Losrijden wat doen jullie?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:33

Craignethan schreef:
12rebel schreef:
ligt eraan of het warmbloed of een koudbloed is. Een warmbloed moet je echt instappen en losrijden en een koudbloed heeft vaak genoeg aan 1 rondje stappen en dan kan je al aan het werk gaan.


Moet je me toch eens uitleggen hoe je aan die wijsheid komt? Knipoog Ik heb nooit geweten dat de spieren van een koudbloed nou echt zo anders zijn dan die van een warmbloed.

Integendeel, als ik les had op mijn Clyde liep hij op z'n best na zo'n 3 kwartier Haha! Dieseltje Tong uitsteken

Dacht al, ziet niemand deze post nu. Haha!

Wat een onzin zeg....

Viet

Berichten: 10901
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: kropswolde, groningen

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:31

Ik stap meestal eerst een paar rondjes in met lange teugel.
Langzamerhand pak ik haar op.
Veel figuren rijden , en tussendoor ook van hand veranderen.
Als ze aardig los is rij ik wat overgangen, en dan ga ik pas verder met de draf enzv.

Mijn pony vind dit zo heel fijn.
Ik denk dat het ook komt omdat ze vroeger manege lessen liep waarbij naar mijn idee niet genoeg wordt gedaan om de paarden goed los te maken.

flOortje001
Berichten: 228
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: ...

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:50

Ik stap een aantal rondjes/figuren en dan ga ik van hand veranderen en nog wat stappen en dan vraag ik m'n paard rond..
En ga ik stukjes draven en dan weer stappen, veel overgangen en figuren rijdt ik..
Tjah en dan als ze los aan voelt aan de slag gaan..
Groetjes, Floor

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:57

Lang teugeltje en wakker worden. Figuren rijden, fijn op het been lopen. Daarna met lang teugeltje ven draven, tijdens die draf pak ik de teugels al wat meer op maar blijf ik basisfiguren lopen. Na een kwartiertje/ 20 minuten ga ik echt aan het werk Lachen

HannahBerman

Berichten: 42
Geregistreerd: 05-09-06

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:58

Gewoon lekker laag en rond, veel overgangen rijden. That's all.

LisaenNatan
Berichten: 65
Geregistreerd: 24-02-07
Woonplaats: vlijmen

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:28

ja dat doe ik ook. veel stelling om hem lekker los te maken maar ik begin ook eerst met stappen. ik moet namelijk ook eerst naar de manege toe. dan ben ik nog niet aan het werken maar wel mijn teugels op maat. ik denk dat het niet werkt om eerst met losse teugels instappen dat is best verwarrend voor het paard, maar veel mensen doen het wel ik kreeg het ook te horen op de manege om eerst de teugels helemaal los te geven. maar ik hou ze gewoon op maat en later met rond rijden naar een paar rondje stappen.

SummerEnds
Berichten: 256
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:18

Nou ik vind die ruiter dan tocn niet zo professioneel hoor ! Het is altijd het beste voor je paard dat je eerst losrijdt vooraleer je aan het echte werk begint. Ik rij mijn paarden een half uurtje los. Ik zou niet willen dat ze stijve gewrichten of een peesscheur krijgen !

Florentine_

Berichten: 236
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:01

Ik rijd ongeveer een halfuur tot drie kwartier los, eerst stappen dan laag en rond draven, galopje, paar oefeningetjes en dan de baan in.

B_Sweet
Berichten: 619
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Jelsum(Leeuwarden)

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:07

Ik ga heeeeeeeeeeeeeeeel even stappen(want van stappen word ie niet warm en los)
En allemaal gekke rare niet bestaande figuren rijden.
Dat ff hard draven ook gekker fuguren rijden.
En dan overgangen.........Als ik zo lekker uitgebreid heb ingereden gaat het meestal super Haha!

flugeltje
Berichten: 960
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: ZH

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:37

mijn paard gaat altijd eerst los dus zijn zijn spieren warm..ik stap 2 rondjes en dan rijd ik hem gelijk tegen de middendraf..dat doe ik zo n 5 miin en dan is ie vrijwel los en aan het been..daarna overgangen en zijgangen en galop

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:40

eerst een rondje lange teugel, daarna teugel oppakken en in stap wat basis oefeningen doen.
Veel voltes en van hand veranderen.
Dan een paar keer aandraven en wat onvergangen.
In draf ook veel voltes en van hand veranderen. Dan is hij meestal aardig los.
Maar een stukje galop loopt hij het beste

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:37

Aan het losrijden besteed ik vrij veel aandacht omdat dit de basis legt voor de rest van je training. Allereerst stap ik mijn paard voor ongeveer 5 minuten aan de lange teugel rond, zodat hij zijn spieren een beetje kan opwarmen zonder direct zijn rugspieren aan te hoeven spannen. Hierna pak ik hem op, stel hem laag en rond in en stap zo ook nog even voor enkele minuten. Ik draai hier en daar een volte om te kijken of hij los is, laat hem een pasje voorwaarts gaan om te kijken hoe hij op mijn been reageert. Hierna ga ik over naar de draf, ik stel hem in dezelfde hoofd/halshouding in als bij de stap. Ook hier draaf ik voltes om mijn paard los te krijgen, en laat hem zo nu en dan een pas verruimen om hem alert te houden voor mijn been. Veel rechtrichten doe ik in het begin ook, soms op de hoefslag en soms op de binnenhoefslag. Wanneer hij los aanvoelt ga ik over naar de galop en herhaal ik hetzelfde ritueel. Wanneer hij hier helemaal in loslaat en al zijn spieren heeft opgewarmt ga ik over naar de stap en kan het echte werk beginnen.

Zo rij ik los op een typische dag. Mocht hij erg gespannen zijn en direct naar de galop willen dan laat ik hem aangalopperen. In de galop zijn de spieren ook sneller los.

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:24

ik stap altiijd 5 minuten aan de lange teugel, dan rustig de teugels opmaat nemen, dan 5 minuten met teugels op maat rijden en veel figuren maken. na die 10 minuten veel ovrgangen makn (ook ongeveer 10 minuten) en daarna aan het echte werk

Alive

Berichten: 757
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:27

Met inrijden rij ik hetzelfde als dat ik thuis zou beginnen met rijden.
Even opwarmen, dan losmaken en daarna beginnen met de "echte" oefeningen Lachen
En zo denk ik dat iedereen gewoon zijn eigen methodes heeft, voor jezelf weet je het best hoe jou paard goed loopt Knipoog

darkadia

Berichten: 5295
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:51

Instappen met lange teugel, daarna even losdraven. En dan pak ik haar rustig op

Cathelijne15

Berichten: 574
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:54

Ik stap eerst altijd een paar rondjes, veel voltes rijden enzo. Daarna ga ik pas draven en de rest. Knipoog

Aranel
Berichten: 20218
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:49

Ik stap ALTIJD in en ook weer uit. Anders zijn de spieren niet lekker los. Jij gaat toch ook niet met fitness meteen op de zwaarste apparaten?
Dus altijd instappen aan een lang teugeltje, dan oppakken en wat ronder rijden, alert op mn been maken(dat is heeeel belangrijk bij mijn lui aangelegde haf en aandraven maar Tong uitsteken

wendjuh

Berichten: 304
Geregistreerd: 22-02-07
Woonplaats: Noord brabant

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:26

ik vind het wel belangrijk dat je je paard een beetje warm laat lopen voordat ie het harde werk moet doen, ik doe meestal eerst een paar rondjes stappen, dan met lang teugeltje drave en een stukje galopperen, en veel figuren rijden, en zo pak ik mijn paard langzaam op zodat ie aan het werk moet Knipoog

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:24

Ik stap eerst 10 minuten in met losse teugel, linksom en rechtsom. Dan pak ik mijn teugels aan, wacht tot hij erin ontspant en dan ga ik draven, paar figuren rijden, vooral lekker veel voltes openen en sluiten op beide handen. Heel erg op de ontspanning richten, pas als dat voor elkaar is ga ik meer vragen. Lachen Als hij lekker ontspannen is galoppeer ik op beide handen een paar rondjes/voltes en daarna stap ik even 3 minuutjes.

Dat is mijn losrijden normaliter. Maar ik variƫer er vaak ook mee. Dat 10 minuten stappen met losse teugel iig altijd.

Suusje92
Berichten: 1853
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Swifterbant

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:09

Ik stap altijd 10 minuutjes en dan ff lekker losdraven nog neit aan de teugel ofzo lekker ff losrijden en de rug spieren losmaken. Fftjes ene klein galopje en dan aan eht werk. En hij loopt dan wel goed:D

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:33

Ik ben nog een beetje aan het '' prutsen '' met losrijden.
Ik heb pas 2 wedstrijden gereden en bij allebei de keren was hij bij de 2de proef pas echt '' los''
Ik ga het zondag anders aanpakken.
Eerst goed instappen met lang teugeltje daarna rustig oppakken en overgangen maken etc.
veel voltes, afwenden en dan als hij ik voel dat het draven en stappen lekker gaat galoppeer
ik rustig aan ( na een tijdje )
Hopelijk gaat dat beter.. maar ik kijk gewoon in wat voor '' bui '' hij is. Knipoog

debje18

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Noord-brabant

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:04

Ik stap altijd eerst met lange teugeltje een beetje rond ,dan ga ik hem in stap al lang en laag rijden en zo ook in draf en galop. Als ik echt voel dat hij ontspannen is pak ik hem op.

ladylay

Berichten: 3984
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Santa Barbara, California USA

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:39

1 max 2 rondjes lange teugel, deed ikn iet meer maar nu wel, even beetje rond laten kijken en dan contact nemen , dus niet helemaal op maat maar wel cotact, en dan naar beneden zodat ze over de rug lopen, zo rijdt ik haar dan verder los...
gelijk aan het werk...de rest werkt ze niet, dus het uurtje dat ze werkt of anderhalf, gewoon goed aan het werk zetten

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:46

10 minuten stappen, rustig drafje, beetje figuren rijden ondertussen.. Dan weer eventjes stappen.. Weer draven en dan zit mijn warming up erop.. Galop zit bij mijn draver nog niet in het losrijden, hij is daarna kapot Knipoog Na die galop nog eventjes draven en dan uitstappen! Lachen

LieZ_Horses
Berichten: 2206
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:11

Op de manege waar ik rijd stappen we altijd eerst goed los met lange teugel en rijden wat voltes aan de lange teugel waar ze ook goed los van worden.