Te diep of de sterrenkijker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: Te diep of de sterrenkijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 12:13

nou ik ben er mensen, ik ga nu ff het een en ander lezen en quoten en posten Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:00

succes casperrr.. Knipoog
@paljassofie; Dankje Knipoog
@woppiedoppie; als je nou ff terug leest, er staat nu inmiddels al MEERDERE malen in dit topic uitgelegd wat wij verstaan onder een sterrenkijker en wat wij verstaan onder een paard dat te diep loopt.. éérst lezen dus, dán reageren!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 13:05

ik zweer het je het wordt echt een mega bericht Haha! volgens mij maak ik deze pagina helemaal vol Haha! hahah

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:06

Knipoog success Knipoog dan maak ik de rest (lees: pagina 6 ) wel vol Knipoog (hoop ik, of je moet me in een keer uitlulle natuurlijk)

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:06

Mijn paardje is zelf een te diep lopen en vind dit veel beter dan een sterrekijker! waarom? paarden die sterrekijker zijn krijgen na een tijdje ene echte onderhals! die maakt hun echt alleen maar nog gespannender om te rijden en te bewerken. Te diep dan lopen ze meestal veel ontspannen en gebruiken ze correcter hun spieren! Mijn loopt op wedstrijd dus ook soms wat te diep en staat er als commentaar ook regelmatig op maar dan nog krijg ik wel vrij goede punten en dat zal een sterrekijker in een hogere proef niet doen. Wat het gemakkelijkste te bewerken is weet ik niet echt te weinig ervaring. Mijn paardjes liepen meestal wet te diep Clown

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 13:14

serieus er zit iemand naast me irritante spelletjes te spelen met een zwaar sh.it geluid die niet al te zacht staat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:18

Ik heb liever een sterrenkijken, want door alleen correct te rijden, en het hoofd met rust te laten en voorwaarts rijden, moet het paard vanzelf zakken. Anders kan hij niet lekker lopen.

Ik heb ook veel liever een zwaarder paard in mijn hand, als eentje waarbij ik bijna niks in mijn handen heb.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:22

das klote casperrr... Knipoog maar dan schop je gewoon een keer tegen zn pc aan en dan ist af.. Knipoog wel zorgen dan dat jij jouw word bestand opslaat, want je hebt kans dattie t dan terug doet Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 13:27

om even het een en ander uit de wereld te helpen.

hop schreef:
@casperrr: het hangt er wel vanaf wat je definitie van sterrenkijker is trouwens, ik heb het idee dat jouw definitie wat verschilt van de definitie van de meeste mede-discussieerders. In mijn ogen is een sterrenkijker een paard dat z'n hoofd (en hals) in een onnatuurlijk hoge positie houdt, en dus over het algemeen met een weggedrukte (en dus gespannen) rug loopt en tegen de hulpen is. Volgens mij bedoel jij ook paarden die het hoofd "gewoon" houden (dus niet aan de teugel), of heb ik dat mis? Bloos

dat probeerde ik al een tijdje duidelijk te maken, volgens mij nog niet duidelijk genoeg..

casperrr schreef:
Persoonlijk ga ik ook met de mensen mee die voor sterrenkijker gaan.
Dan heb je natuurlijk nog altijd verschillen in de sterrenkijker. Het paard dat onrustig is, voor alles bang is, zijn hoofd zo hoog draagt dat je zelf geen ene drol ziet, en je er naast moet gaan hangen of je niemand omver gaat rijden, voor dat soort "sterrenkijker" ben ik tegen!
Als het gaat om de sterrenkijker die zijn hoofd wat hoger houd, zie ik liever dit paard, .

en dan gaan we verder Haha!

lindsey schreef:
Ik zie liever een paard met de neus over de grond dan een sterrenkijker. Een paard met de neus over de grond gebruikt zijn rug vaak beter. Het is ook een natuurlijke houding van een paard. Bij het graseten heeft hij namelijk ook zijn neus aan de grond.
Iets meer been erbij en de teugels wat korter en hij heeft zo weer een normale houding.

Paard met kin op de borst wil ik helemaal niet zien. Is onnatuurlijke houding want zo heb ik een paard nog nooit in een weiland zien staan. Is vaak ook een teken van protest. Dus geen goede samenwerking. Of hij probeert de teugeldruk te ontwijken. Ook geen prettig idee om een harde hand te hebben.

zo hier ga ik ff op in.
met het vetgedrukte gedeelte ben ik het niet eens. ik weet niet in hoeverre jij het "overdreef" maar we hadden het over de sterrenkijker, of te diep. een paard met zijn neus aan de grond loopt amper aan de teugel... ik neem aan dat je iets meer overdreef bij dit gedeelte om het duidelijker te maken?
gedeelte 2:
ik heb zelfs nog nooit van mijn hele leven een paard aan de teugel op wei zien lopen.. maar daar ga ik zo verder op in! ik vind het geen teken van protest, en al helemaal niet dat je een harde hand hebt. (ligt er natuurlijk aan wat bedoel je hiermee dat je hem naar beneden snokt dat hij zo loopt of dat hij zichzelf opkrult>????) het paard waar ik op rijd wil zich ook wel eens opkrullen, en ik heb toch zeker weten geen harde hand. Met meerdere paarden meegemaakt en niet alleen een fries, ook een KWPNer. ik had amper contact met de mond, maar ze waren zo enorm aan het knabbelen op het bit en kropte zich helemaal op, en ik deed niks!
(vind ik nou even jammer dat ik niet op mijnalbum van een vriendin kan komen want daar staan echt prima foto's van mij bij die ik ff kan gebruiken!)

op naar de volgende Lachen

balli schreef:
Ik zeg je: zo snel je zelf een sterrenkijker hebt kies je wel voor te diep lopen.

Naar mijn idee loopt een paard wat sterrenkijkt op de voorhand (vaak) en gebruikt de rug niet, ook stelling is hierbij moeilijk. Mijn ervaring ermee is dat ze vaak ook vast zitten (dus niet soepel zijn)...
Mijn (verzorg)paard is heel erg heet, heeft een moeilijk karakter (kan moeilijk met druk omgaan, gaat 't liefste tegen alles in) en loopt 't liefste met 'r hoofd lekker omhoog om alles goed te bekijken (lekker op de voorhand en helemaal niks gebruiken)... Dan kan je zeggen: je moet 'm achter actiever rijden, maar dan krijgt ze haar zin omdat ze dat als hard gaan ziet (dat is voor haar vrijspel, hoe je haar ook tegenhoud met je zit/teugel).

Ik heb eigenlijk zo goed als geen ervaring met paarden die echt (veel) te diep lopen. Tuurlijk wel 's gereden, maar niet er echt mee aan 't werk (om het te verbeteren).

En wat marloezzke zegt (zo ziet het er in iedergeval uit) te diep lopen is vaak ontspanning, te hoog (sterrenkijker) is vaak juist spanning...

Ik ken het, ik rijd op een tinker, een sterrenkijker, wil alleen maar rennen, waar je haar ook een groot plezier mee zou doen als je haar liet rennen om haar energie kwijt te raken.
ik ben het niet eens met jouw gedeelte over de stelling!
De tinker waar ik het over had, is nu 11 jaar oud, is zo'n 6 jaar amper aan de teugel gereden, en dan zeg jij dat de stelling moeilijk is, ze vast komen te zitten e.d ben ik gedeeltelijk mee eens, maar ook weer niet. ( en ik ga het nu even op mijn eigen ervaringen baseren! )
afgelopen vrijdag had ik les op die tinker, de les begon zoals gewoonlijk, instappen en alles, daarna draven en toen begon het gemieter al, niemand kon normaal voorbij mij gaan of ik stormde er al achteraan... toch heb ik doorgezet, hoe ik nijdig ik ook was. de hoefslag was voor mij 'verboden terrein' (zo rijd ik overigens meestal) ik rijd met ieder paard zo veel mogelijk figuren, zo veel mogelijk voltes, en dingen waarbij je stelling moet gebruiken. Mijn ervaringen zijn dan dat ze toch de benodigde soepelheid krijgen voor de stelling e.d en ze gaan meer ontspannen, en komen straks nageefelijk.
Dus ik heel de tijd zo gereden, na een half uur kreeg ik het ineens voor elkaar.
Ze liet los, liep aan de teugel (en nee niet te diep) gewoon correct aan de teugel, en ik kon haar alle kanten opbuigen waar ik maar wilde, ze liet helemaal los en ze deed echt alles!
dus het is nou niet echt een feit dat een paard helemaal vast zou komen te zitten, menig ruiters rijden maar een uurtje per dag, de overige 23 uur (?) doet het paard waar hij zelf zin in heeft (?)
En toch zijn er veel paarden die vast zitten, en weet je waarom? omdat dat de mensen zijn die er aan lopen te snokken, die een slof op de verkeerde manier gebruiken, die amper voltes enzo rijden, gewoon een harde hand hebben in de hoop dat hun hoofd naar beneden gaat. en dan gaat het paard juist zijn hoofd naar boven doen, en probeert weg te stormen!

en we gaan weer verder! (dressl0ver ik ga ook nog op jouw argumenten reageren, wees niet gevreesd Haha! )
ow w8 jij bent nu aan de beurt haha Bloos Haha!
DresslOver schreef:
jij zegtdat je paarden in de wei ook ziet sterrenkijken. Ik weet niet hoor, maar ik heb nog nooit een paard uit zichzelf écht zien sterrenkijken zoals ze dat onder het zadel wel doen, wel zie ik (vooral mijn eigen paard) dat een paard (vooral in showstand Knipoog ) met zijn hoofd in een boogje loopt, of hem in ieder geval gewoon draagt, dus een natuurlijkere houding als het échte sterrenkijker.

En een paard dat te diep loopt los je niet op door het 'omhoog te trekken' zoals jij zegt, je geeft simpelweg wat extra been en tegelijkertijd een ophoudinkje, zodra het paard door krijgt dat deze iedere keer dat die te diep gaat lopen daar been krijgt en een stootje deze dat daar niet prettig vind en daar dus ook niet meer zal gaan lopen. Terwijl een sterrenkijker voor het correct lopen spieren moet gaan oprekken en dus veel spierpijn zal krijgen, wat dus ook alles behalve prettig voor hem is. Dus die zal daar zéker niet graag gaan nageven en loslaten. En ik ben er echt van overtuigd dat een sterrenkijker álles behalve ontspannen is!

edit; en casperrr; jij zegt dat een correct jurylid ook naar het GEHEEL kijkt.. Dat klopt. Maar is het niet zo dat we streven naar nageeflijkheid, aanleuning, vertrouwen, rust en ontspanning? Het plaatje moet compleet en er gemakkelijk uit zien. Toch?
Heeft een sterrenkijker dat, ziet een combinatie met een sterrenkijker er dan zou uit? straalt die nageeflijkheid, aanleuning vertrouwen rust en ontspanning uit? Ziet het plaatje er compleet en gemakkelijk uit? Nee. en waarom niet? omdat de basis er niet in zit!
Ik zal niet zeggen dat dat bij een paard dat te diep loopt wel zo is, maar er is wel enige vorm van basis en het beel ziet er wel rustiger, ontspannen en gemakkelijker uit! Dát is iets wat jij moet toegeven casperrr!

ook zeg jij dat een sterrenkijker ontspannen en los door zijn lijf loopt, dit is gewoon niet waar. Een sterrenkijker zet zijn nek, kaakverbinding en rug vast. Hoe kan deze dan is GODSNAAM los door zijn lijf en ontspannen lopen, leg mij dat eens uit!?

dan zit er toch echt iets vreemds in de zeeuwse lucht... het boogje wat jij bedoelt (en ik hoop nu dat we het over hetzelfde hebben)
buigt zich in de 7/8e wervel, het 'valse knikje dus! en niet de correcte! en ik geloof dat hier ook weer een miscommunicatie is, over het feit welk sterrenkijker we beiden bedoelen.

Ok ik heb dat misschien een beetje verkeerd gezecht met 'omhoog trekken' maar dat zie ik wel eens vaker, dat mensen dan hun handen hoger gaan dragen, zodat het paard zijn hoofd ook wat hoger gaat houden.
en dan zeg jij dat het simpelweg een ophouding is en wat extra been. dus niet... de paarden die te diep lopen, lopen dan ook liever te diep, en met een simpele ophouding en wat extra been lukt dat dus niet (om nogmaals duidelijk te maken, ik bekijk dit vanuit mijn eigen ervaringen)

(overigens irriteer ik me op het moment zeer, ik ben op school en er zit iemand naast me een spelletje te spelen met zeer irritante geluiden en het geluid staat niet al te zachtjes ook.... Boos! )
het paard (waar ik dan op rijd en te diep gaat lopen) had zeer veel moeite om correct aan de teugel te lopen. weet je waarom? omdat ik hem net als jouw af en toe wat dieper instelde, en steeds vaker had ik het gevoel dat hij te veel naar boven kwam, daarna kreeg ik er commentaar op dat de achterhand wat meer mee moest, en dat er meer lengte moest komen tussen de kaak en nek. terwijl ik voor de achterhand toch veel bezig was met vele overgangen, vele belangrijke figuren om het allemaal op te lossen. en toch kreeg ik het commentaar dat zijn achterhand er niet goed bij was. toen dacht ik, laat ik de keren dat ik denk nu moet ik hem is wat dieper rijden gewoon niet meer uitvoeren. en waarempel, de achterhand kwam er beter bij! en ik heb er de laatste tijd giga veel moeite voor moeten doen om hem correct aan het lopen te krijgen, omdat hij het makkelijker vond lopen wat dieper ingesteld te zijn![i]
en dan hebben we nog iets waarom ik tegen het te diepe ben, bij vele paarden ziet het eruit alsof ze aan het hangen zijn! zelfs al zijn ze niet aan het hangen, ik vind het gewoon een onprettig beeld, alsof hij niet op zijn eigen benen kan lopen, en dan maar op jouw handen rijd, dat jij hem alles als het ware voorkauwd, met andere woorden, hij loopt niet op zijn eigen benen. hetgene waar ik met een 'sterrenkijker' nog nooit last van heb gehad dat hij niet op zijn eigen benen kon lopen.
(dit wordt echt zo'n mega bericht Haha! )
[i] ja en nee, ja het paard gaat spierpijn krijgen, het zal misschien gaan denken je kan de pot op het doet zeer ik doe het niet meer, maar aan de andere kant, als je het paard correct rijd, veel bezig bent met de ontspanning, soepel heid en de stelling, komt het allemaal vanzelf, en je moet natuurlijk ook op tijd stoppen. de spierpijn kan je voor een deel zelf bij het paard bezorgen, je kan zeggen hij loopt nu goed en correct iets wat hij allang niet meer heeft gedaan, laat ik zo nog is 20 minuten doorgaan want hij loopt zo lekker en zo goed, ja dan gaat het zeer doen ja, maar als je nou op tijd stopt, je beloont hem en je stapt hem goed uit, je zorgt ervoor dat de spieren juist afkoelen, je dumpt hem niet gelijk op stal, voor mij part zet je hem nog onder het solarium, lekker zweetdekentje op en alles is ok...!!

ook zij jij dit een keer:

Citaat:
een sterrenkijker is misschien makkelijker voor te stellen omdat die makkelijker boven in te houden zijn, maar zijn ze dan correct gereden?

ze zijn misschien niet correct gereden, misschien is diegene er wel mee bezig om hem zo te rijden en is het voor de buitenstaanders een verkeerd beeld, maar is een paard wat te diep loopt wel correct gereden dan???
Dressl0ver schreef:
edit; en casperrr; jij zegt dat een correct jurylid ook naar het GEHEEL kijkt.. Dat klopt. Maar is het niet zo dat we streven naar nageeflijkheid, aanleuning, vertrouwen, rust en ontspanning? Het plaatje moet compleet en er gemakkelijk uit zien. Toch?
Heeft een sterrenkijker dat, ziet een combinatie met een sterrenkijker er dan zou uit? straalt die nageeflijkheid, aanleuning vertrouwen rust en ontspanning uit? Ziet het plaatje er compleet en gemakkelijk uit? Nee. en waarom niet? omdat de basis er niet in zit!
Ik zal niet zeggen dat dat bij een paard dat te diep loopt wel zo is, maar er is wel enige vorm van basis en het beel ziet er wel rustiger, ontspannen en gemakkelijker uit! Dát is iets wat jij moet toegeven casperrr!

ja daar streven we zeker weten naar, maar ik vind het te diep lopen zeker niet onder de correcte nageefelijkheid horen. het paard loopt te diep, lijkt alsof hij gaat hangen, gaat meer op de voorhand lopen (en dan wordt er gezegd dat de kracht nog niet helemaal onder de knie is bij het paard, waar ik het deels mee eens ben.) maar als je het paard correct op 4 benen wilt hebben, en niet het grootste gedeelte op de voorhand dus, moet hij van het te diepe af. je kan je eigen heel snel de verkeerde dingen aanleren! nu kan er wel gezegt worden ik laat het nooit zo ver komen, maar wat dat hij straks zo veel zo gaat lopen, dat jij meer moeite krijgt om hem weer correct te laten lopen? het paard kiest altijd voor het makkelijkste gedeelte, en gaat dus na een tijdje steeds dieper lopen, totdat hij achter de teugel is, met zijn snufferd op zijn borst. en dan ben je veel verder van huis!

het is nu pauze bij ons, en ik moet van die mensen hier van de computer af, ik ga er na de pauze aan verder!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:32

hey de pagina is nog niet vol Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:37

ik ga ff eten, daarna moet ik vast gaan rijden, want vanavond heb ik geen tijd, maar ik beloof, vandaag nog komt er mijn ongezoute mening op!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 14:11

marloezzke schreef:
hey de pagina is nog niet vol Haha!

ik was ook nog niet klaar Haha!
@Dressl0ver: ok ben benieuwd Haha! (hij mag ook wel gepeperd zijn hoor je mening Haha! ik sta er open voor zoalang ik maar niet volkomen de grond wordt ingeboord hahahahaha

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:30

casperrr schreef:
hop schreef:
@casperrr: het hangt er wel vanaf wat je definitie van sterrenkijker is trouwens, ik heb het idee dat jouw definitie wat verschilt van de definitie van de meeste mede-discussieerders. In mijn ogen is een sterrenkijker een paard dat z'n hoofd (en hals) in een onnatuurlijk hoge positie houdt, en dus over het algemeen met een weggedrukte (en dus gespannen) rug loopt en tegen de hulpen is. Volgens mij bedoel jij ook paarden die het hoofd "gewoon" houden (dus niet aan de teugel), of heb ik dat mis? Bloos

dat probeerde ik al een tijdje duidelijk te maken, volgens mij nog niet duidelijk genoeg..

Niet duidelijk genoeg nee Tong uitsteken Haha!
Maar ik vindt eigenlijk een paard wat het hoofd "gewoon" houdt weer iets heel anders dan een sterrenkijker..
Een paard met een gewone halshouding, volgens mij hoef je daar niets aan te corrigeren, omdat dat gewoon de eerste stap is zeg maar.. (kweenie of ik het duidelijk zeg)

Je hebt het ook ergens over de houding van een paard in de wei..
In principe is elke houding die een paard aanneemt bij het rijden (gewoon rijden, geen rare fratsen uitvoerend..) redelijk natuurlijk.. Veel van die houdingen zijn echter niet geschikt voor bij het rijden. Een paard is niet gemaakt om te rijden en moet dan (om geen schade aan te richten) een andere houding aannemen, dan wat hij normaal aanneemt.
Paarden kunnen dus in de wei ook gewoon aan de teugel lopen, maar dit is dan pronkgedrag.. (hoewel je dit niet bij alle paarden ziet, omdat ze niet allemaal pronken Clown )
ow.. dat zei DresslOver ook al.. Bloos
maar dat hoeft geen vals knikje te zijn..

Kgeloof dat dit het was Haha! .
Ik ben het grotendeels wel met Casperrr eens, alleen dus niet helemaal Haha! Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:17

inderdaad! (nu nog niet mijn mening, straks.. moet nu eerst naar evaluatie gesprek (ofzoiets) op school.. Boos! )

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:59

wow succes! ik hoor het nog wel Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:19

DresslOver schreef:
jij zegtdat je paarden in de wei ook ziet sterrenkijken. Ik weet niet hoor, maar ik heb nog nooit een paard uit zichzelf écht zien sterrenkijken zoals ze dat onder het zadel wel doen, wel zie ik (vooral mijn eigen paard) dat een paard (vooral in showstand ) met zijn hoofd in een boogje loopt, of hem in ieder geval gewoon draagt, dus een natuurlijkere houding als het échte sterrenkijker.

dan zeg jij ;
Casperrr schreef:
dan zit er toch echt iets vreemds in de zeeuwse lucht... het boogje wat jij bedoelt (en ik hoop nu dat we het over hetzelfde hebben)
buigt zich in de 7/8e wervel, het 'valse knikje dus! en niet de correcte! en ik geloof dat hier ook weer een miscommunicatie is, over het feit welk sterrenkijker we beiden bedoelen
.

Onder een ‘valse knik’ versta ik een paard dat met zijn nek bijv. naar links gebogen is en toch nog naar rechts kijkt.. ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de zgn. showstand..

http://www.elsenerhof.nl/graphics/fotos ... 0paard.jpg
Showstand..

http://www.mijnalbum.nl/Foto=6DKWL3IR
het dressuur paard.. in dressuur houding..
lijkt er best veel op niet?
Zo zie je een paard wel eens lopen.. maar je zal hem nooit of te nimmer in de wei écht zien sterrenkijken (damn, wat heb ik nu hard een foto van een sterrenkijker nodig)

Next; onder sterrenkijker versta ik (gaan we nog een keer.. ) een paard dat hoog en ver voor de loodlijn loopt, tegen de hand komt, en eigenlijk door de hand heen wil lopen, dus continu uit wil breken (want dat is dus – zoals jij zelf ook al beschreef- een bijkomstigheid van het zgn. sterrenkijken.

Casperrr schreef:
en dan hebben we nog iets waarom ik tegen het te diepe ben, bij vele paarden ziet het eruit alsof ze aan het hangen zijn! zelfs al zijn ze niet aan het hangen, ik vind het gewoon een onprettig beeld, alsof hij niet op zijn eigen benen kan lopen, en dan maar op jouw handen rijd, dat jij hem alles als het ware voorkauwd, met andere woorden, hij loopt niet op zijn eigen benen.

dit is puur een kwestie van smaak. Ík persoonlijk zie liever een paard dat te diep loopt, er is contact met de mond, het paard heeft geen neiging tot uitbreken (ongehoorzaamheid, verzet) en er is enige vorm van aanleuning en ontspanning.
Bij een sterrenkijker is dit niet zo, die wil constant uitbreken, is constant gespannen en er is geen aanleuning laat staan nageeflijkheid.

en dan; jij over mijn spierpijn verhaal..

Casperrr schreef:
ja en nee, ja het paard gaat spierpijn krijgen, het zal misschien gaan denken je kan de pot op het doet zeer ik doe het niet meer, maar aan de andere kant, als je het paard correct rijd, veel bezig bent met de ontspanning, soepel heid en de stelling, komt het allemaal vanzelf, en je moet natuurlijk ook op tijd stoppen. de spierpijn kan je voor een deel zelf bij het paard bezorgen, je kan zeggen hij loopt nu goed en correct iets wat hij allang niet meer heeft gedaan, laat ik zo nog is 20 minuten doorgaan want hij loopt zo lekker en zo goed, ja dan gaat het zeer doen ja, maar als je nou op tijd stopt, je beloont hem en je stapt hem goed uit, je zorgt ervoor dat de spieren juist afkoelen, je dumpt hem niet gelijk op stal, voor mij part zet je hem nog onder het solarium, lekker zweetdekentje op en alles is ok...!!

Dit is bullshit, en als je eerlijk bent weet jij dat ook. Ten eerste; Dressuur is het gymnasticeren (is dat nou met s of c.. naja, nevermind) van je paard, je rekt spieren op, je verkort spieren, maar eigenlijk ben je continu bezig met het soepeler en leniger maken van je paard. Dat is punt 1.
Punt 2; het komt nóóit vanzelf Knipoog
Punt 3; natuurlijk moet je dan geen half uur doorgaan, maar het heeft geen nut, om hem daar door heen te vragen en op stal te zetten, dan gymnasticeer je niets.. dan heb je er ook niets aan. Je moet altijd daar even doorgaan, die bevestiging opzoeken. En daarbij moet áltijd de ontspanning blijven, want uit onderzoek is gebleken.. (nu ga ik ff heeeel slim klinken.. Haha! ) dat stresshormonen een negatief effect hebben of de hippocampus, het deel van het brein dat zich met het geheugen en dus ook het LEERVERMOGEN van een paard bezig houdt. Om ontspanning te krijgen op een positie waar het paard éigenlijk liever niet wil zijn, omdat het spieren moet gaan gebruiken waarvan deze niet wist dat deze die had, moet je daar even doorgaan, de bevestiging opzoeken, pas dán leert het paard. En natuurlijk moet je zorgen dat het paard goed uit gestapt wordt, hij niet nat is en evt. ff onder het solarium zetten (gebeurt bij ons trouwens standaard), maar dan nóg zal deze daar spierpijn hebben, en het zou ook níet goed zijn als deze dat niet zou hebben. Maar nu ga ik ff mijn eigen paardje als voorbeeld nemen. Ze is als 3 jarige al vroeg ingereden geweest, vollédig op één teugel.. dus ze was ook op een kant, toen ik haar weer opnieuw in ging rijden ( paar maanden in de wei gestaan) kon ik niet eens linksom.. nu ben ik maanden later (ik begon in december) nog stééds bezig met het rechtrichten van mijn paard, continu controleren of ze aan twéé teugels is en of ze dat binnenachterbeen voldoende belast, want die wil ze graag ontzien, het is moeilijk (vergelijkbaar met de sterrenkijker) maar íedere keer weer opnieuw heeft ze daar spierpijn als het ff een tijdje minder is geweest (en dat is continu want steeds sluipt het er toch weer een beetje in, nu zijn we bezig met schouderbinnenwaarts, nog veel moeilijker, dus wederom spierpijn) daar wil ze in het begin dan steeds weer in het verzet, niet nageven, niet dat binnenbeen er onder plaatsen, want dat is moeilijk, dit krijg je met een sterrenkijker op. Spierpijn zullen ze hoe dan ook hebben. Zéker als het gaat om een sterrenkijker die moet leren nageven, bij een duikboot is dit niet het geval.
Als een paard zwaar getraind is en gegymnasticeerd word heeft hij écht spierpijn, of je hem nou onder een solarium zet of niet..

(man wat een verhaal.. )

Casperrr schreef:
maar als je het paard correct op 4 benen wilt hebben, en niet het grootste gedeelte op de voorhand dus, moet hij van het te diepe af.

Wist jij dat een paard van nature 60% van zijn lichaamsgewicht op zijn voorhand draagt, en slechts 40% op zijn achterhand? Wist je dat wij dit in de verzameling omgooien naar 30% op de voorhand en 70% op de achterhand? ( jaa, ook blondjes kunnen slim uit de hoek komen)

DresslOver schreef:
en casperrr; jij zegt dat een correct jurylid ook naar het GEHEEL kijkt.. Dat klopt. Maar is het niet zo dat we streven naar nageeflijkheid, aanleuning, vertrouwen, rust en ontspanning? Het plaatje moet compleet en er gemakkelijk uit zien. Toch?

en dan zeg jij ;
Casperrr schreef:
ja daar streven we zeker weten naar, maar ik vind het te diep lopen zeker niet onder de correcte nageefelijkheid horen. het paard loopt te diep, lijkt alsof hij gaat hangen, gaat meer op de voorhand lopen (en dan wordt er gezegd dat de kracht nog niet helemaal onder de knie is bij het paard, waar ik het deels mee eens ben.)

Ik zeg ook niet dat een paard dat te diep loopt correct gereden is, máár ik zeg wel dat er énige vorm van basis is, er is ontspanning, er is aanleuning, er is vertrouwen en er is (met enige uitzondering daargebleven) over het algemeen gehoorzaamheid.
Dit is bij een sterrenkijker niet zo, er is géén aanleuning, er is géén ontspanning, er is géén controle, er is géén gehoorzaamheid en er is géén vertrouwen. Mij hebben ze toch echt altijd geleerd dat vertrouwen, aanleuning, ontspanning, gehoorzaamheid en controle samen de basis vormen.. niet dan? En aangezien de B voor Basis staat.. zegt dat dan niet al genoeg?

Conclusie; Al met al Casperrr denk ik dat jij vooral met 'gevoels' argumenten en meningen komt, kom nu eens met echte feiten. Knipoog

Dit was mijn verhaal.. kom maar op!

edit; typo

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:44

nog steeds met dresslover eens.........

kom op casper doe je best om me van jou dingen te overtuigen (net een verkiezing hier Haha!)

Citaat:
ja daar streven we zeker weten naar, maar ik vind het te diep lopen zeker niet onder de correcte nageefelijkheid horen. het paard loopt te diep, lijkt alsof hij gaat hangen, gaat meer op de voorhand lopen (en dan wordt er gezegd dat de kracht nog niet helemaal onder de knie is bij het paard, waar ik het deels mee eens ben.)

even terug komend op dit stukje als we het over beoordeling van een wedstrijd hebben.
ik zie toch nog steeds dat paarden die te diep lopen vaak goed weg komen met de punten............
een paard wat makkelijk bovenin wil lopen (dus de halfomgebouwde sterrenkijker) zal snel tegen de hand als opmerking krijgen,
vaak eerder dan te diep.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:45

nog steeds niet vol.......

is deze pagina oneindig?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:53

lijkt er wel op Nagelbijten / Gniffelen
ja maar das ook logisch.. want das dan vaak in de B en de B staat voor Basis.. een paard dat te diep loopt heeft er meer punten van de basis in zitten dan een sterrenkijker, zie mijn eerdere commentaar hierover..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:23

dat klopt ook wel, maar vind dat je het ook nog teveel ziet in de hogere klasses.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:24

echt oneindig

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:37

dit bericht zal wel komen te staan op blz. 6.
Ja ook dan geldt dat.. een paard dat te diep loopt heeft gewoon meer basis dan een sterrenkijker.. snap uberhaupt niet hoe die sterrenkijker dan voorbij de B komt.. Nagelbijten / Gniffelen en nee een paard dat te diep loopt is ook niet correct gereden, maar er is wel méér basis.. wel niet helemaal correct, maar hij is er wel..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:38

nondeju.. écht serieus ongeloveloos oneindig.. Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:58

mag ik op pagina 6?????

Citaat:
dit bericht zal wel komen te staan op blz. 6.
Ja ook dan geldt dat.. een paard dat te diep loopt heeft gewoon meer basis dan een sterrenkijker.. snap uberhaupt niet hoe die sterrenkijker dan voorbij de B komt.. en nee een paard dat te diep loopt is ook niet correct gereden, maar er is wel méér basis.. wel niet helemaal correct, maar hij is er wel..

ik doelde eingenlijk niet meer op de sterrenkijker maar op de omgevormde sterrenkijker Haha! als je begrijpt wat ik bedoel.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:58

deze dan..........