Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 11:05

Blensink, ik ben het nu eenmaal 100% eens met Renske's manier van rijden. Ik zou willen dat ik kon en wist wat zij kan en weet.
Ik wil haar zeker niet de grond in trappen, het is zelfs een zeer goede vriendin van me.
DAar ik Renske's rijkunsten en ervaring bewonder heeft dus niets te maken met haar verdedigen maar ook met mijn eigen mening. Ik ben het voor 99% altijd met haar eens.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:10

Mijn paard heeft tijdens het rijden nog nooit een slof aan gehad. Ik vindt het niet nodig. (met werk aan de longe wel, of een pessoa)

De basis moet goed zijn en aangeleerd zijn zonder slof of sporen, vanuit daar kan je alles opbouwen.

Ik gebruik bij het simpele basis werk geen sporen omdat ik wil dat dat volledig op mijn natuurlijke beenhulp gaat. Als voorwaards, rechtrichten en nagevelijk al op een spoor moet, hoe moet ik dat dan dadelijk bij zwaardere oefeningen ?? Stroom op de sporen zetten......

Basis is basis, dus ook in je hulpen. (das mijn motto iig)

volbloed6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:43

maikeltje schreef:
Volbloed6, als mijn jonge paard vervelend gaat lopen doen en gaat uitproberen(wat jonge paarden nu eenmaal doen, dan los ik dat niet op door lief tegen hem te praten hoor. Dat los ik op door hem duidelijk te vertellen dat ongewenst gedrag niet is toegestaan, daarvoor heb ik soms een hulpmiddel nodig. Als jij alles kunt oplossen zonder enig hulpmiddel, dan ben ik heeel benieuwd naar die methode van je. Hoe los jij het op als een (jong) paard begint te rennen en je kunt hem op je zit niet terugrijden? En hij reageert ook niet op je stem en heeft gewoon zin een een potje hardlopen? Laat je hem dan begaan of leer je hem dat dat niet getolereerd wordt? Ik zet 'm dan een keer op z'n nummer, zo'n gedrag wil ik hem nl meteen afleren.

Ik rijd bij Antoine de bodt. Ik zou zeggen kom een keer kijken. Hij heeft mijn volbloed ook ZONDER slof en hulpmiddelen gereden puur door
Ontspanning
Aanleuning
Recht richten
Verzamelen
Oprichten

Mijn volbloed was zo wild als het maar kon, en slechts 4 jaar toen ik hem kreeg. Paard loopt op hoog niveau en heeft nooit een slofteugel aangehad. Zo kan het dus ook!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:05

Helemaal mee eens! Zolang je maar voldoende geduld hebt en zelf lekker naar de ontspanning toe rijdt kan het echt zonder!!!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:08

Maar nu ben ik wel erg benieud hoe jullie die tegen sporen zijn het oplossen als het paard niet op het been reageerd en ook niet op een zweepje Haha! Zo was mijn paard nl met inrijden. Die heb ik 2 weekjes met sporen gereden toen begreep ik keurig wat de bedoeling was Lachen Das imo beter dan heb keihard gaan schoppen Scheve mond Nu (hij is nu 6) loopt hij prima voorwaarts zonder sporen Haha!

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:11

tuurlijkg moet je geduld hebben bij een jong paard, hij loopt echt niet zomaar aan de teugel, maar als het een hele tijd niet na een hele tijd is het heus niet erg, als je hem 1x 'goed' gebruikt rij je hem niet eens met slof en hangt hij los, en dan help je het paard even zodat hij weet dat hij daar moet lopen en het lekker ontspannen is. Maar idd probeer eerst zonder!

Alle internationaale springruiters rijden allemaal met een slof om hun paarden lkkr ontspannen en over de rug te laten lopen, om alles goed te trainen!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:16

Ik zeg niet dat het in alle gevallen zo werkt, alleen heb ik het idee dat je bijna elk paard zonder hulpmiddelen de basis aan kan leren. Als je paard niet reageerd op je been, kan je hem via grondwerk leren te wijken voor druk endergelijke. Vind dat er tegenwoordig vrij snel overal naar wordt gegrepen omdat het allemaal snel moet gaan. Mijn jonge paard heb ik ook weleens met sporen gereden die was namelijk met slof en sporen ingereden, maar ik ben gelijk begonnen zo veel mogelijk zonder te rijden. Alleen als ie een paar keer slecht gereageerd had reed ik de volgende dag even met sporen en n snapt hij ook gewoon dat hij moet reageren op mijn been. Dus ik beweer niet dat je op een jong paard nooit met sporen kan rijden, maar probeer het zoveel mogelijk zonder. En dat geld al helemaal voor de slof, datzou ik nooit doen bij een jong paard. Zoals jij de sporen hebt gebruikt 'machie' heb ik er ook niet zoveel problemen mee, echt als hulpmiddel, maar waarom moeten zoveel mensen al gelijk beginnen met sporen?...

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:17

De meeste springruiters rijden met slof uit gemakzucht. Staat zelf letterlijk in het boek van piet raymakers. Haha!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:20

Renske waar dit topic om draait gebruikt ze op dezelfde manier. Trouwens, sporen zijn eigenlijk voor de verfijning he Knipoog Ik gebruikte ze om mn paard vooruit te krijgen, niet de beste manier Haha! Maar nu heb ik wel een paard wat reageerd op been Knipoog

Wijken voor druk deed ie trouwens wel. Maar de links met been = vooruit snapte hij niet zo snel Haha!

Ik vind eigenlijk alles prima wat inrijden betreft zolang het maar tijdelijk is!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:22

daarom heb je sporen dus eigenlijk niet nodig voor de basis, aangezien jebij een jong paard niet gelijk gaat verfijnen... Renske gebruikt ze ook wel als hulpmiddel maar dat dier is pas net onder het zadel en nu al met slof sporen en zweep. Neem dan iets langer de tijd en leer het aan zonder... Is gewoon niet helemaal mijn manier...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:29

Mijn paard was net zo lang onder t zadel. Mss wel korter zelfs aangezien ie gewoon bleef stappen en echt niet reageerde op been of zweep.. In zo'n geval moet je toch iets? Welke manier moet je dan gebruiken? Paard reageerd dus wel op druk dmv van grondwerk wijken voor druk. Als een paard niet reageert, moet je toch iets?

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:31

Dat is helemaal waar. Je moet inderdaad iets. Maar i zie zoveel jonge paarden met sporen gereden worden en ik denk niet dat die net zoals die van jou allemaal echt niet voorruit te krijgen zijn. Ik ehb het over het algemeen, in sommige gevallen kun je inderdaad even niet anders.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 12:53

Waarom zou je eigenlijk bij een juist gebruik geen slof of spoor mogen gebruiken?? Bij juist gebruik schaad je het paard niet!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:56

tsja, anders om waarom wel?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:26

nikki160287 schreef:

om te voorkomen dat ik een kopstoot krijg Knipoog
de slof is nml niet om ivm het nageven, maar omdat ze af en toe een kopstoot uit wilde delen.

verder als ik er nu bij zeg dat ik een behoorlijk moeilijk te rijden ander paard heb, en dan bedoel ik niet een beetje een flauw paard maar eentje die gewoon met zn voorbenen op de bakrand ging staan als ie het beu was Nagelbijten / Gniffelen dat paard heb ik t/m Z1 gereden, daarna is hij helaas afgekeurd voor de sport. Ik startte hem uiteraard met sporen want dat is verplicht maar dat zelfde paard kon met alleen een bustrensje, verder geen slof/zweep/sporen thuis ook een Z1 proef lopen, oftewel die was prima te rijden en stond netjes aan de hulpen

heb je dan nog het idee dat ik mn jonge dier zo afstomp dat ik over een paar jaar sporen met stroom nodig heb en er zonder slof niets meer mee kan?
Kijk bij verkeerd gebruik verpest je een paard zowel met slof als met sporen, maar je kan een paard ook verpesten door te voorzichtig en zijn en hem zn zin te geven.
Of in andere gevallen, zoals wat machie al plaatste en zoals het bij wis ook is, gewoon geen reactie op been geven, en na een paar keer met sporen te hebben gereden ineens wel reactie op kuitdruk geven, dan heb je toch juist iets verbeterd dankzij de spoor ipv dat je iets slechts hebt gedaan?

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:40

nikki160287 schreef:
mee eens, mensen moeten eens geduld leren hebben. Met geduld heb je al die hulpmiddelen echt niet nodig.

Idd

Groetjes

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 15:59

nikki160287 schreef:

Dat was de vraag niet.. Niet omdraaien!
De ruiter kan hem om diverse redenen om hebben, maar daar gaat het hier nu ff niet om, waarom zou dat NIET mogen!!!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:07

Het mag wel, maar ik ben van mening dat het ook op een andere manier kan. Heb je alleen misschien iets meer tijd voor nodig.
Extreme gevallen daargelaten (soms kan je niet anders)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 13:10

Dus jullie zien het liever anders!! DAt is alles...
Maar een echte reden bij juist gebruik is er niet, dus -waarom niet- was een goede vraag...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:14

Als je een jong paard zo nodig met slof en sporen wilt berijden, is er iets goed mis met je eigen kunnen!!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 13:20

Lees eerst het topic even voordat je onzin uitkraamt Nadya...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:59

griebels schreef:
Lees eerst het topic even voordat je onzin uitkraamt Nadya...

Heb ik geen tijd voor vandaag, heb alleen de TS gelezen. En het is nou eenmaal mijn mening.
Ik heb zelf een jong paard en no way, dat ik hem met slof en sporen ga rijden. Heb ik met alle verzorgpaarden, die ik ingereden heb ook nooit gedaan. Je moet bij een jong paard nou eenmaal veel geduld hebben en ik hou niet van al die hulpmiddelen. Dat is nou eenmaal MIJN MENING. En die mag ik hier geven op dit topic.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 14:09

Maar dan moet je wel het verhaal kennen. Degene over wie het hier gaat, heeft de slof gebruikt omdat ze anders kopstoten kreeg en het spoortje omdat ze dood voor het been was.
Problee is nu opgelost en paard loopt weer zonder slof...
Dus vandaar dat je pas antwoord kunt geven als je het verhaal kent...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:26

@Renske: Wat een discussie he! Ik vind dat je t prima doet. Jij zit dat beestje veel minder in de weg dan menig ruiter die hangend en schoppend heel lief is voor z'n paard want "nee, geen slof of sporen aan mijn paard hoor, dat is zo zielig...."
Je weet wat je doet en denkt dat daar over na, volg gewoon je eigen weg alsjeblieft, je doet t netjes.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:31

sporen en een slof zijn er om je te helpen, om je hulpen te verfijnen en je te helpen met trainen.

Dus voor iemand die een slof nodig heeft omdat hij anders zijn paard neit kan houden of iemand die sporen nodig heeft omdat zijn paard anders niet door loopt of voorruit te branden is zou ik zeggen neem eens goed les en leer eerst problemen rijtechnisch oplossen.

Problemen los je niet op met dingen die gemaakt zijn om je te helpen met je training. Die los je op door te rijden.

Ik zelf vind een slof een perfecte hulpteugel zowel voor onder het rijden als met longeren al kan je met rijden veel specifieker werken er mee.

Sporen is natuurlijk een uitkomst als je zo ver gevorderd bent dat je je hulpen kan gaan verfijnen.

In mijn ogen heeft de leeftijd van een paard er dus ook niks mee te maken maar met eht niveau van de ruiter