Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:13

Ik vind het net zo erg om een 3 jarige die een maand oud is al mee te nemen op springles en dan een vol uur mee laten doen. Dat is veel meer gevraagd van zo'n paard, dan een 2 jarige zadelmak maken en een paar keer in de week een beetje rijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:20

Desiree, heb je ooit wel eens het plaatje bekeken waarop staat welke botten op welke leeftijd volgroeid zijn? Je kunt toch niet serieus menen dat je op een 2 jarige een paar keer per week gaat rijden???

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:31

Desiree schreef:
Ik vind het net zo erg om een 3 jarige die een maand oud is al mee te nemen op springles en dan een vol uur mee laten doen.

ik vind het zowiezo belachelijk dat je op een paard van 3 gaat springen!!!!!

Dat is veel meer gevraagd van zo'n paard, dan een 2 jarige zadelmak maken en een paar keer in de week een beetje rijden.

daar kan ik echt niet bij me hoofd...ga studeren voor dat er nog meer paarden naar de knoppe gaan

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:33

Ik vind het echt slecht... bij ons zijn ze meestal 3 tot 3,5.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:41

Kinke schreef:
Desiree, heb je ooit wel eens het plaatje bekeken waarop staat welke botten op welke leeftijd volgroeid zijn? Je kunt toch niet serieus menen dat je op een 2 jarige een paar keer per week gaat rijden???

2,5 jarige, ja hoor, op sommige kun je best een paar keer per week op rijden. Maar niet lang. En je moet ze ook niet vermoeien. HEt enige wat ze hoeven is leren wat je van ze wilt. VAn mij hoeven ze dan nog niet aan hun conditie te werken of aan hun spieropbouw.

Heel goed van je Loutje dat je gaat studeren, voordat je nog meer paarden naar de knoppen laat gaan. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:20

In Zweden was het normaal, wij kregen standaard elke winter een hele zwik 2,5 jarigen binnen. Die worden dan zadelmak gemaakt, wat niet meer inhoud dan gehoorzaamheidstraining en net zover doorrijden dat eea een beetje bevestigd is allemaal. In maart liepen ze dan de 3-jarigen test aan de hand, en daarna gingen ze allemaal weer de hele zomer de wei op, tot september/oktober. Pas daarna kwamen ze echt in het werk.

Het voordeel is dat ze (met name de hengsten) een klap hanteerdbaarder zijn. En in de winter moet je ze toch al duur stallen dus kun je er net zo goed wat mee doen.

Maar het verschilt gewoon per paard. Onze eigen merrie was zo jeugdig dat die nog deze hele zomer in het land heeft gestaan en nu pas zadelmak wordt gemaakt. Die word in februari al 4.

Ik geloof ook niet in te laat aanrijden, het lichaam moet ook de tijd krijgen om geleidelijk aan de trainingsbelasting te wennen.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:02

Desiree schreef:
Kinke schreef:

2,5 jarige, ja hoor, op sommige kun je best een paar keer per week op rijden. Maar niet lang. En je moet ze ook niet vermoeien. HEt enige wat ze hoeven is leren wat je van ze wilt. VAn mij hoeven ze dan nog niet aan hun conditie te werken of aan hun spieropbouw.

Heel goed van je Loutje dat je gaat studeren, voordat je nog meer paarden naar de knoppen laat gaan. Haha!

Ik snap jou echt niet....en ben blij dat er ook nog mensen met een goed verstand zijn (waar ik jou dus niet mee bedoel). Ik hoef er niet voor te studeren om te weten dat een paard van 2.5 lichamelijk en geestelijk nog niet klaar is om aan het werk te gaan. Met name doelend op het lichamelijke...

Wat denk je trouwens dat een paard doet zodra jij er op gaat zitten?? dan zal hij toch echt spieren moeten gaan ontwikkelen om jou fatsoenlijk te kunnen dragen dus dan ben je daar in feitelijk toch mee bezig?!? Gestoord

Denk jij nu werkelijk dat een paard er lichamelijk klaar voor is om het gewicht van een ruiter te kunnen dragen?!? (logische vraag eigenlijk he.....waar het antwoord nog simpeler op is...of vind je van niet?? Knipoog )

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:25

Desiree schreef:
Er staat bij mijn oom een 2 jarige en als die van de winter hier zou komen, dan ga ik daarmee beginnen. WAnt dat kan hij gemakkelijk af. Maar zijn 2 jarige vriendinnetje zou ik het liefst laten uitgroeien tot haar 4e. HEt verschilt dus inderdaad per paard.

En met elk paard, hoe jong of oud het ook is, je moet altijd spelenderwijs beginnen zonder druk er op te leggen.

Heel fout. Deze 2 paarden zien van binnen er hetzelfde uit hoor. Denk je nu werkelijk dat de ene 2 jarige sterkere boten en dan vooral gewrichten heeft dan het andere?
Deze fout wordt veel gemaakt. Paard ziet er volwassen uit en is dat geestelijk misschien ook wel dan zijn leeftijdsgenoten alleen van binnen zien alle 2, 3. 4 etc hetzelfde eruit hoor.
Geen een paard verschilt en dus verschilt het idd NIET per paard. Alleen de lange slungels daar kan je beter een half jaar langer mee wachten dan de ''normaal'' gebouwde paarden. Voor de rest maakt het hout geen uit. Het is allemaal 1 pot nat. Ik vindt met 3-3,5 jaar vroeg zat dan nog heel verzichtig. En pas vanaf zijn 6e aan het echte werk. Als de basis er dus feilloos erin zit!!

Maryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:27

Beter te laat dan te vroeg.. Laat ze eerst maar even goed groeien.. 3 jaar vind ik zelfs al redelijk vroeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:57

Marije1984 schreef:
Desiree schreef:
Er staat bij mijn oom een 2 jarige en als die van de winter hier zou komen, dan ga ik daarmee beginnen. WAnt dat kan hij gemakkelijk af. Maar zijn 2 jarige vriendinnetje zou ik het liefst laten uitgroeien tot haar 4e. HEt verschilt dus inderdaad per paard.

En met elk paard, hoe jong of oud het ook is, je moet altijd spelenderwijs beginnen zonder druk er op te leggen.

Heel fout. Deze 2 paarden zien van binnen er hetzelfde uit hoor. Denk je nu werkelijk dat de ene 2 jarige sterkere boten en dan vooral gewrichten heeft dan het andere?
Deze fout wordt veel gemaakt. Paard ziet er volwassen uit en is dat geestelijk misschien ook wel dan zijn leeftijdsgenoten alleen van binnen zien alle 2, 3. 4 etc hetzelfde eruit hoor.
Geen een paard verschilt en dus verschilt het idd NIET per paard. Alleen de lange slungels daar kan je beter een half jaar langer mee wachten dan de ''normaal'' gebouwde paarden. Voor de rest maakt het hout geen uit. Het is allemaal 1 pot nat. Ik vindt met 3-3,5 jaar vroeg zat dan nog heel verzichtig. En pas vanaf zijn 6e aan het echte werk. Als de basis er dus feilloos erin zit!!
Ik ga helemaal met Marije mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:00

Rianneke schreef:
het valt mij de laatste tijd ook weer vaker op ja! en dan niet zadelmak ofzo, maar echt al gewoon bereden! die gewoon zowat elke dag al moeten lopen! kijk dat je met 2,5 rustig gaan beginnen met een hoofdstel en een zadeltje kan ik me voorstellen, maar je moet dan echt niet iedere dag op zoon beestje echt gaan rijden!

idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:48

Inderdaad, je laat een kind van vijf toch ook geen stallen uitmesten? Dat is imo hetzelfde als op zo'n jong dier gaan rijden.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:12

Mijn paard was net 2,5 jaar oud en werd ingereden.. kende al oefeningen en basis toen ie 3 jaar was. Nu is hij 4 jr en zou hij eigenlijk al wedstrijden hebben moeten kunnen rijden.
(zal maar bij zetten welk soortje het is: painthorse Cool )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:24

loutjuh schreef:
Ik snap jou echt niet....en ben blij dat er ook nog mensen met een goed verstand zijn (waar ik jou dus niet mee bedoel). Ik hoef er niet voor te studeren om te weten dat een paard van 2.5 lichamelijk en geestelijk nog niet klaar is om aan het werk te gaan. Met name doelend op het lichamelijke...

Wat denk je trouwens dat een paard doet zodra jij er op gaat zitten?? dan zal hij toch echt spieren moeten gaan ontwikkelen om jou fatsoenlijk te kunnen dragen dus dan ben je daar in feitelijk toch mee bezig?!? Gestoord

Denk jij nu werkelijk dat een paard er lichamelijk klaar voor is om het gewicht van een ruiter te kunnen dragen?!? (logische vraag eigenlijk he.....waar het antwoord nog simpeler op is...of vind je van niet?? Knipoog )

En ik snap jou niet. Daarom ben ik blij dat jij het slechts bent die zegt dat ik geen verstand zou hebben. Liever jij dan iemand met een gezond verstand. Knipoog

Als ik een paard zadelmak maak, of deze nu 2,5 is of 4 jaar, doe ik dat spelenderwijs. Dat is niet werken. Ik vind niet dat je met een jong paard al gelijk aan het "werk" moet gaan. Zo mag het op een paard niet overkomen namelijk. Het moet leuk blijven. Als je had kunnen lezen, dan had je dat uit mijn woorden kunnen halen.

Ik doe alleen beroep op zijn verstand: leren wat stap is, draf en misschien galop als hij dat af kan. DAt verschilt per paard. Een paard moet je niet gelijk vermoeien door te lang bezig met hem te zijn, tenzij het fysiek niets van hem vergt. En een paard mag je al nooit moe maken als je met hem begint. Dat is niets waard en je wint er ook helemaal niets mee. Je bereikt hooguit dat hij afknapt.

Als ik rustig op een paard zit en goed meebeweeg, zit ik hem niet in de weg. En ik kan hem nog wat helpen met zijn balans ook. Ik heb ooit een 2,5 jarige ingereden, en dat was gewoon een blij en enthousiast paard. Die vond dat juist leuk dat ik wat met hem deed. HIj kon dat fysiek ook wel af.

Marije1984 schreef:

Wat zal jij dan faliekant tegen de hengstentesten en keuringen zijn! WAnt je moest eens weten wat een enorme druk daar op gelegd wordt! Wat ik dan met jonge paarden doe, stelt dan geen ruk voor! WAnt ik ben ook geen voorstander van die vroege hengstenkeuringen hoor. Dat mensen daar maar eens wat meer tegen reageren, i.p.v. op mij met dat beetje dat ik doe met een 2,5 jarige!
Laatst bijgewerkt door Desiree op 03-10-06 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:27

Yamcha schreef:
Inderdaad, je laat een kind van vijf toch ook geen stallen uitmesten? Dat is imo hetzelfde als op zo'n jong dier gaan rijden.

Nou... is op zich best een idee om het buurmeisje eens mee te nemen Haha! Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:43

wat mij betreft is zitten op een 2,5 of 3 jarige not done, of je het nou 'werken' noemt of iets anders.
waarom toch zo'n haast??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:55

Geld Kinke. GEwoon geld. Niet wat mij betreft hoor. MAar een paard dat zadelmak is willen de meeste mensen eerder kopen. En momenteel is er bij paarden sprake van een kopersmarkt.

Kijk, de 2 jarige ruin, die van de winter ruim 2,5 wordt, is van iemand die hem wel tot voorjaar had willen houden. MAar ja, er is iets naars tussengekomen. Ik vrees dat die paarden daar van de winter al weg moeten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:16

Mariska_28 schreef:
griebels schreef:
Dus eigenlijk is mijn manier van inrijden die ik voor mijn 3,5 jarige in mijn hoofd heb helemaal zo slecht nog niet Knipoog

Inrijden zonder te longeren. 2 a 3x p/w lange lijnen in de bossen rijden. Dan evt (als haar knie het houdt) na een half jaar (dan is ze dus ong 4,5 jaar oud) wat longeerwerk en wat dressuur...

Ben alleen benieuwd hoe ze het gaat doen zonder dat iemand haar aan de longeerlijn vast heeft als ik erop ga zitten voor het eerst Bloos!

Probeer er een ruiter met een goed rustig paard bij te zoeken als je gaat rijden. 10 tegen 1 dat die van jou er dan (braaf) achteraan hobbeld Haha!

Super de super braaf paard is aanwezig, staat naast haar en die loopt ze feilloos achterna. De ruiter is ook geen probleem, zolang we niet gaan galoperen Knipoog
Als we gaan galoperen moet ik ff iemand zoeken die weet hoe mijn hengst gereden wordt Ja
Renske_ is zo iemand en die doet dat ook wel denk ik Knipoog

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 18:01

Desiree schreef:
En ik snap jou niet. Daarom ben ik blij dat jij het slechts bent die zegt dat ik geen verstand zou hebben. Liever jij dan iemand met een gezond verstand. Knipoog

Als ik een paard zadelmak maak, of deze nu 2,5 is of 4 jaar, doe ik dat spelenderwijs. Dat is niet werken. Ik vind niet dat je met een jong paard al gelijk aan het "werk" moet gaan. Zo mag het op een paard niet overkomen namelijk. Het moet leuk blijven. Als je had kunnen lezen, dan had je dat uit mijn woorden kunnen halen.

Ik doe alleen beroep op zijn verstand: leren wat stap is, draf en misschien galop als hij dat af kan. DAt verschilt per paard. Een paard moet je niet gelijk vermoeien door te lang bezig met hem te zijn, tenzij het fysiek niets van hem vergt. En een paard mag je al nooit moe maken als je met hem begint. Dat is niets waard en je wint er ook helemaal niets mee. Je bereikt hooguit dat hij afknapt.

Als ik rustig op een paard zit en goed meebeweeg, zit ik hem niet in de weg. En ik kan hem nog wat helpen met zijn balans ook. Ik heb ooit een 2,5 jarige ingereden, en dat was gewoon een blij en enthousiast paard. Die vond dat juist leuk dat ik wat met hem deed. HIj kon dat fysiek ook wel af.

Heel goed bezig meid, heel goed. Ik zou zeggen GA ZO DOOR OK dan!

als je het niet erg vind, stel ik toch de belangen van mijn paard voorop

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 18:33

Ik stel de belangen van mijn paard ook voorop, ook al denk jij van niet. MAar goed, dat heet dan ook "bevooroordeeld zijn". Ik ben ooit vanwege het belang van mijn paarden verhuisd van een stal met binnenbak, naar een stal met buitenbak. WAarom? Omdat ze onvoldoende buiten kwamen. OP die andere stal kwamen ze wel elke dag de hele dag buiten. Dat vond ik belangrijker dan elke dag te kunnen rijden, ondanks de regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:47

Richtje schreef:
Yamcha schreef:

Nou... is op zich best een idee om het buurmeisje eens mee te nemen Haha! Haha!
Ze mag heus mee... kijken en een beetje vegen... Haha! Haha! Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:10

desiree op zich denk ik dat jij er nog wel verstandig mee om gaat...

maar ik heb ook echt andere dingen gezien... bijvoorbeeld pony's die totaal niet volgroeit waren en op 2,5 jarige leeftijd al een uur per dag moesten lopen! en nee niet zomaar een beetje rijden ook springen! en daar ben ik het totaal niet mee eens! tussen inrijden en berijden zit een groot verschil! of je er nou 3 keer in de week 15 minuutjes op zit en het paard begelijd met lopen of dat je em al over een hindernis heen jaagt...
toch vind ik gewoon dat je het beste met een paard kan beginnen als ie 3 is of ouder...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:13

Ja desiree ik ben daar ook fel op tegen. Commercie gaat voor het belang van het paard en dat vind ik een zeer slechte zaak!!!
Maar als je met een beetje gezond verstand na denkt dan zul je je eigen paard niet op die achterlijke vroege leeftijd inrijden!!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:15

een paard van 2,5 moet je gewoon lekker op de wei laten staan... dus niks geen gekloot met inrijden blablabla

een paard van 2,5 is er gewoon nog niet aan toe... lichamelijk niet...en al is het per paard verschillend hoe die er geestelijk aan toe zijn... een kind van 10 stuur je toch ook niet naar het gymnasium omdat hij slim is???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:22

Rianneke schreef:
desiree op zich denk ik dat jij er nog wel verstandig mee om gaat...

maar ik heb ook echt andere dingen gezien... bijvoorbeeld pony's die totaal niet volgroeit waren en op 2,5 jarige leeftijd al een uur per dag moesten lopen! en nee niet zomaar een beetje rijden ook springen! en daar ben ik het totaal niet mee eens! tussen inrijden en berijden zit een groot verschil! of je er nou 3 keer in de week 15 minuutjes op zit en het paard begelijd met lopen of dat je em al over een hindernis heen jaagt...
toch vind ik gewoon dat je het beste met een paard kan beginnen als ie 3 is of ouder...

Toen ik nog niet beter wist, reed ik mijn drie jarige ook een uur per dag! Niemand die mij vertelde dat je dat beter niet kunt doen. Achteraf baalde ik daar wel van. MAar hij is nu inmiddels 16 en loopt nog steeds in de sport dus gelukkig heeft hij er niet veel van geleden. MAar nu ik beter weet, vind ik het maar niets om die drie jarigen al te veel te belasten. Elke dag rijden hoeft helemaal niet, en al helemaal geen uur. Trouwens, om een volwassen paard elke dag een uur te trainen vind ik ook al niets waard.
Marije1984 schreef:
Ja desiree ik ben daar ook fel op tegen. Commercie gaat voor het belang van het paard en dat vind ik een zeer slechte zaak!!!
Maar als je met een beetje gezond verstand na denkt dan zul je je eigen paard niet op die achterlijke vroege leeftijd inrijden!!

Wat is eigenlijk inrijden en wat is zadelmak maken? De een interpreteert dat al anders dan de ander.

En er zijn wel degelijk jonge kinderen die naar het gymnasium worden gestuurd omdat ze zich vervelen op het niveau van hun leeftijd genoten. Niet ieder kind is hetzelfde, niet ieder jong paard is hetzelfde.