heb je met rijden altijd een sweep of sporen nodig ?????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Re: heb je met rijden altijd een sweep of sporen nodig ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:29

Laten we het even ontopic houden mensen, ga dingen lekker uitvechten over de pm. Btw bokt is geen afzeik forum, maar een discussieforum waar je je vragen op kwijt kan, Die vraag kan dus ook uitlopen op een discussie. En op bokt word niet gepest Knipoog Hier worden alleen maar tips gegeven.

Dus voor sommige mensen, een spoor is voor de verfijning van de hulpen, niet voor het lek prikken en vooruitschoppen van een paard. Een zweep heb ik er altijd bij om paardne te kunnen corrigeren, maar dat betekend niet dat die altijd gebruikt word.

Dus ja ik rij meestal met sporen en zweep. En dat wil dus niet zeggen of iemand wel of niet kan rijden. Want mijn paard kan ook gewoon lopen zonder sporen en zweep.

En nog iets, Voor die offtopic reackties, voor sommige mensen is de waarheid gewoon te hard. Die gaan steeds in de aanval, daardoor krijg je felle discussies en sommige mensen vatten dat te persoonlijk op. terwijl alles te proberen is.

Nou mensen ontopic graag. Hierbij tem ik gelijk even.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:22

Zo, en nu On Topic!!!

Ik ben nieuw en ik heb dus nog niet eerder aan een discussie meegedaan over sporen en zweep, en ik vind er het volgende van:

Zelf rijd ik recreatief en vind van mezelf dat ik niet goed genoeg met sporen om kan gaan om de ook te gebruiken. Dat wil niet zeggen dat ik niet kan rijden, dat wil zeggen dat ik genoeg inzicht in mezelf heb om te zien wat ik beter wel en niet kan doen.

Maar als je met sporen KUNT rijden (en zo niet, vraag dan de hulp van een instructeur/instructrice, of iemand anders die GOED met zijn paard/pony omgaat en sporen gebruikt), dan kunnen ze inderdaad heel handig zijn om hulpen duidelijker te geven, of verfijndere hulpen te geven.

Wat zweep betreft: Tenzij een paard/pony er bang voor is, rijd ik altijd met zweep. Ik sla eigenlijk nooit hard, dat is nooit nodig. Maar ik rijd nu bijvoorbeeld een Tinker die ik gevoeliger wil maken voor het been (want dat is ze NIET) en dan is het 3 keer aandrijven, tikje. En dat werkt. Maar je kan er ook andere dingen mee doen, zoals zachtjes tegen de kont aan leggen als je een heel scherp bochtje wilt maken (maarja, da's niet echt dressuurderig Knipoog ). Of je hulpen verduidelijken, of een tikje tegen z'n neus aan geven als hij van de stuiken in het bos eet, haha.

Ook heb ik lang op een manege gereden met een hoop koudbloeden. Daar MOEST je met zweep rijden, anders namen al die eigenwijze pony's je niet serieus. Dan crossten ze er zo vandoor, of ze verzetten juist geen stap, en al helemaal niet in de goede richting.
Maar als je eenmaal had laten zien dat je een HELE GROTE zweep had, dan hoefde je 'm eigenlijk nooit te gebruiken. (kijk, dat vind ik nou het coole aan koudbloeden Haha! ).

Mijn punt is meer: zweep en sporen zijn NIET om je paard pijn mee te doen, maar het kan wel, dus je moet er goed mee uitkijken.

Zo, en dat vind ik dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:13

Citaat:
Laten we het even ontopic houden mensen, ga dingen lekker uitvechten over de pm. Btw bokt is geen afzeik forum, maar een discussieforum waar je je vragen op kwijt kan, Die vraag kan dus ook uitlopen op een discussie. En op bokt word niet gepest Knipoog Hier worden alleen maar tips gegeven.

Moderatoropmerking:
Prima verwoord, hier sluit ik me bij aan en ga er vanuit de rest ook

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:53

Gineke schreef:
Zo, en nu On Topic!!!

Ik ben nieuw en ik heb dus nog niet eerder aan een discussie meegedaan over sporen en zweep, en ik vind er het volgende van:

Zelf rijd ik recreatief en vind van mezelf dat ik niet goed genoeg met sporen om kan gaan om de ook te gebruiken. Dat wil niet zeggen dat ik niet kan rijden, dat wil zeggen dat ik genoeg inzicht in mezelf heb om te zien wat ik beter wel en niet kan doen.

Maar als je met sporen KUNT rijden (en zo niet, vraag dan de hulp van een instructeur/instructrice, of iemand anders die GOED met zijn paard/pony omgaat en sporen gebruikt), dan kunnen ze inderdaad heel handig zijn om hulpen duidelijker te geven, of verfijndere hulpen te geven.

Wat zweep betreft: Tenzij een paard/pony er bang voor is, rijd ik altijd met zweep. Ik sla eigenlijk nooit hard, dat is nooit nodig. Maar ik rijd nu bijvoorbeeld een Tinker die ik gevoeliger wil maken voor het been (want dat is ze NIET) en dan is het 3 keer aandrijven, tikje. En dat werkt. Maar je kan er ook andere dingen mee doen, zoals zachtjes tegen de kont aan leggen als je een heel scherp bochtje wilt maken (maarja, da's niet echt dressuurderig Knipoog ). Of je hulpen verduidelijken, of een tikje tegen z'n neus aan geven als hij van de stuiken in het bos eet, haha.

Ook heb ik lang op een manege gereden met een hoop koudbloeden. Daar MOEST je met zweep rijden, anders namen al die eigenwijze pony's je niet serieus. Dan crossten ze er zo vandoor, of ze verzetten juist geen stap, en al helemaal niet in de goede richting.
Maar als je eenmaal had laten zien dat je een HELE GROTE zweep had, dan hoefde je 'm eigenlijk nooit te gebruiken. (kijk, dat vind ik nou het coole aan koudbloeden Haha! ).

Mijn punt is meer: zweep en sporen zijn NIET om je paard pijn mee te doen, maar het kan wel, dus je moet er goed mee uitkijken.

Zo, en dat vind ik dus!

ben ik t in grote lijnen wel mee eens ...

revanche_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:01

alleen sporen

Darts_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:29

Nee ik vind niet dat je altijd met sporen en zweep moet rijden ik denk eerder dat u meer respect krijgt van uw paard als u zonder ijd

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:36

Ik vind het ook niet nodig! maar ja ik heb geen eigen paard en sommigen mensen vinden dat het wel nodig is het is maar wat de eigenaar nodig vind!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:41

ik rijd met zweep en soms met sporen maar ben er al achter gekomen dat sporen geen enkele nut hebben bij mijn paardje.
en zonder zweep loopt ze niet. Tong uitsteken
ik ben haar nu aan het leren dat ze ook met lichte hulpen door moet lopen en daar heb ik een zweep bij nodig ja.
helaas vind ik het heel jammer dat veel mensen een zweep of spoor gebruiken voor de sier, dat zie je helaas nog vaak genoeg.

sommige van jullie hebben dus in het profiel van de TS gekeken, als jullie goed hadden gekeken zien jullie dat hij nog maar een jaar rijd, waarom meteen beginnen met het penny gezeur? ik vind het helemaal geen rare vraag, heel normaal zelfs, deze jongen wil gewoon wat weten over zweep en sporen.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:53

SkullHorse17 schreef:
Vork beste bokkers Vork ik vraag me eens af heb je altijd sporen of een sweep nodig in dressure om te zorgen dat je paard beter naar je luistert???? i Koe k vraag me toch af wat vinden jullie daarvan
Vork

Dit is zeker niet altijd nodig.

Persoonlijk rijd ik altijd met een licht spoortje, omdat mijn paard dat af en toe nodig heeft.
Hij is momenteel veel te zwaar en is ook niet oorspronkelijk een pistepaard.
Ik rijd hem bovendien in een wei en die ligt er niet altijd even vredig (lol) bij dus gebruik ik die spoortjes even om hem te ondersteunen in de galop indien echt nodig.
Ik gebruik ze eigenlijk niet echt vaak en werk meer met mijn hele been dan met heel mijn hak.

Als jij een paard hebt dat steeds goed vooruitwerkt zou ik zeker geen spoortjes aandoen.
Een zweepje kan je eventueel voor alle zekerheid bij je houden voor als je weet dat je paard af en toe eens dat tikkeltje extra nodig heeft.

Maar altijd?
Zéker niet !

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:16

Ik rijd nu met een kort springzweepje en zonder sporen. springzweepje hoef ik niet te gebruiken. Het idee dat ik hem bij me heb, is voor mijn paard al genoeg. En mocht ze iets spannend vinden of niet langs durven, kan ik hem gebruiken. Anders niet. Ze reageert goed op het been, dus sporen zijn nog niet nodig.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:56

Ik heb nog nooit dressuur gereden met zweep of sporen Haha!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:20

bij onze quarter kan ik makkelijk zonder zweep rijden maar toch heb ik hem erbij om haar iets aan te kunnen tikken als ze b.v de achterhand niet zo netjes mee neemt. Ik rijd haar weinig met sporen, krijg zonder sporen al genoeg reactie op been, af en toe doe ik ze toch om, om toch net iets duidelijker te zijn met m'n hulpen.

Op m'n jonge paardje rijd ik altijd met zweep om gelijk te kunnen corrigeren als ze iets verkeerd doet of als ik net niet genoeg reactie krijg op m'n been.
Meestal is het al genoeg als ik de zweep vast heb.

TOBIASJEANET

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:20

ik heb zonder, alleen met zweep en sinds kort nu alleen met sporen gereden. dit laatste bevalt mij het beste.
maar dat is voor iedere combinatie verschillend. er is niet echt een regel voor. je moet kijken wat het beste werkt voor jou en je paard/pony. zolang je beide met wijsheid en gevoel gebruikt is er niks mis mee!

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:22

Met niks mijn paard luisterd heel erg naar me benen en hij houd niet echt van de zweep als ik ga longeren dus denk ook niet met rijden eigenlijk nooit geprobeert met zweep te rijden het gaat zo goed.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:29

Ik rij zonder sporen, maar met zweep.
Die gebruik ik zelden. Als ik hem gebruik is dat meestal voor een lastige hond. Haha!

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:35

Nou met rijden heb ik wel altijd een zweep Vork Voor het geval dat.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:05

Eerst met sporen en zweep, nu alleen nog met sporen in de bak met dressuur en in de " polder" geen zweep en geen sporen.

loveballa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:35

ik rij altijd met sporen omdat ik Z1 rijdt...maja je hoeft niet altijd met sporen te rijen hoor alleen om de hulpen te verduidelijken en een zwwep heb je alleen nodig om te corrigeren en bij te tikken en zo...als je paard opstandig is ook...maar om extra met sporen erbij te rijen is egt niet nodig...tenzij je interessant wil doen en denkt dat je dan meer bent...of dom gaan reageren op stomme topics..maar ja je hoeft dus niet met sporen te rijen als je net in de B zit en je pony is net een jaar onder het zadle enzo..

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:51

Ik rij zonder sporen en zonder zweep, m'n ene paard is nooit met zweep of sporen gereden en is M2 geklasseerd [Niet met mij overigens]

PENNY!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:13

Ik rij met sporen. Maar enkel omdat mijn benen lang zijn, en ik zonder sporen mijn benen veel verder naar achter moet leggen als hij niet reageerd op mijn kuiten.
Het zijn dus lange sporen, maar niet scherp of grof, gewoon een knopje.

Zweep gebruik ik niet, mijn paard wordt er gek van, en ik kan er zelf echt totaal niet mee rijden, dus waarom zou ik?

Ik vind dat je sporen of een zweep alleen mag gebruiken als je ermee om kan gaan, dus niet de hele tijd zit te prikken of te hard slaat, en dan zie je ook vaak dat deze hulpmiddelen worden gebruikt zonder echte reden.
Gebruik met mate. Knipoog

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:14

Ik heb een sweepje for de sier,, staat lkkr ztoer *LOL*

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:20

loveballa schreef:
ik rij altijd met sporen omdat ik Z1 rijdt...maja je hoeft niet altijd met sporen te rijen hoor alleen om de hulpen te verduidelijken en een zwwep heb je alleen nodig om te corrigeren en bij te tikken en zo...als je paard opstandig is ook...maar om extra met sporen erbij te rijen is egt niet nodig...tenzij je interessant wil doen en denkt dat je dan meer bent...of dom gaan reageren op stomme topics..maar ja je hoeft dus niet met sporen te rijen als je net in de B zit en je pony is net een jaar onder het zadle enzo..

Jij plaatst overal rare reacties man, Z1 Haha!
Alle penny's verzameeeluuhhh...

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:26

licht eraan waarvoor je ze gebruikt. al heb je zweep en sporen nodig om je paard vooruit te prikken/slaan, dan ben je fout bezig . maar gebruik je spoortjes om te verduidelijken of net dat beetje extra te geven waardoor een oefening wel lukt, oké. ben wel van mening dat je sporen pas in hogere dressuur kan gaan gebruiken en als je weet waar je mee bezig bent. Knipoog
eb heb het trouwens al helemaal niet zo met zwepen. neem wel altijd een zweepje mee naar buiten, maar dat is niet om mijn eigen paard mee te slaan Duivel Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:29

Nee, je hebt het niet altijd nodig. Lang niet altijd. Ik rijdt ook niet met zweep, nu ik begin met springen af en toe, maar daar moet ik ook maar mee stoppen; hij moet het zonder kunnen.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:44

Ik vind van niet,
als je paard zo is gereden dat hij zonder sporen en zweep ook harstikke braaf en goed loop
zie ik niet in waarom je nog wel een zweep of sporen erbij moet hebben
Bij mijn eigen paard heb ik wel altijd een zweep omdat hij soms in protest gaat