Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:44

Hoe bedoel je op de neus?

Heb je het artikel wel gezien, want wij zien geen druk op een neus geloof ik horseyfries?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:47

horseyfries schreef:
Wederom de vraag: die druk heb je toch net zo goed op de neus?

Bij veel bitloze optomingen niet. Dit zijn optomingen die een release geven wanneer je de teugels ontspant c.q. laat vieren. Dan is er dus geen druk, maar ligt de neusband (die nauwelijks iets weegt) vrij op de neus.
Deze release krijg je met een bit nooit; het bit houdt z'n gewicht en dus druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:49

Paardentango schreef:
Hoe bedoel je op de neus?

Heb je het artikel wel gezien, want wij zien geen druk op een neus geloof ik horseyfries?

Ja, je hebt helemaal gelijk, laten we on topic blijven Knipoog. Dit topic gaat niet over bitloos, maar optomingloos (o.a.). Nòg beter! Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:52

Nogmaals de essentie zit hem niet in het bit alleen, het gaat om de algehele filosofie hierin.
Jezelf zonder dwangmiddelen, allen jij en het paard. Niet als doel een competitie te rijden en bij de letter dingetjes te doen, maar bedoeld om samen te spelen en elkaars grenzen te zoeken.
Nevzorov speelt met zijn paarden en maakt ze aan het lachen. Ze krijgen groot respect voor hem en wat je ziet is natuurlijk opgebouwd in jaren, niet in korte tijd.

Leren om te gaan met je ongeduld, met de druk, geen competitie en leren kijken naar je paard in plaats van naar het protocolletje van de jury.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:13

Gezichtsbedrog, of zien wat je wil zien?

Afbeelding

Klopt het nou wel of niet?
Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:28

Paardentango schreef:
Nogmaals de essentie zit hem niet in het bit alleen, het gaat om de algehele filosofie hierin.
Jezelf zonder dwangmiddelen, allen jij en het paard. Niet als doel een competitie te rijden en bij de letter dingetjes te doen, maar bedoeld om samen te spelen en elkaars grenzen te zoeken.
Nevzorov speelt met zijn paarden en maakt ze aan het lachen. Ze krijgen groot respect voor hem en wat je ziet is natuurlijk opgebouwd in jaren, niet in korte tijd.

Leren om te gaan met je ongeduld, met de druk, geen competitie en leren kijken naar je paard in plaats van naar het protocolletje van de jury.

Het verschil is dus nog steeds dat het anders is en dat wil dus niet zeggen beter.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:00

Toen ik de openingspost las dacht ik eerst 'pff, wat overdreven allemaal' Maar nu ik een stuk van het artikel gelezen heb, snap ik ook wat hij bedoelt. Zijn manier van kijken naar paarden is een hele ander dan de manier van velen van ons. Hij ziet een paard als een wezen dat intellectueel gezien niet voor de mens onderdoet. Terwijl 'wij' (niet iedereen in dit topic dus Knipoog ) een paard eerder zien als een dier wat niet echt kan denken en alles vooral vanuit zijn instinct doet. Daarom komt hij wat dramatisch over, maar ik denk toch dat er een kern van waarheid in zijn verhaal zit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:14

Jovarna schreef:
horseyfries schreef:
Wederom de vraag: die druk heb je toch net zo goed op de neus?

Bij veel bitloze optomingen niet. Dit zijn optomingen die een release geven wanneer je de teugels ontspant c.q. laat vieren. Dan is er dus geen druk, maar ligt de neusband (die nauwelijks iets weegt) vrij op de neus.
Deze release krijg je met een bit nooit; het bit houdt z'n gewicht en dus druk.

Sorry hoor, denk nog eens na hoe een bit in een hoofdstel hangt? Als jij de teugels ontspant hangt het bit met het gewicht aan het hoofdstel en hoeven de lagen het bit niet te dragen. Het bit kan dus hooguit voor druk achter de oren zorgen maar dat doet het gewicht van een bitloos hoofdstel ook.
Je laatste regel valt in de categorie: complete onzin!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:23

Paardentango schreef:

Maakt ze aan het lachen? Heb jij de website goed bekeken?
Sinds wanneer zijn paarden die de oren naar achteren hebben aan het lachen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:49

Prachtige foto's, knap staaltje vrijheidsdressuur! Paarden in het circus steigeren, piafferen, buigen etc ook zonder hoofdstel en zadel, dus wat dat betreft echter niets nieuws onder de zon. Dit zijn echter kunstjes en hebben zeer weinig tot geen raakvlak met (klassieke) dressuur. Deze man doet het echter wel slim; Doe iets wat mensen al eeuwen doen met paarden in het circus, fotografeer ze op een prachtige wijze, zet ze op een website, zet ook op die website een heel aantal foto's van paarden met een bit in op een ongelukkig moment geschoten (of inderdaad wanneer er sprake is van mishandeling), bedenk een leuke filosofie en tada!!!!! je wordt direct gebombardeerd tot nieuwbakken goeroe.

Verder zegt de filosofie erachter mij niet zo veel. Deze man is alleen bekend van zijn website en via een enkel artikel. Een kijkje achter de schermen, deze man een keer in het echt aan het werk zien, meerdere artikelen in diverse serieuze bladen ect. zou al meer zeggen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:11

jasmijn78 schreef:
Prachtige foto's, knap staaltje vrijheidsdressuur! Paarden in het circus steigeren, piafferen, buigen etc ook zonder hoofdstel en zadel, dus wat dat betreft echter niets nieuws onder de zon. Dit zijn echter kunstjes en hebben zeer weinig tot geen raakvlak met (klassieke) dressuur. Deze man doet het echter wel slim; Doe iets wat mensen al eeuwen doen met paarden in het circus, fotografeer ze op een prachtige wijze, zet ze op een website, zet ook op die website een heel aantal foto's van paarden met een bit in op een ongelukkig moment geschoten (of inderdaad wanneer er sprake is van mishandeling), bedenk een leuke filosofie en tada!!!!! je wordt direct gebombardeerd tot nieuwbakken goeroe.

Verder zegt de filosofie erachter mij niet zo veel. Deze man is alleen bekend van zijn website en via een enkel artikel. Een kijkje achter de schermen, deze man een keer in het echt aan het werk zien, meerdere artikelen in diverse serieuze bladen ect. zou al meer zeggen.

Wij begrijpen elkaar! Haha!

Citaat:
Moonshine88 schreef: En eerder was deze meneer jarenlang de strengste paardentrainer op dat gebied met veel dwang en pijn.

Wil je deze opmerking eens toelichten? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:15

Citaat:
Moonshine88 schreef: En eerder was deze meneer jarenlang de strengste paardentrainer op dat gebied met veel dwang en pijn.

Jezus asjeblieft zeg!!!
Nevzorov zegt het ook nog zelf!!
Voor hem telt alles wat die in het verleden geleerd of gedaan heeft niet meer mee.
Wat denk je hoe het als stuntman in Rusland is?
En vooral als je met paarden werkt op de 'normale' manier?
Het verleden doet dus hier helemaal niks meer ter zake.
Achja voordat ik het vergeet heb ik ook in het verleden nog al wat dingen uitgehaald die mij zo geleerd werden, kon ik er soms wat aan doen?
Kijk dan ook naar de 'Naturals' hoe sommige over 'niet naturals' zitten te praten hoewel hun vroeger ook niet beter wistten.
Nevzorov geeft het zelfs nog toe en op zijn DVD is die ook niet te trots om over zijn verleden te zwijgen.
Ga eens naar 'zijn' forum, verdiep je eens in zijn werkwijze en kom dán pas met je mening.

Wat zeggen jullie altijd over Ulrike Thiel en over de mensen die alleen maar op basis van haar foto's en DVD de LDR oordelen?
Verdiep jullie eens in de methode zodat jullie weten waarover jullie het hebben in plaats van naar een paar foto's te kijken die er alleen maar voor gemaakt zijn om tegen LDR te zijn.
Goed ok nou verwacht ik hetzelfde van jullie.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:18

horseyfries schreef:
Paardentango schreef:

Maakt ze aan het lachen? Heb jij de website goed bekeken?
Sinds wanneer zijn paarden die de oren naar achteren hebben aan het lachen?

Nog een keertje maar:
Voor de 'oren naar achter' is een heel simpele, logische en duidelijke verklaring voor.
Hoge school sprongen zijn een hele inspanning voor het paard en daardoor legt het paard zijn oren strak naar achteren.
Als je paarden goed bestudeert terwijl ze met een ingespannen oefening bezig zijn zie je meestal dat ze de oren naar achteren leggen.
Dit zie ik ook meestal als paarden in de wei vreselijk hard aan het rennen zijn.
Ik had nog ergens een foto waarop je dit goed kunt zien maar die moet ik effe zoeken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:03

hns schreef:
Citaat:

Jezus asjeblieft zeg!!!
Nevzorov zegt het ook nog zelf!!
Voor hem telt alles wat die in het verleden geleerd of gedaan heeft niet meer mee.
Wat denk je hoe het als stuntman in Rusland is?
En vooral als je met paarden werkt op de 'normale' manier?
Het verleden doet dus hier helemaal niks meer ter zake.
Achja voordat ik het vergeet heb ik ook in het verleden nog al wat dingen uitgehaald die mij zo geleerd werden, kon ik er soms wat aan doen?
Kijk dan ook naar de 'Naturals' hoe sommige over 'niet naturals' zitten te praten hoewel hun vroeger ook niet beter wistten.
Nevzorov geeft het zelfs nog toe en op zijn DVD is die ook niet te trots om over zijn verleden te zwijgen.
Ga eens naar 'zijn' forum, verdiep je eens in zijn werkwijze en kom dán pas met je mening.

Wat zeggen jullie altijd over Ulrike Thiel en over de mensen die alleen maar op basis van haar foto's en DVD de LDR oordelen?
Verdiep jullie eens in de methode zodat jullie weten waarover jullie het hebben in plaats van naar een paar foto's te kijken die er alleen maar voor gemaakt zijn om tegen LDR te zijn.
Goed ok nou verwacht ik hetzelfde van jullie.

Dus jij hebt hem al in levende lijve aan het werk gezien?
Graag plaats en datum waar ik dat kan gaan bekijken!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:58

hns schreef:

Dus 'naturals' weten het nu wel per definitie beter? Of zijn nu per definitie wel beter voor hun paard dan een 'normal'? Jammer dat dit soort discussies toch altijd weer hier op uitdraaien... Typisch geval van tunnelvisie en oogkleppen...

hns schreef:

Tsja, 'zijn' forum lijkt mij nou niet de meest objectieve informatiebron over zijn werkwijze.

hns schreef:
Verdiep jullie eens in de methode zodat jullie weten waarover jullie het hebben

Graag zelfs!!! Ik vind het ook best knap wat deze man met paarden doet, ondanks dat ik het niet echt te vergelijken vind met de klassieke dresuur. Maar voordat ik ergens een oordeel over vorm, wil ik mij wel graag eerst verdiepen in (objectieve) achtergrondinformatie en deze man IRL eens aan het werk zien. Enkele plaatjes op internet, een enkel artikel in een blad over deze man zeggen mij echt te weinig.

Ik ken ook iemand die zijn paard zonder zadel en hoofdstel kan laten piafferen, buigen, steigeren, hem kan laten liggen, er boven op kan gaan liggen etc. Maar ik heb deze man aan het werk gezien en ik heb gezien dat deze man methodes hanteert die door velen (met name 'naturals) niet gewaardeerd zullen worden. Het is toch vrij eenvoudig een paard te dresseren en kunstjes aan te leren hoor!

hns schreef:
Nog een keertje maar:
Voor de 'oren naar achter' is een heel simpele, logische en duidelijke verklaring voor.
Hoge school sprongen zijn een hele inspanning voor het paard en daardoor legt het paard zijn oren strak naar achteren.
Als je paarden goed bestudeert terwijl ze met een ingespannen oefening bezig zijn zie je meestal dat ze de oren naar achteren leggen.

Maar op het moment dat Salinero een keer met de oren naar achter in een piaffe op de kiek staat is het een bewijs dat hij lijdt onder het bit dat in zijn waffeltje hangt...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:33

Oh, we gaan al met zijn tweeën!
Hns, vertel, wanneer kunnen Jasmijn en ik dat wonder aanschouwen?
Zelf heb je het natuurlijk al vaak in levende lijve gezien, maar je mag ook nog een keer mee hoor!
Gezellie met zijn drie!

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:24

Er zit een kern van waarheid in wat deze man zegt en doet, maar hij gaat er volgens mij te ver in.
Als ik aan zo'n artikel begin, haak ik vaak al halverwege af omdat ik dan denk : hou op man, doe normaal.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:38

Jasmijn, je trekt die eerste quote in je laatste bericht een beetje uit zijn verband... Wat HNS zegt over de naturals was een voorbeeld, geen mening of argument.

@Horseyfries: ik gok dat HNS hem ook niet in levende lijve (lijfe?) heeft gezien, maar enigzins erin verdiepen voordat je oordeelt is niet zo onredelijk. Je kunt iemand niet geloven op een paard foto's en een artikel, maar afkeuren dan toch ook niet?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:11

Imitador schreef:
Je kunt iemand niet geloven op een paard foto's en een artikel, maar afkeuren dan toch ook niet?

Afkeuren doen wij zijn wijze van rijden/trainen toch ook niet??? Wij trekken enkel zijn geloofwaardigheid en echtheid in twijfel omdat er te weinig (objectieve) informatie over deze man beschikbaar is. Temeer omdat deze man barre uitspraken doet over de huidige paardensport, en om dergelijke uitspraken enigzins serieus te nemen is bij mij meer nodig dan een website van eigen hand en wat foto's.

Kijk; je kan bijvoorbeeld ook de werkwijze van Anky en Sjef in twijfel trekken. Maar door alle commotie rondom hun trainingswijze, de successen van Anky etc. zijn zij wel continu in de (media) aandacht. ALLE (kritische) ogen zijn op hun gericht, elke misstap wordt opgemerkt. Bovendien nodigen zij iedere kritikus bij hun op stal uit om bij hun training te komen kijken en zijn zij heel open over hun werkwijze. Als zij echt praktijken uit zouden halen die het daglicht niet kunnen verdragen, dan staat dat binnen no-time in alle bladen. Dat kun je van Nevzorov niet zeggen. Hij kan zoveel zeggen, maar praktisch niemand weet wat hij achter gesloten deuren uitvoert. Het kan best dat dat allemaal heel deskundig gebeurd, maar ook niet.

Bovendien vind ik het altijd weer heel merkwaardig dat deze man (hier op bokt) al weer zo'n aanhang heeft, zonder iemand hem ooit eens live aan het werk heeft gezien en zonder echte achtergrondinfo. Wellicht is dat een voortvloeisel uit de tendens 'bitloos'=paardvriendelijk en als we iemand bitloos op paard op een foto zien dan kan die goed rijden, en dan is hij vriendelijk voor zijn paarden, en hobbelen we er vrolijk achteraan. Om daar in mee te gaan ontbreekt het mij toch iets aan naiviteit.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:41

Nee ik heb hem nog niet in levende lijfe gezien.
Hij komt in Oktober naar Frankfurt voor zijn boek The Horse Encyclopedia plaats en datum krijg ik later pas door.
Daarna ben ik van plan om eens een Seminar van hem te volgen en misschien ook wel eens een kijkje te gaan nemen bij zijn school of als wil ik eens hem gewoon aan het werk zien.

En eh dat over die Naturals, het was een voorbeeld geen belediging, argument of wat dan ook.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:50

jasmijn78 schreef:
Imitador schreef:
Je kunt iemand niet geloven op een paard foto's en een artikel, maar afkeuren dan toch ook niet?

Citaat:
Bovendien vind ik het altijd weer heel merkwaardig dat deze man (hier op bokt) al weer zo'n aanhang heeft, zonder iemand hem ooit eens live aan het werk heeft gezien en zonder echte achtergrondinfo. Wellicht is dat een voortvloeisel uit de tendens 'bitloos'=paardvriendelijk en als we iemand bitloos op paard op een foto zien dan kan die goed rijden, en dan is hij vriendelijk voor zijn paarden, en hobbelen we er vrolijk achteraan. Om daar in mee te gaan ontbreekt het mij toch iets aan naiviteit.

Als je bitloos kunt rijden of rijdt dan heeft dat wil niet meteen zeggen dat je goed kunt rijden.
Als je er dan wat vrijheiddressuur aan plakt dan wil dat nog altijd niet zeggen of hij een magier of paardenfluisteraar is.
En voor het feit dat hij in Rusland zit en ik hier...
Betaal jij de reis?
Ik ben van plan om hem zeker eens een keer live te gaan bekijken maar het geld moet er ook zijn.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:53

horseyfries schreef:
Zelf heb je het natuurlijk al vaak in levende lijve gezien, maar je mag ook nog een keer mee hoor!
Gezellie met zijn drie!

Hoort zich goed aan althans ik heb hem nog niet in het echt gezien (ben ik wel van plan).
Als ik er naar toe ga informeer ik jullie wel Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:01

hns schreef:
horseyfries schreef:
Gezellie met zijn drie!

Hoort zich goed aan althans ik heb hem nog niet in het echt gezien (ben ik wel van plan).
Als ik er naar toe ga informeer ik jullie wel Knipoog

Daar hou ik je aan!

@ Jasmijn:ik krijg visioenen van hobbelende bokkertjes..... Haha! Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:07

OP NAAR RUSLAND!!!! Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:39

Nazdrovja! OK dan!