Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 08:56

Ik wordt nooit (meer) boos. Toen ik nog wat jonger was en minder ervaring had wel. Als het nu even niet wil lukken stop ik en probeer ik het de volgende keer weer. Geduld is een schone zaak.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:03

Ik probeer altijd zo min mogelijk boos te worden en het met praten op te lossen, want Silence raakt alleen maar van slag als je boos word.

Mieschelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:33

Ik probeer altijd niet boos te worde:P ,, maar as ik boos wordt wordt ik dat meestal op mezelf.
haha wat vaak ook heel ierie is Tong uitsteken
MAarja ik denk dat het vaak ook aan mezelf ligt ..ik denk dat je het beste met zweep kan aanzetten en dan je zweeo proberen niet meer te gebruiken (eventueel laten vallen maar dat hangt er van af van dat de paarden er niet van schrikken) gallopeert je paard gewoon door dan moet je hem uitgebreid belonen en zo steeds verder proberen totdat hij/zij ook zonder zweep anspringt:D

ilona_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:35

Ik wordt niet boos ik wacht geduldig af al duurt het uren uiteindelijk moet hij/zij tog wel eens een x gaan galloperen/draven/stappen of what

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:21

Ik word ook niet zo snel boos. Meestal zeg ik gewoon boos "Catoo!" en dan is ze weer braaf Clown

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:56

Niet...want als mijn paard iets niet doet wat ik van hem vraag dan hebben we kennelijk een communicatie stoornis en dan ga ik bij mijzelf ten rade waarom iets niet lukt. Boos worden heeft geen zin, dat is puur uiten van onmacht en dan blijf je de verliezer. Heb vaak genoeg met lede ogen aangekeken hoe een amazone een paard uit onmacht zo aanpakte dat je wel eens de twijfel krijgt of het idd niet gewoon aan het paard ligt. Ik geloof er niet in, wel in onkunde van de ruiter. Daarom vind ik het volgen van lessen ook altijd belangrijk.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:00

Jullie hebben het eigelijk alleen maar over het boos worden tijdens het berijden van je paard. Dan ga ik volkomen mee met het commentaar wat gegeven wordt. Maar hoe weet een paard, dat bij een "Catoo" of "He" of "Ho" hij moet stoppen? Kent hij de gevolgen, en zijn deze bekend? Iedereen wordt dan in dat opzicht weleens boos op zijn paard. Die van mij weet bijv. precies dat hij bij een open stal deur, tijdens het voeren, niet met zijn voeten over de lijn mag. Dit doet hij ook niet, omdat hij anders gecorrigeerd wordt na een waarschuwing. Maar hier ben ik wel bewust mee bezig geweest, en hij kent de corrigerende tik na een waarschuwing. Dit scheelt mij al een hoop "gedonder" omdat hij weet wat er komen gaat. Waarom dan niet 1x duidelijk zijn (imo boos worden) en verder fijn verder communiceren, dan 10x een naam roepen en het nog niet snappen?

Even ter toelichting: boos worden vind ik al een corrigerende tik. Kwaad en onredelijk meer het bewust "afrossen" van je paard om je macht af te dwingen.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:00

Hermesdeux schreef:
Jullie hebben het eigelijk alleen maar over het boos worden tijdens het berijden van je paard. Dan ga ik volkomen mee met het commentaar wat gegeven wordt. Maar hoe weet een paard, dat bij een "Catoo" of "He" of "Ho" hij moet stoppen? Kent hij de gevolgen, en zijn deze bekend? Iedereen wordt dan in dat opzicht weleens boos op zijn paard. Die van mij weet bijv. precies dat hij bij een open stal deur, tijdens het voeren, niet met zijn voeten over de lijn mag. Dit doet hij ook niet, omdat hij anders gecorrigeerd wordt na een waarschuwing. Maar hier ben ik wel bewust mee bezig geweest, en hij kent de corrigerende tik na een waarschuwing. Dit scheelt mij al een hoop "gedonder" omdat hij weet wat er komen gaat. Waarom dan niet 1x duidelijk zijn (imo boos worden) en verder fijn verder communiceren, dan 10x een naam roepen en het nog niet snappen?

Even ter toelichting: boos worden vind ik al een corrigerende tik. Kwaad en onredelijk meer het bewust "afrossen" van je paard om je macht af te dwingen.

die van mij blijft ook netjes staan tot ze toestemming heeft de stal in te lopen Haha!
maar heb haar dat niet geleerd door middel van een tik te geven (of te schreeuwen ofzoo). ze kent het commando halt, en vandaar uit heb ik (met een beetje geduld) haar geleerd dat ze moet blijvben staan tot ik zeg "ga maar". en ze doet het keurig al zeg ik het zelf Bloos . blijft nu ook altijd netjes los staan als ik haar afzadel en m'n spullen weg hang enz Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:06

Amber, ik begrijp jou reactie. Mijn paard bleef in het begin geeneens stilstaan als ik even bukte voor de peesbeschermers. Ik kon me daar op een gegeven moment zo aan ergeren (hij was toen 11) dat ik helemaal opnieuw begonnen ben. Ho = ho, en vanuit daar verder. En ik heb geduld, maar als het begrepen wordt, maar niet nageleefd wordt, krijgt meneer daar wel een reactie op. Nu hoef ik er niets aan te doen, blijft hij staan bij benen afspuiten, opzadelen, stal mesten e.d. Dat werkt voor hem en mij toch veel fijner, dan dat ik bijv. elke keer hem moet corrigeren met de stem. Veel rustiger en ontspannender. En niet elk paard leert het aan op jou manier (die ik overigens goedkeur), maar mijn paard zocht op een gegeven moment echt tot hoe ver hij kon gaan en peerde hem zo nu en dan weleens uit zijn stal. Nu heb ik dat niet meer. Gelukkig Haha!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:39

Als mijn paard echt aan het etteren is kan ik wel uit mn vel springen.

als ie op zn donder heeft gehad is alles weer oke en loopt ze super fijn. Soms is ze duidelijk aan het etteren. oefeningen die ene eitje zijn voor dr wilze dan niet uitvoeren bijvoorbeeld. ik blijf eerst rustig,heb ikdoor dat ze me de gek aan steekt dan krijgt ze wel even op haar donder, daarna is het ook weer goed en doet ze de oefening als altijd

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:01

hermesdeux: ik snap dat je het dan op jou manier hebt opgelost. en als je daar baat bij hebt, goed. dat is fijn! Knipoog

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:03

Ik vraag het eerst rustig,Dan iets harder en dan Klets !!
Wie niet luisteren wil moet maar voelen ...
Alleen ik word niet boos.Ik doe het gewoon rustig.
Als ik boos word reageert ie omgekeerd.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:36

Niet, MITS je paard je als leider/dominantere ziet en je de goede hulpen/signalen geeft zal je paard het doen. Als ik zeker weet dat het paard me als leider ziet en me vertrouwt dan zal ik uitzoeken wat ik verkeerd doe.

Als ik het niet zeker weet, of als ik zeker weet dat ik duidelijke signalen geef en het paard reageert nog niet ga ik aan de band werken.

Als het paard bijt o.i.d. en er is geen reden voor, krijgt hij meteen een tik. Gelukkig nog niet voorgekomen (ben ook nog maar een maand of 4 met hem bezig)

ik ben er van overtuigd dat er geen gemene paarden worden geboren. Er zijn wel genoeg paarden die gemeen worden door hoe ze behandeld worden.

Cindy

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:17

ik word nooit boos.. Want ik weet dat als je boos wordt en dat op je paard afreageerd het alleen nog maar erger wordt. Dit is dan vooral tijdens het rijden. Ik blijf dan geduldig en rustig.

In omgang ligt dat iets anders, als een paard mij zonder aanleiding bijt of slaat word ik wel boos en krijgt hij een klap terug. Maar dat is niet meer dan logisch.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:28

Hermesdeux schreef:

Tja, dat is het verschil. boos worden is bij mij een emotie, die ook mijn gedrag beínvloedt.
Daarom zeg ik: ingrijpen/corrigeren vóórdat je boos wordt. Dan is het weloverwogen en gedoseerd. Slaan of wat dan ook uit boosheid, is in mijn ogen altijd fout.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:02

Ik probeer zo min mogelijk boos te worden en dat was een paar jaar geleden wel anders. Ik heb dat helemaal omgegooit naar geduld. Toch als ze soms vervelend is en dat is zelden dan wordt ik wel boos ja!, ik schreeuw dan een keer
(maakt meer indruk bij haar dan een tik met de zweep) en ik prik er een keer flink met me sporen en dan is het over en loopt ze meteen 100% beter.

Hermesdeux ik ben het helemaal met je eens en dat onredelijk worden maakt alleen maar meer kapot het paard gaat dan echt niet beter lopen of wat dan ook maar wordt bijv bang voor het bit of de zweep, en als je dat hebt is het echt niet goed!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:52

Ik vindt boos worden geen corrigerende tik. Daar ben je heel bewust mee bezig. Als je boos bent ben je in staat wat meer dingen te doen dan nodig is en waar je niet bij nadenkt omdat je boos bent. Anders ben ik elke dag boos. Ik corrigeer mijn paard dagelijks. Meestal via stem. NEE! zeg ik dan. hij weet precies wat ik bedoel, maar kan dat geen boos worden noemen. In mijn ogen ben je dan juist heel bewust bezig

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:01

Ik probeer nooit boos te worden, maar soms is eens boos worden wel nodig. Bijvoorbeeld: Loena was al de hele dag aan het tegenwerken. Toen we wouden springen wou ze niet meer over een kuisje van misschien 20 cm gaan. Ik heb mij eens kwaadgemaakt (haar niet geslagen of uitgescholden) , toen ging ze er wel over en kreeg ze een beloning.Een paard kan iets niet doen uit onwetendheid ,moeheid (bv na een lange springles nog hele intensieve sprongen),luiheid of tegendraadsheid zegmaar Haha! In het allerlaatste geval kan ik wel eens boos worden, maar ik probeer wel eerst of motiveren niet werkt Knipoog .

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:37

Het ligt er toch wel aan op welk paard ik zit en wat ik van hem vraag.
Als mijn vierjarige niet in de goede galop gaat dan kan ik daar echt niet boos om worden. Ze snapt het gewoon nog niet goed en dan kan ik toch slechts boos worden.

Op de volbloed kan ik ook slecht boos worden. Dan kan ik gewoon net zo goed afstappen, want dan is er niks meer mee aan te vangen.

Op de vos wordt ik wel eens boos als hij zich weer eens moet aanstellen in een hoekje van de wei waar een onzichtbaar eng wezen zit. Hij wil zich dan gewoon onder het werk uit trekken. Maar ik kan niet boos op hem worden als hij nog niet goed appuyeert, want dat kent ie nog niet.

Weska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:39

Ik vind dat je eigenlijk niet zichtbaar boos moet worden.
Dan doe je misschien dingen die je niet wil doen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:41

het is beter om geduldig te zijn lijkt me
maarja het is erg moeilijk als je ongeduldig bent Tong uitsteken

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:53

Als een paard iets niet doet omdat hij het niet kent, niet goed begrijpt of gewoon erg moeilijk vind, dan blijven we gewoon proberen.
Als hij iets niet doet omdat hij gewoon niet wíl, dan heb ik geen medelijden. Ik wil het 1 of desnoods 2 keer vragen, maar daarna zal hij gewoon moeten.
Een paard dat perfect kan galopperen maar het uit pure luiheid niet doet krijgt zonder pardon een tik. Maar of ik dan echt boos ben? Neen, want daarna rijden we gewoon verder alsof er niks gebeurd is. Ik zet een paard op zijn plaats voordat hij me zo kan gaan irriteren dat ik echt kwaad wordt.

andora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:40

jarrah schreef:
Sjee, het verbaast me altijd weer als ik dit soort topics lees over hoeveel mensen er gewoon echt boos kunnen zijn op hun paard...kom op, waar denk je dat die fout bij het paard vandaan komt?? Juist...bij de ruiter! Dus waarom boos op je paard worden als je diep van binnen dondersgoed weet dat de fout eigenlijk bij jezelf ligt ipv bij het paard? Verward

daar ben ik het helemaal mee eens (waar de kennis van de ruiter ophoud begint zijn grofheid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:17

paardrijden is een kwestie van aanwijzingen geven
Niets meer en niets minder.
Soms wort ik ook wel eens boos maar dan is het meer op mezelf omdat ik dan niet weet hoe ik het beste die ene aanwijzing moet geven zodat het wel lukt!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:23

B_Sweet schreef:
Ik vraag het eerst rustig,Dan iets harder en dan Klets !!
Wie niet luisteren wil moet maar voelen ...
Alleen ik word niet boos.Ik doe het gewoon rustig.
Als ik boos word reageert ie omgekeerd.

Beetje kortzichtig. Een paard is geen mens. Wie zegt dat het paard begrijpt wat jij wil?? Wie niet luisteren wil moet maar voelen...beetje raar.