paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:35

yup, ik snap. ik beloon ook niet altijd hoor, soms gaat het echt om onzinnige dingen, dan negeer ik het meestal. als ze iets engs zien is dat wel altijd aanleiding voor mij om het van dichtbij te laten bekijken. een baal met wapperend plastic is zoiets. ik leid ze er dan heen (zonder dwang, door tussen hen en het enge in te blijven), en laat het als het ware zien. even snuffelen enzo... met mijn ruin doe ik dat niet meer, met mijn veulen wel. die moet de wereld nog ontdekken he... meestal gaat mijn merrie ook mee als ik een eindje loop met mijn veulen, die is nergens bang voor en geeft dan het goede voorbeeld, haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:57

Het belangrijkste is te zorgen dat er geen vluchtreactie ontstaat. Het is waarschijnlijk nooit te voorkomen dat je paard ergens van schrikt. En dat is ook niet zo erg, het probleem gaat ontstaan als je paard door z'n vluchtreactie in een situatie komt waarin een beloning voor het gedrag ontstaat.

Normaal heeft een paard een aantal herhalingen nodig om een reactie te leren en een goede respons te hebben op een prikkel. Juist bij een vluchtreactie is een enkele keer genoeg. Dit zal op de een of andere manier wel samenhangen met het bestaan als vluchtdier / prooi (de bangste leeft het langste).

Dus een situatie: Je paard schrikt, rent weg, scherp bochtje en oeps daar ligt de ruiter. Paard is vrij van druk en zie hier het schrikken en wegrennen is beloond.

Dus schrikken en stilstaan mag nog net, omdraaien en wegrennen niet. Bij schrik dus ook met name het tempo omlaag brengen. Slaan of belonen werkt eerder negatief, het best is je paard zo snel als mogelijk weer aan de hulpen te hebben in een laag bewegingstempo.

Het er "kosten wat het kost" langs zien te krijgen werkt ook niet goed, paard staat stil, ruiter drijft zich een slag in de rondte zonder goede reactie of is met tegenstrijdige hulpen bezig, paard heeft wel reactie, maar naar een 'verkeerde kant' en dus tegenhouden.... Paard leert hulpen negeren etc.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:59

Ik ga gewoon normaal tegen hem praten, zodat hij weet dat er niks is.
"Hee jochie wat doe jij nou?"
Zolang ik zelf rustig blijf is het bij hem binnen 1 tel weer gewoon over. Lachen

OscaR13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:59

Ik probeer gewoon zelf rustig te blijven, en het paard er van overtuigen dat het echt niet eng is!

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:01

Ik negeer het, geef haar een klopje op de hals. En dan baggert die van mij alweer gewoon door en is alweer vergeten dat ze ergens bang voor was. *LOL*

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:04

Negeren blijkt de beste optie en er idd gewoon nog een aantal keren langsgaan als dat lukt. Er anders geen punt van maken en op een ander moment weer proberen. Je kunt ook erlangs gaan, geen aandacht aan schenken, maar wel direct iets lekkers geven. Dan associeert je paard dat "enge" toch met iets lekkers krijgen, bij mijn merries werkt dat prima. Uitgebreid staan kijken naar iets dat als eng wordt ervaren wekt vaak nog meer angst op, omdat ze dan nog meer tijd krijgen om het eng te gaan vinden!

Je merkt vaak wel of ze iets echt eng vinden (snuiven enzo) of lopen te mutsen (wegspringen). In dat laatste geval mag je ze best streng toespreken, da's dan gewoon komedie maken van je paard en dat zou ik niet aacepteren.

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:06

Er staat hierover een heel stuk in de paardensport Knipoog
Er staat dat je paarden het schrikken niet kunt afleren, maar de ruiter wel ermee omgaan Knipoog ! Dus bij deze Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:13

Een paard straffen, omdat 'ie angstig is, vind ik persoonlijk dierenmishandeling. Zo ga je toch niet met dieren om??? Met mensen toch ook niet?? Als ik zoiets zou zien gebeuren, reken maar dat ik me daarmee zal bemoeien. Ja

Mijn jonge paard vond in het begin alles doodeng (wij hebben dan ook een erf met tractors, vorkheftrucks e.d.), zeker in zijn eentje zonder andere paarden. Maar ik deed altijd zo normaal mogelijk, probeerde juist heel veel rust uit te stralen. Daarbij moet het paard jou ook helemaal vertrouwen, zodat hij zich op jou kan richten bij 'spannende' momenten. Ik vond dat Sam het heel snel oppakte, na twee maanden heel veel wandelen over de weg, alles herhalen, was hij een heel ander paard. Hij is een stuk relaxter en kan heus nog wel schrikken (hij is net 3 jaar), maar richt zich nu altijd op mij en ik blijf rustig en dat neemt hij over. In sommige gevallen heb ik wel beloond, hoor, met een aaitje over zijn hals ofzo, maar meestal gebruikte ik gewoon mijn lichaamshouding (rust uitstralen).

Ik heb in die wenperiode ook schrik- en obstakeltraining gedaan met zeiltjes, vlaggetjes, hindernissen e.d. Werkte super, Sam werd steeds dapperder. Terwijl hij in het begin het liefst wegrende of steigerde als 'ie niet weg kon. Nu doet hij dat nooit meer, hij is niet snel bang tegenwoordig. Lachen
En bij het ene paard duurt dat langer dan bij de andere. De een is een paniekhaas en de ander een held. En je hebt er nog een hoop die daar tussenin zweven..... Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:16

niet straffen, maar wel cordaat zijn en negeren.
Als je zoiets zegt als: shhhhhht, kalm, hoooohooooooo en je paard er voorzichtig aan laat ruiken(haha, weet wel wat ik bedoel) Bevestig je voor je paard dat er idd iets eng is.
Dus goed voorwaarts, niet te veel naar laten kijken, hij mag het enge voorwerp wel zien, maar niet naar gaan staren.
Ik praat dan wel meestal tegen het paard, maar dan op een cordate lacherige manier.
Achteraf uiteraard ook belonen.
Maar niet tijdens het angstig zijn want dan moedig je dat net aan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:40

Gewoon door rijden.
Willen ze echt ergens niet langs kan ik best flink door pakken en als ze het doen eventjes flink met stem en een kriebel belonen.
Ik ben gister met mijn kleulter voor de 2e keer (dit keer met een minder ervaren pony die het liefst altijd overal achter kruipt samen) het bos in geweest. Mijn onzekere kleuter ging voorop maar slootjes en bruggetjes vond ze echt reuze spannend. Bij het eerste bruggetje heben we even gestaan, maar nadat ik toch duidelijk gemaakt had dat ik er echt overheen wou was het ook snel gedaan. De volgende gingen netjes in 1x en keek ze alleen even wat. Bij het eerste slootje het zelfde, de eerste was even zeuren, de tweede was stoppen, kijken en er overheen, de derde was terug komen naar stap, kijken en door. De waterbak liep ze warempel wel in 1x in Lachen.

Marron_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:34

Ik negeer het gewoon als ze iets eng vind en dan laat ik haar gewoon een beetje naar de andere kant kijken en ik rijd gewoon ietsje meer door. Als ze het echt eng vind, dan praat ik tegen haar en probeer het gewoon opnieuw en houd mijn benen eraan

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:03

ligt eraan in wat voor situatie het is.
was laatst in de polder bij ons aan het rijden met mijn verzorgpaard. zat ze net lekker in galop, tot er een rode kinderwagen langskwam, mevrouw schrok zich dood. heb het eerst genegeerd, en toen ze er langs kwam beloond, lijkt mij de beste manier

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:17

gister kwam ik met mijn paard in een angst situatie terecht op wedstrijd.

ik moest op wedstrijd en het was een vrij kijkerige ring, als eerst stuurde ik hem rond en kwam langs de kantine, wat hij vrij eng vond, ik heb hem toen daar op een volte gezet om hem daar aan te laten wennen, dat gig vervolgens goed, helaas kwamen we toen nog een heel eng juryhokje tegen, waar ik hem helaas echt niet langs af kreeg.
ik probeer hem dan doormiddel van hem op de volte te zetten en hem vertrouwen te geven door wat meer beenhulp te geven er toch langs te krijgen, maar word niet boos. ik kwam tot de conclusie dat hij m echt eng vond en ben toen gewoon begonnen, alle onderdelen in de buurt van het hokje mislukten. maar goed, volgende keer beter, ik weet dat dit bij mijn paard kan gebeuren en boos worden heeft geen enkele zin.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:11

Gewoon praten, niet te veel want dan is het meer troosten. Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:35

Ik vind dat je reactie een beetje van paard tot paard afhangt. Normaal gezien negeer ik het enge ding gewoon en rijd ik door. Voor mijn Arab werkt dit niet altijd. Als hij iets ziet waar hij als de dood voor is (bijv. graafmachines), moet ik zijn stressniveau zo laag mogelijk zien te houden. Ik vertraag dan in tempo of blijf soms zelfs even stilstaan om hem er naar te laten kijken. Ik praat daarbij en houd mijn stem laag en rustig. Ik heb mijn paard geleerd bij mij te blijven en dat doet hij ook. Als hij plots van iets verschiet, zal hij zich hooguit omdraaien om te zien waar het enge ding vandaan komt en dan blijft hij staan totdat ik zeg dat het goed is. De meesten onder jullie zullen deze manier wel afkeuren maar voor mij werkt het.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:01

ik heb ook zo,n pony die met opstappen erg bang is
hij trapt naar je en kropt zich helemaalop
de eigenaar van de stallen zegt gewoon een schop verkopen dan houd hijwel op
ik ben totaal gen penny typje dat ik alles zielig vind maar een pony schoppen omdat hij iets eng vind zou ik dus niet doen
want doordat ik gewoon rustig blijf bij mijn pony kan ik er nu bijna op komen zonder problemen ze trapt niet meer en dat had ik denk ikniet voor elkaar gekregen ls ik haar gewoon een trap verkocht

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:07

ik heb gister me paard een tik verkocht omdat ze schrok Clown ben ik nu slecht??
nou ik vind van niet, maar alleen omdat ik weet dat ze er een spelletje van maakt,
dus is het niet echt bang te noemen.
(daarna was het schrikken wel mooi over Knipoog )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:11

Bij echt schrikgedrag, niet straffen, ook niet geruststellen. Paard aan het werk zetten, zijn aandacht afleiden.
Dito bij een geveinsde schrikreactie...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:09

ladypaard schreef:
ik heb gister me paard een tik verkocht omdat ze schrok Clown ben ik nu slecht??
nou ik vind van niet, maar alleen omdat ik weet dat ze er een spelletje van maakt,
dus is het niet echt bang te noemen.
(daarna was het schrikken wel mooi over Knipoog )

nee tuurlijk ben je dan niet slecht maar als je mijn pony zou schoppen omdat hij gek doet met opstappen word het waarscjhijnlijk erger ( ze heeft nogal een... tijd gehad voor ik haar reed)
maar als ze net als of dioen is het goed Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:17

IK merk dondersgoed wanneer mijn vz-paard zich aanstelt, dan krijgt ze ook een tik hoor. en moét ze doorlopen.

Als ze echt bang is mag ze kijken maar ze moet wel redelijk doorlopen, en daar ben ik erg consuquent in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:24

Precious20 schreef:
Ik vind dat je reactie een beetje van paard tot paard afhangt. Normaal gezien negeer ik het enge ding gewoon en rijd ik door. Voor mijn Arab werkt dit niet altijd. Als hij iets ziet waar hij als de dood voor is (bijv. graafmachines), moet ik zijn stressniveau zo laag mogelijk zien te houden. Ik vertraag dan in tempo of blijf soms zelfs even stilstaan om hem er naar te laten kijken. Ik praat daarbij en houd mijn stem laag en rustig. Ik heb mijn paard geleerd bij mij te blijven en dat doet hij ook. Als hij plots van iets verschiet, zal hij zich hooguit omdraaien om te zien waar het enge ding vandaan komt en dan blijft hij staan totdat ik zeg dat het goed is. De meesten onder jullie zullen deze manier wel afkeuren maar voor mij werkt het.

Met mijn NRPS-merrie doe ik precies hetzelfde. Ze heeft die 'kijktijd' ook echt nodig om niet in een vluchtreflex te schieten.

Als ik mijn Cob-ruin zoveel tijd zou geven, gaat hij dat zien als zwakheid van mijn kant en gaat hij het uitbuiten.(Dan wil hij dus niet meer langs dingen, maar dat is dan mooi uitproberen.) Hem drijf ik dus kordaat langs enge obstakels, met zweep als het moet.

Het verschilt inderdaad per paard, zoals met alles.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:44

droommajori schreef:
ik heb ook zo,n pony die met opstappen erg bang is
hij trapt naar je en kropt zich helemaalop
de eigenaar van de stallen zegt gewoon een schop verkopen dan houd hijwel op
ik ben totaal gen penny typje dat ik alles zielig vind maar een pony schoppen omdat hij iets eng vind zou ik dus niet doen
want doordat ik gewoon rustig blijf bij mijn pony kan ik er nu bijna op komen zonder problemen ze trapt niet meer en dat had ik denk ikniet voor elkaar gekregen ls ik haar gewoon een trap verkocht

in zo'n geval zou ik mijn paard laten nakijken, grote kans dat hij ergens pijn heeft met opstijgen of met rijden. iig geen normaal gedrag, en zéker niet te beantwoorden met een schop.

Cyruss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:26

Ik rij zelf nu op een 5 jarige merrie. Ze kent helemaal niets en is overal bang voor en spring dus voor van alles en nog wat opzij. Ik leg nu ook vreemde dingen in de bak, en rij er met haar erlangs de 1e keer schiet ze dan alle kanten op. Dan druk ik haar met been haar tegengestelde richting in weer naar dat ding. Maar ga zelf dan ook niet naar het voorwerp kijken, maar blijf recht vooruit kijken. Als ik op een gegeven moment haar er goed erlangs heb gekregen. En ze er niet meer naar kijkt beloon ik haar met mijn stem en geef ik een klopje op haar hals.

Dit help bij haar erg goed en ze loopt nu steeds meer ontspannen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:31

ik zou gewoon zelf rustig blijven, er vaker langsrijden en de angst gewoon negeren, als hij een keer niet angstig is zal ik wel belonen.

FMG8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:03

Mijn fjord is 1 keer heel erg geschrokken van een ree, en als hij nou alleen het bos in moet schrikt hij zo'n beetje overal van. Als het echt wat engs is, bijvoorbeeld een trekker of kuilbalen dan beloon ik hem als hij er langs gaat, en stel ik hem gerust. Als hij schrikt van een grasspriet die beweegt dan krijgt hij wel op zn kop, hij probeert dit de laatste tijd veel vaker uit, laatst was er iets engs in het weiland, ik heb hem er langs laten lopen en op een gegeven moment het ''enge'' genegeerd, en elke keer schrok hij weer, toen 1 keer flink op zn kop gegeven toen hij er vandoor wou gaan, door hem in een keer om te trekken naar het enge toe. Daarna was het gedonder afgelopen.

Ik denk dat je aan je paard zelf wel aanvoelt of hij zich aanstelt of niet.