Paard inrijden zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard inrijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:08

Dus jij ivnd dat je als verkeerdeelnemer geen cap op hoeft, maar een brommerrijder wel? Nee een fietser hoeft geen helm op (mijn kids wel Haha! ), maar ja, je fiets is wel wat minder onberekenbaar dan een knol. Ik vind het van de zotte dat je zonder cap het verkeer in mag. Zeker in het verkeer blijft het gedrag van paarden onvoorspelbaar. (door de domme acties van medeweggebruikers of onkunde ruiter)

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:09

ik rijd eigenlijk ook altijd zonder cap.
de "meeste" jonge paarden dan wel weer mét. maar zodra dat goed onder controle is gaat die cap ook de kast weer in.

ik ben ook vaak zat heel ongelukkig terecht gekomen, en heb hele heftige dingen gezien, en toch neem ik het risico.

eigen keuze.

edit; typfout.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:10

Ik ken mijn "les-paard" Ik ga ook eigenlijk alleen op hem naar buiten. Ik weet dat hij niet steigert/bokt en geen rare bochten maakt.
(ja, zul je zien.) Nou ik heb al heel wat meegemaakt met hem, hij is doodsbang voor tractors. Hij is (nog) nooit weggevlogen en ik weet dat hij naar mij luistert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:11

Ow, dus op de weg een cap, in de bak niet?
oke, nieuwe stelling Haha!

nee ik vind dan dat je kunt stellen, dat bijv fietsers onder de 16 ook een helm op moeten, deze zijn net zo onvoorspelbaar als een paard (of zelfs nog minder)

Wielrenners, mountainbiker ook verplicht als een paard ook verplicht is.
Trek dan dingen gelijk.

En als je gaat zeggen ziektekosten zelf betalen, dan moet je dat met alles doen wat gevraak kan geven voor de gezondheid

Ongeluk met 85, helaas, geen vergoeding, je mocht er maar 80

(worden veel mensen dakloos schat ik zo, of verzekeringspremies alleen voor bankdirecteuren betaalbaar)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:13

Eigenlijk vind ik het raar dat veel mensen zo over caps zeuren (voor alle duidelijkheid; ik draag hem vrijwel altijd, zeker buiten!). Maar dan zou je ook een bodyprotector moeten dragen (en dat doe ik dus niet), want je wilt niet weten hoeveel mensen vallen en letsel oplopen aan andere delen van het lichaam.

Het blijft nou eenmaal een risico om te rijden zonder cap en dus ook zonder body protector. En toch ga ik niet zo'n bp aanschaffen. Een van mijn weidegenootjes rijdt er wel met eentje en zij heeft de allerkleinste maat. Die zat mij nog veel te ruim, ontdekten we gisteren toevallig, dus ja.... Maar al zou ik het wel passen, ik heb geen zin om met zo'n ding te rijden. Ben trouwens tig keren van paarden gevallen en heb de raarste dingen meegemaakt in het verleden met diverse paarden (is alweer lang geleden) en heb nog nooit iets eraan overgehouden. Dat was geluk, dat realiseer ik me, hoor. Maar ik weet ook dat ik me nou eenmaal wel eens zou kunnen bezeren, dat is het risico van bezig zijn met paarden. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:16

Dat vind ik ook
Als je steeds zo'n angst hebt bij paarden, ga aub iets anders doen
stress is een grote doodsfactor...

plurkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:17

ja, aansprakelijk stellen is inderdaad een non-optie. In dit land heb je gewoon recht op zorg, al doe je rare dingen en dat is maar goed ook. Want wie gaat dan beslissen wie er goed bezig is en wie niet?!

Ikzelf draag bij het inrijden niet alleen een cap maar ook een bodyprotector. Maar zodra het paard in kwestie goed doorgereden is (en het paard het ook goed doet) gaat het hele spul af. Gewoon omdat het behoorlijk oncomfortabel is en ik niet van oncomfortabel hou. Het zweet en is zwaar, etc. etc. Ik weet dat ik bepaald letsel kan voorkomen door het wel altijd te dragen, maar kies ervoor een beperkt risico te lopen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:19

Mensen die zonder cap rijden, vind ik zonder uitzondering dom. Hoe goed jij ook rijdt en hoe braaf het paard ook is, er kan altijd wat mis gaan. Dat riscico zou ik niet willen nemen. Het is toch mijn hoofd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:22

@ runninkawa: van mij mogen ze dat recht trekken die lijn: cap op paard? ook helm op de fiets (iig tot 12 jaar).Doodziek omdat je niet van de sigaretten kon afblijven? betaal dan ook maar voor een deel mee. Door rood lopen en aangereden worden? Betaal dan je verblijf in het ziekenhuis dan ook maar lekker mee. Zo houd je de premies iig nog betaalbaar Haha!
Maar het feit blijft dat als ik door rood loop het een keuze van mij was. Dat ik van een paard van is geen keuze, maar gewoon pech.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-01-07 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:24

Dat is toch gewoon niet haalbaar?

En lag het wel aan die sigaretten, of was het toch dat gebouw dat 5 jaar geleden wat asbest had verloren bij een brand, bij je in de buurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:26

Idd Rk. Een cap verplicht bij buitenrijden, wil je dat niet, dan blijf je maar lekker rondjes draaien in de binnen of buitenbak. En fietsers verplicht een helm ben ik ook voorstander van. Hoofd en hersenletsel heeft nu eenmaal vergaande gevolgen voor de patient, voor zijn/haar omgeving en de ziektekosten. Je kunt niet alles voorkomen nee, maar zoiets simpels als een cap of helm in het verkeer kan al een hoop leed voorkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:27

Maar in de bak kun je niet tegen de bakrand aanvallen, of tegen een paal?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:27

Als ik een heftig paard om in te rijden zou hebben, zou ik ook zeker een bodyprotector en cap gebruiken. Dan zou ik geen enkel risico nemen, ik wil geen ongelukken. Gelukkig heb ik alle vertrouwen in mijn paard (en hij in mij) dus alleen een cap lijkt me voldoende.

Ik ben blij dat iedereen in NL recht heeft op zorg. Eigen schuld of niet. Als ik hier lees wat sommige mensen zeggen over drugsverslaafden e.d., dan denk ik niet dat die mensen weten waar ze het over hebben. Zo veroordelend, terwijl de ontwetendheid er weer afstraalt. Clown

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:28

Ik vind het onverantwoord, maar dat vind ik bij een ouder paard ook. Mja eigen keuze, die mensen zitten dan ook zelf met de problemen als er een keer wel wat gebeurd!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:28

Waarom moet door de mensen die geen cap dragen altijd verwezen worden naar het feit dat je ook je armen, benen, nek of whatever kunt breken en je organen kunt beschadigen?

Ja dat kan allemaal en de kans hierop is denk ik nog wel groter dan hoofdletsel ook. Maar met 1 nier kun je ook prima leven en als je een stuk van je lever kwijt raakt kun je ook nog normaal leven. Ken 2 mensen die ooit hun bekken hebben gebroken met paardrijden en die lopen nu ook gewoon weer vrolijk rond. Heel veel letsels op andere plaatsen genezen gewoon of met minimale restverschijnselen.

Heb je hersenletsel dan blijf je daar je hele leven last van houden. Gisteren nog een programma op tv gezien van een meisje met hersenletsel door ongeval wat ik niet weet want ik viel midden in het programma. Zij kon werken en moet altijd rustig aan doen. Militair die was aangereden op de motor. Hij kon al weer best veel maar dat was in geen vergelijk met wat hij voor die tijd kon.

En iedereen kan vallen wat voor rijervaring je ook hebt zelfs toppers als Anky, Tineke Bartels en de gebroeders schroder hebben ernstige vallen gemaakt dus dat kan de beste overkomen.

Die opmerking van iemand dat je beter kan kijken of het paard wel bij de ruiter past daar ben ik het wel mee eens.
Je kan pas veilig rijden als je een paard hebt wat bij je rijniveau past en niet op een zit waar je eigenlijk nog geen controle over hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:29

Daarbij wordt het steeds drukker en onverdraagzamer in het verkeer, dus zul je daar enige beschermende maatregelen tegenover moeten stellen om een hoop leed te voorkomen. Het garandeert niks, maar bied wel bescherming aan een heel belangrijk deel van je lichaam, je hoofd.

Je kunt idd tegen de bakrand aanvallen, hopelijk is die van hout. En niet zoals hier bij de plaatselijke rijvereniging van betonnen platen Koe
Thuis vind ik het eigen keuze, maar in het verkeer heb je met teveel invloeden van buitenaf te maken.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:31

het rijden zonder cap is totaal onverantwoord ja.. paarden inrijden of buitenrijden zal ik dan ook nooit, maar dan ook nooit zonder cap op mn hoofd doen! Ik rijd weleens zonder cap op mijn paard, maarja ook dat is onverantwoord dat weet ik, ze is heel braaf maar toch kan ze schrikken o.i.d.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:32

Ik dacht vroeger ook altijd van jah ik ga niet met zoon stomme cap op rijden das kei voorschut, tot ik een keer iemand heel hard van zijn paard zag vallen (of die een cap op had weet ik niet meer) maar sinds dien heb ik altijd een cap op en vooral bij het inrijden van een paard. zelfs bij een shetlander kan het gevaarlijk zijn als je maar net iets verkeerd terecht komt kan het al mis gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:32

hardhout heeft ook niet mee Lachen

Maar faye, jij hebt het over zelf kosten betalen
Maar dat is in de bak niet, daarbuiten wel?

Inrijden doe je meestal niet op de weg Lachen

En maak je dan ook nog verschil of iemand springt, of niet?

Met een gescheurde maag leef je ook niet lang, dus B.p. altijd aan, ook met je paard uit de wei halen Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:33

Dat beweer ik ook niet Knipoog maar bepaalde doelstellingen zijn zeker haalbaar! Verplichten van een cap mbt verzekering zou ik een hele goede zaak vinden.
Veiligheidsbeugels wil ik ook nog aanschaffen ben er alleen nog niet uit welke Knipoog

@ nadya:
Ik krijg ook geen rooie cent terug van de verzekering omdat ik op 100 euro per 1,5 maand aan medicatie zit. Ik heb die medicatie nodig om te overleven, letterlijk. Laat de mensen die het zichzelf hebben aangedaan en weigeren om hun leven te beteren (hetzij, afslaken, stoppen met rokken, afkicken of wat dan ook) laat ze dan ook maar lekker meebetalen aan hun eigen zorg! Niets onwetendheid, maar gewoon common sense. Waarom een alcoholist een nieuwe lever geven bv? ik er 1001 die het beter kunnen gebruiken en zuiniger zullen zijn erop.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:34

Bp verplichten: prima, maar dan wel de prijs van een bp flink omlaag brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:38

Hardhout geeft niet mee, maar staat niet in verhouding met beton of asfalt. Je moet ergens een grens stellen en voor mij ligt die al heel duidelijk in het verkeer. Daarbij vind ik dat je altijd je cap op moet zetten ook al "zie je er dan zo stom uit".

Dus een eerste stap zou inderdaad verplicht bij rijden buiten het eigen erf moeten zijn. Zo niet, dan ben je niet verzekerd (net als bij andere verkeersdeelnemers die zich niet aan de wet houden).

Als je zo stom bent om een jong paard in te rijden zonder cap, dan realiseer je je echt niet dat je een groot risico loopt om nooit meer te rijden, alleen nog maar te kunnen kwijlen en niet meer praten, niet meer kunnen lopen etc etc

Weegt dat op tegen rijden zonder cap? Of zijn we allemaal van die superruiters dat ons dat toch niet overkomt? Ik vind het gewoon echt ontzettend dom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:41

Als je te hard rijd, benje gewoon verzekerd
rij je door rood, ben je gewoon verzekerd
Krijgt iemand op een brommer een onmgeluk zonder helm, is hij gewoon verzekerd
Dus waarom dan met een cap wat anders?

Nogmaals, ik rij ondertussen al jaren met cap. altijd, ook in de bak op kawa.
Maar nog vind ik het het geen verplichting waard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:41

Welshcobfan; als alcoholist krijg je geen nieuwe lever, hoor, daar zitten strenge regels aan vast en de wachtlijsten zijn enorm (vandaar dat er mensen overlijden door al dat wachten). En ik ben het ook eens met die regels. Maar ik ben blij dat mensen die afkicken, de kosten daarvoor via de verzekering krijgen. Mensen krijgen niet voor niets een verslaving, dat is niet altijd helemaal door eigen schuld, maar juist vaak door omstandigheden. Ik heb zelf vrij weinig begrip voor rokers (dat is ook een verslaving waar je relatief makkelijk af kan komen vergeleken met alcohol, drugs, eten e.d.).

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:43

Onverantwoord zoals de TS al zegt, je weet tenslotte niet hoe het paard is qua rijden enz...
Hopelijk flikkeren ze er is goed van af, dan weten ze het wel Bloos