Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Goofy44 schreef:De motor zit van achteren, alles wordt gedaan vanuit de drang en beweging naar voren. De ontspanningsketen van het paard is niet van achteren naar voren maar van voorhand naar achterhand, volgens een kringloop of ketting. De volgorde is: 1/. hals, 2/. nek, 3/. onderkaak, 4/. buik, 5/. rug, 6/. bekken en dan 7/. knie. Om het rijden wat te vereenvoudigen, worden in veel gevallen een aantal schakels overgeslagen..... Je hebt voorwaartse drang en aan het been zijn nodig om dit te kunnen realiseren. Als dat allemaal rond is, kun je pas beginnen met wat serieuze oefeningen (werk) met een paard.
Felisie schreef:wauw, heel erg bedankt Yamcha! Ik snap het nu helemaal.. Ik dacht eerst dat jullie met in de krul bedoelde: het lopen met een gebogen hals..
Ik ga maar goed oefenen.. dan gaat het mij ook nog eens lukken![]()
amosje schreef:Dat werkt dus niet, je moet op beide teugels evenveel druk hebben. In het ideale geval heb je niet meer dan het gewicht van een pakje boter in je handen. Nageeflijkheid komt vanuit een voorwaartse drang, een voorwaartse impuls, die je met je benen opwekt. Imo is wat jij doet van voor naar achter rijden, in mijn opinie ook wel in de krul trekken.gewoon buiten teugel strak houden en aan de binnen teugel kneepjes geven
en als ie trager gaat beetje been bij geven
melandri33 schreef:Constante druk hoeft niet hoor. Als jij wilt halthouden, en je geeft een ophouding, en je paard gehoorzaamt, moet je onmiddelijk nageven. Als jij een voorwaartse hulp geeft met je benen, moeten jouw handen dat toestaan. Anders krijgt je paard tegenstrijdige signalen, maar ik neem aan dat je gelijke druk op beide teugels bedoelde en niet constante druk.Constante druk op de teugels en vooral met je benen.
amosje schreef:Ik vind het een trucje. En paardrijden heeft niets met kunstjes of trucs te maken. Er is geen 'truc' om een paard aan de teugel te rijden. Zachte benen en zachte handen en een heleboel begrip, geduld, kennis en inzicht, dat is wat je nodig hebt. En daar zijn geen trucs voor, dat is een lange leerweg.nou zo heeft mijn instructrice het uitgelegd en zij rijd internationaal dus zij zal het wel weten... en dit is nu maar snel uitgelegd he
en bij mijn paard gaat het zo wel

en vooral:
Yamcha schreef:amosje schreef:Dat werkt dus niet, je moet op beide teugels evenveel druk hebben. In het ideale geval heb je niet meer dan het gewicht van een pakje boter in je handen. Nageeflijkheid komt vanuit een voorwaartse drang, een voorwaartse impuls, die je met je benen opwekt. Imo is wat jij doet van voor naar achter rijden, in mijn opinie ook wel in de krul trekken.gewoon buiten teugel strak houden en aan de binnen teugel kneepjes geven
en als ie trager gaat beetje been bij geven
Yamcha schreef:Ik heb altijd geleerd eerst voorwaarts te rijden, ontspannen meegaan in de beweging, daarbij correct zitten, de beweging iets op te vangen met beide handen, en voilà, daar is ie al.