Zo, en nu On Topic!!!
Ik ben nieuw en ik heb dus nog niet eerder aan een discussie meegedaan over sporen en zweep, en ik vind er het volgende van:
Zelf rijd ik recreatief en vind van mezelf dat ik niet goed genoeg met sporen om kan gaan om de ook te gebruiken. Dat wil niet zeggen dat ik niet kan rijden, dat wil zeggen dat ik genoeg inzicht in mezelf heb om te zien wat ik beter wel en niet kan doen.
Maar als je met sporen KUNT rijden (en zo niet, vraag dan de hulp van een instructeur/instructrice, of iemand anders die GOED met zijn paard/pony omgaat en sporen gebruikt), dan kunnen ze inderdaad heel handig zijn om hulpen duidelijker te geven, of verfijndere hulpen te geven.
Wat zweep betreft: Tenzij een paard/pony er bang voor is, rijd ik altijd met zweep. Ik sla eigenlijk nooit hard, dat is nooit nodig. Maar ik rijd nu bijvoorbeeld een Tinker die ik gevoeliger wil maken voor het been (want dat is ze NIET) en dan is het 3 keer aandrijven, tikje. En dat werkt. Maar je kan er ook andere dingen mee doen, zoals zachtjes tegen de kont aan leggen als je een heel scherp bochtje wilt maken (maarja, da's niet echt dressuurderig

). Of je hulpen verduidelijken, of een tikje tegen z'n neus aan geven als hij van de stuiken in het bos eet, haha.
Ook heb ik lang op een manege gereden met een hoop koudbloeden. Daar MOEST je met zweep rijden, anders namen al die eigenwijze pony's je niet serieus. Dan crossten ze er zo vandoor, of ze verzetten juist geen stap, en al helemaal niet in de goede richting.
Maar als je eenmaal had laten zien dat je een HELE GROTE zweep had, dan hoefde je 'm eigenlijk nooit te gebruiken. (kijk, dat vind ik nou het coole aan koudbloeden

).
Mijn punt is meer: zweep en sporen zijn NIET om je paard pijn mee te doen, maar het kan wel, dus je moet er goed mee uitkijken.
Zo, en dat vind ik dus!