Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaia

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:43

Ik heb heel lang op een stal gereden waar sinds kort ook deze manier aan bod kwam..Regelmatig gingen ze een weekend/weekje weg om daar te rijden. Er kwam zelfs instructie bij ons op stal.

Toch ben ik het ook niet eens met de manier waarop hij wil dat jullie de paarden berijden. Ik vind ook dat buiging, rechtgerichtheid komt vanuit het lijf en niet alleen vanuit de hals waar ik het wel zag gebeuren.

Eerst gingen ze in half verlichte zit de bak door scheuren om vervolgens de raarste bewegingen te maken met hun paard, en dan zwijg ik over de handen/armen die in tokio zweven ofzo..
Maargoed, iedereen heeft zijn begin en niet alles ziet er in het begin helemaal mooi en gelikt uit (logisch!!) Maar ze bleven de raarste dingen doen imo. Ik beschrijf het even:

Je wilt een paard recht laten lopen. Een paard dat valt op zijn buitenvoorbeen haal je daarvan af door hem daar vanaf te trekken. Want het enigste wat gebeurd is dat ze een hijs aan hun hoofd krijgen! Om vervolgens weer op het buitenvoorbeen te vallen. Word het te gek dan trek je hem vervolgens op je binnenteugel de volte door...

Dit is echt zoals ik het zag en het ook heel veel zie. Heel geen elastische handen maar een hoop getrek en gepluk!

Willen jullie uiteindelijk je paard niet op 2 teugels hebben? Wel toch? Wat is dan het nut om hem op 1 teugel de volte door te trekken?

Tja, het is niet mijn manier, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden toch?

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:43

Ik ga ook eens naar dromenland trekken. Bijlezen is voor morgen op het werk

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:44

missblue schreef:
kwestie van momentopname, en winnetou kan je gewoon niet vergelijken met mijn paard

Ik was gewoon benieuwd, het is zeker geen aanval op jou of je paard. Dat puntje viel me op een aantal foto's op en helaas staan er geen foto's bij van hoe je dat oplost hebt en is het op je foto's niet zichtbaar wat je eraan doet, vandaar de vraag. Wat zou je moeten doen om het op te lossen?

EDIT: ben ook zo naar bed hoor truste allemaal

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:45

Sizz schreef:
Gewone rijfoto's onder gelijkwaardige omstandigheden.

Laatste reactie voor vandaag:
De kwaliteit is dan wel niet gelijkwaardig, maar dit was ook op les/stage.
Afbeelding

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:45

Wat ik niet leuk vind is dat ADB een vrouw bij ons laat denken dat haar paard nu na jaren genezen is van een hoefkatrol 4.
Dat kan niet en dat arme dier meer lopen met duidelijk veel pijn.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:46

Elke86 schreef:
Ik ga ook eens naar dromenland trekken. Bijlezen is voor morgen op het werk

Bijlezen voor ná school.
Geef me aub niet te veel werk, moet nog enkele latijnse teksten ontleden morgen

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:14

yulan schreef:
Laatste reactie voor vandaag:
De kwaliteit is dan wel niet gelijkwaardig, maar dit was ook op les/stage.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VQ6XXKC6[/img]

Daar loopt de pony duidelijk beter, maar daar zit jij ook beter.
Het is meer je oude manier van rijden en niet de nieuwe.

Al kan ik het niet precies zien, daar zijn de foto's te slecht voor.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:16

Als je een paard laat stofzuigen, dan is dat voor het paard een prettige houding. Het heeft echter geen enkele maar dan ook geen enkele gymnastische waarde. Voorwaarts-neerwaarts is heel wat anders als stofzuigen. Een paard dat de achterhand eronder zet, wil niet zeggen dat het paard meer verzameld. Voor verzamelen is een onder het zwaartepunt van het paard tredend achterbeen nodig, dat is heel wat anders.....

Als je een paard wilt rechtrichten, dan kan dat voor de simpele dressuur bewegingen al snel gedaan worden. Als je een rechtgericht paard wilt hebben omdat je het paard in de verzameling en dus ook in oprichting wilt rijden, dan vergt dat heel wat van een paard. De oprichting die in die fase van de opleiding nodig is, stelt hoge eisen aan het paardenlijf en aan de oefeningen om het paard dit werk te kunnen laten doen. Daarom komt rechtrichten in het Ausbildungskala pas serieus aan de orde voor verzamelen..... Je moet dus wel weten wat er met die kreet rechtrichten bedoeld wordt en wat het effect moet zijn of worden.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:32

Ik heb vernomen dat A. de Bodt er voor pleit om de volgorde van het skala om te draaien omdat rechtrichten volgens hem voor ontspanning en aanleuning komt.....

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 06:47

Sizz schreef:
Daar loopt de pony duidelijk beter, maar daar zit jij ook beter.
Het is meer je oude manier van rijden en niet de nieuwe.

Al kan ik het niet precies zien, daar zijn de foto's te slecht voor.

Nouja, dat is evenwel bij Antoine hoor
De foto's zijn idd wat vaag.

Goeiemorge btw

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 06:49

horseyfries schreef:
Ik heb vernomen dat A. de Bodt er voor pleit om de volgorde van het skala om te draaien omdat rechtrichten volgens hem voor ontspanning en aanleuning komt.....

1. Ontspannen
2. Aanleuning
3. Rechtrichten
4. Verzamelen
5. Oprichten

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 06:50

Goofy44 schreef:
Als je een paard laat stofzuigen, dan is dat voor het paard een prettige houding. Het heeft echter geen enkele maar dan ook geen enkele gymnastische waarde. Voorwaarts-neerwaarts is heel wat anders als stofzuigen. Een paard dat de achterhand eronder zet, wil niet zeggen dat het paard meer verzameld. Voor verzamelen is een onder het zwaartepunt van het paard tredend achterbeen nodig, dat is heel wat anders.....

Als je een paard wilt rechtrichten, dan kan dat voor de simpele dressuur bewegingen al snel gedaan worden. Als je een rechtgericht paard wilt hebben omdat je het paard in de verzameling en dus ook in oprichting wilt rijden, dan vergt dat heel wat van een paard. De oprichting die in die fase van de opleiding nodig is, stelt hoge eisen aan het paardenlijf en aan de oefeningen om het paard dit werk te kunnen laten doen. Daarom komt rechtrichten in het Ausbildungskala pas serieus aan de orde voor verzamelen..... Je moet dus wel weten wat er met die kreet rechtrichten bedoeld wordt en wat het effect moet zijn of worden.

Ik sprak over stofzuigen als ontspanningsoefening.
Ik heb niet gesproken over voorwaarts neerwaarts,verzamelen ofzo.
Dat zijn anderen die hier verbanden mee zijn gaan leggen, mar dit is echt puur een basisoefening.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:14

Ik weet niet genoeg over AdB om een inhoudelijke discussie aan te gaan. Ik wil alleen wel even zeggen dat het paard wat ik nu rij een zogenaamde headshaker is. In de zomermaanden schudt ze gigantisch met haar hoofd. Er is door verschillende mensen vastgesteld dat het hierbij gaat om een pollenallergie, ze heeft hooikoorts. Wat dus zou inhouden dat ze zes van de 12 maanden niet te berijden is.

Ik heb haar gereden volgens de echt klassieke dressuur, maar het schudden werd alleen maar erger, ondanks dat we hele lessen bezig waren met zelf goed gaan zitten, zodat je paard zou volgen. Op die manier heeft rijden geen zin, want je paard pijnigt dan zichzelf. (ze gooit haar neus tegen de bak om te schuren, maar dit doet ze dan ook in volle galop)

Nu rij ik een tijdje de basis oefeningen van AdB, dus echt de ontspanningsoefeningen en moet je raden.... Ze schudt tijdens het echte rijden niet meer. Alleen nog tijdens het naar de bak lopen, het instappen en het uitstappen. Voor de rest is ze los door haar lijf, loopt vrolijk met haar oortjes naar voren (en dat wil wat zeggen bij dit paard) en krijgt ruimere gangen.

Ik overvraag niets van haar, maar had de hoop in de zomermaanden ook te kunnen rijden en door deze methode lukt het ook. En dat is voor mij veel waard.

Daarnaast kraakt iedereen de foto's van Yulan af en ik vind dat niet helemaal eerlijk. Eigenlijk moet je in dit topic foto's bekijken van mensen die al een jaar ofzo bij AdB rijden, dan hebben ze echt de tijd gehad om de methode te leren kennen en kun je de vooruitgang zien. Yulan rijdt nog niet zo lang op deze manier en volgens mij zijn daarom haar foto's nog niet zo goed als iedereen ze wil hebben. Ze heeft pas 3 lessen gehad, dan kan je niet verwachten dat het opeens super gaat.

Daarnaast werkt AdB ook aan oprichting, dus het 'stofzuigen' moet je niet zien als eindresultaat, maar meer als tussenstap. En dat vinden veel mensen geloof ik moeilijk. Kijk naar een paard die de vijf stappen heeft doorlopen, kijk hoe die loopt, voor je het commentaar geeft over hewt 'stofzuigen'. Als nieuwe leerling leer je geloof ik ook niet gelijk in 3 lessen hoe je je paard in volledige oprichting kan laten lopen, op geen enkele manier. Hier ook niet, tenzij je er klaar voor bent. Neem dat in overweging. De mensen hier zullen misschien al jaren volgens een methode rijden en hebben daardoor een ander beeld van hoe het moet zijn als je een beginner bent. Bekijk deze foto's als een beginner van een andere methode en zie de ontspanning als hoofddoel voor deze lessen. Dan vallen die foto's niet zozeer tegen als dat je er hoge verwachtingen bij hebt.

@Yulan: misschien was het handig om voordat je deze discussie wilde gaan leiden in elk geval iemand gevonden te hebben die al langer volgens deze methode rijdt en dus wat verder in de lessen is. Op die manier krijgen de andere mensen ook een beter beeld van hoe het uiteindelijke plaatje moet zijn.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 07:21

Idd Menollyke.
Ik heb al 2 stages gevolgd en ik denk ongeveer al 4-5 lessen.
Ik krijg de indruk dat de meeste hier nogal te snel gaan, hiermee bedoel ik dat ik hier van ontspanning spreek, terwijl de ene hierop reageert met iets over oprichting en de ander over verzamelen.
Ik heb enkele posts terug de 5 stappen gezet.
En beetje bij beetje werken we daaraan verder.
Ik zet de foto's daarom hier, om duidelijk die stappen te zien.
Als ik binnen een jaar terugkijk naar de huidige foto's, zal mijn mening ook wel wat verschillen van m'n huidige mening.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:39

Ik ben ook een 'stofzuigruiter' maar ik doe het meer voor de ontspanning in de rug, en niet meer als links en rechtsom een rondje tot die zich helemaal loslaat

*zie profiel* maar ik het laat achter nooit verslappen

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 07:42

Nimmedor schreef:
Ik ben ook een 'stofzuigruiter' maar ik doe het meer voor de ontspanning in de rug, en niet meer als links en rechtsom een rondje tot die zich helemaal loslaat

*zie profiel* maar ik het laat achter nooit verslappen

Daar doe ik het ook voor
En hiermee bereik je ook psychische ontspanning. (niet altijd ,maar goed )

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:15

Ik ken verschillende mensen die bij hem gereden hebben. Niemand heeft uiteindelijk goede resultaten ermee behaald. Volgens dhr. De Bodt is dat dan omdat ze niet kunnen doen wat hij zegt en dus niet goed genoeg kunnen rijden. Ik dacht dat het juist de taak van de instructeur was om dat over te brengen??

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:30

Die ervaring deel ik met Horseyfries.

Als je daar komt word je afgekraakt van onder tot boven.

Mijn paard heeft daar een maand in training gestaan, helaas zonder resultaat....

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:36

_Anke_ schreef:
Die ervaring deel ik met Horseyfries.

Als je daar komt word je afgekraakt van onder tot boven.

Mijn paard heeft daar een maand in training gestaan, helaas zonder resultaat....

Ik deel die ervaring niet. Ben niet van onder tot boven afgekraakt en mijn paard is van een slachtrijpe headshaker veranderd in een bijna normaal rijpaard. Ben dus blij met AdB!

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:39

En met mijn paard is uiteindelijk toch nooit goed gekomen......

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:42

En hoe lang doe je dit al Ir111?
Ik heb de ervaring met headshakers dat het op en af gaat dus je zal over een langere periode moeten bekijken of het inderdaad minder blijft of dat je paard toevallig in een goede periode zit.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:47

Ik rij nu ruim een half jaar zo, het gaat steeds beter. Maar misschien heb je gelijk en komt het headshaken weer helemaal terug en moet ik alsnog besluiten te stoppen met rijden.

wbt de foto's zonder hoofdstel, heb nooit zulke foto's geplaatst op bokt, denk dat je in war bent met Menollyke en Oliva? Voor de duidelijkheid: dat ben ik dus niet.

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:52

ADB heeft nu eenmaal sommige personen liever dan andere. Toen ik op stage was heeft hij bijna geen woord tegen mij gezegt. En wanneer je bijvoorbeeld in de laatste groep van de lessen reed dan kwam er helemaal geen aandacht van zijn kant meer. Dan zat hij daar op de bank met zijn blondine

Van hoofdschudden weet ik bijna niets, maar op stal bij ons stond er zo'n paard en die liep tot voor kort enorm goed en opeens is het terug hevig begonnen. Dus ik zou niet te snel jubelen dat het door ADB zijn manier komt, maar eerder door iets dat medisch wat verminderd is (bijvoorbeeld minder pollen, ...) .

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:55

Ja, had het al gezien, was Menollyke, ik heb het al weggehaald.

Zijn er ook voorbeelden van mensen die daadwerkelijk met deze trainingsmethode van B naar de Z2 bijv. zijn gegaan? Want dat mis ik eigenlijk een beetje.
Het hele skala wordt genoemd maar ik zie nergens een voorbeeld van iemand die met AdB al zover is dat hij kan verzamelen.
Hij is al jaren bezig, als het zo goed werkte moesten er nu toch wel al ruiters door hemzelf op dat niveau gebracht zijn?
Zoals ik al zei, ik ken alleen maar mensen die er op den duur mee gestopt zijn zonder resultaat, een merrie die nu als fokmerrie wordt ingezet omdat er niet meer mee te rijden valt (en deze werd nu juist gereden door een meisje waarvan Antoine in het begin zei dat ze een fantastische amazone was) en twee ruinen die niet meer te gebruiken zijn door hoefkatrolontsteking. Telkens weer is dan de eindconclusie dat de ruiters niet kunnen uitvoeren wat hij vraagt, maar de methode blijft onfeilbaar? Vind ik persoonlijk vreemd.
Dan heb je twee mogelijkheden: of de methode is niet zo geweldig als hij beweert, of hij kan het niet overbrengen als lesgever. In beide gevallen besteed ik liever mijn geld aan iets anders.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:59

Het enige dat AdB doet is paarden recht maken in hun eigen scheefheid waardoor ze niet meer zo heel erg kreupel lopen. Wat je dan vervolgens moet doen om je paard echt recht in zijn lijf te rijden, daar komt Antoine ook niet aan toe