braaf is. Als ze niet moet zeuren o.i.d. zet ik een zware stem op en is het gelijk over.

Verder gebruik ik mijn stem als ze niet op me let. Dat heb ik gisteren ook tijdens mijn les bij Tyrza moeten doen en dat hielp super!

Zodra ze ergens anders oplet en ik praat tegen haar.. gaat de aandacht weer naar mij!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:57

Ik vind wel dat je gelijk hebt.
Ik rijd zelf ook met stemhulpen. Hij weet dat wanneer ik gelijk een zoentje geef en dan met mijn tong klak hij naar draf moet (vanuit stap of stilstaan dan) en zo kent ie nog vele dingen.
Als ik dan boos ben op hem en ik verhef mijn stem, dan zal ie sowieso stoppen met wat ie deed.. Dat vind ik dan wel leuk, vooral als hij net aan het bokken was ofzo.
Ga dit even in de gaten houden..
Heb wel al veel commentaar gehad van sommige personen dat dit totaal niet goed is, dat je paard dat vervelend vindt, maar ik denk dat het je paard net een deel kalmeerd als ie je hoort.. Niet dan?
x

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:00

Ik gebruik stemhulpen enkel ter ondersteuning of beloning. Ik rijd vooral op mijn zit. Ik praat niet overbodig, dat leidt alleen maar af. Als ik iets zeg, heeft het ook een duidelijke boodschap. Lachen Werkt echt heel erg goed. Ik vind het ook stom dat zo'n krachtig hulpmiddel niet getolereerd wordt op wedstrijden.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:31

ik bespreek hele verhalen als ik aan het rijden ben Bloos

Mieschelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:07

Ik gebruik mijn stem ook vaak , de ene keer vaker dan de andere vooral als mn paard ergens bang voor is probeer ik met een rustige toon hem gerust te stellen, Maar ook bij het gewone rijden beloon ik hem door tegen hem te praten met: Super paard of Braaf, Goed gedaan! ik merk ook dat dit effect heeft op het paard. Als ik boos ben praat ik vaak ook tegen hem maar zeg dan vaak op een wat bozere manier: Indii! en ook dat werkt weer.. stem hulpen gebuirk ik dus ook Haha!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:14

4 jaar een verzorgpaard gehad, in het begin gedeeld. na 2 jaar helemaal alleen en altijd met stemhulpen gereden.
Tot ik op het laatst kon rijden op alleen stem. Ik hoefde mijn benen/teugels niet te gebruiken. Ze kende commando's voor bepaalde wegen (bos, zandpad..vaag maar ze wist het) en het was uitermate handig ook als ik niet reed (denk aan de wei, longeren, nichtje en oppaskindje die leren rijden)

En nu nog ga ik er af en toe naar toe (vanwege afstand 1/2 keer per jaar) en zodra ik er weer opklim heeft ze af en toe beetje hulp van een teugel nodig maar verder niet.
En zeker toen het in het begin nog gewoon alles onbekend was, van plat NL naar bergen. Het gaf me naar mijn idee een voorsprong op het kunnen verkennen van het gebied.

edit:
En het is natuurlijk heerlijk, in je eentje door een bergbos...dood en doodstil....net een efteling sprookje en als je niet beter weet verwacht je de elfjes om je heen fladderen en dan vrolijk fluisteren van wat je allemaal hebt meegemaakt, niks ontspannender.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:23

Ik gebruik "ohoooo"
en "braaaaf"
en "fliiiink zo"
en "zeg!" ( als ze iets "fout" doet )

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:37

Ik praat ook veel, zo van ja hee eh wat dacht d'r van. Als je beloningen met je stem maar niet te vaak gebruikt, dan krijg je 'inflatie van je stemhulp', het wordt normaal, niets meer waard.

Bij Tessa gebruik ik geen poespas, het is nu gewoon ho is ho, en niet hoooooooooooooooo. Duidelijkheid waardeert ze meer verwennerij, best logisch eigenlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:38

Heb me gisteren weer suf ge|u|d in de proef, "opgelet, galop" "te-rug", en zo, en dat in het M1 Haha!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:47

Krijg je er geen strafpunten voor? Vaak zie ik dat mensen -2 krijgen voor 1 woordje..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:52

-2 mag niet, het is dan 1 punt aftrek voor de beoordeling van dat onderdeel (dus bv 6 ipv 7 bij het achterwaarts). Maar dan moeten ze het wel horen of zien, en dat valt niet mee als de jury hoog boven de kantine zit.

Ze had trouwens wel gezien dat ik de laatste passen ging lichtrijden in de middendraf Haha!