Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijbaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey

Re: Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:08

Arabesk schreef:
ik vind een paard dat schrikt van een oneffenheidje in de bak echt niet gezond hoor. Zijn sportpaarden zo ver doorgefokt dat ze zo zenuwachtig zijn dat ze daar al van schrikken, of zijn het de steriele omstandigheden waarin ze leven?

Dan is mijn paard dus niet gezond volgens jou Haha!
Mijn paard is dus een paard die heel er kan zeiken op een bodem en zich er ook echt niet overheen laat rijden als hij het niet vertrouwd.
Erg lastig tijdens wedstrijden kan ik je vertellen.

Wel kan ik met hem een buitenrit maken door een natuurgebied, zeker als er andere paarden bij zijn. Maar door het dorp stappen met alleen mijn paard zit er niet in. Dan kan ik om een papiertje wat op de weg ligt al stil staan. Loopt er een ander paard mee die voorop gaat en laat zien dat het niet eng is, dan loopt hij er meestal wel achteraan, maar nog steeds met een boogje.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:08

interassant topic dit. Mijn vorige pony schrok namelijk zelfs van zijn eigen schaduw.
Hij was eigenlijk bang van alles.
Met heel veel tijd, zorg en geduld heb ik veel beterschap bereikt. Maar zoiets krijg je er gewoon niet volledig uit.Het zat nu eenmaal in zijn aard. En volgens mij had het niets te maken met verleden ofzo 100% zeker.
Het was gewoon ranko, en dat moest je aanvaarden..
Als ik het nu bekijk was het eigenlijk niet verbeterd, alleen als ik in de buurt was of er mee reed omdat hij geleerd had me te vertrouwen. Maar voor de rest is hij altijd schuchter gebleven bij andere mensen in andere situaties.
Dus het zat hem gewoon in het bloed. doorgefokt? geen idee. Maar het was gewoon ranko Bloos
(fotos in profiel)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:10

Cassidy schreef:
Overdrijf je het desensibiliseren, ga je verkeerd daarmee om, krijg je heel phlegmatische paarden. Paarden die ook niet meer reageren op een beenhulp, omdat je die al voortdurend (onbewust) loopt te geven. Paarden die niet meer reageren op een gewichtshulp, omdat je in het zadel zit te schuiven. Overdrijf je het sensibiliseren, krijg je paarden die hem al smeren als je maar even je been aanlegt of even gaat verzitten. Of idd schrikken van dat papiertje in de rijbaan.

ik denk dat het hier vaak mis gaat. Veel mensen sensibiliseren niet specifiek. je paard moet echt alleen reageren op jouw specifieke hulp. Meestal wordt er een beetje algemeen gesensibiliseert. Ook wel "heet maken" genoemt Haha!
Mijn ervaring is dat als het paard op jouw let en echt bij je is, dat hij dan juist niet meer schrikt van dingen.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:16

Wil nog wel toevoegen dat idd het temperament ook zeker meespeelt komen we weer bij het begin van de TS .
Mijn vorige paard was nergens van onder de indruk liep altijd waar dan ook braaf zijn proef. Ging van de L naar de M best vlot puur op zijn brave karakter . Daarbij was hij kaarsrecht en had geen tactfouten .
Maar om nou te zeggen een paard met veel potentie nee had 3 normale basis gangen veruimde net voldoende voor een zesje . kortom een braaf paard.
Het paard dat ik nu heb heeft veel meer temperament vooral onder het zadel .
Toch denk ik dat zij het veel verder had kunnen schoppen dan mijn vorige paard puur omdat ze veel meer uitstraling heeft en makkelijk kan bewegen.
Daardoor loop je vooral in het begin juist tegen dat temperament aan waardoor je punten nog al eens tegen kunnen vallen .
Je moet het als ruiter ook kunnen behapstukken maar als je daardoor heen bent heb je er een fijn paard aan.
Nou zou zij niet verder meer gaan komen door blesure na blesure en nu alweer 16 jaren jong maar wel had zij meer potentie maar zeker moeilijker met rijden.
Dat papiertje waar alles mee begonnen is in dit topic denk dat elk paard flink schrikt als er ineens een papiertje ligt.
Alleen hoe meer temperament hoe eerder ,toch blijf ik erbij dat de concentratie van je paard er niet aan bij hoeft te dragen dat ze eerder schrikken en ook niet de graad van africhting .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:04

Gitta
Imo heb je het dan over een paard wat je niet aan het werk zet en zo wel wat gaat verzinnen.
Als je die aan het werk zet, is dat zomaar wat verzinnen idd voorbij.

Maar imo kun je dan nog een stapje verder, naar de opperste conentratie Lachen
Dat heb je niet bij gewoon wat aan het werk zetten Lachen

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:08

Tsja, het zijn dieren hè.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:15

Het schrikken is nog niet eens het ergste maar dat de ruiter het paard dan tegen een reclamebord of een boom moet remmen

Het goed aan de hulp zijn hoeft geen schrikreactie te veroorzaken als het paard zich dan niet zo hoeft op te richten.
Als een paard in die houding loopt kan hij bijna alleen zijn eigen voorbenen zien, is het niet zo gek dat hij dan schrikt als er dan plots iets in zijn gezichtsveld verschijnt.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:57

Shyla25 schreef:
Het schrikken is nog niet eens het ergste maar dat de ruiter het paard dan tegen een reclamebord of een boom moet remmen

Het goed aan de hulp zijn hoeft geen schrikreactie te veroorzaken als het paard zich dan niet zo hoeft op te richten.
Als een paard in die houding loopt kan hij bijna alleen zijn eigen voorbenen zien, is het niet zo gek dat hij dan schrikt als er dan plots iets in zijn gezichtsveld verschijnt.

Dat heb je goed mis.
Juist om meer controle te hebben bij mij ondeugende schrikpaardje stel ik haar wat ronder in.
En als ze erg stout is inderdaad 'als het ware' de kop tussen de benen.
Dan moet ze wel meer op mij letten als op haar omgeving.
Shyla25, ik begrijp uit jouw antwoord dat je dresuurmatig nog niet zo ver onderlegd bent.
(ik bedoel dat niet verkeerd hoor)
Als ik mijn paard met de neus eruit lat lopen kan ik er donder op zeggen dat ik weer een zandruiter wordt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:22

dollemina schreef:
Dat heb je goed mis.
Juist om meer controle te hebben bij mij ondeugende schrikpaardje stel ik haar wat ronder in.
En als ze erg stout is inderdaad 'als het ware' de kop tussen de benen.
Dan moet ze wel meer op mij letten als op haar omgeving.
Shyla25, ik begrijp uit jouw antwoord dat je dresuurmatig nog niet zo ver onderlegd bent.
(ik bedoel dat niet verkeerd hoor)
Als ik mijn paard met de neus eruit lat lopen kan ik er donder op zeggen dat ik weer een zandruiter wordt.

Tja Ik heb dit uit een boek van Monty Roberts Ja
Die laat duidelijk zien wat een paard dan kan zien.

Als je zo snel zandruiter wordt is er vast wel iets meer aan de hand Pling

Verder heb ik bij Dhr. Zwaab gereden, dus kwa dressuur zit het wel goed (al heb ik er geen zin in en wedstrijden zijn er niet van gekomen).
Laatst bijgewerkt door Shyla25 op 06-01-07 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:37

Het ene paard schrikt meer dan het ander.
De ene ruiter doet meer aan het schrik''probleem'' dan het ander.
Tuurlijk schrikt je paard wel eens en vooral in een ander omgeving het is toch een vluchtdier maar doorfokken geloof ik niet in,,Sommige ruiters boeit het niet als hun paard maar loopt.Dat lijkt mij meer het probleem.En leer Je paard de ''enge'' dingen kennen.Als je paard altijd met enge dingen word geconfronteerd dan zal het op een gegeven moment veel minder dingen eng gaan vinden. Bloos

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:56

Shyla25 schreef:

Als je zo snel zandruiter wordt is er vast wel iets meer aan de hand Pling

Ik heb ZZ-licht gereden dus ik heb toch wel enige ervaring.
Het 'probleem' is gewoon een heel sensibel paardje wat schrikt omdat ze haar aandacht niet bij me heeft en/of om onder het werk uit te kunnen komen.
Mijn paard is ook erg heet en zoals gezegd een boefje.
De meeste paarden hoeven wellicht niet wat ronder ingesteld te lopen om braaf te worden.
maar die van mij heeft gewoon wat meer karakter dan een gemiddeld ander dressuurpaard.
Op het moment dat de aandacht wel bij mij is en ik mijn paard goed aan elkaar gereden heb kan ik de neus er wel uit rijden en is de aandacht volledig bij mij.
Als ze dan zou schrikken van een blaadje of wat dan ook heb ik de controle weer snel.
Maar ik moet nu eenmaal beginnen met losrijden met een rond ingesteld paard.
En dat zandruiter valt ook wel mee mits ik zelf van begin af aan de leiding neem.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:02

dollemina schreef:
Ik heb ZZ-licht gereden dus ik heb toch wel enige ervaring.
Het 'probleem' is gewoon een heel sensibel paardje wat schrikt omdat ze haar aandacht niet bij me heeft en/of om onder het werk uit te kunnen komen.
Mijn paard is ook erg heet en zoals gezegd een boefje.
De meeste paarden hoeven wellicht niet wat ronder ingesteld te lopen om braaf te worden.
maar die van mij heeft gewoon wat meer karakter dan een gemiddeld ander dressuurpaard.
Op het moment dat de aandacht wel bij mij is en ik mijn paard goed aan elkaar gereden heb kan ik de neus er wel uit rijden en is de aandacht volledig bij mij.
Als ze dan zou schrikken van een blaadje of wat dan ook heb ik de controle weer snel.
Maar ik moet nu eenmaal beginnen met losrijden met een rond ingesteld paard.
En dat zandruiter valt ook wel mee mits ik zelf van begin af aan de leiding neem.

Het is meer min idee dat er iets mis is met het paard als hij/zij je er zo snel af wil hebben,
mijn pony deed namelijk alleen moeilijk toen er een verkeerd zadel op lag en dus pijn deed Pling

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:11

Met het zadel is niks mis mee Shyla25.
Het paard loop momenteel M2 en heeft zeker weten nergens last van.
Ze is gewoon een deugniet.
Niet alle paarden hebben een eenvoudig karakter.
Deze is verder wel eerlijk, zeker in de omgang een nuchter paard.
Maar ze heeft een eigen willetje. Niets meer en niets minder.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:14

Ik denk dat het meeste toch bij het karakter weg komt. Heus niet alle toppaarden zullen schrikken van een kleinigheidje. En zo zullen ook niet alle paarden schrikken van een grootigheidje.
Elk paard schrikt wel eens, het is maar net hoe je daar als ruiter mee omgaat.
Als je hem totaal geen kans gunt om naar het object(je) te laten kijken zal hij altijd schrikken. Dan kan hij de beslissing niet nemen of het om iets levensbedreigend gaat of dat het ''niks'' is.
Zo vindt ik het diep instellen ook geen oplossing voor het schrikkerige paard.
Ik laat mijn paarden bij binnenkomst altijd flink rondkijken. Dan staat de kop er wel wat minder mooi erop, maar als ze het dan gezien hebben weten ze dat er niks is. Naarmate je meer concoursen rijdt zal dat vanzelf minder worden tot op het moment dat het helemaal niet nodig is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:19

Afbeelding

Balagur: voormalig politiepaard en nu GP. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:30

Shyla25 schreef:
Het is meer min idee dat er iets mis is met het paard als hij/zij je er zo snel af wil hebben,

Een sensibel paard heeft supersnelle reflexen en die worden niet gebruikt om de ruiter er zo snel mogelijk af te krijgen. Het is alleen de vraag of je als ruiter zo handig bent dat je én blijft zitten én je paard op zijn gemak weet te stellen.
Die snelle reflexen heb je in het hogere werk ook weer nodig om ze scherp op je hulpen te krijgen. Maar je begrijpt misschien dat er heel wat ruitergevoel en stuurkunst voor nodig is om dat allemaal in goede banen te leiden en in de tussentijd wordt het hard getraind.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:13

Ik blijf erbij dat karakter heel belangrijk is.
Ik moet ineens denken aan de prijsuitreiking van het springen bij de wereldruiterspelen in Aken. Shutterfly moest afgevoerd worden omdat hij volledig uit zijn plaat ging en Cumano stond gras te vreten. Clown
Als een paard als Shutterfly bij een gemiddelde ruiter terecht was gekomen was hij allang leverworst geweest.

Ik vind het zo grappig dat iedereen het heel normaal vindt dat mensen wel verschillen in karakter en bijv. mate van nerveus zijn of schrikkerigheid maar dat dat bij paarden niet normaal gevonden wordt. Een heet, nerveus paard wordt dan blijkbaar als afwijkend gezien.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:31

ik heb eigenlijk nooit probelemen ondervonden met mijn 'schuchtere' pony. Na een tijd heb je toch zo'n band en vertrouwen dat wanneer je paard wegspringt je het voelt aankomen en hem zo weer kan stilleggen/kalmeren/geruststellen.
Op een duur merkte ik het 'wegspringen' amper nog. En raakten we het allebij zo vertrouwd dat hij het ook nooit meer echt op een loopje nam.
Dan had hij zoiets van :" oh, baasje schrikt niet mee, dus er zal niets aan de hand zijn".
Beetje raar uitgelegd maar kom Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:39

marimba schreef:
dan moet om 08.00 die ring er weer uit en om 12.00 weer precies zo staan als smorgens toen ze nog aan het trainen waren in de piste want veronderstel dat het paard schrikt.

Als je je een beetje verdiept in de natuur van het paard dan zul je het juist heel vanzelfsprekend vinden dat alles zo hetzelfde moet zijn. Als je een paard een plaatje met: zoek de 5 verschillen zou kunnen laten zien dan heeft hij ze al allemaal voor dat jij de tweede hebt gevonden. Het is in de natuur van levensbelang om patronen te herkennen. Als er een bosje platter is dan anders kan er een jager in zitten.
Moet je voor de lol eens proberen om 1 letter bordje in de bak om te gooien, of een hekje scheef te zetten: 8 van de 10 zullen doen alsof het doodeng is, en dat is het ook, want het is een afwijking in het normale patroon. Een paard kan supercool regeren of roodwit gekleurde afsluithekken, maar owee als er 1 omgewaaid is, dat hoort niet, hij hoort rechtop. Mijn paard heeft dit vrij extreem. Je kan een tractor door de bak laten rijden als ik er bezig ben, kinderen langs laten rennen, massaal applaudiseren, maakt 'r geen fluit uit (zolang er geen opperste concentratie is). Hang vervolgens de hindernispalen op de verkeerde plek en er is een spook geboren. Dat is niet ongezond of abnormaal, dat is juist superknap en erg verstandig.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:45

Nashke schreef:
Citaat:
Op een duur merkte ik het 'wegspringen' amper nog.
Dat heb ik ook. Mijn pony heeft schrikbuien. Ze springt dan van links naar rechts omdat ze een eng geheimzinnig dinges ziet. Ik merk het niet eens meer en klets vrolijk door. Het is wat vervelender als ze er een heftige schijnmove tussen gooit maar ik kan me er niet meer druk om maken. Ze is overal aan gewend en hartstikke verkeersmak maar dat schrikkerige krijg ik er niet uit. Haar moeder en zusjes zijn ook allemaal zo erg. Moeder is al 30 jaar manegepony maar schrikt nog steeds van de meest stomme dingen. In de wei is ze ook zo'n mafkees. Ze heeft eens een hele middag snurkend rond de waterbak gedraaid omdat ze meende "iets" te zien. Dat haar 15 kuddegenoten vrolijk gingen drinken kon haar niet echt overtuigen.

Het ergste dat ik me kan herinneren was een paar jaar geleden tijdens een endurance. Ze presteerde het om 26 kilometer lang van elke boom te schrikken. Wat best lastig is in een bos....

(En nog binnenkomen met een hartslag van 28. Hoezo schrikken om te schrikken)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:07

Sizzle schreef:
marimba schreef:
dan moet om 08.00 die ring er weer uit en om 12.00 weer precies zo staan als smorgens toen ze nog aan het trainen waren in de piste want veronderstel dat het paard schrikt.

Als je je een beetje verdiept in de natuur van het paard dan zul je het juist heel vanzelfsprekend vinden dat alles zo hetzelfde moet zijn. Als je een paard een plaatje met: zoek de 5 verschillen zou kunnen laten zien dan heeft hij ze al allemaal voor dat jij de tweede hebt gevonden. Het is in de natuur van levensbelang om patronen te herkennen. Als er een bosje platter is dan anders kan er een jager in zitten.

Inderdaad, daarom zijn ook veel basispaarden op wedstrijdterrein min of meer at ease (immers: alles is eng, dus dan kun je maar beter braaf naar je baasje luisteren en die zorgt wel dat er niks gebeurt) terwijl ze thuis achterstevoren staan omdat er een tuinstoel een meter naar links verschoven is.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:21

Urielle schreef:
Sizzle schreef:

Inderdaad, daarom zijn ook veel basispaarden op wedstrijdterrein min of meer at ease (immers: alles is eng, dus dan kun je maar beter braaf naar je baasje luisteren en die zorgt wel dat er niks gebeurt) terwijl ze thuis achterstevoren staan omdat er een tuinstoel een meter naar links verschoven is.

Ha! Lang leve mijn basispaardje.. Hééél herkenbaar. Tuinstoel herzet, bloempot een metertje opgeschoven,.. Alles heeft mevrouw gezien. Op de trainingen net hetzelfde, alles wat er niet juist is heeft ze gezien. Op wedstrijd schrikt ze van niets en laat ze zich opeens supermakkelijk rijden zonder maar enige vorm van protest Cool. I like it!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:05

Jippie schreef:
Een sensibel paard heeft supersnelle reflexen en die worden niet gebruikt om de ruiter er zo snel mogelijk af te krijgen. Het is alleen de vraag of je als ruiter zo handig bent dat je én blijft zitten én je paard op zijn gemak weet te stellen.
Die snelle reflexen heb je in het hogere werk ook weer nodig om ze scherp op je hulpen te krijgen. Maar je begrijpt misschien dat er heel wat ruitergevoel en stuurkunst voor nodig is om dat allemaal in goede banen te leiden en in de tussentijd wordt het hard getraind.

En daar zeg je het zelf RUITERGEVOEL
Dus niets mis met een paard, niet doorgefokt niet in de stress maar een ruiter die het paard niet het juiste gevoel geeft.

Als ik niet lekker in mijn vel zit kan ik ook beter niet met mijn pony naar buiten gaan, dat geklier en gestuiter.
Ben ik vrolijk en ontspannen is er niets aan de hand.

Als je dus zoals "ik noem geen naam" je paard tegen een boom tot stilstand moet brengen of met behulp van andere, mis je naar mijn gevoel het RUITERGEVOEL en ben je gewoon een mens die een paard een geleerd kunstje laat doen.
En dan gebeuren er wel eens rare dingen zoals schikken van een papiertje (je paard kan natuurlijk ook een rotbui hebben Knipoog )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:34

Knap hoor, als je kunt stellen dat je paard hem nooit aftaait zonder dat je hem terug kunt pakken, of een inschattingsfout maakt. Daarnaast moet *ikzaldenaamooknietnoemenmaarweetwiejebedoelt* wel het geld binnen halen met het rijden van paarden dus zal er gereden moeten worden, goede dag of niet.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 02:11

hahaha saar4, je beschrijft ranko net Haha! Heb al meegemaakt dat hij bang is van een bloem tussen het gras ofzo Lachen die hoort daar dan niet volgens hem ofzo Clown
Of wanneer het zomer is en er schijnt licht in de binnenbak, durft ie der niet voorbij Clown achja, mensen die naast de bak de les volgden ofzo schrokken nog meer dan mij. Je geraakt het zo gewoon dat je het bijna vergeet. Daardoor had ik ook geen beprekingen met hem.
Hoe minder je jezelf er druk om maakt, hoe minder problemen je ermee hebt toch?