Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maikeltje schreef:Volbloed6, als mijn jonge paard vervelend gaat lopen doen en gaat uitproberen(wat jonge paarden nu eenmaal doen, dan los ik dat niet op door lief tegen hem te praten hoor. Dat los ik op door hem duidelijk te vertellen dat ongewenst gedrag niet is toegestaan, daarvoor heb ik soms een hulpmiddel nodig. Als jij alles kunt oplossen zonder enig hulpmiddel, dan ben ik heeel benieuwd naar die methode van je. Hoe los jij het op als een (jong) paard begint te rennen en je kunt hem op je zit niet terugrijden? En hij reageert ook niet op je stem en heeft gewoon zin een een potje hardlopen? Laat je hem dan begaan of leer je hem dat dat niet getolereerd wordt? Ik zet 'm dan een keer op z'n nummer, zo'n gedrag wil ik hem nl meteen afleren.
Zo was mijn paard nl met inrijden. Die heb ik 2 weekjes met sporen gereden toen begreep ik keurig wat de bedoeling was
Das imo beter dan heb keihard gaan schoppen
Nu (hij is nu 6) loopt hij prima voorwaarts zonder sporen
Ik gebruikte ze om mn paard vooruit te krijgen, niet de beste manier
Maar nu heb ik wel een paard wat reageerd op been 

nikki160287 schreef:tsja, anders om waarom wel?

dat paard heb ik t/m Z1 gereden, daarna is hij helaas afgekeurd voor de sport. Ik startte hem uiteraard met sporen want dat is verplicht maar dat zelfde paard kon met alleen een bustrensje, verder geen slof/zweep/sporen thuis ook een Z1 proef lopen, oftewel die was prima te rijden en stond netjes aan de hulpennikki160287 schreef:mee eens, mensen moeten eens geduld leren hebben. Met geduld heb je al die hulpmiddelen echt niet nodig.
nikki160287 schreef:tsja, anders om waarom wel?
griebels schreef:Lees eerst het topic even voordat je onzin uitkraamt Nadya...