Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:56

Ik ben tegen sporen, omdat 99% van de mensen ze gebruikt om hun paard voorwaarts te houden én denkt dat dit zo hoort.
Ook vind ik het ronduit BELACHELIJK dat het in de dressuur verplicht is vanaf een bepaalde klasse, ik vraag me af waarom dit nou zo is?

LuckY___Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:59

aukje91 schreef:
Ik ben tegen sporen, omdat 99% van de mensen ze gebruikt om hun paard voorwaarts te houden én denkt dat dit zo hoort.
Ook vind ik het ronduit BELACHELIJK dat het in de dressuur verplicht is vanaf een bepaalde klasse, ik vraag me af waarom dit nou zo is?

Ja dat vraag ik me eigelijk ook af ,

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:14

Waarschijnlijk omdat er ook een bepaald niveau van de RUITER wordt verlangd en men denkt te kunnen verwachten dat deze in staat zijn de benen stil en de voeten parallel te houden.
Helaas klopt dit lang niet altijd en wordt men er ook niet snel op afgestraft.
Vind het ook een erg vreemde verplichting: Laat de keuze vrij vanaf bijv. M, en let dan extra sterk op juiste controle over het been als men mèt spoor besluit te rijden Pling

Maja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:16

Ik ben niet tegen sporen als ze maar goed gebruikt worden.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:16

Ik vind het ook belachelijk dat ze het verplicht stellen op een bepaald niveau. Als je je paard gewoon alle oefeningen goed kan laten doen zonder die prikkers erbij, waarom ze gebruiken?? Ik snap wel dat sommige paarden nou eenmaal scherpere hulpen nodig hebben en daarvoor sporen worden gebruikt, maar om ze nou verplicht te stellen???

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:46

Als je 100 keer hard schopt, doet t voor een paard meer zeer dan als je een keer een zachte hulp met de spoor geeft. Het hulpmiddel zelf is niet scherp, zolang je er niks mee doet, het is net zo scherp als dat de ruiter het maakt. Dat zelfde geld voor scherpe bitten, zolang jij je handen stil houd en niet trekt, is het veeel minder zielig dan wanneer je met een dood gewoon bit constant loopt te trekken. Een bit is net zo scherp als de ruiterhand hem maakt.

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:41

zoals gewoonlijk juist gebruik van het materiaal is niet slecht..
echter een ruiter die alleen kan rijden met sporen want anders is
het peerd niet voorut te branden die moeten eens bij zichzelf te raden gaan... die zijn wel slecht

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:41

Haha!

starremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:56

ik vind dat als je ermee om kan gaan, en als het een bedoeling heeft dat je sporen kunt gaan dragen...

maar let op !!! als jij nu al met zweep en sporen gaat rijden in de B of L dan heb je in de M en hoger dus geen enkele hulp meer, behalve flinke prikkers aan je been doen dan.....

zorg dus eerst dat je paardje lekker op je been reageert en pak daarna pas en zweep of een klein knop spoortje...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:07

Zolang je je sporen alleen gebruikt om de beenhulp te verfijnen dan is het goed..

eerst kuit.. bij geen reactie tikje (spoor of zweep) er bij.

Je moet wel een goede beenligging hebben want als je nou overal met je benen heen zwaait dan is je paard inderdaad binnen de kortste keren dood voor het been.. maar dat heb je ook met de hele tijd tegen zijn buik aanstampen (zonder sporen). heb je nog nooit met sporen gereden dan is het een aanrader om het pas te doen met een goede instruc-teur/trice of met iemand die er verstand van heeft Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:43

starremans schreef:
zorg dus eerst dat je paardje lekker op je been reageert en pak daarna pas en zweep of een klein knop spoortje...

Hoe leer jij je paard voor je been te zijn dan? Als ik een jong paard voor het eerst aandrijf gaat ie echt niet harder..., wat doe jij dan zonder zweep? Enlighten me Haha!

Al gebruik ik bij jonge paarden sowieso geen sporen eerst moeten ze de hand kunnen volgen en voorwaarst lopen, maar dat terzijde, een zweep gebruik ik wel Knipoog

Ik vind sporen niet slecht, zolang de ruiter een onafhankelijke zit heeft en ze dus niet per ongeluk gebruikt Knipoog

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:12

Zolang die sporen goed gebruikt worden en niet voor elk klein dingetje die je ook met je kuit op had kunnen lossen wordt gebruikt heb ik niets tegen sporen. Maar je ziet té vaak ruiter[tjes] die sporen dragen omdat ze het stoer vinden, en nog niet eens hun benen stil kunnen houden. Ja dan zijn sporen slecht.

Als ze op de goede manier worden gebruikt dan vind ik dat het én in de dressuur én bij het [internationaal]springen beide kan.

Met de stelling van de TS [dat je bij de hogere dressuur wel sporen nodig hebt omdat het niet anders kan, maar bij het springen het onzin is] ben ik het niet eens.

In beide sporten moet je specifieke hulpen kunnen geven, die je doormiddel van sporen [onder goedgebruik] wat kunt verfijnen.

Sharon1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:12

nee hoor ruiters met sporen zijn helemaal niet slecht sommige paarden hebben het gewoon nodig dat ''tikje'' meer met de beenhulpen.. zolang je ze goed gebruikt en er voorzichtig mee bent kan het helemaal geen kwaad en is het dus helemaal niet slecht Knipoog

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:19

soms heb je ze hgewoon nodig

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:20

maar gebruik ze dan ook alleen

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:22

Anky rijd toch ook met sporen?? en die vind ik nu niet bepaald slecht Knipoog

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:24

ruiters met sporen zijn niet slecht als je der mee goed kunt rijden dan kan dat en knopsporen die zijn niet zo scherp hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:13

als je ze gebruikt waar ze voor nodig zijn op hoger niveau voor de verfijnde hulpen omdat ze dan zoveel oefeningen kunnen vind ik het goed. Op b.v B of L niveau heb je ze niet nodig! Dan moet je je paard gewoon zonder kunnen rijden!

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:47

Ruiters met sporen zijn niet slecht als ze er maar goed mee overweg kunnen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:01

ik ken mensen die sporen als standaard 'uitrusting' aanhebben,geen bezwaar tegen,zolang ze er maar eerlijk mee omgaan

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:18

Als ze goed gebruikt worden, is het niet slecht.. En de ruiters die ze gebruiken ook niet.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:02

Marije112 schreef:
Ik daar in tegen kwam "Met springen vindt ik het ook niet kunnen, alleen in de hogere dressuur heb je 't gewoon nodig"

En springen heeft dus niks meer met dressuur te maken? Om op een hoog niveau te kunnen springen is een dressurmatige basis een vereiste. Daar horen sporen dus ook bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:09

De eerste vraag die me bij het lezen van het eerste bericht te binnen schoot: is de moeder van de TS (die deze discussie is gestart) zelf ruiter of niet?

Frieslovekim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:40

Ik vind ook dat je sporen alleen op een hoog niveau moet gebruiken. Ik ben zelf op zoek naar een eigen paard en ben gister gaan kijken bij een fries van 3,5 jaar. Ze reden hem al met sporen vanaf dag 1 en toen ik erop ging zitten zonder sporen wist ie niet hoe ie het had. Totaal niet gewend om 'normaal' dus zonder sporen gereden te worden. Dit vind ik belachelijk. Verders was het namelijk een leuk paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:56

Ik rijd mijn haflinger ook met sporen. Niet omdat ie niet voorwaarts is; ze is super goed aan het been. Maar omdat je dan makkelijk je hulpen kunt verfijnen. Toen ik haar bijv wijken heb geleerd, deed ik dat wel zonder sporen, zoals ik bij elke beginnende oefening doe. Omdat je, als je het aanleert, sowieso iets grovere hulpen geeft, en je dat later kunt gaan verfijnen.
Op mijn werk rijden we in principe ook elk paard met sporen, van L tot Z niveau!
Je moet er mee om kunnen gaan, en als je daar nog niet aan toe bent moet je er ook zeker niet mee gaan rijden.