Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Re: Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:42

Buitenhand, binnenbeen.
Paard moet wel eerst actief zijn.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:46

Trouwens, manegepony's zijn ook heel goed ontspannen te rijden hoor.
Ik reed wel eens op een manegepony op een soort van oude boerderij, heel verrot allemaal daar. Als mijn paard kreupel of ziek was ofzo reed ik voor de gein wel eens een lesje mee. En het lukte heel aardig om ze ontspannen te krijgen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:41

Met mijn paard heb ik al bijna de afspraak dat we eerst met ons kop op sterrenkijken losstappen, draven en een galopje doen. Daarna neem ik mijn teugels op maat en hebben we contact en is het over met die onzin. Ze is dan warm gelopen en neemt direct het bit aan. Vroeger moest ik haar wel veel ondersteunen met ophoudingen en vooral achter actief houden.
Tegenwoordig kan alles met veel kleinere hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:55

Als 1e wil ik gewoon dat het paard nageeflijk is. Gewoon lekker ontspannen. Dit doe ik door nauwelijks aan de teugels te komen, veel overgangen te maken en dat d.m.v. mijn zit en been. Ook veel figuren rijden.
Op een gegeven moment voel je dan dat je paard gaat loslaten. (Knabbelen aan het bit / achterhand er onderschuiven / goed beengebruik / goed aan het been / over de rug lopen etc.)
Dan kun je langzaam gaan opbouwen naar wat oprichting, maar wel ontspannen blijven.
Zo doe ik het ... Haha!

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:03

Jullie zeggen allemaal dat jullie willen dat jullie paard nageeflijk is.. Wat betekent dit nou eigenlijk? Word ermee bedoelt dat het paard goed naar de hulpen luistert ofzo? Verward

Ik krijg paarden zelf wel in de krul, maar echt aan de teugel lukt me alleen bij paarden waar ik vaak op rijd. Bloos
Zelf vind ik dat aan de teugel inhoud dat je paard ontspannen is, goed op de hulpen reageerd, in de krul loopt of zo iets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:23

Een paard wat nageeflijk is, loopt van voren naar achteren soepel door het lijf, reageert op de hulpen die je geeft, en luistert naar de teugelhulpen, is dus "aan de teugel". Daarom is nageeflijkheid ook een betere term. Maar: een paard kan nooit nageeflijk zijn als de ruiter dat niet is! Het begint dus met druk wegnemen (is nageven) op het moment dat het paard wijkt voor de druk (ook die van je handen). Dat betekent dus niet alleen soepel met je handen meegaan met de mond van het paard, maar ook, als jij been geeft, en het paard gaat in reactie daarop voorwaarts, de druk van je been wegnemen en soepel meegaan met de beweging van het paard. Pas als je ontspannen meegaat met de mond van het paard, niet meer bij elke stap aandrijft, en ontspannen meezit in de beweging, en de timing van je hulpen correct is, ben je bezig met nageeflijk rijden.
Een stijve, strenge hand, "spelen" met de teugels, of juist druk geven tot het paard wel naar beneden moet, zonder dat je daarbij voorwaartse hulpen geeft, of door niet meezitten met de beweging, valt onder "in de krul trekken".
Nageeflijkheid komt vanuit het voorwaarts rijden, vanuit je benen voorwaarts rijden, met een ontspannen zit meegaan en opvangen, en met je handen lichtjes opvangen en vervolgens nageven. Een paard wat niet voorwaarts is, kun je niet van voren opvangen. Een paard wat miet ontspannen is, is nooit nageeflijk, zorg daarom eerst dat jij zelf ontspannen zit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 01:08

Goofy44 schreef:
De motor zit van achteren, alles wordt gedaan vanuit de drang en beweging naar voren. De ontspanningsketen van het paard is niet van achteren naar voren maar van voorhand naar achterhand, volgens een kringloop of ketting. De volgorde is: 1/. hals, 2/. nek, 3/. onderkaak, 4/. buik, 5/. rug, 6/. bekken en dan 7/. knie. Om het rijden wat te vereenvoudigen, worden in veel gevallen een aantal schakels overgeslagen..... Je hebt voorwaartse drang en aan het been zijn nodig om dit te kunnen realiseren. Als dat allemaal rond is, kun je pas beginnen met wat serieuze oefeningen (werk) met een paard.

interessant! hoe doe je die verschillende schakels in de praktijk precies? welke schakels worden er meestal overgeslagen?

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:35

wauw, heel erg bedankt Yamcha! Ik snap het nu helemaal.. Ik dacht eerst dat jullie met in de krul bedoelde: het lopen met een gebogen hals..
Ik ga maar goed oefenen.. dan gaat het mij ook nog eens lukken Tong uitsteken Pling

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:11

gewoon buiten teugel strak houden en aan de binnen teugel kneepjes geven
en als ie trager gaat beetje been bij geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:36

Felisie schreef:
wauw, heel erg bedankt Yamcha! Ik snap het nu helemaal.. Ik dacht eerst dat jullie met in de krul bedoelde: het lopen met een gebogen hals..
Ik ga maar goed oefenen.. dan gaat het mij ook nog eens lukken Tong uitsteken Pling

Graag gedaan, meid! Het is een lange weg, maar uiteindelijk zeer de moeite waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:41

amosje schreef:
Dat werkt dus niet, je moet op beide teugels evenveel druk hebben. In het ideale geval heb je niet meer dan het gewicht van een pakje boter in je handen. Nageeflijkheid komt vanuit een voorwaartse drang, een voorwaartse impuls, die je met je benen opwekt. Imo is wat jij doet van voor naar achter rijden, in mijn opinie ook wel in de krul trekken.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:49

nou zo heeft mijn instructrice het uitgelegd en zij rijd internationaal dus zij zal het wel weten... en dit is nu maar snel uitgelegd he
en bij mijn paard gaat het zo wel

melandri33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:57

Constante druk op de teugels en vooral met je benen.

LoSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:13

Ten eerste zorg ik ervoor dat het paard voorwaarts is.
Door op mijn buitenteugel constante druk te nemen en wat te vragen met de binnentegen voel ik dat hij gaat nageven op de buitenteugel.. wilt hij omlaag dan sta ik toe met mijn hand..maar de achterhand moet er wel onderblijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:28

melandri33 schreef:
Constante druk op de teugels en vooral met je benen.
Constante druk hoeft niet hoor. Als jij wilt halthouden, en je geeft een ophouding, en je paard gehoorzaamt, moet je onmiddelijk nageven. Als jij een voorwaartse hulp geeft met je benen, moeten jouw handen dat toestaan. Anders krijgt je paard tegenstrijdige signalen, maar ik neem aan dat je gelijke druk op beide teugels bedoelde en niet constante druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:46

amosje schreef:
nou zo heeft mijn instructrice het uitgelegd en zij rijd internationaal dus zij zal het wel weten... en dit is nu maar snel uitgelegd he
en bij mijn paard gaat het zo wel
Ik vind het een trucje. En paardrijden heeft niets met kunstjes of trucs te maken. Er is geen 'truc' om een paard aan de teugel te rijden. Zachte benen en zachte handen en een heleboel begrip, geduld, kennis en inzicht, dat is wat je nodig hebt. En daar zijn geen trucs voor, dat is een lange leerweg.

lovelymoon0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:47

Voor waart eerst, en dahn zakt ze zelf al vrij veel in.
Dan hoef ik alleen maar 1 keer een kneepje in mijn binnen hand te geven en ze loop perfect aan de teugel. Vork

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:50

ik doe het pas als mijn paard verder gewoon ontspannen is. dus niet als ie loopt te klieren of als ik er net op zit...
dan houd ik altijd dit vast:
buitenhand passief, binnenhand actief > dat wil zeggen: buitenhang gesloten en binnenhand knijpje-los om zo stelling te vragen naar beneden en naar binnen... en dan een lichte extra druk van de beenspieren! Lachen en vooral:

Ontspannen! Lachen

lovelymoon0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:55

Yamcha schreef:
amosje schreef:
Dat werkt dus niet, je moet op beide teugels evenveel druk hebben. In het ideale geval heb je niet meer dan het gewicht van een pakje boter in je handen. Nageeflijkheid komt vanuit een voorwaartse drang, een voorwaartse impuls, die je met je benen opwekt. Imo is wat jij doet van voor naar achter rijden, in mijn opinie ook wel in de krul trekken.

Ben ik niet helemaal met je eens. Vork
Als je de teugels allebei gewoon op maat hebt en in binnen teugel kneepjes geeft is ook een manier.
Ik heb op meerdere maneges gelest en van meedere prive instucrices gehoort dat dat prima werkt!
Ik hoef het zelf niet eens te doen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:05

Maar dan wordt ie dus pas nageeflijk als hij in stelling loopt, maar je krijgt geen correcte stelling als er geen nageeflijkheid is. Een beetje de kip of het ei, lijkt mij.
Ik heb altijd geleerd eerst voorwaarts te rijden, ontspannen meegaan in de beweging, daarbij correct zitten, de beweging iets op te vangen met beide handen, en voilà, daar is ie al. Plus dat hij dan in de eerste plaats de achterhand er goed onder zet, en begint te swingen inplaats van stuwen, en daat gaat het mij eigenlijk om. Pas nadat die achterhand er onder komt, en hij door de rug gaat lopen, komt het koppie naar beneden, ik vind correct ruggebruik eerlijk gezegd ook belangrijker dan dat krulletje. Ik heb ooit een paard wat een afwijking in de nek had, alleen maar lang en laag gereden (gereden versie van de graashouding) omdat dat de enige manier was voor hem om de rug wel goed te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:21

Ik zal er even bij vertellen dat dat paard niet kon afbuigen. de enige manier voor hem om de rug bol te maken en de achterhand eronder te zetten was met het koppie laag. Als ik hem in de krul had geprobeerd te krijgen, had hij de rug weggedrukt.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:28

Yamcha schreef:
Ik heb altijd geleerd eerst voorwaarts te rijden, ontspannen meegaan in de beweging, daarbij correct zitten, de beweging iets op te vangen met beide handen, en voilà, daar is ie al.

Precies, zo heb ik het ook geleerd, en bij sommige paarden duurt het wat langer, maar als je ze eenmaal zover hebt, merk (en zie) je duidelijk het verschil!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 06:44

Klopt, het duurt idd wat langer, maar als het paard dan goed aan de hulpen staat, lekker voorwaarts is, lekker door zijn lijf loopt, zie je dat het paard het prettig vindt en het ziet er niet gedwongen of geforceerd uit, je hoort het trouwens ook (kauwen op het bit, al die kleine geluidjes die hij maakt) en vooral, je voelt het! Ik vind persoonlijk (bijna)niets lekkerder dan een soepel paard onder me dat op de kleinste hulp reageert...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 07:16

dat geknijp aan de voorkant is alleen maar een 'trucje' wat je gaat toepassen en heeft helemaal niks met correct rijden te maken. Vaak zie je dan ook een paard wat in 3 stukken loopt...de voorkant waar de ruiter de nek in de krul heeft geprutst, het middengedeelte waar de ruiter zit en een achterhand wat er achteraan zwabbert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 07:25

Precies mijn punt idd. En paardrijden doe je niet met trucjes, paardrijden doe je door gevoel voor het paard te hebben, de wetten van de biomechanica te (leren) begrijpen, en niet klakkeloos trucs toe te passen. Goed leren paardrijden is nu eenmaal een lange weg, en trucs zijn een middel om te maskeren dat je het niet op de goede manier kunt. Het verschil is te zien! En te voelen.