rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:42

jasmijn78 schreef:
Nee, ik vind dat je eerst eens naar jezelf en je eigen rijkunst moet kijken, voordat je naar andere ruiters gaat wijzen die het in jullie ogen niet goed doen. Wat doet het er toe dat een ander in de Z rijdt met een scheef paard??? Dat is jou probleem toch niet? Zie er zelf eerst maar eens te komen met een rechtgericht paard! Doe jij het dan eerst even lekker zoals het hoort! Dan kunnen wij en alle ruiters die met scheve paarden rijden eens zien hoe het nu wel moet! Het is altijd makkelijk naar anderen te wijzen waarbij het niet goed gaat, maar daarmee kom je zelf als ruiter geen stap verder.
Jij vindt dat wedstrijdniveau alles bepalend is. Wat bekrompen zeg. Niet iedereen heeft de tijd en het geld (of de rijke ouders) voor meerdere paarden die vlot naar de Z zijn te rijden. Ook is niet iedereen gecharmeerd van het hele wedstrijdgebeuren.
Een scheef paard kan niet verzamelen, dus hoort zeker niet thuis in de Z.
Door je ogen de kost te geven, kan je zeker als ruiter wel verder komen. Door altijd maar te gapen naar wedstrijdruiters die hoger rijden, en aan te nemen dat die het wel goed doen en weten, daar wordt je niet beter van. Goed kijken, zelfstandig nadenken. Probeer het eens, is een aanrader Ja .

Verder mag je als relatief nieuw lid toch echt wel een klein toontje lager gaan zingen en iets beleefder en minder op de persoon posten. Ook als je dingen wilt beweren op basis van jouw grote kunde, mag je je profiel wel eens met foto's vullen Pling

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:46

jasmijn78 schreef:
[
Desiree schreef:
Ook een scheef paard kan een volte rijden en in zijn gewoontefout een normale volte laten zien, ook al is hij scheef. Als iemand zijn paard niet rechtgericht is, en de volte is verder goed, kun je die persoon daarvoor niet afrekenen.

Ik heb er juryleden op aangesproken tijdens het schrijven maar dit is hun antwoord. Het is niet het mijne. Ik ben het er ook niet mee eens want ik vind dat als een paard duidelijk laat zien dat hij niet goed in zijn vel zit wat het gevolg is door niet correct rijden, dat een ruiter daar op afgerekend moet worden.

Neem bijvoorbeeld een terugwerkende hand. Een ruiter kan dat de hele tijd doen, en stoort een paard daarbij in elke oefening. En dat rekenen ze alleen zo'n ruiter af op dat ene laatste punt "het gereden zijn" en dat is eigenlijk een hele zachte afstraffing. Het heeft te weinig impact op zo'n ruiter en de kans dat hij/zij er wat aan gaat doen is zo veel geringer. MAar ik heb het vaak zat zo zien gaan. Elk jaar gaf onze rijvereniging wedstrijden en ik moest bijschrijven.

Kafue schreef:
W

Want het is heel leuk als je je theorie kent, maar het is nog veel leuker als je je die theorie in praktijk kunt brengen en VOELT dat het paard scheef loopt want velen voelen het gewoon niet.

Dat is een HEEL sterk punt! Want ik weet inderdaad allemaal ook hoe het moet. MAar theorie/kennis omzetten in de praktijk, dat is echt heel moeilijk!!!!! Theorie heb je zo onder de knie, maar de praktijk is echt lastig. HET is heel erg voelen. MAar voordat je weet wat je moet voelen, voordat je überhaupt iets voelt en dat kunt defeniëren, voordat je eindelijk op tijd bent met reageren (omdat je dingen niet op tijd voelt in het begin), dat is echt zo lastig.

Verder sluit ik me helemaal aan bij het bovenstaande bericht van QQQ.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:04

QQQQ schreef:
Jij vindt dat wedstrijdniveau alles bepalend is

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat een een ander die met een scheef paard in de Z rijdt niet JOUW probleem is.

QQQQ schreef:
Wat bekrompen zeg. Niet iedereen heeft de tijd en het geld (of de rijke ouders) voor meerdere paarden die vlot naar de Z zijn te rijden. Ook is niet iedereen gecharmeerd van het hele wedstrijdgebeuren.

Nee, inderdaad. Maar diegene hebben wel het hoogste woord OVER degene die WEL gecharmeerd zijn van het wedstrijdrijden. Als jij zelf niks met wedstrijdrijden hebt, hou je commentaar over wedstrijdruiters dan lekker voor je. Misschien kan ik wat fel reageren, maar ik heb altijd zo'n hekel aan die met afgunst doorspekte opmerkingen dien INHOUDELIJK NIETS bijdragen aan een discussie.

Vertel dan liever over wat JOU ervaringen zijn met het rechtrichten van JOU paard. DAN kun je ervaringen uitwisselen. Van die loze opmerkingen als: In de Z zie ik zoveel scheve paarden, daar kun je niets mee.

QQQQ schreef:
Door je ogen de kost te geven, kan je zeker als ruiter wel verder komen. Door altijd maar te gapen naar wedstrijdruiters die hoger rijden, en aan te nemen dat die het wel goed doen en weten, daar wordt je niet beter van.

Dat is waar. Maar sommige ruiters hebben het FOUTENKIJKEN tot een kunst verheven. Kijken is goed, en je hoeft je heus niet aan iedere (wedstrijd)ruiter te vergapen. Maar focus je dan op de goede ruiters, op de goede dingen ipv altijd maar te zaniken over pietje puk die nooit in de Z had mogen komen. DAN kun je er pas wat van leren.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:10

jasmijn78 schreef:
Vertel dan liever over wat JOU ervaringen zijn met het rechtrichten van JOU paard. DAN kun je ervaringen uitwisselen. Van die loze opmerkingen als: In de Z zie ik zoveel scheve paarden, daar kun je niets mee.
Dit deel van deze discussie begon met de bewering dat rechtrichten pas in de Z nodig was. MIJN ervaring met MIJN paarden is dat dit al véél vroeger begint. Daarbij kwam dan mijn observatie dat ik het vreemd vind dat zoveel in de Z nog niet is rechtgericht.
Zodra een paard niet meer zwabbert, begin je met het plaatsen van de voorhand voor de achterhand, op rechte en gebogen lijnen (een idee schouder vóór zetten) in alle gangen. De motor moet nou eenmaal recht achter de voorkant staan wil ie effectief werken - voor stuwen én dragen.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:18

Uiteraard probeer ik mijn pony ook recht te richten. Maar ondanks dat ik tijdens het rijden eraan denkt, voel ik dat ik op mijn binnenhand toch iets meer druk hebt. Hoe kan ik ook meer contact op mijn buitenteugel voelen om hem meer recht te richten?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:22

barlie schreef:
Uiteraard probeer ik mijn pony ook recht te richten. Maar ondanks dat ik tijdens het rijden eraan denkt, voel ik dat ik op mijn binnenhand toch iets meer druk hebt. Hoe kan ik ook meer contact op mijn buitenteugel voelen om hem meer recht te richten?
Rijdt met je binnenbeen naar je buitenhand toe. Probeer 'm niet met je binnenhand naar binnen te plaatsen, maar laat 'm iets buigen om je binnenbeen en plaats met je buitenteugel de schouder een fractie naar binnen.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:25

Ik zal het vanmiddag meteen uit proberen.Thanks!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:30

QQQQ schreef:
Dit deel van deze discussie begon met de bewering dat rechtrichten pas in de Z nodig was. MIJN ervaring met MIJN paarden is dat dit al véél vroeger begint. Daarbij kwam dan mijn observatie dat ik het vreemd vind dat zoveel in de Z nog niet is rechtgericht.

MIJN ervaring daarmee is ook dat je al in een heel vroeg stadium beging met het rechtrichten van een paad. Sterker nog, je begint ermee. Met mijn jonge paarden is het eerste waar ik mee aan de gang ga, ze te leren in balans op eigen benen, ontspannen, met gelijke druk op twee teugels voorwaarts te gaan.

MIJN ervaring is ook dat hoe verder je komt, en met name als je meer gaat verzamelen en doorsluiten dat het soms moeilijk is/wordt om ze rechtgericht te houden. Veel paarden hebben in het begin wat moeite met verzamelen en proberen daar wel eens onderuit te komen door scheef te trekken. Dat wil niet zeggen dat er dan nooit aandacht aan rechtrichten is besteed. Kunst is dan weer om je paard ook in de verzameling recht te houden/krijgen. Dat dat bij veel ruiters niet altijd lukt is imo niet het feit dat zij geen aandacht voor rechtrichten hebben, maar omdat paardijden nou eenmaal gewoon onwijs moeilijk is, helemaal hoe hoger je komt. Rechtrichten blijft altijd een punt van aandacht, in alle klassen.

QQQQ schreef:
De motor moet nou eenmaal recht achter de voorkant staan wil ie effectief werken - voor stuwen én dragen.

Waarheid als een koe, maar in de praktijk gaat dat dus met vallen en opstaan. Kijk als je paard rechtgericht is, en voldoende sterk kun je gaan verzamelen. Maar dat gaat vaak heus niet in een keer goed. En je kan ook niet zeggen: ik ga maar niet meer verzamelen want ik ben bang dat ie dan scheef trekt. In de verzameling moet je hem dan stukje bij beetje ook weer voor elkaar krijgen. En dat kan erg moeilijk zijn.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 16-10-06 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:32

barlie schreef:

Door de buitenteugel er meer bij te nemen, binnen losser te laten en met je binnenbeen zodanig drijven zodat je de druk opvoert naar de buitenteugel. (zo heb ik het geleerd en gisteren las ik zelfs in de Bit dat Kyra Kirklund dat ook zo aanpakt). Trek je niets aan van het feit dat hij dan met zijn neus naar buiten zal gaan lopen. Je moet zo beginnen om dit probleem op te lossen. Een rechtgesteld paard heeft immers evenveel druk op 2 teugels. Als het paard dan eindelijk aan de binnenkant los laat en buiten meer vast pakt, kun je heel zachtjes proberen of je de binnenteugel er weer bij kan nemen. DAarbij kun je steeds diagonalen rijden om hem recht te stellen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:37

Desiree schreef:
zo heb ik het geleerd en gisteren las ik zelfs in de Bit dat Kyra Kirklund dat ook zo aanpakt

Ohh! Dus je leest toch wel eens wat Haha! Stiekumerd Bloos

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:42

Niet alleen van mijn instructrice en van boeken kan ik wat opsteken. Maar ook hier op bokt. Leuk Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:47

jasmijn78 schreef:
Desiree schreef:
zo heb ik het geleerd en gisteren las ik zelfs in de Bit dat Kyra Kirklund dat ook zo aanpakt

Ohh! Dus je leest toch wel eens wat Haha! Stiekumerd Bloos

ja, maar geen hele boeken! Daar ben ik te ongeduldig voor. MAar er zijn van bepaalde personen wel dingen die ik lees en dan gaat het niet alleen maar over het rijden maar over de hele paard-mens relatie, hoe zij tegen dingen aan kijken en zo.

Kyra signaleert veel te veel stress en spanning bij paarden op wedstrijden en vindt dat ruiters daar eens wat meer op afgerekend mogen worden.

barlie schreef:
Niet alleen van mijn instructrice en van boeken kan ik wat opsteken. Maar ook hier op bokt. Leuk Haha!

Het is wel goed om te discusieren over rijtechnische problemen en hoe deze op te lossen. Daar krijg je veel inzichten van. HEt dwingt je tot nadenken hoe je dingen doet. JE moet namelijk goed nadenken en dingen doen met een bepaald doen. Wat is je doel? Hoe wil je dat bereiken? Hoe denk je dat te kunnen? En waarom?

In een discussie moet je je standpunten verdedigen en dan weet je weer hoe je bezig bent met je rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:53

Desiree schreef:
Het is wel goed om te discusieren over rijtechnische problemen en hoe deze op te lossen. Daar krijg je veel inzichten van. HEt dwingt je tot nadenken hoe je dingen doet.

Dus uiteindelijk is er over praten er erover lezen toch nuttig. Dan zijn we het toch met elkaar eens??? Haha! Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:53

In dat opzicht zeer zeker.
Alleen heb je van die mensen die dergelijke termen noemen zonder toe te passen en die zijn er veel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:55

Desiree schreef:
Alleen heb je van die mensen die dergelijke termen noemen zonder toe te passen en die zijn er veel.

Maar dat is niet ons probleem toch? Als je zelf maar weet wat en waarom je iets toepast Vork

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:27

jasmijn78 schreef:
Waarheid als een koe, maar in de praktijk gaat dat dus met vallen en opstaan. Kijk als je paard rechtgericht is, en voldoende sterk kun je gaan verzamelen. Maar dat gaat vaak heus niet in een keer goed. En je kan ook niet zeggen: ik ga maar niet meer verzamelen want ik ben bang dat ie dan scheef trekt. In de verzameling moet je hem dan stukje bij beetje ook weer voor elkaar krijgen. En dat kan erg moeilijk zijn.
Tuurlijk, maar mijn opmerking ging niet over het scheef trekken bij iets extra moeilijks, maar gewoon bij elk stukje galop. Dat is niet in orde op dat niveau. Anyway, dat is een heel andere discussie dan de TS eigenlijk bedoelt Bloos .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:40

jasmijn78 schreef:
Vertel dan liever over wat JOU ervaringen zijn met het rechtrichten van JOU paard. DAN kun je ervaringen uitwisselen................

Als je zelf helemaal niets te melden hebt ................. Dan houdt het al snel op met de hele discussie Nagelbijten / Gniffelen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:13

Wat ben je weer kernachtig en scherp.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:21

QQQQ schreef:
jasmijn78 schreef:
Tuurlijk, maar mijn opmerking ging niet over het scheef trekken bij iets extra moeilijks, maar gewoon bij elk stukje galop. Dat is niet in orde op dat niveau. Anyway, dat is een heel andere discussie dan de TS eigenlijk bedoelt Bloos .

Het rechtgericht gaan is een logisch gevolg van het correct van achter naar voren rijden naar je beide handen. Trekken is absoluut not done. En menen dat recht richten nodig is om te verzamelen absolute onzin.

Om correct te kunnen rijden moet je paard rechtgericht zijn en dat is al in de B dressuur erg belangrijk. De B van beginner he en niet de B van behoorlijk zwaar gevorderd ofzo. Om een paard juist evenwichtig en gelijk te kunnen trainen op beide handen en beide zijden evenwijdig te laten ontwikkelen is het recht gericht gaan van het paard een van de verplichte noodzaken.
Het heeft dus niet met sterk te maken maar met het rijden van achter naar voren tussen de benen door naar de beide handen.
En als je zegt ik ga niet meer verzamelen omdat ik bang ben dat ik hem scheef trek kan maar beter terug naar les een, een paard rijd je van achter naar voren in de hand met op beide handen evenveel druk. 80% zit, 15% been en 5% hand waarin de hand slechts bedoeld is het tempo een beetje te reguleren, de hoofd/halshouding te bepalen, en de stelling te vragen die benodigd is voor het werk op twee hoefslagen of om de wending aan te geven hetzij op een gebogen lijn of volte.

Recht richten is weliswaar pas punt vijf in het skala maar niet tegenstaand zijn de eerste vijf punten onlosmakend met elkaar verbonden en belangrijk vanaf les een van het paardrijden en het maakt niet uit of dat nu de eerste les is van het paard of de eerste les van de ruiter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:38

En zonder goed rechtricten kun je nooit verzamelen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:20

Kafue schreef:
Het rechtgericht gaan is een logisch gevolg van het correct van achter naar voren rijden naar je beide handen. Trekken is absoluut not done. En menen dat recht richten nodig is om te verzamelen absolute onzin.

Wie heeft het over trekken? Ik heb het er over dat je je paard prima rechtgericht kan hebben, maar op het moment DAT je wat meer wil gaan verzamelen, dat je paard iets scheef kan trekken omdat hij daar wat moeite mee heeft. Scheef in de zin van dat ze dan eens een achterbeen buiten de massa plaatsen. Maar voordat je gaat verzamelen moet je je paard WEL al goed rechtgericht hebben, want als hij in zijn normale arbeidsgangen als scheef gaat, dan krijg je hem in de verzameling natuurlijk helemaal niet meer recht. De basis moet dus goed zijn VOORDAT je gaat verzamelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:35

Precies,volgens mij valt er niet zoveel meer te zeggen over dit onderwerp meer.Alles is gezegd.

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 00:12

Elisa2 schreef:
En zonder goed rechtrichten kun je nooit verzamelen.

Inderdaad, alleen een rechtgericht paard laat zich correct verzamelen (Klimke wist het nog)!

En alleen een rechtgericht paard laat voelen dat paardrijden zoveel comfortabeler, prettiger en gemakkelijker kan zijn voor zowel paard als ruiter.

Een niet rechtgericht paard "in de Z" is inderdaad niet mijn probleem, maar van alle niet rechtgerichte paarden die ik met allerlei "medische" diagnoses geheel ten onrechte naar de slacht heb zien verdwijnen, heb ik nog steeds de tranen in mijn ogen!

Zelfs Grand-Prix overwinningen worden regelmatig behaald met een niet verzameld paard. Voor veel ruiters zijn deze Grand-Prix ruiters toch de "goede" voorbeelden. Niet mijn probleem, maar het levert zeker heel veel probleempaarden op.

Verzamelen is niets meer of minder dan het onderbrengen van de achterhand. In de paardenbladen (Bit, Hoefslag etc.) is het echter heel veel moeilijker om een foto van een correct verzameld paard te vinden dan van een paard in een geforceerde krul.

De neus achter de loodlijn en achterbenen die achter de feiten aanlopen..................

Niet mijn probleem, maar wanneer niemand hier een probleem van maakt, zal de gemiddelde eindleeftijd van het (sport)paard de komende jaren op 7 jaar blijven staan.

En daar heeft niemand problemen mee? Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:29

Dreamstreet schreef:
Zelfs Grand-Prix overwinningen worden regelmatig behaald met een niet verzameld paard.

Nu snap ik wel dat je zo hard op zoek bent naar een goede instructeur want degene die je dit heeft wijsgemaakt voelde zich zeker 1-oog. dream on Dromen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:22

Dreamstreet schreef:

Niet mijn probleem, maar wanneer niemand hier een probleem van maakt, zal de gemiddelde eindleeftijd van het (sport)paard de komende jaren op 7 jaar blijven staan.

Het klopt dat het grootste gedeelte van de slachtpaarden onnodig naar de slacht toegereden zijn. Maar dat verhaal, van de gemiddelde eindleeftijd, waarom kom ik dat in prive omstandigheden niet tegen? Terwijl ik toch zoveel mensen ken van rijverenigingen en vele pensionstallen waar ik gestaan heb?

Ik weet wel overigens van een paar sportpaarden inderdaad de doodsoorzaak: KOLIEK! En dat vind ik nog steeds de grootste vijand. Ik geloof ook dat je koliek zeker mee moet nemen in de gemiddelde leeftijd. En vergeet niet de grote uitval van jonge paarden voor de 3 jaar. En die zijn niet eens gereden.