Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
shan schreef:De verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij de eigenaar.
Ik bepaal zelf wat er met m'n paard gebeurd, als ik hem opgeef voor een show, dan gaat hij naar een show, breng ik hem bij Gert thuis, dan is dat ook mijn beslissing.
KiWiKo schreef:Is zo Rom, maar de shows zijn er omdat het publiek dit wil zien en de eigenaren hun paarden daarvoor aanbieden

Jessix schreef:Ben benieuwd naar jullie mening.
Gisteren was ik op Horse Event in Deurne en zag daar Gert van den Hof 2 jonge paarden (zo uit de wei) beleren in een kwartier.
Wat vinden jullie daar nou van? Goed of niet goed?

nou nou..) en het spectaculair uitziet is het dan wél acceptabel om zo'n jong paard te overdonderen?
KiWiKo schreef:misschien toch maar het topic doorlezen

Solvej schreef:Heb niet het hele topic gevolgd.
Kan me werkelijk rot ergeren aan zo'n manier van zadelmak maken. En ik erger me helemáál niet snel!
Zadelmak maken, maar al het rijden draait om concequentie, vertrouwen en communicatie. Op deze manier overdonder je het paard op een dusdanig oneerlijke manier dat er geen vertrouwen, geen wederzijdse communicatie aan te pas komt. Dé hoofdingrediënten voor een goede basis.
Dit zijn ook altijd de paarden die naderhand op een trainingsstal terecht komen, van de een naar de andere handelaar verkocht worden of erger nog bij de slacht eindigen.Spectaculair? Nee! Om te huilen!
Nu heb ik ondertussen al zóveel paarden zadelmak gemaakt dat ik helemaal de tel ben kwijt geraakt. Van "probleempaarden" tot volledig groene beestjes die zo van de wei kwamen. En die paarden bokken nooit, stijgeren nooit, ontspannen vanaf de eerste keer dat ik erop ga en lopen binnen 3 à 4 keer voorwaarts neerwaarts uit eigen initiatief. Waarom dan de "held" uithangen en tegen jezelf én tegen het paard werken? Naar mijn mening zijn het de grootste koekebakkers wat hier rondlopen!
calimerootje schreef:en wat de show betreft daar wordt toch om gevraagd en hij zal altijd zorgen dat het paard daar niet van te lijden heeft
Solvej schreef:Die mensen die hun paard opgeven voor zo'n show brengen dat paard mee naar huis en dan... Die mensen zijn nog niet wijzer geworden en weten nog altijd niet hoe je met een paard om moet gaan, integendeel naar mijn mening, ze hebben alleen een "wauw" voorbeeld gezien van hoe het niet moet. Maar in hun ogen is dat goed anders brachten ze hem er niet naar toe. Wat gebeurd er met die paarden? En met die paarden van die mensen in het publiek die geen flauw benul van zaken hebben?
Maarja, door zo'n mensen heb ik nog altijd werk, helaas en gelukkig.
Solvej schreef:Heb niet het hele topic gevolgd.
Kan me werkelijk rot ergeren aan zo'n manier van zadelmak maken. En ik erger me helemáál niet snel!
Tuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de eigenaren wat er met hun paard gebeurd op dat moment en alle problemen die volgen. Máár, je hebt een verantwoordelijkheid als eigenaar van een dier. Dat dier is afhankelijk van jou als eigenaar. Net als een baby of peuter moet je het voeren, verzorgen, aandacht schenken, medische zorg bieden en last but (zeker!!) not least zorgen dat het goed in zijn vel zit, fysiek én mentaal!
Een goede basis is belangrijk voor de rest van het leven. Net als bij mensen is de jeugd van het paard cruciaal voor het bepalen van het karakter en de geestelijke gezondheid. Psychopaten ("probleempaarden") zijn 9 van de 10 keer mensen die iets vreselijks hebben meegemaakt als klein kind en/of geen goede thuisbasis hebben meegekregen. "Probleempaarden" zijn 9 van de 10 keer paarden die op jonge leeftijd geen goede basis hebben meegekregen.
Bij het zadelmak maken begin je bij de eerste basis van het rijden, álles maar dan ook álles wat er fout gaat bij het zadelmak maken kom je vroeg of laat tegen in het rijden. Bijvoorbeeld paarden met singeldwang zijn 9 van de 10 keer bij het zadelmak maken te hard en/of te snel in een keer aangesingeld. Paarden die weglopen met opstappen of erger nog, vluchten met opstappen hebben 9 van de 10 keer met zadelmak maken een angstig moment meegemaakt bij het opstappen. En ga zo maar door. De basis is het belangrijkste, voor een jong paard én voor een Grand Prix paard. Zonder goede basis kom je in de problemen. Als je een huis bouwt begin je toch ook onderaan. Wanneer je nog maar aan de kelder toe bent en je maakt toch al een zolder stort de hele boel in elkaar. Dat is bij paarden (en mensen) net zo!
Zadelmak maken, maar al het rijden draait om concequentie, vertrouwen en communicatie. Op deze manier overdonder je het paard op een dusdanig oneerlijke manier dat er geen vertrouwen, geen wederzijdse communicatie aan te pas komt. Dé hoofdingrediënten voor een goede basis.
Dit zijn ook altijd de paarden die naderhand op een trainingsstal terecht komen, van de een naar de andere handelaar verkocht worden of erger nog bij de slacht eindigen.
Spectaculair? Nee! Om te huilen!
Nu heb ik ondertussen al zóveel paarden zadelmak gemaakt dat ik helemaal de tel ben kwijt geraakt. Van "probleempaarden" tot volledig groene beestjes die zo van de wei kwamen. En die paarden bokken nooit, stijgeren nooit, ontspannen vanaf de eerste keer dat ik erop ga en lopen binnen 3 à 4 keer voorwaarts neerwaarts uit eigen initiatief. Waarom dan de "held" uithangen en tegen jezelf én tegen het paard werken? Naar mijn mening zijn het de grootste koekebakkers wat hier rondlopen!
ik vind het echt vreselijk hoe die man te werk gaat!