Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Re: Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:31

Ik rij af en toe met slof. Dit doe ik omdat we op dit moment een binnenbak aan het bouwen zijn en ik de meeste tijd in de wei rijden moet waar de grond erg hard is. Mijn paard heb ik nu 2 maanden onder het zadel en loopt nog niet zo lekker op eigen benen in de wei. Hij is nog niet constant nageeflijk en probeert af en toe zijn hoofd omhoog te gooien, let dan niet op en struikelt dan heel vaak of schiet weg van achter. Als hij mooi nageeflijk loopt is er niks aan de hand en als ik de slof eraan hang kan hij zich makkelijker concentreren waardoor het probleem met struikelen enz ook opgelost is.

Als ik in de bak kan rijden heeft hij genoeg grip en heb ik de slof niet nodig omdat ik hem daar beter op kan sluiten waardoor hij beter op eigen benen loopt.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:00

Als mijn hersenen in de kreukels liggen zodat ik niet meer kan bedenken dat ik blijkbaar iets fout doe, en niet mijn paard, en als ik dan ook nog ben vergeten dat spieren niet soepel worden van mechanisch geforceerd worden, tja, dan hang ik mijn hele paard vol Vork

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:36

tja zit al in de benaming he .. als ik niet goed genoeg ben en hulp nodig heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:32

Duncan schreef:
Als mijn hersenen in de kreukels liggen zodat ik niet meer kan bedenken dat ik blijkbaar iets fout doe, en niet mijn paard, en als ik dan ook nog ben vergeten dat spieren niet soepel worden van mechanisch geforceerd worden, tja, dan hang ik mijn hele paard vol Vork

Goed gesproken!

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:09

leuk onderschrift Yamcha moet er alleen nog ff koppig aan toevoegen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:17

Ik gebruik de gewone teugels al bijna niet, hulpteugels heb ik helemaal niet, zou ik ook echt niet snel gaan gebruiken..

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:33

een beetje off-topic maar ook weer niet :p
nouwja een vraag: me paardje loopt snel erg 'hard'(vooral in de galop), en gooit ook het liefst haar hoofd helemaal omhoog..
Heeft iemand toevallig tips voor mij of dan een hulpteugel de oplossing is? enzo ja welke?? In Stap en verzamelde draf loopt ze prima nagevelijk. help?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:19

DaisyH schreef:
Heeft iemand toevallig tips voor mij of dan een hulpteugel de oplossing is? enzo ja welke?? In Stap en verzamelde draf loopt ze prima nagevelijk. help?

Mag ik je een tip geven? zoek het probleem niet bij het paard. hoe zit jij in galop? kom je goed mee met de bewegingen. Wat gebeurt er als je de teugels eens helemaal losgooit in galop. Oftewel, onderzoek jezelf, onderzoek je zadel en zorg ervoor dat je paard geen pijn heeft, sluit dat voor 100% uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:25

En hoe oud is je paard? Jonge paarden hebben nog niet zo'n goed evenwicht en gaan daardoor wat harder.. Je kunt dat niet oplossen met een hulpteugel, zo zorg je er alleen maar voor dat het paard nog meer het gevoel krijgt dat ze haar evenwicht verliest. Heb je geen lange, rechte landweg in de buurt waar je kunt oefenen? Dan kun je makkelijker proberen om haar op je zit wat rustiger te laten galopperen.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:18

Heb bij Valentijn (vorige pony) iets van twee keer met elastiek gereden, uiteraard onder begleiding.
Hierna nooit meer gedaan omdat ik het gewoon niet fijn vond rijden, na veel oefenen ben ik toch L2 gekomen + genoeg winstpunten voor het M1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:35

Hubbieuit schreef:
leuk onderschrift Yamcha moet er alleen nog ff koppig aan toevoegen

Thanks! Klopt hoor, de Friese stijfkoppigheid... aan de andere kant zijn ze vreselijk werkwillig, en voor hun eigen baasje doen ze écht alles...

Ontopic: @DaisyH: kijk eerst naar je eigen zit. Zit je ontspannen? En niet terugtrekken in de galop, ik deed dat zelf vroeger Bloos , en dat veroorzaakt heel veel spanning, waardoor je paard idd het hoofd in de lucht gooit, en heel hard gaat, vluchtgedrag zeg maar...

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:08

@ Duncan, ik longeer haar altijd voor dat ik ga rijden, maar dan gaat ze ook als een speer, naar haar rug is al gekeken ook met zadel.. daar is niet mis mee....
Toen ik voor het eerst de teugels los gooide ging ze hangen in de teugels, en gaf ze een bokje.. als ik nu de teugels langzaam langer laat worden gaat ze of heel hard of ze [b]valt[b/] meteen terug.
Volgens mij is mijn zit niet verkeerd... (al zeg ik t zelf)

@MysticTinker
Ze is 11... dus nouwja.. jong kan ik het niet noemen.. als ik buiten met haar stap gaat het wel.. maar in de draf voelt ze zich al erg vrij, en in de galop al helemaal, als ik haar echt zou laten gaan.... weet ik niet of dat wel goed komt... wat ik zelf wel doe vlak bij ons is een recreatie plas,daar ga ik 1x in de 2/3weken heen en ga dan kleine stukjes galoperen en vang haar dan weer op zo dat ze rustig is..ook doe ik dat in de bak.. meestal is ze dan wel weer wat rustiger.. maar het is geen arbeids galop

Sorry voor t lange verhaal Bloos

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 10:10

Zorg voor een goede instructeur. Die moet jou met dit probleem kunnen helpen. Het is voor ons erg moeilijk om vanachter de pc een oordeel en of tips te kunnen geven. Is al het medische uitgesloten? Heb je haar al lang? Hoe reageer je zelf op haar? Voordat je gaat galopperen, denk je dan al 'ohwww jeee... daar gaan we weer. Als ze maar niet te hard gaat...???"

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:16

@Yamcha
Ik heb geen reden om gespannen te zitten.. nouja.. ik ben in iedergeval niet bang om er af te vallen of iets dergelijks... vind het gewoon irritant dat ze alleen maar zo hard wil gaan... terug trekken doe ik niet (als ik t wel doe heb ik het niet in de gaten) ik praat tegen haar en zeg zo iets als: hooo maar, rustig.. maar hou wel me been er bij.. het is gewoon nog langer niet de arbeids galop... laat staan verzamelde galop..

Af en toe... maar dan ook zelden.. Doet ze aan de longeerlijn wel arbeids galop...
wil erg graag tips hebben.. ze komt ook niet echt los van de grond, dus niet 'berg op waards' is dat haar aan te leren??

*medisch is het uit gesloten dat er iets met haar rug zou zijn.. of dat het zadel verkeerd zou zijn.. zonder zadel doet ze het zelfde..

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 10:26

Veel mensen longeren door middel van in het midden te gaan staan en het paard "rond te slingeren". Ze hebben totaal geen idee wat ze aan het doen zijn. (ik zeg niet dat jij dat doet natuurlijk)

Heb je een instructeur? of andere begeleiding? Laat je het toe als ze zo hard gaat?

Ik zou tijdens het longeren en ook tijdens rijden, veel (schijn)overgangen rijden. Zorg ervoor dat ze haar energie positief gaat gebruiken. Hou ten alle tijden je benen eraan en doe zo weinig mogelijk met je handen. Tijdens de schijnovergangen wek je impuls op, die heb je nodig om je paard correct en bergopwaards te laten lopen. Ze zal uiteindelijk zelf je hand gaan zoeken en rustiger worden. Verwacht alleen niet dat je dit in een week gaat lukken. Heb geduld.

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:34

Ik had lessen op een manege maar vond dat helemaal niets.. na de zomer ga ik weer prive lessen nemen..
als ze echt heel hard galopeert of draaft neem ik haar terug en doe het op nieuw tot dat ze weer wat minder hard gaat..

als ik haar in de mond trek gaat ze stijgeren, dus dat doe ik niet.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 10:36

hmmmz... graag willen rennen en steigeren als je haar in de mond zit... lijkt mij toch dat er ergens een probleem bij haar moet zitten hoor. Tanden recent na laten kijken? Zit ze voor de rest wel goed in haar vel?

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 10:37

Ben benieuwd wat andere bokkers hiervan denken.....

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:48

Dat stijgeren kwam inderdaad ook door een klein haakje aan haar kies, maar die is al verwijdert.. je mag haar gewoon niet in de mond trekken dan gaat ze echt protesteren.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 10:52

moeilijk hoor... Wat ik al zei, als je dus al het medische hebt uitgesloten, dan zou ik je training dusdanig aanpassen. Dus veel oefeningen en (schijn)overgangen rijden. Zodat je haar goed aan het werk zet en houd. Doe veel afwisselend werk, longeren, rijden, balkjes draven, een keertje los in de bak, buitenrijden. Maak het leuk voor je paard en jezelf.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:54

Meestal als ik een week niet gereden heb, maar dat is meestal voor de zekerheid, want ik hoef hem dat amper te gebruiken. Met buiten rijden, omdat mijn pony dat oooo zo geweldig vind en ik een sterke ruin minder goed kan houden en met longeren voor meer aanleuning en training van de spieren.

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:10

Dank je wel Buff..!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 12:15

DaisyH schreef:
Dank je wel Buff..!

Plaats je regelmatig een update hoe het gaat?

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:34

Hoe bedoel je dat precies?..
Gewoon hoe ze loopt qua vooruit gang etc??..
Hier in dit Topic?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:35

DaisyH schreef:
@ Duncan, ik longeer haar altijd voor dat ik ga rijden, maar dan gaat ze ook als een speer, naar haar rug is al gekeken ook met zadel.. daar is niet mis mee....
Toen ik voor het eerst de teugels los gooide ging ze hangen in de teugels, en gaf ze een bokje.. als ik nu de teugels langzaam langer laat worden gaat ze of heel hard of ze [b]valt[b/] meteen terug.
Volgens mij is mijn zit niet verkeerd... (al zeg ik t zelf)

Dan loopt ze in elk geval duidelijk niet op eigen benen (in galop). Waarschijnlijk geef je haar zoveel steun met je teugels dat ze geleerd heeft dat ze mbv teugels wel in evenwicht blijft. Met een hulpteugel kweek je hoogstwaarschijnlijk alleen maar meer afhankelijkheid van jou. Ik zou je aanraden om een stukje in de bak af te zetten en haar daar zonder longe te gaan longeren, zodat ze leer op eigen benen te lopen (ze heeft nu immers geen steun) en op het moment dat dat in alle gangen goed gaat er weer op te gaan en even een poosje op heel licht contact te rijden en los te gooien op het moment dat je voelt dat zij weer steun zoekt. Versnellen is namelijk een vorm van onbalans in dit geval. Let er ook heeeeeeel goed op dat je tijdens het galloperen niet voorover zit, dat verergert het namelijk alleen maar. Als ze op den duur in staat is om met een losse teugel relaxt rond te galloperen kan je haar weer wat oppakken, maar zodra ze weer steun zoekt, los gooien Lachen