te laat met inrijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bas83
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-10-06

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:31

nee prima maakt niet veel uit. Bij ons geeft het ook geen problemen als we later begonnen zijn.

Snippergroen

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:43

Heey!!
je kan het nog gewoon doen hoorr Lachen
mijn verzorgpaardje is nu 7 en die gaan we pas volgend jaar inrijden Tong uitsteken ( eigenaar heeft haar pas net;) en ze is nu drachtig Knipoog)

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:05

Dat een paard nu met 5 of met 2 zadelmak word gemaakt. Ik ken veel mensen, waaronder ook mijn zus, die een paard rijd die pas met 6 jaar zadelmak is. Ik rij op een paard die met 4 zadelmak is geworden.

Elske72
Berichten: 56
Geregistreerd: 06-10-06

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:18

beter laat dan niet

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:31

er op gaan zitten voor de eerste ker maakt niet uit op welke leeftijd. als hij maar wel optijd wordt beleerd wat betreft wijken voor druk, en onderdanig zijn. oftewel zorgen dat hij handel baar is;) hoe later je inrijd hoe beter. pas op hun 6e zijn ze helemaal uitgegroeid...

spieren komen echt wel hoor! zodra de training begint komt dat goed.
als een paard een tijd stil staat door blessure neemt zijn spiermassa ook af. en zodra de training weer begint is dat weer aan te maken.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:56

Ik snap wel wat die mensen bedoelen. Er is mij ook altijd geadviseerd niet te lang te longeren voor het inrijden, want dat krijgt je paard conditie. En als je er dan voor het eerst opgaat en hij gaat bokken, houdt ie het minder lang vol.
Maar als je gewoon een goede band hebt met het paard en hij vertrouwt je, dan is er denk ik niks aan de hand.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:17

Martine1232 schreef:
Ik snap wel wat die mensen bedoelen. Er is mij ook altijd geadviseerd niet te lang te longeren voor het inrijden, want dat krijgt je paard conditie. En als je er dan voor het eerst opgaat en hij gaat bokken, houdt ie het minder lang vol.
Maar als je gewoon een goede band hebt met het paard en hij vertrouwt je, dan is er denk ik niks aan de hand.


Gedeeltelijk heb je gelijk, vind ik. Het paardje waar ik nu op rijd heeft een maand geleden geen conditie. Nu longeren we zo'n 10 a 15 minuten en rijden we 15 minuten. Naderhand verhogen we het rijden en verminderen we het longeren. Maar vooral een jong paard kan longeren geen kwaad Wat je al zei, vertrouwen en een band met het paard is het belangrijkst.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:59

Leuk al die positieve berichten. Een paar weken geleden heb ik een paardje gezien van 6 die net een maand onder het zadel is. Ik was er op slag verliefd op. Kreeg van mensen van stal bijna alleen maar negatieve opmerkingen: van zo laat? Dus ook mijn reactie: Te laat? Maar zoveel paarden die eigenlijk te vroeg ingereden zijn/worden is geen probleem? Hierover wordt ook niks gezegd. Ik vond het juist positief dat hij later zadelmak en ingereden is. Ik stond er juist heel positief tegenover. En velen van jullie delen mijn mening zo te lezen (ook al heb ik niet alle reacties gelezen Knipoog ).

Foresttravel

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Beilen, Drenthe

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:46

Te laat met inrijden?
nooit van gehoord.
lijkt me dat het allemaal wel meevalt, gewoon goed longeren
voordat je gaat inrijde, en met ruiter erop ook veel longeren
en schepre bochtjes enz draaien. zodat het evenwicht goed ontwikkeld
word, dan maakt de leeftijd verder niks uit lijkt me.

Anoniem

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:47

je bent nooit te laat met inrrijden beter te laat als veel te vroeg zoals nu veel mensen al doen ze beginnen steeds vroeger met inrijden Ach gut

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:23

liever als een paard wat ouder is dan een te jong paard.

een vertrouwensband is veel belangrijker dan een heel jong paardje nemen wat heel vroeg is ingereden.

Jolliegirl

Berichten: 33037
Geregistreerd: 18-07-04

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 07:32

Laat ik het hier ook mee eens zijn, 70% van de paarden word véél te vroeg ingereden, wegens het stamboek waarbij ze op 1 januari allemaal jarig zijn....
ik heb over 1½ jaar een 'veulen' in te rijden, daar wacht ik nog 2 jaar mee. we doen er nu nog niets mee, maar wil volgend voorjaar toch gaan longeren.
lekker de tijd ervoor nemen! niets mis mee
beter iets te laat dan vroeg bij paarden.

Ps : een goede vriendin van me heeft een pony van 11 en die was ook nog niet ingereden, nu.. een jaar later.. ze doet alles.

jojo23

Berichten: 1606
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Drachten-friesland

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:51

die van mij is nu 6 jaar en is vorig jaar rond juli ingereden,ik vindt het alleen maar een voordeel dat je ze later beleerd,zijn ze sterker en geestelijk ook verder,als je ze met 3 jaar beleerd moet je altijd wel rekening houden dat je ze niet overvraagd Bloos

LindY_

Berichten: 43
Geregistreerd: 24-10-06

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:54

het geeft denk ik geen problemen.. had zelf gehoord dat iemand zijn shetlander pas inreed op zijn 18.

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:55

Met inrijden kun je niet te laat beginnen vind ik!

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:57

Niine schreef:
Met inrijden kun je niet te laat beginnen vind ik!

mee eens.
alleen dat je een paard te vroeg inrijdt.

_Charlotte_

Berichten: 2405
Geregistreerd: 22-09-05

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:50

hij is nu dus 4? als ik het goed hebt!
4 is de beste leeftijd om in te rijden, is mij gezegdt! waarom? je paard is nog in de groei maar heeft nog 1 jaar van zn rust en zijn groei verder kunnen ontwikkelen.

en met inrijden kun je niet te laat mee beginnen dat vindt ik ook.. maar hoe later je begint.. dusz bijv.met een 8 jarig paard die zal dingen lang niet zo snel oppikkeen als een jong paard!
dus dat is wel een nadeel.
maar 4 is toch een hele mooie leeftijd?

Love__Anouk

Berichten: 1498
Geregistreerd: 16-10-06
Woonplaats: Leerdam

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:24

Beter te laat als te vroeg. Mijn 'lievelingspony' is ook op zn 4e ingereden Knipoog

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 11:48

hij is nu 4 bijna 5 in feb al.er is nu een x of 5 op gereden (stappen en paar pasjes draf) nu even niet door het slechte weer.maar vanaf de lente ong willen we hem op vaste dagen gaan doen. nu kan het alleen als het goed weer is en droog en omdat het weer vroeg donker is.doet hij nu heel erg weinig

_Charlotte_

Berichten: 2405
Geregistreerd: 22-09-05

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:17

kan hij er nu mooi aan wennen toch? alleen maar beter dat ie niet te veel doet:D

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 22:37

jah vond ik zelf ook.
hij is nogal snel bang dus heeft echt tijd nodig bij hem.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:50

Ik heb wel eens een pony ingereden met 7 jaar en hier op stal gaan de paarden wegens tijdgebrek ook later onder het zadel.
Het is juist prima dat je een paard de tijd gunt, beter dan snel snel snel.
En okee ze zijn wat sterker en mischien eigenwijzer maar te laat is het nooit.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 01:01

Ik heb mijn paard zadelmak gemaakt met 3 jaar. Heb een half jaar gereden, denk 3x per week. Toen heb ik 'm terug op de wei gedaan en is ie nog hartstikke gegroeid, dus is echt beter om niet te vroeg te beginnen. Hij staat nu ong.een jaar "stil" en binnenkort ga ik weer rustigaan beginnen. Het verschilt ook per paard denk ik. Sommige paarden komen qua groei ook langzamer op gang, blijven lang slungelig en dan kun je denk ik beter gewoon nog even wachten. Paarden die met z'n 5jaar al M of Z lopen, daar heb ik m'n vraagtekens bij eerlijk gezegd...

doossie

Berichten: 441
Geregistreerd: 03-11-06

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:35

ik vind het wel een goed idee en je bent helemaal niet te laat met inrijden ja je kon eerder beginnen maar het is niet erg als je later begint hoor, als je kijtk dat er paarden op 2,5 jarige leeftijd worden ingereden heeft jou paard gewoon mazzel met een baas je die om hem geeft!!

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:38

Dat ligt eraan wat jij met je paardje wil. Sommige mensen willen hun jonge paarden op hun 4de of 5de in de PAVO-cup hebben lopen en ze zo snel mogelijk heel hoog de dressuur/springsport in brengen, om ze vervolgens als 6-jaroge Z paarden duur te verkopen. Als dat je doel is zou ik hem met 3 inrijden jaa..Ja maar als jij gewoon normaal met je paard om wilt gaan en je het geen probleem vind als hij een jaartje later, of zelfs helemaal geen Z loopt dan is daar toch niks mis mee..?! Het is maar hoe snel jij je paard hoe hoog wilt hebben lopen.