"met zadel en bit rijden is slecht"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:46

bonitobol schreef:
Ik dien er wel bij te vermelden dat zij voor ze het paard kocht nog nooit had paardgereden en dus totaal geen vaste zit had.

Dit vond ik nogal interessant. Ik denk: dat je op een rug van paard meer schade aanbrengt als je geen vaste zit hebt en er maar wat op hobbelt. Dan kan je in mijn ogen beter niet gaan paardrijden. Maar als een ruiter goed mee gaat met paard. indien het zadel goed past, niet erg veel schade zou kunnen aanbrengen.

En als iemand op een trensje rijdt, en er niet in trekt. zacht in de mond is, kan ik me ook haast niet voorstellen dat dat erg veel schade kan aanbrengen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:39

Je hebt weer wijs gesproken...

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:42

zonder hoofdstel kan ik me nog voorstellen,
maar zonder zadel is écht heeeel erg slecht voor de rug!!
vraag maar aan mijn fysiotherapeut!!!
en als je dan ook nog op je paard zit te bonken omdat je niet kunt rijden (daar kan jouw tante in dit geval niets aan doen omdat ze nog niet zolang rijd) maar dan is dat gewoon nóg slechter!!

KelSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:33

okee maarjaa.. ik had ongelijk met die laatste zin.. sorry maarja ik zie me paard niet klagen als ie ze zadel een hoofstel omkrijgt..
toen ik een tijdje niet kon rijden een erop ging vond ie het weer heerlijk en ik had een zadel en hoofdstel in..

KelSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:19

bij me paard dann.. Tong uitsteken

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:19

Ik denk dat het aan eht paard ligt. Als ej een druk paard ehbt is het natuurlijk meoilijk om zonder hoofdstel te rijden. Maar in het algemeen denk ik dat zonder hoofdstel beter is wanneer je niet in de topsport zit amar zonder zadel is egt niet beter .. een goede houding maakt heel veel uit voor de ontspannign van je paard . Zonder zadel zit ej emestal een beetje gespannen.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:04

Dit paard wil nog weleens een sprintje trekken, maar dat maakt het niet moeilijker om zonder hoofdstel te rijden.
Afbeelding
Wanneer gaat dat argument de wereld nou toch eens uit, je hebt meer controle met een bit. Alsjeblieft, wat een onzin. De pijn die je met een bit veroorzaakt veroorzaakt bij een paard alleen nog maar meer stress, als je aan een kant aan het bit trekt trek je hem ook nog eens ongeveer door de mond (of je moet 'm de bek letterlijk snoeren)... grmbl...

Goed, ik houd al op, begin hier iedereen af te katten en dat wil ik niet, ieder zijn eigen weg, ieder zijn eigen keuzes, maar het blijft moeilijk voor me om mensen (img) onwaarheden te zien vertellen...

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:46

op een paard rijden is zowiezo onnatuurlijk,zijn ze helemaal niet op gebouwd eigenlijk.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:15

sabino schreef:
op een paard rijden is zowiezo onnatuurlijk,zijn ze helemaal niet op gebouwd eigenlijk.

maar ze zijn wel zodanig te trainen dat ze het aan kunnen...

aan jou de vraag of je dat wilt natuurlijk... uiteindelijk komt een paard niet naar je toelopen omdat het zo graag bereden wil worden...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:01

Duncan schreef:
sabino schreef:

maar ze zijn wel zodanig te trainen dat ze het aan kunnen...

aan jou de vraag of je dat wilt natuurlijk... uiteindelijk komt een paard niet naar je toelopen omdat het zo graag bereden wil worden...

Mag ik vragen waarom dat je er dan zelf wel op gaat zitten?
Vindt je paard het wel leuk dat je zonder zadel en hoofstel op zn rug zit dan?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:21

Tuurlijk is het beter voor een paard om een goed zittende ruiter te hebben met een zachte hand. Of dat nu bitloos en zadelloos is , maakt eigenlijk niet uit. Ik ben voor alletwee en combineer ze ook. Een slechte ruiter met een slecht bit kan veel problemen veroorzaken, een ruiter die bitloos rijdt, maar scheef zit te hobbelen ed. is daarop geen verbetering. Het begint dus bij de ruiter...Het één is daarom niet beter dan het ander..;

En over dat helemaal niet gaan zitten op een paard' argument, dat vind ik erg kort door de bocht.
Je kan altijd streven naar een betere, 'natuurlijkere' samenwerking met je paard. Zo ook met alle andere 'huis'dieren. Knipoog

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:07

Duncan schreef:
Dit paard wil nog weleens een sprintje trekken, maar dat maakt het niet moeilijker om zonder hoofdstel te rijden.
Afbeelding
Wanneer gaat dat argument de wereld nou toch eens uit, je hebt meer controle met een bit. Alsjeblieft, wat een onzin. De pijn die je met een bit veroorzaakt veroorzaakt bij een paard alleen nog maar meer stress, als je aan een kant aan het bit trekt trek je hem ook nog eens ongeveer door de mond (of je moet 'm de bek letterlijk snoeren)... grmbl...

Goed, ik houd al op, begin hier iedereen af te katten en dat wil ik niet, ieder zijn eigen weg, ieder zijn eigen keuzes, maar het blijft moeilijk voor me om mensen (img) onwaarheden te zien vertellen...

Helemaal mee eens. Is echt onzin dat het bij hete paarden niet zou kunnen...

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:47

mariekie schreef:

Mag ik vragen waarom dat je er dan zelf wel op gaat zitten?
Vindt je paard het wel leuk dat je zonder zadel en hoofstel op zn rug zit dan?

kun jij 't hem vragen?

Momenteel vind 'tie het niet leuk, hij heeft last van z'n rug. slecht passend zadel....

maar zoals ik al zei, een paard wat getraint is kan een ruiter dragen en als je het als ruiter dan leuk maakt is er niks aan de hand in mijn ogen, dat zijn dus twee voorwaarden:
- zorg voor getrainde, goed voorbereidde spieren
- maak van het rijden een feest

en zonder hoofdstel vind hij erg fijn, hij hoeft nl niet te luisteren, en dat weet hij, maar hij is perfect te sturen... (en nee, ik mep hem niet in elkaar als hij het niet doet, hij doet het echt omdat hij dat blijkbaar wil)