Wanneer een jong paard africhten?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juliie

Berichten: 28
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:26

ongeveer 3,5 jaar. daarvoor gewoon lekker aan de hand lopen, borstelen, etc!

anneM_Ajax

Berichten: 2594
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Breukelen UT

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:08

pakweg 5-6 jaar geleden was het heel normaal om pas met 4 jaar op je paard te klimmen. En werd er gezegd dat je absoluut niet eerder op een paard mocht. Dit werd al snel 3 jaar, en tegenwoordig wordt marktplaats gebombardeerd met paarden van 2,5 die onder zadel zijn.
Die van mij wordt pas laat beleerd, maar dat is vooral omdat hij nu al een grote slungels is en hij wel boven de 1,75m gaat worden. Ik streef zelf bij de meeste paarden naar de zomer als ze vroeg in het voorjaar 3 zijn geworden.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:15

Ik vind met 2,5 onder het zadel echt te vroeg. Ik ben wel van mening dat je een paard vanaf 2,5 echt wel al een beetje dingen kan aanleren.
Met die van mij ( in oktober was hij 2,5 ) ben ik begonnen met wat grondwerk, en die heb ik nu vanmiddag 5 minuten gelongeerd. Hij is dolgelukkig, vind het heerlijk om te 'werken' en daarom ben ik er extra voorzichtig mee. Hij is heel braaf, dus meer dan 1 x per week 5 minuten longeren doe ik op het moment nog niet. Hij kent de commando's nu aardig, dat zal nog iets bevestigd worden de komende maanden en daarna gaan we wel eens kijken waar we staan.
Het is een enorm stevig paard en veel mensen verklaren me voor gek dat ik er nog niet op zit. Ik vind zelf drie al aardig vroeg, ik kan me echt niet voorstellen dat die mensen verwachten dat ik er over twee weken op zit.

Anoniem

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:45

poes schreef:
Vanaf veulen mee de wei in met de kudde, om gelijk wat manieren, lichaamstaal en nederigheid te leren. Of, als je een veulen bent dat het maatje van het alfamannetje is, kun je ook wel wat capsones krijgen :p

Elke avond binnenhalen, even borstelen heel af en toe, voetjes nemen, ... Smorgens weer buitengooien.

Vanaf 2 jaar moeten ze netjes aan een halster leren lopen, even vast staan, ...

3 jaar mss eens op een gekke zondag eens wat grondwerk (verlenging op de oefning aan het halster, maar gewoon los in de piste wat leren meelopen en zo).

Op 3.5 longeren en sterk maken.

Ten vroegste op 4 jaar erop, heel weinig rijden, goed afwisselen met longeren. Simpel houden.

Vanaf 5 jaar beginnen oppakken en de basis bevestigen.

Vanaf 6 jaar zou je dan, als er niks fout gaat, echt kunnen beginnen doorrijden.
Hier ga ik in mee!

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:48

Voorgaande pagina s niet gelezen, dus zal misschien onbedoeld enige herhaling inzitten.
Wat betrefd geschikt zijn heb je denk ik te maken met de bouw ( uitgegroeid zijn) en de rijpheid van leren.
Globaal is een paard van 6 fysiek oke om te beleren.
Bij het beleren is er ook een verdeling aan te brengen , mijns inziens , kun je ook al veel aan een paard leren als je er naast loopt. ( de basis gehoorzaamheid, en handigheid en kunstjes in het lijf , en het verkeer) Dit kan al voor de zes jaar.
Mijn arabier van bijna drie jaar ben ik nu aan het bitwijs maken , en aan de lange lijnen aan het werken.(1 maal per week)
Ze heeft al leren lopen naast de fiets , en ging als handpaard mee tijdens buitenritten, en is verkeersmak)
Drie maanden geleden heb ik haar aan de trailer gewend.( In en uit Lopen) als ze drie is , herhaling van twee weken met laden. (En stukje rijden)
Sinds 6 maanden zijn wij aan het free stylen.
Twee maal heb ik op haar rug gezeten ( zonder zadel) en een stukje gestapt.( geen inrijden alleen wennen)
Vanaf 4 ga ik haar echt serieus inrijden ( als blijkt dat zij dit trekt) Tot 4 jaar krijgt zij veel dingen aangeboden, verkeer op straat, mee als handpaard en eventueel voor de sulky.
Van belang is dat je kijkt of je paard het aan kan. Daarnaast is het handig om te kijken waar je jezelf in moet trainen.( bij het voorbereiden op het mentuig heb ik met mijn arabier hulp nodig)
Veel plezier en succes met je jonge dier. Groetjes Ceesje

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:02

Klinkt heel goed wat jij doet ceesje, veel succes met je arabiertje!