Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Desiree schreef:Ik vind het net zo erg om een 3 jarige die een maand oud is al mee te nemen op springles en dan een vol uur mee laten doen.
ik vind het zowiezo belachelijk dat je op een paard van 3 gaat springen!!!!!![]()
Dat is veel meer gevraagd van zo'n paard, dan een 2 jarige zadelmak maken en een paar keer in de week een beetje rijden.
daar kan ik echt niet bij me hoofd...ga studeren voor dat er nog meer paarden naar de knoppe gaan
Kinke schreef:Desiree, heb je ooit wel eens het plaatje bekeken waarop staat welke botten op welke leeftijd volgroeid zijn? Je kunt toch niet serieus menen dat je op een 2 jarige een paar keer per week gaat rijden???
Desiree schreef:Kinke schreef:Desiree, heb je ooit wel eens het plaatje bekeken waarop staat welke botten op welke leeftijd volgroeid zijn? Je kunt toch niet serieus menen dat je op een 2 jarige een paar keer per week gaat rijden???
2,5 jarige, ja hoor, op sommige kun je best een paar keer per week op rijden. Maar niet lang. En je moet ze ook niet vermoeien. HEt enige wat ze hoeven is leren wat je van ze wilt. VAn mij hoeven ze dan nog niet aan hun conditie te werken of aan hun spieropbouw.
Heel goed van je Loutje dat je gaat studeren, voordat je nog meer paarden naar de knoppen laat gaan.
Desiree schreef:Er staat bij mijn oom een 2 jarige en als die van de winter hier zou komen, dan ga ik daarmee beginnen. WAnt dat kan hij gemakkelijk af. Maar zijn 2 jarige vriendinnetje zou ik het liefst laten uitgroeien tot haar 4e. HEt verschilt dus inderdaad per paard.
En met elk paard, hoe jong of oud het ook is, je moet altijd spelenderwijs beginnen zonder druk er op te leggen.
Marije1984 schreef:Ik ga helemaal met Marije mee...Desiree schreef:Er staat bij mijn oom een 2 jarige en als die van de winter hier zou komen, dan ga ik daarmee beginnen. WAnt dat kan hij gemakkelijk af. Maar zijn 2 jarige vriendinnetje zou ik het liefst laten uitgroeien tot haar 4e. HEt verschilt dus inderdaad per paard.
En met elk paard, hoe jong of oud het ook is, je moet altijd spelenderwijs beginnen zonder druk er op te leggen.
Heel fout. Deze 2 paarden zien van binnen er hetzelfde uit hoor. Denk je nu werkelijk dat de ene 2 jarige sterkere boten en dan vooral gewrichten heeft dan het andere?
Deze fout wordt veel gemaakt. Paard ziet er volwassen uit en is dat geestelijk misschien ook wel dan zijn leeftijdsgenoten alleen van binnen zien alle 2, 3. 4 etc hetzelfde eruit hoor.
Geen een paard verschilt en dus verschilt het idd NIET per paard. Alleen de lange slungels daar kan je beter een half jaar langer mee wachten dan de ''normaal'' gebouwde paarden. Voor de rest maakt het hout geen uit. Het is allemaal 1 pot nat. Ik vindt met 3-3,5 jaar vroeg zat dan nog heel verzichtig. En pas vanaf zijn 6e aan het echte werk. Als de basis er dus feilloos erin zit!!
Rianneke schreef:het valt mij de laatste tijd ook weer vaker op ja! en dan niet zadelmak ofzo, maar echt al gewoon bereden! die gewoon zowat elke dag al moeten lopen! kijk dat je met 2,5 rustig gaan beginnen met een hoofdstel en een zadeltje kan ik me voorstellen, maar je moet dan echt niet iedere dag op zoon beestje echt gaan rijden!
loutjuh schreef:Ik snap jou echt niet....en ben blij dat er ook nog mensen met een goed verstand zijn (waar ik jou dus niet mee bedoel). Ik hoef er niet voor te studeren om te weten dat een paard van 2.5 lichamelijk en geestelijk nog niet klaar is om aan het werk te gaan. Met name doelend op het lichamelijke...
Wat denk je trouwens dat een paard doet zodra jij er op gaat zitten?? dan zal hij toch echt spieren moeten gaan ontwikkelen om jou fatsoenlijk te kunnen dragen dus dan ben je daar in feitelijk toch mee bezig?!?![]()
Denk jij nu werkelijk dat een paard er lichamelijk klaar voor is om het gewicht van een ruiter te kunnen dragen?!? (logische vraag eigenlijk he.....waar het antwoord nog simpeler op is...of vind je van niet??)
Marije1984 schreef:
Heel fout. Deze 2 paarden zien van binnen er hetzelfde uit hoor. Denk je nu werkelijk dat de ene 2 jarige sterkere boten en dan vooral gewrichten heeft dan het andere?
Deze fout wordt veel gemaakt. Paard ziet er volwassen uit en is dat geestelijk misschien ook wel dan zijn leeftijdsgenoten alleen van binnen zien alle 2, 3. 4 etc hetzelfde eruit hoor.
Geen een paard verschilt en dus verschilt het idd NIET per paard. Alleen de lange slungels daar kan je beter een half jaar langer mee wachten dan de ''normaal'' gebouwde paarden. Voor de rest maakt het hout geen uit. Het is allemaal 1 pot nat. Ik vindt met 3-3,5 jaar vroeg zat dan nog heel verzichtig. En pas vanaf zijn 6e aan het echte werk. Als de basis er dus feilloos erin zit!!
Yamcha schreef:Inderdaad, je laat een kind van vijf toch ook geen stallen uitmesten? Dat is imo hetzelfde als op zo'n jong dier gaan rijden.
Mariska_28 schreef:griebels schreef:Dus eigenlijk is mijn manier van inrijden die ik voor mijn 3,5 jarige in mijn hoofd heb helemaal zo slecht nog niet
Inrijden zonder te longeren. 2 a 3x p/w lange lijnen in de bossen rijden. Dan evt (als haar knie het houdt) na een half jaar (dan is ze dus ong 4,5 jaar oud) wat longeerwerk en wat dressuur...
Ben alleen benieuwd hoe ze het gaat doen zonder dat iemand haar aan de longeerlijn vast heeft als ik erop ga zitten voor het eerst
Probeer er een ruiter met een goed rustig paard bij te zoeken als je gaat rijden. 10 tegen 1 dat die van jou er dan (braaf) achteraan hobbeld
Desiree schreef:En ik snap jou niet. Daarom ben ik blij dat jij het slechts bent die zegt dat ik geen verstand zou hebben. Liever jij dan iemand met een gezond verstand.![]()
Als ik een paard zadelmak maak, of deze nu 2,5 is of 4 jaar, doe ik dat spelenderwijs. Dat is niet werken. Ik vind niet dat je met een jong paard al gelijk aan het "werk" moet gaan. Zo mag het op een paard niet overkomen namelijk. Het moet leuk blijven. Als je had kunnen lezen, dan had je dat uit mijn woorden kunnen halen.
Ik doe alleen beroep op zijn verstand: leren wat stap is, draf en misschien galop als hij dat af kan. DAt verschilt per paard. Een paard moet je niet gelijk vermoeien door te lang bezig met hem te zijn, tenzij het fysiek niets van hem vergt. En een paard mag je al nooit moe maken als je met hem begint. Dat is niets waard en je wint er ook helemaal niets mee. Je bereikt hooguit dat hij afknapt.
Als ik rustig op een paard zit en goed meebeweeg, zit ik hem niet in de weg. En ik kan hem nog wat helpen met zijn balans ook. Ik heb ooit een 2,5 jarige ingereden, en dat was gewoon een blij en enthousiast paard. Die vond dat juist leuk dat ik wat met hem deed. HIj kon dat fysiek ook wel af.
Richtje schreef:Ze mag heus mee... kijken en een beetje vegen...Yamcha schreef:Inderdaad, je laat een kind van vijf toch ook geen stallen uitmesten? Dat is imo hetzelfde als op zo'n jong dier gaan rijden.
Nou... is op zich best een idee om het buurmeisje eens mee te nemen![]()
Rianneke schreef:desiree op zich denk ik dat jij er nog wel verstandig mee om gaat...
maar ik heb ook echt andere dingen gezien... bijvoorbeeld pony's die totaal niet volgroeit waren en op 2,5 jarige leeftijd al een uur per dag moesten lopen! en nee niet zomaar een beetje rijden ook springen! en daar ben ik het totaal niet mee eens! tussen inrijden en berijden zit een groot verschil! of je er nou 3 keer in de week 15 minuutjes op zit en het paard begelijd met lopen of dat je em al over een hindernis heen jaagt...
toch vind ik gewoon dat je het beste met een paard kan beginnen als ie 3 is of ouder...
Marije1984 schreef:Ja desiree ik ben daar ook fel op tegen. Commercie gaat voor het belang van het paard en dat vind ik een zeer slechte zaak!!!
Maar als je met een beetje gezond verstand na denkt dan zul je je eigen paard niet op die achterlijke vroege leeftijd inrijden!!