Gert van den Hof goed of niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Gert van den Hof goed of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:38

Hij geeft toch zelf die shows of niet Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:54

De verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij de eigenaar.
Ik bepaal zelf wat er met m'n paard gebeurd, als ik hem opgeef voor een show, dan gaat hij naar een show, breng ik hem bij Gert thuis, dan is dat ook mijn beslissing.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:56

Is zo Rom, maar de shows zijn er omdat het publiek dit wil zien en de eigenaren hun paarden daarvoor aanbieden Haha!

en ik moet zeggen, als ik een Usti had gehad...... had ik het ook zeker zo gedaan Haha!

Bij 6000 andere paarden niet, maar er zijn paarden tussen die geknipt zijn voor zo iets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:02

Usti had het publiek echt wel in de gaten Haha!
Kwam binnen, zag de tribunes, maakte zich 3x zo groot en stond echt uitdagend te brullen naar het publiek, kom maar op!!!! Haha!
Juist omdat hij iets was afgeleid door het publiek kon het zadel er redelijk vlot op Clown
Daarna waren het zadel en Gert interessanter en lette hij minder op het publiek....

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:03

Antwoord is heel simpel, hij is goed!!
Maar wel een beetje levens moe Tong uitsteken

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:05

shan schreef:
De verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij de eigenaar.
Ik bepaal zelf wat er met m'n paard gebeurd, als ik hem opgeef voor een show, dan gaat hij naar een show, breng ik hem bij Gert thuis, dan is dat ook mijn beslissing.

Sure, maar het ging in dit topic toch echt om de shows en niet om hoe hij de dingen thuis doet.
Ik vind die shows geen goede manier, hoe hij het thuis doet weet ik niet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:07

KiWiKo schreef:
Is zo Rom, maar de shows zijn er omdat het publiek dit wil zien en de eigenaren hun paarden daarvoor aanbieden Haha!

Het mee werken aan shows en net zo zeer Gert zijn beslissing als die van de eigenaars.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:11

Ik heb hem vandaag nog aan het werk gezien en was geheel overdonderd. Het zag er niet onvriendelijk uit en hele professioneel. Gert ging heel eerlijk om met het paard en het paard was na een kwartiertje longeren en rijden in totaal goed ontspannen. Ik vind het echt heel knap wat hij doet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:12

Jessix schreef:
Ben benieuwd naar jullie mening.

Gisteren was ik op Horse Event in Deurne en zag daar Gert van den Hof 2 jonge paarden (zo uit de wei) beleren in een kwartier.
Wat vinden jullie daar nou van? Goed of niet goed?

zoals ik het lees gaat het topic meer over de manier waarop en wat men daarvan vind dan over het feit dat het op een show was, dit is er allemaal later bijgehaald.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:29

ik heb deze man nog nooit aan het werk gezien, maar wat ik hoor over zijn stal vind ik wel goed. deze man is eerlijk naar de eigenaren toe, dat vind ik goed.
als hij een paard 2 maanden op stal heeft, zal hij het heus wel rustig aan doen. bange paarden zouden alleen banger worden als je ze ruw behandeld, en dat is toch niet zo, als ik het zo lees.

de shows zijn wat anders. ik heb een join up gezien waar ze termen als: ontspannen, vrijwillig etc. erdoorheen gooiden, maar ik zag toch echt een paard dat wegsprong en aan het touw trok.

ik ben nog niet er over uit wat ik van de shows vind, maar het huiswerk lijkt me wel goed. ik zou wel vetrouwen in hem hebben met mijn paard.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:38

Heb niet het hele topic gevolgd.

Kan me werkelijk rot ergeren aan zo'n manier van zadelmak maken. En ik erger me helemáál niet snel!

Tuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de eigenaren wat er met hun paard gebeurd op dat moment en alle problemen die volgen. Máár, je hebt een verantwoordelijkheid als eigenaar van een dier. Dat dier is afhankelijk van jou als eigenaar. Net als een baby of peuter moet je het voeren, verzorgen, aandacht schenken, medische zorg bieden en last but (zeker!!) not least zorgen dat het goed in zijn vel zit, fysiek én mentaal!

Een goede basis is belangrijk voor de rest van het leven. Net als bij mensen is de jeugd van het paard cruciaal voor het bepalen van het karakter en de geestelijke gezondheid. Psychopaten ("probleempaarden") zijn 9 van de 10 keer mensen die iets vreselijks hebben meegemaakt als klein kind en/of geen goede thuisbasis hebben meegekregen. "Probleempaarden" zijn 9 van de 10 keer paarden die op jonge leeftijd geen goede basis hebben meegekregen.

Bij het zadelmak maken begin je bij de eerste basis van het rijden, álles maar dan ook álles wat er fout gaat bij het zadelmak maken kom je vroeg of laat tegen in het rijden. Bijvoorbeeld paarden met singeldwang zijn 9 van de 10 keer bij het zadelmak maken te hard en/of te snel in een keer aangesingeld. Paarden die weglopen met opstappen of erger nog, vluchten met opstappen hebben 9 van de 10 keer met zadelmak maken een angstig moment meegemaakt bij het opstappen. En ga zo maar door. De basis is het belangrijkste, voor een jong paard én voor een Grand Prix paard. Zonder goede basis kom je in de problemen. Als je een huis bouwt begin je toch ook onderaan. Wanneer je nog maar aan de kelder toe bent en je maakt toch al een zolder stort de hele boel in elkaar. Dat is bij paarden (en mensen) net zo!

Zadelmak maken, maar al het rijden draait om concequentie, vertrouwen en communicatie. Op deze manier overdonder je het paard op een dusdanig oneerlijke manier dat er geen vertrouwen, geen wederzijdse communicatie aan te pas komt. Dé hoofdingrediënten voor een goede basis.

Dit zijn ook altijd de paarden die naderhand op een trainingsstal terecht komen, van de een naar de andere handelaar verkocht worden of erger nog bij de slacht eindigen.

Spectaculair? Nee! Om te huilen!

Nu heb ik ondertussen al zóveel paarden zadelmak gemaakt dat ik helemaal de tel ben kwijt geraakt. Van "probleempaarden" tot volledig groene beestjes die zo van de wei kwamen. En die paarden bokken nooit, stijgeren nooit, ontspannen vanaf de eerste keer dat ik erop ga en lopen binnen 3 à 4 keer voorwaarts neerwaarts uit eigen initiatief. Waarom dan de "held" uithangen en tegen jezelf én tegen het paard werken? Naar mijn mening zijn het de grootste koekebakkers wat hier rondlopen!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:51

Zoek de verschillen

Hier zat ik de eerste keer op deze 3 jarige Flemmingh hengst, mét goede voorbereiding:
Afbeelding
Afbeelding

Mijn eigen (toen) 3 jarige Ircolando hengst tijdens de voorbereiding:
Afbeelding

Gert van den Hof:
Afbeelding

edit: Waarom jagen met een jong paard? Waarom in een kwartier zadelmak als je alle tijd hebt met een jonkie? Is heel bokt niet altijd aan het schreeuwen dat je rustig aan moet doen met een jong beest? Omdat hij toevallig die beesten uit kan zitten ( Go jij! Go jij! nou nou..) en het spectaculair uitziet is het dan wél acceptabel om zo'n jong paard te overdonderen?

Ziek

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:52

misschien toch maar het topic doorlezen Haha!

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:53

@ solvei : Zo dat is duidelijke taal, ik ben het helemaal met je eens, rust en vertrouwen is het allerbeste en als je het paard zijn of haar vertrouwen heb gewonnen en een rustige opbouwende training hebt gegeven is het uiteindelijke zadelmak maken vaak geen probleem meer !

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:54

KiWiKo schreef:
misschien toch maar het topic doorlezen Haha!

Is wat veel 5 pagina's, geef alleen mijn mening Vriendjes zijn?

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:01

ik ben het helemaal met je eens Solvej!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:09

Solvej schreef:

Kan me werkelijk rot ergeren aan zo'n manier van zadelmak maken. En ik erger me helemáál niet snel!

Zadelmak maken, maar al het rijden draait om concequentie, vertrouwen en communicatie. Op deze manier overdonder je het paard op een dusdanig oneerlijke manier dat er geen vertrouwen, geen wederzijdse communicatie aan te pas komt. Dé hoofdingrediënten voor een goede basis.

Dit zijn ook altijd de paarden die naderhand op een trainingsstal terecht komen, van de een naar de andere handelaar verkocht worden of erger nog bij de slacht eindigen.Spectaculair? Nee! Om te huilen!

Nu heb ik ondertussen al zóveel paarden zadelmak gemaakt dat ik helemaal de tel ben kwijt geraakt. Van "probleempaarden" tot volledig groene beestjes die zo van de wei kwamen. En die paarden bokken nooit, stijgeren nooit, ontspannen vanaf de eerste keer dat ik erop ga en lopen binnen 3 à 4 keer voorwaarts neerwaarts uit eigen initiatief. Waarom dan de "held" uithangen en tegen jezelf én tegen het paard werken? Naar mijn mening zijn het de grootste koekebakkers wat hier rondlopen!

Ik geloof dat je misschien beter wél het hele topic even door had kunnen lezen... Knipoog

Ik heb ook niet het idee dat jij Gert en zijn manier van beleren goed kent....?
Die koekebakker krijgt van alle GROTE stallen de paarden te beleren (o.a Roelofs). Daarnaast krijgt hij meerdere "probleempaarden'' op stal om deze juist hun vertrouwen weer terug te geven... (o.a De Sjiem)
Ook krijgt hij veel paarden op stal waarbij het bij eigenaren met het beleren is misgegaan. Mensen die dachten dat ze het zelf wel konden aangezien ze het al eens in het verleden zelf gelukt was met een ander paard en het paard toch vertrouwen in hun heeft...?
Mensen die denken het zelf te kunnen en het vervolgens volkomen verkeerd aanpakken.
Wanneer Gert thuis een box in loopt komen ze allemaal naar hem toe gedraaid, ze lopen werkelijk los over het gangpad achter hem aan. Wanneer hij "ho" zegt staan ze allemaal stil en kan hij er zo een paar meter bij weg lopen om een zadel te pakken. Hij houdt/zet ze nooit vast tijdens het opzadelen (van singeldrang is dus absoluut geen sprake)

Daarnaast vind ik het altijd heel plezierig om te zien hoe gek hij met zijn wedstrijdpaarden is. Die gaan echt voor hem door het vuur.
Die Peter Pan in mijn profiel was eens een tijdje thuis op stal geweest. Toen we haar vervolgens weer bij Gert brachten was niet alleen hij blij het paard te zien, maar wederzijds. Het paard ging direct naar zijn zakken om wat lekkers en liep vervolgens als een mak hondje los over het gangpad achter hem aan naar haar stal...

Ik vraag mij dus werkelijk af of jij wel helemaal weet waarover je oordeeld... Knipoog

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:18

ik ken gert van heel lang geleden toen ie in dienst zat en op de manege geplaatst was. Daar was ie ook al zo aan het beleren en ik ken geen paard wat geen vertrouwen of andere slechte dingen heeft overgehouden aan de manier van inrijden. ik heb er zat gezien en ook gereden en ik weet dat hij goed is en eerlijk. en wat de show betreft daar wordt toch om gevraagd en hij zal altijd zorgen dat het paard daar niet van te lijden heeft

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:22

Net als een Monty Roberts is hij misschien wel goed in zijn manier, maar die mensen die als schapen achter hem aanlopen zonder te beseffen waar ze werkelijk mee bezig zijn produceren allemaal "probleempaarden". Thuis zal het er ook wel anders aan toe gaan, maar probeer eens te beseffen hoeveel mensen bij zo'n show in het publiek zitten die totaal geen benul van een paard hebben en toch zo aan de slag gaan? In zo'n positie heb je een voorbeeldfunctie en vindt dit écht geen mooi voorbeeld van ontspannen en fijn samenwerken met het paard.

Er zijn vele wegen naar Rome en iedereen moet voor zichzelf uitzoeken wat volgens hem of haar de beste weg is. Mijn weg is het niet, (zie alle gegeven redenen).

Even wat anders, zelf werk ik ook op een grote stal en hebben constant een groot aantal "probleempaarden" van bekende en onbekende ruiters. Mijn paarden volgen mij ook, zijn ook goed en consequent opgevoed en als ze eenmaal weten dat ze met een suikerklontje beloond worden na het rijden gaan ze ook direct naar mijn zak toe. Nu en over een paar jaar nog. En dat niet alleen bij mij maar bij iedereen die dat hun paard aanleert, het zijn namelijk gewoontedieren met een verdomd goed geheugen.

Daarbij gaat het in dit topic over de shows, niet over wat er op stal gebeurd, ondanks dat ik het niet eens ben met die manier kan het best zo zijn dat hij zijn paarden voor elkaar geeft. Maar de hele show eromheen daar wordt ik misselijk van.

Die mensen die hun paard opgeven voor zo'n show brengen dat paard mee naar huis en dan... Die mensen zijn nog niet wijzer geworden en weten nog altijd niet hoe je met een paard om moet gaan, integendeel naar mijn mening, ze hebben alleen een "wauw" voorbeeld gezien van hoe het niet moet. Maar in hun ogen is dat goed anders brachten ze hem er niet naar toe. Wat gebeurd er met die paarden? En met die paarden van die mensen in het publiek die geen flauw benul van zaken hebben?
Maarja, door zo'n mensen heb ik nog altijd werk, helaas en gelukkig.

calimerootje schreef:
en wat de show betreft daar wordt toch om gevraagd en hij zal altijd zorgen dat het paard daar niet van te lijden heeft

Vindt jij het geen lijden als een paard zó angstig in het diepe wordt gegooid? Moet je eens een peuter in het diepe zwembad duwen. Die zal het wel leuk vinden om te gaan zwemmen straks!

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:32

dat is toch echt wat ander een peuter zou er dood aan gaan en het paard loopt vrij snel ontspannen in de rondte dus beetje domme reaktie

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:34

dus nee ik vind het geen lijden dat is iets heel anders en er zijn zat paarden die gereden worden die wel lijden. maar niet daar op dat moment

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:45

Solvej schreef:
Die mensen die hun paard opgeven voor zo'n show brengen dat paard mee naar huis en dan... Die mensen zijn nog niet wijzer geworden en weten nog altijd niet hoe je met een paard om moet gaan, integendeel naar mijn mening, ze hebben alleen een "wauw" voorbeeld gezien van hoe het niet moet. Maar in hun ogen is dat goed anders brachten ze hem er niet naar toe. Wat gebeurd er met die paarden? En met die paarden van die mensen in het publiek die geen flauw benul van zaken hebben?
Maarja, door zo'n mensen heb ik nog altijd werk, helaas en gelukkig.

Mensen die hun paard opgeven voor zo'n show kunnen hem vervolgens naar Gert toebrengen. Daar komt bij dat de meeste mensen die zo'n show zien ook zullen realiseren dat ze het zo niet zelf kunnen.
Dit wordt er ook altjid bij vermeld tijdens een show: Dat Gert die methode door de jaren heen antwikkeld en verbeterd heeft en dat hij grotendeels afhankelijk is van zijn broer(vertrouwde hulp)
En beleren van een paard/pony vind ik ook niet iets dat de meeste mensen zelf kunnen!!!
Door dát soort mensen hebben jij/Gert en ik werk...
Mensen die onervaren zijn en denken dat ze het zelf kunnen, terwijl ze niet het flauwste benul hebben van waar ze werkelijk mee bezig zijn.
Wanneer wij op een jong paard stappen hebben wij iemand op de grond staan die mee kijkt en die adequaat kan reageren. Die grondman is de eerste paar keren het belangrijkst.
Maar de mensen die het niet zien en denken dat ze zelf hun paard zadelmak kunnen krijgen aangezien hij hun toch vertrouwt...?
Da's pas levensgevaarlijk.

Ik geef toe dat ik het ook niet zo doe en kan als op de manier van Gert, maar zo heeft iedereen zijn methode en ik denk dat zijn methode ook zeker goed en eerlijk werkt...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:32

''Had ik mijn gevoel maar gevolgt, dan was dit nooit gebeurd'', als het je tegenstaat moet je het gewoon niet doen.....het is ook niet mijn manier in het omgaan met lichaam (organen,spieren en gewrichten) en geest (stoer, onzeker of bang) maar ik weet dat er voordien goed gekeken wordt wat voor type paard het is......hoe dichter bij de natuur des te duidelijk is de lichaamstaal, zodra die vervormd is wordt het een heel ander verhaal !!!
Zelf wil ik het liefst met mensen praten, die er wel voor gekozen hebben en hoe het verder is gegaan, zowel positieve als negatieve verhalen op de lange duur.....helaas merk ik dat de mensen met negatieve ervaringen zich vaak schamen, juist omdat ze voor die manier hebben gekozen, terwijl hun gevoel zei dat het niet goed was!!!!! Die helaas nadien héél vervelende ongelukken kregen, doordat ze die manier van overmacht misten en het paard terug moest naar samenwerking en vertrouwen, zonder ''het moeten''!!!Het verschil is vaak sport of recreatie....kameraad of ondergeschikte.....voor de gezelligheid of voor het presteren....
Hij biedt dit aan maar dat hoeft niet jouw manier te zijn, dus de keus is aan jezelf!!!!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:43

Solvej schreef:

Tuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de eigenaren wat er met hun paard gebeurd op dat moment en alle problemen die volgen. Máár, je hebt een verantwoordelijkheid als eigenaar van een dier. Dat dier is afhankelijk van jou als eigenaar. Net als een baby of peuter moet je het voeren, verzorgen, aandacht schenken, medische zorg bieden en last but (zeker!!) not least zorgen dat het goed in zijn vel zit, fysiek én mentaal!

Een goede basis is belangrijk voor de rest van het leven. Net als bij mensen is de jeugd van het paard cruciaal voor het bepalen van het karakter en de geestelijke gezondheid. Psychopaten ("probleempaarden") zijn 9 van de 10 keer mensen die iets vreselijks hebben meegemaakt als klein kind en/of geen goede thuisbasis hebben meegekregen. "Probleempaarden" zijn 9 van de 10 keer paarden die op jonge leeftijd geen goede basis hebben meegekregen.

Bij het zadelmak maken begin je bij de eerste basis van het rijden, álles maar dan ook álles wat er fout gaat bij het zadelmak maken kom je vroeg of laat tegen in het rijden. Bijvoorbeeld paarden met singeldwang zijn 9 van de 10 keer bij het zadelmak maken te hard en/of te snel in een keer aangesingeld. Paarden die weglopen met opstappen of erger nog, vluchten met opstappen hebben 9 van de 10 keer met zadelmak maken een angstig moment meegemaakt bij het opstappen. En ga zo maar door. De basis is het belangrijkste, voor een jong paard én voor een Grand Prix paard. Zonder goede basis kom je in de problemen. Als je een huis bouwt begin je toch ook onderaan. Wanneer je nog maar aan de kelder toe bent en je maakt toch al een zolder stort de hele boel in elkaar. Dat is bij paarden (en mensen) net zo!

Dit zijn ook altijd de paarden die naderhand op een trainingsstal terecht komen, van de een naar de andere handelaar verkocht worden of erger nog bij de slacht eindigen.

Spectaculair? Nee! Om te huilen!

helemaal mee eens! Ja ik vind het echt vreselijk hoe die man te werk gaat!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:53

Ik heb zelf ook ervaring met her laten beleren van een pony door Gert. Pony gekocht als 5 jarige, zo uit de wei, niet zadelmak…helemaal niets. Niet zelf mee gaan klungelen maar meteen naar mijn (professionele) instructrice gebracht. Na een paar weken logeren, zadeltje op en dergelijk wouden ze erop, maar dat konden ze vergeten, ze kregen het maar niet voor elkaar…meneertje ontplofte keer op keer.

Toen hebben we het advies gekregen om hem naar Gert te brengen, de eerste keer dat hij erop ging heb ik helaas niet gezien, maar hij vertelde dat de meeste paarden na een minuut of 5 de strijd opgeven en mijn pony een kwartier bezig bleef.
Toen ik daar kwam met mijn 15 jaar en hij op mijn pony zat was ik blij, totdat ik er zelf op moest. Het grootste probleem zat het in het opstijgen, Gert kon 10 x op en afstijgen zonder dat de pony ook maar een pasje verzetten, ik natuurlijk niet. Ik heb werkelijk waar zovaak in het zand gelegen dat ik het niet meer geteld heb..maar Gert bleef me begeleiden, gerust stellen, vertrouwen geven (in de trant van…goh..zoek je toevallig nog een stageplaats??) , totdat ik ook zelf kon opstijgen en rijden.

Het karakter van de pony vroeg gewoon om deze aanpak, en hij is later zelfs nog terug geweest, omdat hij na een periode van rust (MKZ-crisis) niet meer te berijden was. Hij is daar zelfs zo door het lint gegaan dat hij de 3 meter hoge bak met dikke planken, door heeft geslagen, daar waar zijn vrouw er achter stond.

Als ik eraan terug denk (ben nu 21) heb ik nog steeds veel respect voor Gert! Over het algemeen heeft hij geen paarden die redelijk makkelijk zadelmak zijn te krijgen, daarom lijkt het wat ruw, maar hij werkt juist vanuit rust en consequentie, hij gebruikt zijn natuurlijke overwicht om deze paarden te overbluffen en te laten wennen aan de ruiter. Hij gebruikt ook hulpmiddelen voor zijn eigen veiligheid, namelijk zijn broer met zweep, zodat paarden niet steigeren/achteroverklappen en een halster met touw over de neusgaten. Natuurlijk zijn deze paarden niet zadelmak in één dag, mijn pony heeft er ook een tijdje gestaan, Maar wat heeft die man zittalent en lef, zou graag een beetje meehebben!